Treinretourtje tot € 150? Zelfs Zuid-Italië, Noord-Zweden en Oekraïne zijn bereikbaar
25 apr 2018 18:35
Of je nu naar Zuid-Italië, Noord-Zweden of Oost-Oekraïne wil, dat per trein kan met 150 euro. Retour. Ook landen als Wit-Rusland, Servië, Roemenië, Hongarije, Kroatië, Slowakijke, Polen, Tsjechië en Denemarken zijn met dit budget per trein bereikbaar. Dat blijkt uit de Kilometer Kampioenwedstrijd 2018 van Treinreiziger.nl. De winnende treinreizen gaan naar Zuid-Italië en Oost-Oekraïne.
2488 kilometer
Deelnemers kregen de opdracht om met € 150 een treinretourtje te plannen rond eind juni naar een bestemming die hemelsbreed zo ver mogelijk van Nederland vandaan ligt. Camiel Simons is één van de twee winnaars. Camiel stippelde een treinretourtje Vlissingen – Mariupol (Zuidoost Oekraïne) uit voor nog geen 130 euro. Dat is hemelsbreed een afstand van bijna 2500 kilometer (2488 km om precies te zijn).Een hele opgave: met maar liefst 5 ticketaanbieders en met veel puzzelen heeft hij de treinreis kunnen plannen. Snel gaat de reis niet: 4 dagen voor een enkeltje. Ook zes anderen stuurden de route Vlissingen – Mariupol in. De reis van Camiel is echter het goedkoopst.
Tot in de laars van Italië
Ook de reis van Ingmar en Mirjam Visser valt in de prijzen. Hun reis gaat van Den Helder naar het Zuid-Italiaanse Reggio Di Calabria. Ook hier waren er meerdere inzendingen (twee) en heeft de goedkoopste gewonnen. Anders dan naar Oekraïne is deze reis nu direct volledig boekbaar. Prijswinnaar Ingmar is van plan met het prijzengeld (150 euro) een groot deel van zijn reis ook daadwerkelijk te gaan maken. “Al ga ik niet in Den Helder beginnen. En in Italië zou ik nog wel verder willen reizen. Bijvoorbeeld met de trein op de boot tot aan Sicilië”, zegt de gelukkige winnaar.
Per trein naar Oekraïne
En winnaar Camiel? Toeval of niet, die vertrekt donderdag al per trein naar Oekraïne. Niet naar Mariupol, maar naar Lviv. Die reis stond al voor de wedstrijd gepland. Het prijzengeld wil hij gebruiken om in september InnoTrans in Berlijn te bezoeken.
Voor € 25 naar Praag
De jury is onder de indruk van alle mogelijkheden. “De Kilometer Kampioen laat zien dat wie goed kan plannen, ver kan komen met de trein”, zegt juryvoorzitter Hildebrand van Kuijeren. “Vanuit grenssteden als Maastricht, Enschede en Hengelo kun je bijvoorbeeld voor circa € 25 Praag bereiken”. Voor een onwetende reiziger overigens niet altijd makkelijk te boeken. “Er is niet één platform waar je alle Europese spooraanbiedingen kunt boeken. Dat zou het een stuk makkelijker maken.”
Steeds meer treinkaartjes Online
Een eerste stap is al gezet door TheTrainLine, dat samenwerkt met bijvoorbeeld DB, SNCF, Thalys, Ouigo, Italo, Thello, Ouibis, Westbahn, Trenitalia en Renfe. Ook bij NS International kunnen steeds meer bestemmingen tegenwoordig online geboekt worden. Zelfs een treinkaartje naar Barcelona kan nu online geboekt worden. Naar de populairste bestemmingen is het dankzij prijskalenders bovendien gemakkelijk om snel de voordeligste prijs te vinden.
Twee winnaars
De jury heeft gekozen om twee reizen te bekronen, omdat het reglement onvoldoende duidelijk was of reizen van of naar Oekraïne was toegestaan. In totaal hebben ongeveer 60 mensen deelgenomen aan de wedstrijd. Lees hier het complete juryverslag. Dit is de winnende planning naar Oekraïne. De screenshot’s van de reis van Ingmar en Mirjam: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. Treinreiziger.nl wil ook (donderdag) nog enkele andere planningen vrijgeven ter inspiratie. Eerst zal de betreffende deelnemers gevraagd worden. Ook hopen we de ingezonden inzendingen op een kaart samen te vatten.
Voorbeelden van goedkope tickets:
- Vlissingen – Bad Bentheim: € 14,90 via NS International of Deutsche Bahn
- Bad Bentheim – Praag voor € 19 via Tsjechische spoorwegen
- Brussel Zuid – Praag voor € 21,47 via Tsjechische spoorwegen
- Retourtje Budapest – Belgrado voor € 26 via de Hongaarse spoorwegen
- Budapest – Brasov (Roemenië) voor € 19 of voor € 29 naar Boekarest via de Hongaarse spoorwegen.
- Budapest – Boekarest voor € 29 via de Hongaarse spoorwegen (+€ 10 in ligrijtuig gedeeld 6 persoons couchette)
- Weener – Terespol (grens Polen/Wit-Rusland) voor € 49,90 via Deutsche Bahn
- Szczecin Glowny – Przemysl Glowny (van Noord-west naar Zuid-oost Polen): € 19,56
- Emmerich / Spaubeek – Boedapest voor € 49,90 (via Deutsche Bahn)
- Umeå Centaal (Noord-Zweden) – Herzogenrath voor € 59.90 (via Deutsche Bahn)
- Den Helder – Innsbruck voor € 39,90 via Deutsche Bahn
- Bolzano/Bozen – Roma Termini voor € 9,90 via trenitalia.com
- Milaan/Rome – Reggio Calabria (in de laars van Italië) voor € 12,90 via trenitalia.com
- Milaan – Salerno: € 19,90 via trenitalia.com
Ha! Leuk om te zien dat ik redelijk de zelfde gedachteflow had, maar dat de winnaar toch truukjes heeft gevonden die ik niet heb gezien! #inspiratie!!
Ik had die Elektrishka van Mariupol naar Zavods’ka Ploshchadka (1,3 km verder dan mariupol) nog in mijn excel gezet, maar niet in mijn officiële Google docs deelnameformulier helaas 😉
Had niet verwacht dat 6 man naar Mariupol zou gaan!
CD niet gebruikt (by purpose). Wees er verstandig mee. Zeer fragiel.
Proficiat aan de winnaars!
Wat bedoel je met zeer fragiel?
Kwetsbaar bij overexposure.
Ze zijn al sterk ingeperkt qua viastations
Leuk hoor de foto van het rijtje TGV’s klaar voor de start als illustratie bij dit artikel. Zal ongetwijfeld duiden op de deelnemers (Dafne Schippers en Unsain Bolt deden ook mee aan de wedstrijd, evenwel overtuigend verslagen door Camiel), niet op de treinen. Voor beiden, treinen en deelnemers, lijken me een foto van de wadlopers in Roemenie een treffender illustratie.
Tof dat er nog een sector is waar het spoorzoeken nog zo glorieus tot in lengte van dagen uitgeoefend zal kunnen worden. Wordt ongetwijfeld nog heel hip in de 22ste eeuw.
Kon van de winter trouwens voor 19 euro enkele reis van Weeze (2,5 uur wandelen door Nationaal Park Maasduinen vanaf station Vierlingsbeek, is dat binnen de wedstrijdvoorwaarden?),naar Eilat aan de Golf van Akaba, terug 39 euro. 3500 km hemelsbreed. Schaamteloos is dat, zelfs mijn autistische buik draaide ervan om.
Buik was kwetsbaar bij overexposure
Is er ook ergens een overzicht van gratis/goedkope parkeerplaatsen in de buurt van Bad Bentheim / Emmerich / Brussel Zuid / Weener?
Bij zulke relatief kleine stationnetjes is vrijwel altijd parkeerruimte in overvloed. Alleen Brussel Zuid wordt moeilijker.
Voor zover ik kan zien is het, afgezien van Brussel Zuid, inderdaad overal gratis parkeren.
Wow, ik moet toegeven dat deze resultaten in positieve zin verrassend zijn! Zo’n goedkope reismogelijkheden had ik absoluut niet verwacht.
Trouwens, ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar de andere kant van de medaille. Misschien is het een leuk idee om ook een keer een wedstrijd te organiseren voor de duurst mogelijke retour?
Goed idee. Ik zoek vast op waar de boete voor zwartrijden maal pakkans het hoogst is. :o)
Als je voltatief plant, ook al is er een actie beschikbaar wordt het erg duur. Richting Spanje en UK is snel duur.
Dan moet je het andersom doen; zo dicht mogelijk bij Nederland, met het volle budget.
Weet de treinreiswinkel die truukjes ook niet voor de luie/drukke reizigers? 🙂 Heb daar wel eens een custom reis naar Italie geboekt en viel ook mee dankzij wat DB truuks die ik alweer vergeten ben (langer traject was bv goedkoper). Alleen het eindstation bleek verder van het appartement dan ze dachten, maar verder prima en snel geregeld daar 🙂
Ja, deels. Maar ze werken met name met hun eigen partners. (Logisch ook) Waardoor acties van MAV en CD snel afvallen. Bovendien zijn de boekingskosten vrij hoog.
Leuk verhaal, maar wat een drama, dit Nederlands:
“Of je nu naar Zuid-Italië, Noord-Zweden of Oost-Oekraïne wil, dat [per trein] kan PER TREIN met 150 euro.”
“.Een hele opgave: maar liefst 5 ticketaanbieders heeft hij met veel puzzelen de goedkope treinreis kunnen plannen.” ???
“Ook zes anderen stuurdeN de route Vlissingen – Mariupol in.”
“van Den Helder naar HET Zuid-Italiaanse Reggio di (kleine d) Calabria.”
Poe poe.
Ok, je hebt een punt. Kom op de redactie helpen 🙂
U kunt beter een berichtje per email sturen in plaats hier te pogen te glimmen met wat correcties.
Tja, als je alles met regionale treintjes doet dan zal het wel goedkoper zijn. Of het nou echt fijn is een tweede ding.
Die reactie klopt niet. De winnaar maakt gebruik van de Intercity Berlijn (tot aan Hannover), daarna ICE naar Berlijn en de EuroCity naar Praag. Bij nachttreinen reist men zittend, liggend is wel aantrekkelijker
Juist. En de winnaar had nog geld over. Voor de 150 euro hadden de gebruikte nachttreinen gemakkelijk geupgrade kunnen worden naar couchettes of zelfs privé compartimenten.