ICNG: Welke bijnaam vind jij het beste?
31 mrt 2020 11:43
Leuke treinreizen zitten er voorlopig niet in. We moeten geduld hebben. Ook geduld moeten we hebben voor de nieuwe intercity’s die momenteel door Alstom in Polen voor NS worden gemaakt. Vanaf naar verwachting volgend jaar zullen de treinen ingezet gaan worden tussen Amsterdam – Rotterdam (- Breda). Nu we toch zoveel mogelijk thuis (moeten) blijven, kunnen we goed nadenken welke bijnaam het beste past bij deze nieuwe intercity’s.
Op Social Media hebben we al een aantal bijnamen voorbij zien komen, waaronder veel dierennamen. Zoals: De Slang, De Wasbeer, De Bij en De Wesp. Dat past mooi in rijtje de Buffel, Hondekop, Muizeneus en Apekop, bijnamen die al eerder voor treinen werden gebruikt. Maar ook andere namen komen voorbij. Zoals Zorro en Boefje.
De tijd dat treinen een officieel een naam krijgen van NS ligt achter ons. Maar een naam als ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) is wel erg technisch. Daarom willen we als Treinreiziger.nl graag weten: welke bijnaam vindt jij het meest passend? De meest gekozen naam zullen we op een later moment laten terugkomen op een speciale (ICNG) poster.
Welke bijnaam kies jij?
Staat jouw gewenste bijnaam er niet bij? Reageer dan onder het artikel, en wellicht voegen we betreffende naam alsnog toe. Zo is “Zware Jongens” (referent aan Donald Dock) toegevoegd na de eerste drieduizend stemmen. We zullen dat meewegen bij het uiteindelijke resultaat.
Beelden van de ICNG
- Bekijk de eerdere fotoreportage van de Moke-up van de ICNG.
- En hier een reportage uit de fabriek in Polen.
Wanneer de ICNG in Nederland zal komen is bij onze redactie niet bekend. Eerder dacht NS dat de treinstellen al in december naar Nederland zouden komen, maar dat is later geworden. Begin deze maand vertelde een woordvoerder aan Treinreiziger.nl dat de treinen “binnenkort” naar ons land zou komen. Het is echter niet ondenkbaar dat de Corona crisis invloed heeft op de planning.
Treinen met bijnamen
De Buffel (DM ’90)
De Buffel is de laatste trein die een officiële bijnaam van NS heeft gekregen. Het is ook de laatste serie dieseltreinen die NS zelf heeft gebruikt. De treinen worden sinds 2018 niet meer ingezet bij NS. Het leek erop dat de treinen in Roemenië een tweede leven zouden krijgen, maar die verkoop is door de rechter later teruggedraaid.
Railhopper (SM ’90)

De Railhopper is ook een door NS bedachte bijnaam, maar het grote publiek zal deze naam waarschijnlijk niet kennen. Niet vreemd: ze hebben slechts 10 à 11 jaar in de reizigersdienst rondgereden, en uitsluitend tussen Zwolle en Emmen. Tenminste, als ze reden, want de treinen stonden vaak defect aan de kant.
Koploper (ICM of ICMm)
Foto: Stefan Verkerk
Bekender bij het grote publiek is de Koploper. De bijnaam werd gekozen vanwege de zogenoemde doorloopkop, waarmee reizigers zich konden verplaatsen van het ene naar het andere treinstel. Die doorloopkop wordt sinds 2005 echter niet meer gebruikt en is bij een latere renovatie zelfs verwijderd. Sindsdien prijkt de naam Koploper dan ook niet meer op de trein.
Sprinter (SGM)
Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
De naam Sprinter was in eerste instantie alleen de naam van een bepaald type stoptrein. Namelijk het zogenoemde Stadsgewestelijk Materieel. Later deed NS de naam stoptrein in de ban en werden alle stoptreinen – ongeacht welk materieel – aangeduid als Sprinter.
Hondekop (Mat ’54)
Foto: Ronnie Venhorst Foto: Daniël de Ruig
Formeel hebben we het over Mat ’54. Mat ’54 heeft van NS nooit een bijnaam gekregen. Toch kennen de meeste mensen deze trein onder de naam Hondekop. De bijnaam kwam voort vanwege de kenmerkende vorm van de neus van de trein. Overigens werden de treinen wel eens verward met Mat ’64, die een neus heeft die op de Hondekop lijkt. Mat ’64 werd volgens Wikipedia ook wel Apenkop genoemd. Maar die bijnaam werd bijna nooit gebruikt. Pas bij het afscheid werd de naam Apekop diverse malen gebruikt, vooral door grote landelijke media.
Blauwe Engel
De Blauwe Engel werd gebruikt voor de dieseltreinen DE1 en DE2. De naam was ontleend aan de helderblauwe kleur die deze treinstellen aanvankelijk hadden. Een verband met de beroemde speelfilm Der blaue Engel uit 1930 is vaak gesuggereerd, maar nooit vastgesteld.
Rode Duivels
In NS vakjargon hebben we het over de DE3 of Plan U, maar in de volksmond werden de treinen Rode Duivels genoemd. Vooral in de beginjaren. Later verloor de bijnaam aan populariteit, wat logisch te verklaren is doordat de treinen werden overgeschilderd naar de nieuwe gele huisstijl.
Muizeneus
Als we nog verder terug gaan in de tijd, komen we uit bij Mat ’46. De officieuze bijnaam van deze treinserie bedraagt Muizeneus. Te danken aan de gele ‘snorharen’ die in een later stadium ter versiering op de voorkant zijn geschilderd.
Nieuwe naam voor de ICNG “het Beest”
Lijkt op “de zware jongens” van Donald Duck. Dus ik zeg zware Jongen.
zware jongen idd 😁
Zware jongen, helemaal voor!
Ik vind ” De Duizendpoot” een mooie benaming voor dit type, hij lijkt er mijns inziens ook erg heel erg op.
Bulldog
Gezien de stilte op het spoor zou het nu een mooie tijd zijn om in Nederland eens wat kilometers te maken. Ook op de HSL ruimte zat. Er zijn nu twee tahlyses heen en terug. Of zijn er meer? Voor de rest noppes. Lekker rustig voor de klagers in Zoetermeer en Berkel en Rodenrijs.
Ik denk dat je Bergschenhoek bedoelt. Maar inderdaad, er rijdt af en toe een verdwaalde Thalys en een Benelux op de HSL en dat is het wel. Volop ruimte om te testen nu!
Maar moeten de treinen wel hier zijn en klaar zijn om het spoor op te kunnen en mogen, dus dat gaat niet lukken.
Nee hoor, Bergschenhoek ligt aan de ene kant en Berkel en Rodenrijs aan de andere. Mensen die langs de Rodenrijse weg (in B&R)wonen klagen maar anderen die dichterbij wonen juist weer niet.
Poolster
Goed idee poolstar
Als hij lekker rijdt is ‘Blues Brother’ misschien een goede naam.
Wordt het een flop, dan mag hij van mij ‘blindganger’ heten.
Ik wacht het nog even af.
En als hij op de HSL succesvol presteert; ‘Jogger’!
Blues Brother… 🙂
Hm, het komt een beetje richting de muzikale lijn die de Italianen aan hun treinstellen geven: Jazz, Pop, Rock. Waarbij de ‘Pop’ hetzelfde type trein (op enkele wijzigingen na) is wat in Italië rijdt.
De “railschaatser” lijkt mij leuker. Het benoemd de trein tot zijn doel en hopelijk houdende snelheid.
Varkentje zou ook een leuke bijnaam zijn.
Duidelijk dat wesp niet kan omdat het een niet zo gewaardeerd dier is.
Ik ben van de Zorro, stoer en bekend.
Angie zou ook wel wat zijn. Hoewel voor velen al te ingewikkeld
Libelle of Libellekop !
Daar lijkt hij het meeste op (rijmt ook nog !!)
Ik dacht meer aan Kielegat Express (Kielegat=carnavalsnaam voor Breda) want die trein rijdt naar Breda toch?
@redactie: Er zijn 2 treintypes vergeten met een bijnaam: Regiorunner voor de eerste serie toen nog IRM-treinstellen. Deze naam heeft ook op de zijkanten van de trein gestaan weet ik uit mijn jeugd. En de ander is het directierijtuig van de NS: de Kameel.
Ja, het lijstje is niet echt compleet. Ik weet dat IRM regiorunner zou gaan heten, maar zover ik weet heeft dat niet op de trein gestaan. Kameel is misschien wel leuk om toe te voegen.
Op een paar treinstellen heeft het kortstondig gestaan dat weet ik zeker. Ik zal kijken of ik ergens er foto’s van kan vinden
http://www.nicospilt.com/index_treinstellen54.htm Eerste foto meteen. Volgens mij werd deze trein soms ook de Bison genoemd.
Ok, dat ging niet helemaal goed, maar als je naar de pagina van de Virm gaat is het de eerste foto
De Wadloper ontbreekt ook in het lijstje (opvolger van de Rode Duivel op de trajecten naar Delfzijl en Roodeschool).
Ik denk zoiets als de bijnaam de PANTER
In de lijst van oude namen mis ik nog “Ome Cees”, het eerste treinstel met verbrandingsmotor
De Bizon. nl. Stoer en Sterk He
De dam: rijdt immers tussen Amsterdam en Rotterdam.
Eerste naam die in mij opkomt De vleermuis…Toepasselijk en lijkt erop.
Met of zonder Corona? 🙂
De leukste bijnamen komen na verloop van tijd vanzelf. Vergeet ook niet dat de voorkant niet zwart blijft, de zwarte folie gaat er op den duur daar ook af
Dat is niet waar. De voorkant blijft geel met zwart.
Ik mis de Regiorunner nog…..
Truusje
De Walrusof Dolfijn
Libelle
Ik vind de naam ” Hornaar ” wel een stoere bijnaam.
Het is geen pretje om er door gestoken te worden.
Het is erger als gestoken te worden door een bij of een wesp.
Vandaar de naam ” Hornaar ” vanwege zijn stoere uiterlijk
Zo’n beest heet een hoornaar
‘Druiloor’ vind ik wel passen…
Ik vind het het heel passend om de ICNG de ‘Nieuwe Hondekop’ te noemen. Verwijzend naar Mat. ’54 .
Mij lijkt de naam “Luppoo” wel leuk
Pluto, de zwarte band om de cabine heen lijken net uitgelopen oren.
Mij lijkt rups w toepasselijk
Namen met “de” vind ik niet zo meer van deze tijd. Uiteraard kun je er in het spraakgebruik best “de” voor zetten. Wesp zonder “de” lijkt me wat, maar eigenlijk vind ik “wasp” mooier. Hoornaar misschien ook niet verkeerd. In het engels is er “hornet”
“DOLFIJN”
Helaas is albatros al vergeven. Ik vind GANS wel mooi.
Tja, de exotische vogel Nijlgans heeft ook een zorro-zwart/bruin bij de ogen.
ICNG = intercity nijlgans
Een andere vogel met zwart bij de ogen is de Wielewaal.
Deze is nog geel ook. Wat denkt u?
Geen gekke naam voor een trein toch?
Inderdaad, nog beter. Leuk met wiel in het woord. En een postitieve associatie en een inheemse vogel. Beste suggestie tot nu toe.
Lelijk Eendje
Heer Ollie lijkt mij een mooie naam, hij lijkt op Olivir B. Bommel.
The flash
In de toekomst als een flits door het landschap mmet 200 km per uur
Ik dacht meteen aan Bekkie, gewoon een leuk bakkie heeft deze trein.
Als naam voor deze nieuwe InterCity stel ik voor: de Hobbel.
Ik denk meer aan ‘de swinger’ , alles sierlijk en niet rechtlijnig aan deze trein, dus een echte swinger
Zouden we die bijnaam niet beter bewaren voor een kantelbaktrein?
Helemaal mee eens met Libelle, een soort onder de Libellen zijn de juffers . “ De Juffer “ een sjieke naam en een verwijzing naar een insect.
En dan de wasbeer uit de lijst, deze komt oorspronkelijk niet voor in Nederland, hierop vindt ik “de das “ een betere aLernatief.
Wesp(enkop) is al min of meer vergeven. Zo wordt de VIRM soms aangeduid.
Suggestie nieuwe bijnaam voor ICGN: Bic Banger
Is dit straattaal of zo?
Een ‘banger’is toch een worstje?
Het eerste dat in mij opkomt is ‘duikbril’ als ik de foto’s zie. Maar als ik een dier moet kiezen dan de Orka, vanwege zijn zwarte vlekken, zijn snelheid op de lange afstand en omdat ze ook albatrossen eten, de bijnaam van zijn geflopte voorganger de fyra
De duikblil is voor een trein in België
De bandiet
Het idee van maakbaarheid komt om de hoek kijken. Geef hem een bijnaam voordat hij er één krijgt. Ik hoop dat het publiek met een spontane bijnaam komt die de gewenste bijnaam overvleugelt.
Ja, het lijkt wel een beetje op een hondekop, maar dan wel een vechthond. Voor mij is het een “Bulldog”
De genoemde bijnamen deden al de ronde. En ja wij vinden stiekem leuk als we hier een stempel op kunnen drukken ;-).
de Dropveter
Dropvreter kan ook
Railrunner naar bo diddleys Roadrunner (miep miep)
https://m.youtube.com/watch?v=ap8JtQZG73M
Spoorzoeker (hap hap)
Python
Apekop
Aardworm mag ook wel eens geëerd worden
de Hildebrand
de rake Snuiter
Mail anders kapitein Haddock even, die wil zijn goede vrind van Boxtel van de vereniging van geheelonthouders wel verder helpen met een elegant welluidende naam, geschikt voor jong en oud.
(bij uitstek lbgtst+spoorvakbond+herfstblaadjes proof)
Trainy McTrainface zou wel moeten kunnen toch?
Ach ja, laten wij net zo iets achterlijks laten gebeuren als in VK.
Nemo
Robin
(Van Batman and Robin)
De rups
BERTUS, omdat hij er niet als Maria uitziet!
Pacman,vanwege de gele kleur en zoals je hem op de bovenste foto bekijkt zie je,bij de koppeling,een mond.
Open bek.
Omdat ik de rillingen krijg van “hoge” snelheid de treinen zonder aerodynamische kap voor de koppeling, zoals ook bij de V250.
Het is niet echte een HST. Maar inderdaad is niet erg fraai. Een mechanische kap kost natuurlijk flink wat meer en geeft ook een storingskans. Is er eigenlijk ruimte voor zo’n bij de standaarduitvoering van Alstom?
* Moet zijn: snelheidstreinen. Iets met autocorrect.
Ik zie er wel iets van een windhond in terug…
De Windhond of Whippet dus…
Ik dacht aan de kat lampen zijn net de ogen van de kat
Precies de kop van een rups was mijn eerste gedachte, DE RUPS dus.
Duizendpoot
speedy gonzales
met deze kleurstelling is het bepaald geen schoonheid geworden.
Dus nieuwe suggesties: Lelijkerd, Wipneus, Golfneus, “Foutje, bedankt”, Jakkie-bak, Net-Niet, enzovoort.
Van mij mag die ICNG de bijnaam DRACULA krijgen, die had ook zo’n kop om van te
griezelen. Nee, geef mij maar het stijlvolle
gezicht van een Mat’40 of 46 !
De IJsvogel
Rocky Racoon; goed bekkende naam voor deze beauty!
Railtje
In de genoemde treinen mis ik toch de kameel. Ik weet dat het geen reizigerstrein is, maar toch een NS-trein met een dierennaam.
Je heb wel een trein met die naam hoor de kameel weet alleen niet meer welke trein dat is kees
Bijnamen voor de nieuwe ICNG welke over een paar jaar in Nederland en België het spoor zullen verfraaien. Mijn keuzes: Zwartrijder/Zwartrijder vanwege die zwarte banden op de fronten, Rupsje Nooit Genoeg, vanwege die ranke vorm van een rups, Anaconda (naar de gele wurgslang), SprinterCity rijdt als een Sprinter wordt als een Intercity ingezet.
Misschien kan er met deze trein weer een Ardennenexpres of een echte Beneluxtrein worden. In Luxemburg hebben ze ook 25 Kv inclusief het grenstraject Arlon (B) -Luxembourg City. Al zal het maar alleen in de zomermanden zijn ! Het toerisme per spoor floreert, hoewel we nu in deze Corona periode, wat minder is! Als alles weer normaal straks dan gaan de mensen weer massaal op pad. Nu even moeilijk in te beelden op lege stations en bijna geen mens in de trein, maar dat verandert straks wel weer in hoe het voor de crisis was. In deze tijd kunnen we filosoferen over toekomstige reizen en namen voor het toekomstige spoormaterieel.
Zwartrijder of Zwartijker vanwege de zwarte baden op de trein. Of Boeven Express, ook vanwege die zwarte banden. Misschien krijgt de politie en justitie wel ooit een echte Boeventrein. Maar voor niet criminelen of wanbetalers lijkt Boeventrein wel niet zo positief om mee te reizen.
Of wat denk je van Gele rakker/ Niet alleen een biertje kun je drinken op de trein (behalve op Koningsdag!), maar de hoofdkleur is dat ook!
wie nog andere suggesties heeft moet dat maar verder verklaren.
Tot zover mijn aanvulling op mijn reactie hierover!
Volgens mij is muizenneus ook een bijnaam die net zoals bij de Apekop, later verzonnen is, maar zeker niet gangbaar.
Verder hou ik meer van de bijnamen die spontaan in zwang komen zoals de Hondekop dan bijnamen die geforceerd worden bedacht middels enquete’s, zoals de Regiorunner.
Regiorunner is door NS bedacht, maar later terug getrokken. Ik vind het wel leuk. Koploper en de Buffel zijn best geaccepteerde namen die door NS zijn bedacht. Muizeneus is voor mijn tijd, maar voor treinliefhebbers is er onder die naam ook een boek verschenen.
Apekop had ik tot recentelijk nog nooit gehoord. Mijn vader wist als nauwelijks met de trein reizend persoon wel te melden wat de Hondekop trein was.
…ik mis nog mat’24 de Blokkendoos en DH Wadloper in het rijtje.
De tot nog toe geopperde suggesties bekken nog geen van allen echt lekker naar mijn smaak.
Beetje als werktitel DDZ gebruiken en dan daarna proberen NID te introduceren…
Ik denk dat Blokkendoos, Hondekop, Sprinter, Koploper en Wadloper de enige bijnamen zijn die gemeengoed geworden zijn.
De tijd zal het leren. De laatste 3 nieuwe treintypes doen het immers ook zonder bijnaam.
Mvg
Sander.
Rups
Ik vind de trein op een ninja turtle lijken. Dus wat mij betreft bonje of turtle.
Slowtrain
Pikachu
Lijkt mij wel een goede naam als je zo de kop van de trein ziet
Thomas de trein
Ik moest eigenlijk meteen denken aan een rups… Dus… De Rups…
The ant. Ik vind de nieuwe trein op een mier lijken.
Of the bug. Alle insecten bij elkaar.
Ik dacht aan de naam IC-Fly, van vliegend over het spoor!!
Zonder het artikel te hebben gelezen dacht ik al aan BIJ. En die stond er dus tussen.
De Struikrover
Een goede bijnaam voor deze trein is het monster
De burgerrups
Hij lijkt op een slang idd, maar noem het dan een Cobra
Het eerste waar ik aan dacht was “puppy”. Sprekend onze hond toen ie klein was. En laat ik nou die naam tegenkomen bij een eerdere inzender!
Los van de naam, maar wat een lelijke trein zeg. De huisstijl van NS komt ook echt niet goed uit op een lage vloertrein en de blauwe balk direct onder het dak geeft het samen de gele deuren met blauwe rand geeft een behoorlijk rommelig uiterlijk. De VIRMs waren al verprutst met de nieuwe schildering, de CAF’s lijken op een boos insect, en dit gedrocht maakt de verzameling lelijkerds compleet.
Vreemd, alles wordt door vakmensen met ervaring ontwerpen. Altijd komisch dat mensen zonder opleiding of ervaring het dan beter weten.
Iets beter weten is jou vreemd?
Ik schrijf opiniërend en draag ideeën aan. Volgens mij twijfel ik niet zo aan het vakmanschap van opgeleide beroepsmensen. Alleen de HSL is flink bij elkaar geblunderd, vooral door de politiek en het NS personeel.
Bedankt voor het trouwe lezerschap.
Hmmm, vakmensen garantie voor succes? Sabena, gerund door vakmensen. Fokker, gerund door vakmensen. Minister die besluit ProRail om te bouwen tot zelfstandig bestuursorgaan, vakmens. De architect van de Zwarte Madonna, vakmens. Directie van V&D, vakmensen. Planners van de Tuibrug Godsheide, vakmensen. Programmamakers van MindMasters, vakmensen. Nee, in mijn beleving moet er juist naar de gewone mens gekeken en geluisterd worden. Zij zijn het immers uiteindelijk die besluiten hun geld uit te geven aan het ene product, of het andere. Of iemand een vakmens is, is helaas aan beoordeling van een ander vakmens hoger in dezelfde boom.
De ontwerper van de zwarte Madonna heb ik persoonlijk gekend. De man was ook nog Hoogleraar. Vakman genoeg dus.
U noemt die zaken wel op, schijnbaar met het idee dat daar wat fout is. Dat is alleen uw idee.
Ik ben met u eens dat het er wat gekunsteld uitziet.
Het ‘sigarenbandje’ op de kop lijkt los te staan van het bakontwerp.
Misschien bemoeien teveel mensen zich ermee.
Zou me niet verbazen.
Vroeger had je een trein met de naam appekop Waarom deze dan niet de Hondekop ik vindt hem op een Hond lijken op die Hond met van die korte pootjes en met die hele lange Oren ben de naam vergeten van dat Ras Sorry volgens mij was het een Jachthond uit Engeland als ik me niet vergis.
Ik vind dat ie op een rups lijkt. Dus ik pleit voor de Rups.
de stinger
Heeft ook wel iets weg van zorro,
Dus iets met The mask of zo lijkt me ook wel passend. Als deze kleurstelling blijft dan.
Eendekop!
Er zitteb extreem veel fouten in de tekst. Het is al vaker opgemerkt dat je teksten qua spelling een drama zijn, maar kennelijk doe je daar niks mee.
Als u de eerdere opmerkingen hieromtrent heeft gezien, dan heeft u wellicht ook de eerdere antwoorden gezien: we zoeken uitbreiding van onze eindredactie op vrijwillige basis. Als er fouten in staan kunt u die melden, en worden ze eruit gehaald. Dat er dus fouten in staan – ik geloof het direct – komt dus dat onze redactie onderbezetting heeft.
Overigens is een e-mail adres niet verplicht. In dit geval herken ik het mailadres, omdat we in de regel gelukkig weinig klachten krijgen en in ik uw e-mailadres herinner ik uw mailadres omdat u eerder uw beklag deed over de spoorkaart.
De Snelle Bij
De Hondekop hebben we al gehad, maar ik vind het een beetje een puppy.
NewBee
Oftewel nieuwe bij 🐝 daarmee afgekort NB.
Klinkt goed ik ga naar Amsterdam met de NB of ik ga naar Amsterdam met NewBee.
Cheetah lijkt mij wel wat. Aangezien deze 200 km/h moet gaan rijden een een cheetah ook best een snel beestje is 🙂
Goofy
Voor treinreizger.nl : verzamel de nieuwe suggesties. Lijkt mij leuk in deze tijd.
Ik vind “Neusje” wel toepasselijk.
Ik zeg Gijs , net als de spoortrein knuffel van vroeger , en hij lijkt er heel veel op , een lief koppie
De Gifkikker
Ik dacht meer aan: De Flash of de NL-vertaling De Flits…
ik dacht aan de naam zware jonge trein
Hij doet mij wel wat denken aan een lintworm
Nitrocity
Ik zou de nieuwe Ic trein de bijnaam, de Snoek 2.0′ willen geven. Deze naam was het eerst waar aan ik moest denken toen ik d vorm van de voorkant zag op de foto. 2.0 omdat er al eerder een auto van Citroën die naam kreeg is dit het vervolg op wat grotere schaal.
Ik moest bij bekendmaking van het ontwerp al meteen denken aan “Drakenkop”.
Vanwege de scherpe zijruitjes die goed zichtbaar zijn vanuit de machinistenstoel.
De frontseinen die doen denken aan een ‘lief draakje’.
De swoosh, die niet helemaal vloeiend is, waarin je de vleugels kan herkennen.
De snelheid die niet zozeer te herleiden is aan de kop, maar wel aan deze mythische benaming.
Tot slot, hoewel ik het design goed gelukt vind, zijn er toch veel mensen die een andere mening toebedeeld zijn. Dus ook ver hen is “Drakenkop” een goede referentie maar dan met een meer andere ondertoon als: “Wat een draak van een trein”.
Absoluut eens met de naam drakenkop, ofwel de reactie hierboven kan ik mij volledig in vinden…
bijnaam voor trein: De Tube.
Die is al (lang) vergeven aan de ondergrondse in Londen. Met name voor de “diepe” lijnen daar, waar de treinen als uit een tube uit de tunnel worden geperst.
Voor deze tijd van Corona kan je ook kiezen voor het “Gele Gevaar”
De Connector
“Gedrocht” is mijn gedachtenassociatie, vooral ingegeven door de vormgeving van het donkerblauw/zwart op de kop en de eerste meters zijwanden er direct achter.