fbpx
(c) Julia Merska / Shutterstock.com

Treinkaartjes NS volgend jaar niet duurder, vanaf 2025 mogelijk wel

07 nov 2023 13:36

De prijzen van treinkaartjes en abonnementen van de NS stijgen volgend jaar niet. Dit meldt de NS dinsdagochtend, nadat eerder al bekend was geworden dat het demissionaire kabinet geld uittrekt om de prijsstijging van kaartjes in het openbaar vervoer te voorkomen. Het reizen met de internationale treinen van de NS en het huren van een OV-fiets worden wel duurder.

De NS zegt door het vrijgemaakte geld de voorgenomen tariefsverhoging van 8,67 procent uit te kunnen stellen. “We zijn blij met dit goede nieuws voor onze reizigers in een tijd waarin veel zaken duurder worden”, aldus Tjalling Smit, verantwoordelijk voor treinkaartjes en abonnementen van de NS, tegen het ANP.

Structurele oplossing

Wel herhaalt hij de zorg dat de tariefsverhoging eind volgend jaar alsnog moet worden doorgevoerd, bovenop de inflatie voor 2025. “Daar zit niemand op te wachten”, zegt Smit. “We zijn daarom in gesprek met Den Haag om dit te voorkomen en te zoeken naar een structurele oplossing.”

De tarieven voor internationale treinen worden per 1 januari verhoogd met 7,85 procent. Het huren van een OV-fiets gaat 4,55 euro kosten per 24 uur, in plaats van 4,45 euro.

0 0 stemmen
Artikel waardering
105 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
8 maanden geleden

“We zijn daarom in gesprek met Den Haag om dit te voorkomen en te zoeken naar een structurele oplossing.”

Voorstel voor een structurele oplossing: Gun het hoofdrailnet nooit meer onderhands aan NS, zodat de overheadkosten structureel lager worden.

Brabo
8 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Subsidie zonder concurrentie is inderdaad een vrijbrief om een inefficiënte bedrijfsvoering in stand te houden.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Altijd leuk als het magische “marktwerking” en/of liberalisatie argument wordt ingezet als oplossing op deze website. Kosten zijn bij de aanbesteede partijen niet lager geworden, en het idee dat een aanbesteding leidt tot lagere kosten is eentje die wij echt in de ijskast moeten zetten.

Realisme graag
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

De kosten zijn wel degelijk veel lager dan in de NS-tijd. Het uitgespaarde geld is gebruikt om de subsidies flink te verminderen en om de frequenties te verhogen.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Marktwerking is niet de heilige graal. Het heeft voordelen, maar ook meer dan genoeg nadelen. Wanneer er bijv niet genoeg vraag zou zijn, wordt er snel geknepen. Terwijl openbaar vervoer in wezen niet iets is om aan de markt over te laten. Het heeft een publiek doel, althans dat hoort het te hebben. En dat betekent dan ook dat er fatsoenlijk vervoer in rustigere gebieden dient te zijn. Dat hoeft niet iedere 10 minuten, maar kan ook 1 maal per uur zijn. Frequentie aanpassen op de vraag, maar wel de hele dag vervoer bieden. Dat kost geld inderdaad. Te bekostigen uit de algemene middelen, via de belastingen. Net als we belasting betalen voor zoveel andere dingen, waar niet iedereen gebruik van maakt, maar dat hoeft ook niet, dat doe je voor elkaar.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Buiten de grote steden rijden bussen nu al bijna overal maar eens per uur.

Allan Kleiweg
8 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

@ Anoniem (7 nov. 23:20 uur)
“Wanneer er bijv niet genoeg vraag zou zijn, wordt er snel geknepen.”

Zo werkt het niet. De concessieverlener geeft een exploitatievergunning af, met een reeks van voorwaarden, waaronder een minimale dienstregeling. Alles wat een exploitant extra doet, kan ook weer makkelijk worden geschrapt, maar de basisdienstregeling is van ijzer.

Johan
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zolang NS zichzelf veroorlooft om maar liefst 11 persvoorlichters in dienst te hebben (deze Tjalling Smit nog niet eens meegerekend) zijn de mogelijkheden om kosten te besparen echt nog niet uitgeput. NS heeft alleen geen enkele aanleiding om die te benutten.

Annemiek
8 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Het begint een hele soap te worden, waarbij het lijkt alsof Tjalling Smit en de staatssecretaris oogkleppen op hebben. Vanuit Brussel werd er immers steeds op gehamerd dat er een marktverkenning moest plaatsvinden om te voorkomen dat de belastingbetaler straks de dupe wordt van oneerlijke concurrentie vanwege illegale staatssteun middels onderhandse gunning van het HRN. Die marktverkenning wilde de staatssecretaris niet, omdat ze bang was (of eigenlijk wist) dat NS dan niet als beste uit de bus zou komen.

En nu gebeurt er dus exact waarvoor vanuit Brussel werd gewaarschuwd dat het niet geaccepteerd zou worden. NS krijgt de concessie onderhands gegund, zonder dat er een marktverkenning heeft plaatsgevonden en bovendien zit Tjalling Smit te azen op permanente staatssteun, met als drogreden dat anders de ticketprijzen significant omhoog moeten. Dus aan de ene kant wordt het handje grif gevuld met belastinggeld en aan de andere kant is de reiziger de dupe door lage frequenties, korte treinen, minder comfort.

Ik zie Tjalling Smit niets aankondigen waaruit blijkt dat het bedrijf zelf de tering naar de nering zet. Het snijdt niet in eigen vlees en het doet letterlijk niets om nieuwe klanten te winnen of eigenlijk terug te krijgen. En dat zal echt moeten, want als de situatie (wat eigenlijk totaal ondenkbaar is) door Brussel wordt geaccepteerd, zit NS met een concessie die al in 2033 afloopt. Dan moet NS competitief zijn! Want dan is er helemaal geen bescherming meer toegestaan bij de gunning van de concessie. NS in de huidige staat, maakt dan geen schijn van kans. En dat is zoals het nu lijkt nog het meest positieve scenario ook.

NS, de (nieuwe) staatssecretaris en een leger juristen kunnen sowieso de borst natmaken voor de komende jaren. Het is haast ondenkbaar dat Brussel er niet bovenop duikt zodra de nieuwe concessie ingaat. En dan is uiteindelijk de belastingbetaler nogmaals de klos.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wat moeten al die mensen inc.jij gaan doen als het OV gratis voor de treinreizigers wordt?
En het OV betaald wordt door de CO2 uitstoters.
En het OV significant wordt uitgebreid.
Mensen gaan dan meer lopen, fietsen.
En de mensen 1 dag minder gaan werken daar zij geen auto hoeven te hebben?
Dat is vrijheid.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Zegt tegenstander van het OV.
Promotor van het vliegtuig, autogebruik.
Dom irre tante dit is treinreiziger.nl.
Weer lomp uithalen naar mensen die in het OV werken, de gebruikers (het lompenproletariaat), verzwijgen wie de
Meeste subsidies krijgen (ten koste van belasting betalenden) jawel LDI tante.
Die van wie haar inkomsten krijgt? Logistiek, OV daar zij zo met haar kennis en inside informatie strooit. Die de gehele dag op treinreiziger haar haat tov OV en medemensen etaleert.

Annemiek
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als je net zo verward spreekt als je typt, zou men zomaar kunnen concluderen dat je een beroert hebt. Vooralsnog houd ik het op een zenuwinzinking. Heel veel sterkte!

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Komt weer irre tante Annemiek.

Sebastiaan
8 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Laat NS eerst eens de onveiligheid in de trein oplossen. Intimiderende met messen bewapende veilige landers vormen in steeds meer treineneen plaag. Ze stappen in zonder kaartje, nestelen zich zelfs in de eerste klas omdat ze weten dat ze ermee wegkomen. De conducteurs zijn er niet tegen opgewassen. Bovendien hebben ze geen trek in de agressie van dit tuig. Bij Ede Utrecht Vaartse Rijn, Almere, Nieuw Vennep en Meppel waren er de voorbije maanden zeer ernstige incidenten. De tijd van plezierig reizen in de trein is al enige tijd voorbij.

Realisme graag
8 maanden geleden

Een eenmalig cadeautje voor de verkiezingen en volgend jaar een dubbele tariefsverhoging.

Otto
8 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Al die partijen willen de kiezer paaien met oeverloze beloften en cadeautjes. Pas na de verkiezingen hoort de kiezer dat er helemaal geen geld is.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Als dat gebeurd is het passee met het OV. Dan gaan steeds meer mensen auto’s kopen voor de langere afstanden e-fietsen voor in de regio etc. en gaat het OV in rap tempo door het gootje. We zitten in een tijd waarin OV te duur gaat worden en dan zijn er 2 mogelijkheden. Klimaatgelden tegenaan gooien (beter dan al die zwaaipalen en astbestpanelen) of accepteren dat OV niet meer te betalen is en de markt zijn werk laten doen, wat niet goed gaat uitpakken voor het OV. Verder is er wel een betrouwbare energiebron, die ook groen is en dat is kernenergie en hier hebben we veel meer van nodig. Aan de exhorbitante personeelskosten kan weinig aan gedaan worden door de krapte op de arbeidsmarkt. Maar dwangmatig alles uitstootvrij maken, dat het OV een stuk duurder maakt dan een moderne dieselbus is mijninziens kul. Wat mij betreft is de politiek aan zet. Ook als het gaat om het onderhands aanbesteden van de NS of alles door de provincies laten aanbesteden.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Aan de personeelskosten kun je ook wat doenvdoor meer te automatiseren en het werk met minder mensen te doen.

Aiko
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Zwaaipalen en asbestpanelen??
Je bedoelt met die eerste vermoedelijk windmolens maar die tweede raakt kant noch wal wat mij betreft.

Rea
8 maanden geleden

Een vreselijke vent die Tjalling Smit, het enige wat hij kan is bedelen om subsidie. De handen in eigen huis bij NS uit de mouwen steken ho maar.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Rea

“De handen in eigen huis bij NS uit de mouwen steken ho maar.”

Ondertussen, buiten dromenland:

https://www.gld.nl/nieuws/8013315/kamer-vraagt-om-300-miljoen-euro-voor-regionaal-openbaar-vervoer

Tim H
8 maanden geleden
Antwoord aan  Rea

Die 300 miljoen gaan voor het leeuwendeel naar de bus. Voor alle die bussen met 2 of 3 reizigers.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Als rijbewijsloze reis ik regelmatig met dit soort lijnen. Een grote bus waar ik of een paar andere reizigers inzitten. Is idd een heel erg herkenbaar iets.

Daar zijn kleinere busjes en meer vraaggestuurde OV (belbussen) een oplossing voor. Waarom wordt dit niet eens goed opgezet, waarna vervoerder kunnen aanhaken met een goed lopende belbus verbinding. Kijken hoe het belcentrum georganiseerd kan worden – denk aan gebruikmaken van dezelfde belcentrum en busjes als de regiotaxi’s, duidelijke apps en een goede reserveer website/pwa. Alles in een duidelijk, toegankelijk, herkenbaar en ook betaalbaar formaat. Deelfiets systemen zouden sowieso beschikbaar moeten zijn met de OV-Chipkaart / OV-pay en niet alleen met apps.

In een nog extremer geval zou je rijbewijslozen en op het lage tarief van het deeltaxi vervoer laten rijden. In dit geval wordt rijbewijsloosheid als een handicap gezien. Als OV niet meer op te brengen is, is rijbewijsloosheid en de onmogelijkheid om er een te halen idd een handicap. Voor mensen met een rijbewijs en zonder auto en die het niet kunnen veroorloven zou een sociaal autohuur systeem in de gemeente georganiseerd kunnen worden.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Waarom creatief zijn als je ook je hand bij de overheid kunt ophouden?

Hans
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Belbussen en alternatieve vraaggestuurde vervoerssytemen….. Hét middel om busreizigers definitief uit de bus te krijgen. daar zit niemand op te wachten. Als ik in de toekomst niet meer gewoon met een reguliere bus kan, ga ik toch eens kijken om alsnog rijlessen te nemen. Ik zie belbussen en gedoe met reserveringen en apps etc echt niet zitten.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Hans

Bij het maken van een goed reserveringssysteem moet de gebruikersvriendelijkheid en toegankelijkheid hoog in het vaandel staan. Een website/webapp en een gratis of lokaaltarief telefoonnummer hoort bij mij er zeker bij. Een webapp/website werkt op elke smartphone of computersysteem. Heb zelf een privacy telefoon gebaseerd op GrapheneOS. Mensen met mooie Nokiaatjes 105-4G etc moeten ook gemakkelijk kunnen bellen. Het is een drempel om de eerste keren de reservering aan te vragen, maar het zou zo opgezet moeten zijn dat het na een paar keer een tweede natuur moet zijn. De reden waarom ik voor zoiets ben is dat ik het belangrijk vind dat mensen ook op minder drukke tijden ook op hun plaats van bestemming moeten kunnen komen en het rijden van lege bussen inefficient en duur is. Dan moet er een modus komen die met beide aspecten rekening houdt. Zowel met de behoefte van de reizigers als de efficientie van het OV. Het doel van een belbus is NIET reiziger uit het OV pesten, maar om het OV efficienter te maken en wel aan de vervoersvraag te voldoen. Wanneer zelfs een belbus onrendabel is zou de reiziger op laag tarief kunnen reizen via deeltaxi voorzieningen en hiervoor zou dezelfde app, website en telefoonnummers ingezet moeten worden. Ik reis zelf regelmatig met bussen op impopulaire tijden en met een zeer twijfelachtige bezetting. (Soms ben ik de enige reiziger) Ben zelf rijbewijsloos en heb geen perspectief om er een te halen.

Anoniem
8 maanden geleden

Internationaal treinreizen ruim 7% duurder. Erg aantrekkelijk weer! Zo hou je mensen wel in het vliegtuig. Eindhoven-Stansted is inclusief voor-en natransport nog steeds veel goedkoper (en sneller) dan Eindhoven – Londen per trein.

Dat de NS-tarieven in 2024 niet stijgen is een doekje voor het bloeden. De verhoging komt later dubbel en dwars alsnog. Dan is de trein helemaal niet meer te betalen. Dat is ie nu zonder abonnement ook al niet eigenlijk. Heel logisch dat mensen nog altijd massaal in de auto stappen.

Eef
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als de kosten niet in de hand worden gehouden kun je de tarieven ook niet in de hand houden.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Eef

Is waar. Maar als de personeelskosten door de vergrijzing en de inflatie enorm stijgt kan je daar niet zomaar op bezuinigen; of je zou echt in de dienstregeling willen snijden. Voor personeel geldt als ik elders een betere boterham kan verdienen doe ik dat, dus de lonen van personeel in het OV zullen dus aantrekkelijk moeten blijven. Wel vind ik dat we moeten stoppen met het electrificeren van de busvloot en goedkopere moderne diesels moeten nemen en voor rustigere lijnen kunnen ook prima kleinere bussen worden ingezet en/of met een reserveringssysteem worden uitgerust. Verder kunnen busjes tot 8 personen prima door iemand met een B rijbewijs gereden worden.

Sander
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Electrische bussen zijn gewoon goedkoper in gebruik dan bussen met een dieselmotor.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Je kunt het werk ook met minder mensen organiseren. Doen gewone bedrijven ook.

Brabo
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Sander
Electrische bussen zijn zowel in aanschaf als in exploitatie momenteel 50% duurder dan dieselbussen.

Paul Lamote
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Internationaal treinvervoer is veel te arbeidsintensief georganiseerd en nu de loonkosten exploderen breekt dat op.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Dan gaan al die luchtkastelen vanzelf verdwijnen en blijven slechts grensoverschrijdende regiotreinen en een enkele grens IC over en wordt het drukker op de wegen en bij Schiphol. Als economie en ideologie te ver uitelkaar liggen wint uiteindelijk de economie.

Realisme graag
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Zal ook gebeuren. Als de loonkosten explosief stijgen zullen uiteindelijk de meest arbeidsintensieve sectoren de strijd verliezen. Dat besef lijkt in de OV-sector nog steeds niet ingedaald te zijn.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat moet men toch koste wat koste voorkomen. Het kan niet zo zijn internationaal treinvervoer vrijwel verdwijnt omdat het veel te duur wordt. Dan moeten ze dat anders organiseren, en dat zal ook wel gebeuren uiteindelijk.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Anoniem. Laat de markt dit maar bepalen. Buiten de regionaal grensvervoer (vaak RB/RS en RE treinen) en wat snellere treinen met een stop bij de eerste grotere stad net over de grens in het buitenland hoort het gewone internationale treinen niet thuis in de normale concessies en hoort dus op basis van open access bereden te worden. Als er geen vraag naar is en men kiest voor andere modussen van transport zal het gewoon verdwijnen. Basis grens vervoer van de regio’s over de grens wordt middels concessies wel gegarandeerd.

Rene
8 maanden geleden

Naar Brussel en Antwerpen dus nog duurder dan nu al. Voor zo’n klein stukje. Geen wonder, die files rondom Antwerpen altijd. De trein is totaal onaantrekkelijk. Te prijzig maar ook nog eens superonbetrouwbaar. De intercity Brussel heeft zovaak uitval en vertraging.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Rene

Geld praat. Klimaat ideologie niet. Als iets wat minder milieubelastend zichzelf de markt uit prijst zoekt men naar goedkopere alternatieven, die een grotere belasting vormen voor het milieu en het klimaat. Als men schoon vervoer zo belangrijk vindt zal dat uit de klimaatgelden vergoed moeten worden. Beter en effectiever dan al die zwaaipalen.

Trouwens er is buiten de trein nog een manier om in Antwerpen te komen en dat is Door Zeeland lijn 19 vanuit Breda.

Brabo
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Flixbus is dan een veel beter en vele malen frequenter alternatief.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

In de UK en Ierland waar de treinen al eerder onbetaalbaar zijn hebben bus bedrijven als National Express (UK) en Bus eirrian (IER) het vervoer tussen steden georganiseerd. Als het zover komt dat de trein onbetaalbaar wordt zullen we hier ook zoiets gaan zien. Vraag naar vervoer tussen grote steden zal altijd blijven bestaan.

Rene
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Lijn 19 rijdt erg infrequent, meer niet dan wel en doet er veel te lang over. Mensen willen ook veel liever in een trein zitten dan een bus. Dan haken ze af. Lijn 19 is zeer slecht bezet.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Rene

Tja, die peperdure ICNG moet ook betaald worden.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Aan de dure ICNG, ligt wel een peperdure HSL lijn onder. Deze lijn heeft de belastingbetaler echt vele miljarden gekost. Vraag me af of deze lijn achteraf een doelmatige investering is geweest.Achteraf projecten beschouwen helpt ook om te kijken of nieuwe projecten idd doelmatig en rendabel zijn. De kosten van de ICNG zijn in het niets vergeleken met heel de HSL uitgaven.

Johan
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Zolang de overheid met NS getrouwd is, is alle infrastructuur voor meer dan 140 km/h paarlen voor de zwijnen.

Tim H
8 maanden geleden
Antwoord aan  Rene

Er breken gouden tijden aan voor Flixbus.

Opa Ties
8 maanden geleden

De 120 miljoen die NS voor 2024 krijgt worden overigens betaald door dat geld weg te halen bij het budget voor de spoorinfra. Die truc kun je eenmalig doen in een verkiezingsjaar maar is natuurlijk geen structurele oplossing.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Als het spoor toch een kwijnend bestaan gaat krijgen heb je in elk geval geen dure infra projecten nodig. Dus dit trucje kan mijninziens wel wat vaker gebruikt worden, maar is zeker niet eindig. Ik denk dat eerst reizigers en dan pas nieuwe infra aanleggen vind ik geen slecht idee. Als steeds minder mensen met de trein willen reizen vind ik geen / minder geld in nieuwe infra geen slecht idee.

Tim H
8 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Op zich niet zo’n probleem want wat heb je aan mooie infra als je geen reizigers meer hebt omdat de trein onbetaalbaar is geworden. Laten we dus heel sneller stoppen met onzinnige projecten als bijv. de Lelylijn.

Bert Sitters
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Die lelylijn moet er gewoon komen. Net als andere spoorverbindingen. Het huidige spoor voldoet niet meer voor de toekomst.

Opa Ties
8 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Als een soort monument?

Realisme graag
8 maanden geleden

De infra-uitgaven lopen momenteel volledig uit de pas met de ontwikkeling van de reizigersaantallen. ProRail blijft uitgaan van extreme groei terwijl NS zijn diensten alleen maar inkrimpt. Er is een totale mismatch tussen ProRail en NS.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Klopt. Infra investeringen moeten synchroon lopen met OV gebruik. Als OV gebruik enorm lang toeneemt zal ook de infra investeringen toe moeten nemen en neemt het OV gedurende een lange tijd af dan zou afstoten infra aan bijv. museum spoorlijnen een optie moeten zijn. Op dit moment ben ik nog geen voorstander van afstoten, maar ook niet voor investeren van nieuwe infra.

Joost2
8 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Er moet echt gewaakt worden voor het te veel op gaan in de waan van de dag. Op dit moment lijken investeringen niet nodig omdat het gebruik van het OV wat lager ligt. Maar als dat weer gaat toenemen heb je dus een probleem. Vooral omdat je projecten niet van de ene op de andere dag gereed hebt.

Opa Ties
8 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Waan van de dag? Er zijn minder treinreizigers dan tien jaar geleden en er rijden ook een stuk minder treinen dan tien jaar geleden. Verder gaat de beroepsbevolking door de vergrijzing flink inkrimpen. Waar moet die groei dan vandaan komen???

Joost2
8 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Demografische ontwikkelingen.

Tim H
8 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Demografische veranderingen betekenen minder weekenden en meer gepensioneerden. Er juist die gepensioneerden reizen heel weinig met het OV.

Joost2
8 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Er komen niet minder werkenden. De beroepsbevolking stijgt tot 2035 met 400.000. Er is wel vergrijzing, maar dat komt doordat het aantal 65+’ers harder stijgt.

Daarnaast zit de stijging vooral in de stedelijke gebieden, daar waar de OV-verbindingen relatief goed zijn.

Bert Sitters
8 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Als je niet investeert in snel spoor, dan loop je reizigers mis.
Van belang is:
snelheid,
regelmaat,
betrouwbaarheid,
comfort,
veiligheid.

Brabo
8 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

NS biedt geen regelmaat, geen betrouwbaarheid en geen comfort. Dan is daarin investeren zinloos.

Anoniem
8 maanden geleden

De vroegboek dal is er nu!
Reis in weekend met weekendvrij.
Res met altijdvoordeel/dalvoordeel.
Zie reisvergelijkerop ns.nl/reisvergelijker
1 km met auto 0,48 E met OV 0,15 E
In Duitsland Every D-ticket mobiliteit 1,60 E/dag
Luxemburg gratis.
Iedereen heeft recht op mobiliteit.
Dat rechts dat niet wil heeft alles te maken met hun slavernijhouderschapverleden.

Annemiek
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Hoho, dat slavernijverleden is toch echt een dingetje van links. En dan gaat het om een collectief verleden. Dat jij nu habitat kiest tussen het lompenproletariaat, betekent niet dat jij je volgens ‘links’ kunt onttrekken aan de collectieve ‘schuld’.

Voor rechts is dat soort idioterie natuurlijk een non-issue.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Annemiek je uitingen zijn mensontachtend, vernederend tov medemensen. Zo spraken de slavenhouders in de Oost en West, in de industriesteden en platteland, waar gewone mensen ( in jouw ogen lompenproleriaat) door de de kapitalisten/slavendriivers/facisten e.d. werden uitgebuit, vermoord.
Je bent gewoon niet meer en minder een exponent van domrechts.

Annemiek
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Elke maand je handje kunnen ophouden is echt een verworvenheid van het kapitalisme. In een socialistische staat waren mensen als jij gedwongen om gewoon de armen uit de mouwen te steken, omdat je anders niets te vreten zou hebben. Je huidige leefstijl, waarbij je iedere dag doelloos in de trein zit en toch te vreten hebt, past onder geen beding binnen het socialisme.

Maar goed, als je denkt dat hetgeen mensen nu stemmen te maken heeft met een slavernijverleden, ben je niet helemaal goed bij je hoofd.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dom inante annemiek heeft gesproken.
Ikke, ikke en de rest

Ab Normaal
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik zie de relevantie niet tussen het slechte OV nu en het slavernij verleden. Zou je die logica kunnen toelichten? Mijn voor ouders komen namelijk niet uit Nederland, dus ik weet niet hoe het is om de rijkdommen van anderen te leven.

Wat ik wel weet is dat de NS nu een extra kadootje krijgt van de staat voor het leveren van een wanprestatie. Dat is slim gespeelt van de NS, zeker in verkiezingstijd. Ik zal niet zeggen dat andere vervoerder het beter zullen doen, echter denk ik wel dat erg knap om nog slechter dan de NS te presteren.

bert sitters
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Heb gewoon de moed om die aantijgingen eindelijk eens onder jouw eigen naam te doen.

Chris
8 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Mja, dat is een beetje generaliserend. Ik ben als persoon redelijk progressief (ik weiger mezelf het predicaat links/rechts op te plakken, ik ga liever ‘vooruit’) maar met de ‘collectieve schuldvraag’ kan ik verder vrij weinig. Het zijn namelijk zaken waar ik in het ‘hier en nu’ (Goddank) geen invloed op heb uit te oefenen. En wie ben ik – zeker aangezien ikzelf geadopteerd ben – om me met de geschiedenis van het land dát mij adopteerde überhaupt te bemoeien? Ik voel enkel respect en dankbaarheid dat Nederland me in 1983 binnen liet: ik had ook tapijtjes in mijn geboorteland kunnen weven (en vroegtijdig de pijp uit gaan). En zoals het gezegde luidt: ‘ieder huisje heeft z’n kruisje’. Misschien moeten we ook die ‘kruisjes’ eens wat meer koesteren. Zie die kruisjes als ‘het schuren van iets’ en dan luidt het gezegde: ‘zonder schuren geen glans’.

Annemiek
8 maanden geleden
Antwoord aan  Chris

Generaliserend? Dat is toch precies wat ‘links’ wil? Het is volgens hen onze collectieve erfenis die letterlijk iedere Nederlander met zich mee dient te torsen. Je genealogische afkomst is daarbij niet van belang. Ook die van jou niet. Dat is hoe links het ziet. Daar kan ik niets aan doen.

De echte redenen dat het slavernijverleden steeds benoemd wordt is natuurlijk veel simplistischer. Het is een antwoord op vragen als ‘waarom blijft Suriname ondanks alle hulp en alle natuurlijke rijkdommen een narcostaat die niet op eigen benen kan staan?’, ‘Waarom zijn bepaalde bevolkingsgroepen ondervertegenwoordigd met betrekking tot de arbeidsparticipatie en zwaar oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers?’. Door de schuld daarvan op een vermeend slavernijverleden te gooien, hoeven de mensen die het betreft zelf niet met de billen bloot, maar in plaats daarvan kunnen ze allerlei onzin claimen, het liefst veel geld.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

Lomp dom irre tante!
Promoot vliegen, auto rijden.
Wat zoek je gekkie (irre) hier op treinreiziger.nl

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Klopt. Iedereen heeft recht op mobiliteit. Maar een klimaatticket of gratis OV gaat in Nederland niet werken en dan worden de traditionele treinreizigers de trein uitgejaagd. Ook verleidt dit de automobilist niet om in het OV te gaan. De eerste focus zou mijninziens moeten zijn om de kwaliteit te verbeteren en de prijzen niet te laten stijgen. Daarna zouden de prijzen moeten zakken tot 60% van het volle tarief, waar de kortingsarrangementen voor meer korting gewoon beschikbaar blijven. OV zou idd veel aantrekkelijker moeten worden. Uiteindelijk maakt een goed OV product wel reclame voor zichzelf.

Op hele rustige plattelandslijnen zal nooit rendabel te maken te zijn met gewone lijndiensten en dan moet er zo een gemakkelijk mogelijk en betaalbaar reserveringssysteem gemaakt moeten worden opdat de reiziger toch op de plaats van bestemming komt, zonder dat het OV helemaal onbetaalbaar wordt.

Hoezo wil rechts niets? BVNL een klassiek liberale ondernemerspartij wil gratis OV om zo de economie (mkb) te stimuleren. PVV en FvD wijzen naar het sociale belang van het OV en vinden het in stand houden en betaalbaar houden van OV ook belangrijk. Het is eerder D’66 en GL, die vinden dat mensen alles op de fiets moeten doen. En van dat woke gedram is inmiddels zo doorgeslagen dat ook mensen in minderheidsgroepen hier zich van afkeren.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Belasting voor autos omhoog en daarmee het ov gratis maken

Allan Kleiweg
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Slavernijhouderschapverleden ? Toen mijn grootvader werd geboren in 1892, was er in Nederland geen gecoördineerde Volkshuisvesting, nauwelijks enige Volksgezondheidszorg, geen Leerplicht voor de jeugd en geen Algemeen Stemrecht. Ik begrijp echt niet op grond waarvan de generatie van mijn grootouders, en de generaties van de voorafgaande eeuwen, enige verantwoordelijkheid zouden hebben voor het beleid van de periode van ongeveer het Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. De vele armoedige sloebers in Nederland waren onderontwikkeld, slecht gehuisvest, vaak ziekelijk en ontbeerden iedere invloed op de politieke elite. Maar weinigen haalden het veertigste levensjaar.

Het houden van slaven, hoe verwerpelijk ook, was een millennia oud gebruik, dat niet aan één land kan worden toegeschreven. In Nederland werd toen ook al nagedacht over de ethische aspecten, waarna de dominees tot de conclusie kwamen dat de Bijbel, het richtsnoer bij alles, slavernij niet categorisch afwees, en derhalve was geoorloofd. Wie nu het vermeende slavernijverleden opklopt, zou ik willen adviseren de Bijbel (en Koran) te herschrijven. Veel succes.

Annemiek
8 maanden geleden
Antwoord aan  Allan Kleiweg

Hoewel het compleet off topic is, toch een aanmerking.
Het gaat niet om je persoonlijke, genealogische of regionale afkomst. Het gaat om onze Nederlandse identiteit; onze rijkdom, onze multinationals en hoe (relatief) goed wij de dingen hier geregeld hebben ten opzichte van narcostaten. Volgens ‘grachtengordel links’ zijn dat verworvenheden die gebaseerd zijn op de slavernij. Als je wereld zich tussen de statige panden uit de gouden eeuw afspeelt, is die conclusie immers snel getrokken. Als Nederlanders samen, zouden wij ons hedendaagse luie leventje te danken hebben aan de noeste arbeid van slaven. En dat zouden we dan als een gitzwarte erfenis moeten meetorsen. Het exponent van de ‘schuld’ is de witte oude man die alles zou bepalen in dit land. Zeg maar iemand als Frans Timmermans. Er is een reden dat GL en PVDA plots zo stil zijn over het slavernijverleden, sinds ze dat varkentje naar voren hebben geschoven.

Het hele modeverschijnsel is pure vervalsing van de geschiedenis, maar waarin mensen die zichzelf als fatsoenlijk beschouwen wel mee willen doen en dat overal in de ‘blanke’ wereld. Wie A zegt voor BLM, zegt B voor de schuld aan het slavernijverleden. Aan onze zijde van de Middellandse zee en op de eilanden aldaar stonden de hele Middeleeuwen in teken van vechten/sterven of als slaaf verhandeld worden. Het eiland Gozo werd in de late Middeleeuwen compleet ontvolkt (wie niet werd vermoord, werd tot slaaf gemaakt) door Ottomanen. Tegenwoordig leren de kinderen er dat hun citadel gebouwd is door slaven en dat ze de erfenis van slavernij meetorsen als schuldigen. Een toppunt van idioterie.

Mijn familie van vaderskant kwam uit de textielindustrie in Twente. Op een gegeven moment werden ze naar Drenthe gebracht om daar te werk te worden gesteld in de veenwinning. Tot in 1960 woonden ze in plaggenhutten. Armoediger kun je het je niet voorstellen. Mijn overgrootvader had met stemverheffing gesproken en werd daarvoor in Haarlem gevangen gezet. Niemand had geld om hem ooit nog te bezoeken in de gevangenis. Een van de zonen trok rond 1925 met zijn vrouw en kinderen (waaronder mijn opa) naar Amerika. Zij werden hiertoe min of meer gedwongen. In de oorlog keerde mijn opa terug als militair om te strijden voor een vrij Europa. Als krijgsgevangene werd hij te werk gesteld bij Fokker en de Sikkens lakfabriek. Na de oorlog had hij geen andere keuze dan dit werk nog jaren te blijven doen, onder dezelfde omstandigheden. En soortgelijke verhalen kennen de meeste families in Nederland. Toch vinden velen dat het willen houden van slaven ons in de genen zit.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Annemiek

@ annemiek Je hebt problemen!
Zoek hulp.
Blijf niet dom irre tante die je nu bent.
Wordt bevrijd, free you mind and become kind.

Tonny
8 maanden geleden

Wat een Hollandsch gekrakeel allemaal zeg. De tendens in de wereld gaat naar investeringen in (niet auto)mobiliteit. Steden worden eindelijk langzaam autoluwe, op zo enorm veel plekken. Zelfs in de VS al een beetje!

In Nederland zijn er echt issues met betrekking tot personeelstekorten en financiering, maar boven dat nog is er gewoon geen plan. Pappen en nathouden. Mede mogelijk gemaakt door de inefficiëntie van NS en de aan corruptie grenzende banden tussen NS en overheid.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tonny

Als het niet lukt om het OV kwalitatief goed en betaalbaar te maken gaat Nederland tegen die stroom in naar meer automobiliteit.

Bert Sitters
8 maanden geleden

In plaats van blije reacties, omdat de prijs voor een Nederlands treinkaartje volgend jaar niet omhoog gaat, zie ik een ware vloed aan gezeur en allerlei niet onderbouwde insinuaties.

De prijzen voor treinkaartjes in het buitenland worden niet bepaald in Nederland.
Overigens wordt ook het vliegen steeds duurder. Stuntvlieger Ryanair heeft vanaf afgelopen maart de prijzen verhoogd met 25%.

Realisme graag
8 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Belastinggeld schuiven om een hopeloos inefficiënte bedrijfsvoering in stand te houden lost niets op. De broodnodige veranderingen in het OV wordt zo alleen maar vooruit geschoven.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Realisme graag

Ben daar voor een behoorlijk deel mee eens, alleen denk ik niet dat er een eenvoudige fiks is voor de personeelskrapte en de bijbehorende loonkosten. Ook kan een deel van de OV behoefte met vraaggebonden OV geregeld worden, mits dit op een reizigersvriendelijke wijze wordt georganiseerd. Aan de andere kant denk ik ook dat enkele drukke sprinterlijnen, die al grotendeels op eigen spoor lopen tot zelfstandig rijdende treinen omgebouwd moeten worden. Denk aan Dordtrecht – leiden, waarbij Schiedam – Delft wel 4 sporig gemaakt moet worden.

Tim H
8 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

RyanAir hadden de prijzen tijdens corona toen de vraag instortte ook flink verlaagd, dat moet je er wel graag bij vertellen.

Bert Sitters
8 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Ik heb het over de periode na maart 2023.

Tim H
8 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het enige wat er gebeurt is dat de eerdere prijsverlagingen worden teruggedraaid nu de vraag sterk stijgt. Gewoon normale marktwerking.

bert sitters
8 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dit is geen terug draaien van verlagingen. Dit zijn gewoon verhogingen.

johan II
8 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

“een ware vloed aan gezeur en allerlei niet onderbouwde insinuaties”

Bert, dat is de kop in het zand steken.

De aarde (en dat is inclusief de nog niet geboren mensen) schreeuwt al decennia om toegankelijk, fijn en efficient openbaar vervoer.

Inertie en mentale corruptie maakt het volstrekt onmogelijk, en jouw reactie maakt -ongetwijfeld onbedoeld- deel uit van die “wir haben es nicht” gewusst caroussel.

“Wir haben es nicht gewusst” klinkt heftig maar is best wel op zijn plek want het is al zolang gaande, en de gevolgen zijn groot.

Het is absurd hoe ingewikkeld, duur en wanpresterend OV is. Tot mijn verrassing heb ik de die-hard treinliefhebbers op dit forum in afgelopen jaren zien veranderen. Er wordt zelfs – ongetwijfeld met pijn in het hart – gesteld dat OV geen toekomst meer heeft. Dat gebeurde pak hem beet 5 jaar geleden niet.
Dat ook het eenmalige “volgend jaar treinkaartje niet duurder” zo neergesabveld wordt, en er niet blij op gereageerd wordt zoals jij Bert wil, is teken van hoop.

De OV-sector zelf blijft zich echter uiten in nietszeggendheid vol suggestieve opgeblazen meta-taal, kijk maar eens op ovmagazine.nl Elk symposium, vakartikel of parlementaire enquete kon net zo goed 10, 20 of 30 jaar geleden plaatsvinden, zelfde lege enthousiaste interessantdoenerige praat (“nog meer samenwerken”). Parasiterend op verworvenheden van andere sectoren (IT), zelf kunnen ze niks.

Natuurlijk zitten er hierboven ook ongefundeerde reacties tussen, uit frustratie, verdriet en woede ongetwijfeld, maar de kern is dat NS en de overheid (en dat zijn wij allen- de Nederlanders) gewoonweg als verwende kleuters met de duim in onze mond, of door huilie-huilie te doen (wijzen naar accijnsvrije kerosine van vliegverkeer), al jaren lang onszelf de bal toespelen terwijl het OV compleet wanpresteert en haar verantwoordelijkheden voor de toekomst negeert (in tegendeel: ermee dweept, zonder er maar een milimeter consequenties aan te verbinden).

Ik zie eigenlijk geen verschil met de Shells en Saudi’s etc, is schaamteloos potverteren en parasiteren op alles behalve zichzelf.

Het mentaal corrupte OV is zeker niet alleen een Nederlands fenomeen, maar adel verplicht. Nederland is een van de rijkste landen, kwa financien en historie van vrijheid. Die positie verplicht ons het goede voorbeeld geven.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  johan II

De posting gaat over de prijs van het treinkaartje in 2024.
Voor de toekomst zijn forse investeringen nodig.

Tim H
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Er is helemaal geen reizigersgroei dus waarom zijn er behoudens onderhoud investeringen nodig???

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

@anoniem
“de prijs van het treinkaartje in 2024” is een soort afleidingsmanoevre, symptoom van een triest corrupt/rot systeem, en dat wordt door bijna alle reageerders op dit artikel, van notoir links tot notoir rechts doorzien en benoemd. Dus dat is best relevant lijkt me

“Voor de toekomst zijn forse investeringen nodig”
Bij 3e wereld landen wordt al decennia immer -best wel terecht – geroepen: investeringen hebben pas zin als corruptie ingedamd is.

Nou voor Nederland zou dat simpelweg betekenen: geen investeringen in OV.
(nou mijn hart doet pijn als ik dat schrijf)

En de situatie is inmiddels zo alarmerend debiel en inert dat Tim terecht nuchter constateert: “Er is helemaal geen reizigersgroei dus waarom zijn er behoudens onderhoud investeringen nodig???”

Ook dat lijkt me best wel relevant, zelfs bij een onderwerp als “de prijs van het treinkaartje in 2024”.

En eigenlijk bijna bij elke artikel over OV, want de ware strekking van bijna alle artikelen betreft falen, of toekomstig falen.

Lees artikelen in bijv treinreiziger.nl of nos.nl maar na: in elk artikel worden losse eindjes waarover gestruikeld gaat worden letterlijk al genoemd.

En mijn hypothese is dat het ware verdienmodel is.

Over de ruggen van de reizigers, de samenleving en de planeet.

En voor de wat meer rechtse medemens: over de ruggen van de belastingbetalers.

johan II
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ha, de laatste anoniem was johan II, inderdaad even anoniem als bijna allemaal.

johan II
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dus “losse eindjes op nr 1, 2 en 3”

(ipv reiziger op nr 1, 2 en 3 zoals NS dat geniaal verdraait)

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

@Bert.. Je ziet van meters ver dat dit geen duurzame financiering is en dat dit ene jaar het OV niet op lange termijn gaat redden. Dit jaar 420 miljoen om het OV op het beroerde en niet al te goedkope niveau van 2023 en voor 2025 is er minimaal een half miljard nodig. Verder lost deze eenmalige tariefbeheersing niet de kwalitatieve problemen op en de personeelskrapte is in 2025 ook niet weg en jaagt de loonkosten in metname personeelsintensieve sectoren strak omhoog. Personeelskrapte speelt niet alleen bij de NS, maar ook bij de andere vervoerders. Zo valt er ook regelmatig treinen uit bij Keolis en Arriva. Dat betekent dus vaak een half uur koukleumen op het station. Door de vergrijzing is er straks extra veel mensen in de zorg nodig, dus gaan andere diensten eruit. Ik kan hier heel moeilijk enig positief scenario uittrekken. Er zal zeker een boel efficienter gemaakt moeten worden. De niet keuze reizigers worden ontevreden en de rest kiest voor de auto. En dat laatste betekent meer aanschuiven op de snelwegen. Ook zijn er de nodige geluiden dat diverse infra binnen niet al te lange tijd dure onderhoud nodig heeft. Van Nederland transportland gaan we naar Nederland thuisblijfland.

En dat er al een behoorlijke tijd een depressieve sfeer in de samenleving hangt is ook een feit en depressie is mijninziens het nieuwe normaal.

Anoniem
8 maanden geleden

Die aanbieding van 1

Frans E.R. Eekhout
8 maanden geleden

De prijsverhoging heeft nu uitstel gekregen, maar blijkbaar wordt het geen afstel als men eind 2024 citaat ” eind volgend jaar alsnog moet worden doorgevoerd “, dus toch nog eind 2024 mag men meer euro’s neertellen voor z’n treinreis. Maak je dus maar niet rijk en dan te bedenken dat het OV aan het verschralen is in de dienstregeling en de prijzen ongezien meer gaan stijgen dan je lief is. Mensen gaan niet alleen met de trein, maar het voor en natransport gebeurt vaak ook met aanvullend bus, tram of metro en dat kost ook geld en dat hebben we op de treinreis prijs nog niet meegerekend. Dat wordt dus de rekenmachine erbij nemen en plussen en minnen of men nog een treinreis moet of zal gaan maken of gebruik maken van die enkele alternatieve (NS) dagtrip aanbieding waarmee je nog ergens naar toe komt voor een gereduceerde prijs… En de auto, dat kan niet iedereen als je bijvoorbeeld geen rijbewijs hebt of ander vervoer kan veroorloven.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Of je krijgt dat lokale reisbus bedrijven weer dagjes uit gaan organiseren. Dus naar bekende toeristische lokatie toe met de bus en de entree is ook meteen geregeld. Evt ook koffie en een warme maaltijd; afhankelijk van de prijs van het arrangement. Deze bus bedrijven krijgen het wonderwel goedkoper voorelkaar dan de NS. Vroeger hadden we van het zuiden van het land ook een dagje Parijs. (geen grap) Voor 6:00 zat je al in de bus en na 24:00 was je weer thuis. Ja met de bus en toen woonde we ook vlakbij het station, wat de vertrekplek was van deze bus.

Frans E.R. Eekhout
8 maanden geleden

…Pasta…
Ja Baardstaart dat klopt, lekker een gezellig dagje met de bus naar Parijs en Keller reisbureau had een chauffeur die ons de mogelijkheid gaf om voor 30 Franse franc ook nog een rondvaart op de Seine te maken en zodoende zag ik een replica van het Vrijheidsbeeld. Mijn broer die recent met z’n dochter naar New York ging had dit beeld zelfs niet eens gezien, zag door de wolkenkrabbers het beeld niet eens. Je was misschien wel moe en geradbraakt, maar best leuk en in de verte zag je bij Parijs dan plots een TGV met volle snelheid voorbij snellen, maar wij gingen eerst een bakkie doen in de Moulin Rouge.
Ook naar Brussel en zelfs een keer naar Antwerpen om dan met een Sabena Boeing 737-200 naar Brussel te vliegen, mijn enige en kortste binnenlandse vlucht in Belgie en na een vliegtuiglunch met de bus naar de Brusselse Markt te gaan en terug via de Belgische “tankbaan” de E 314 en A 76 weer huiswaarts te keren.
NU heeft NS Spoordeelwinkel ook het zogenaamde DAGJE UIT naar Amsterdam, Amersfoort, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, Rotterdam en Leiden retour inclusief een middelgrote pasta en frisdrank bij Julia op het station en te koop tot en met 31 december 2023. Los ben je veel duurder uit, het kan toch nog een “betaalbaar” dagje uit, alleen moet je het weten, en steeds maar thuis blijven, is ook slecht voor je gemoedsrust en humeur.
Dus strek de benen en laat je niet van die doemdenk scenario’s weerhouden, je leef per slot van rekening maar 1 keer en geniet als het effe kan, met of zonder een tariefsverhoging van NS een ritje door het land…

P.M. van den Berghe
8 maanden geleden

De vraag naar openbaar vervoer op het platteland (en dat is in Nederland bijna alles buiten de Randstad) bestaat in hoofdzaak uit scholieren en oudere volwassenen die geen auto (meer) rijden. Het vraagafhankelijk vervoer dat hiervoor zo aangeprezen wordt werkt echter uitsluitend met moderne technieken die juist die oudere volwassenen niet beheersen. Kijk ik naar mezelf dan merk ik dat ik de toetsen op een smartphone veel te klein vind waardoor ik veel fouten maak. Dat zal voor mijn leeftijdsgenoten niet anders zijn. Ik kan nog een auto nemen, maar het OV moet ook toegankelijk blijven voor deze groep klanten. Is het nou zo moeilijk om een gebruiksvriendelijk systeem te hebben dat landelijk identiek is en dat niet van de technologische toeters en bellen aan elkaar hangt; waar men contact heeft met een echte persoon en niet met ingeblikte AI.

Baardstaart
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Sta open voor allerlei ideeen om het idd gebruikersvriendelijk en efficient te maken. Er zal er gewoon een lokaal tarief of gratis telefoonnummer beschikbaar moeten zijn, waar je je reserveringen kunt doen en waar een gewone telefonist(e) achter zit. Naast de telefonist(e) zou ook moderne technieken gebruikt moeten worden. Apps zijn inmiddels voor een boel mensen, waaronder ouderen ook al gebruikt. Niet iedereen, maar er zijn zeker ouderen, die al aardig thuis zijn op het mobiel. Ik denk dat alle beschikbare tools, die op gebruik kunnen rekenen ook beschikbaar moet zijn. OV hoort ten alle tijden toegankelijk te zijn en dit geldt ook voor het bijbehorende reserveringssysteem.

Opa Ties
8 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Punt is natuurlijk wel dat juist ouderen nauwelijks gebruik maken van het OV, veel minder dan andere leeftijdsgroepen. Vervolgens is er naar een heel klein deel van die ouderen die niet met een mobiele telefoon kunnen omgaan maar nog wel zelfstandig kunnen reizen. Ik denk dat je echt over een minimaal kleine groep praat.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Waarom maken de ouderen dan veel minder gebruik van het ov? Hebben die dan allemaal een auto en kunnen ze (nog) rijden? De komende decennia komen er alleen maar meer ouderen bij….

Tim H
8 maanden geleden
Antwoord aan  Opa Ties

Het autogebruik onder ouderen is fors hoger dan gemiddeld. Daarnaast reizen ouderen sowieso minder omdat ze niet naar school gaan, niet werken, etc. Ze zijn gewoon meer thuis.

Ivo
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

Het probleem met belbussen was dat er in de praktijk voor 80-90% van de ritten geen aanmeldingen waren maar dat je daarvoor wel een busje met chauffeur op standby moest houden. En dat laatste is natuurlijk niet gratis waardoor de kosten per wel vervoerde reiziger uiteindelijk toch torenhoog bleken te zijn.

Vraagafhankelijk vervoer is alleen te doen als het flexibel georganiseerd kan worden zoals Über dat doet. En anders is het door de kleinschaligheid met wel een dure chauffeur een peperdure grap.

Paul Lamote
8 maanden geleden
Antwoord aan  P.M. van den Berghe

In Azië en de VS heb je bedrijven als Uber en Grab die werken met particulieren die met hun eigen auto in hun vrije tijd een zakcentje bijverdienen en dan kun je het goedkoop organiseren. Maar in Nederland moet zo’n chauffeur weer onmiddellijk onder een CAO vallen en daardoor is vraagafhankelijk vervoer hier onbetaalbaar.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

@paul je zegt het zelf een zakcentje. Daar kan je niet van leven.
En maak je niet de denkfout dat die mensen de gehele dag werken voor een habbekrats om hun gezin/familie te onderhouden.
Dat die mensen vanwege ontbreken CAO geen fatsoenlijk loon, sociale zekerheid hebben.

Anoniem
8 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Kleinschalig OV kan hooguit wat geld opleveren als bijbaantje. Maar je kunt geen fulltime banen creëren voor chauffeurs die twee reizigers per uur vervoeren. Dat is geen werk maar werkverschaffing.

Ab Normaal
8 maanden geleden

Vandaag de officiele brief gekregen dat mijn abo voor volgend jaar niet duurder wordt. Tevens hoe goed het van de Tweede Kamer was om dit van het Kabinet te eisen. Ook dat de NS hoopt er na 2024 ook de tegemoetkoming te ontvangen.

Niets over het incompetente beleid, hoe de NS het treinreizen betaalbaar wil houden.

Vooral handje ophouden en zielig doen. Bah!