Treinstakingen in Oostenrijk, België en Verenigd Koninkrijk

Wie met de trein naar het buitenland wil, moet rekening houden met vertraging en uitval. Zo rijden er op 28 november geen treinen van en naar Oostenrijk. Al vanaf zondagavond worden nachttreinen geschrapt. Ook naar België en het Verenigd Koninkrijk hebben treinreizigers last van stakingen.

Oostenrijk

De Oostenrijkse spoorwegen en de vakbonden hebben zondag tevergeefs geprobeerd om de staking af te wenden. Maandag rijden er de gehele dag geen treinen. Zondag worden er al circa 50 nachttreinen geschrapt, waaronder de nachttrein Amsterdam – Wenen en Amsterdam – Innsbruck (en omgekeerd). Ook dinsdag kunnen er nog treinen uitvallen.

België

Ook in België heeft een deel van het personeel van de Belgische spoorwegen aangekondigd het werk neer te leggen. De staking gaat in op maandagavond 28 november 22:00 uur en duurt tot en met donderdag 1 december. “Voor de meeste internationale treinverbindingen (nl. Thalys, Eurostar, TGV INOUI en de IC Brussel-Amsterdam) verwachten we vooralsnog een normale dienstverlening” laat de NMBS weten. Bij de ICE Brussel – Frankfurt kunnen er wel treinen uitvallen, en dat geldt ook voor het korte grensoverschrijdende verkeer tussen Maastricht – Luik en Roosendaal – Antwerpen.

Binnen België rijdt naar verwachting circa een kwart van de treinen. Twee op de vijf intercity’s zal dinsdag rijden en een op de vier lokale treinen. Er zullen bijna geen spitstreinen (P-treinen) rijden. Op een deel van het spoornet rijden helemaal geen treinen. Het gaat dan om het gebied rond Namen, Waals-Brabant en de Belgische provincie Luxemburg.

Verenigd Koninkrijk

Ook het Verenigd Koninkrijk heeft nog steeds last van de nodige stakingen. Zo is er zaterdag 26 november gestaakt. Eurostar naar Londen kon echter via de normale dienstregeling rijden. De dienstregeling van alle andere treinen werd echter ernstig verstoord. Ook op 13, 14, 16 en 17 december staan er nieuwe stakingen in het Verenigd Koninkrijk gepland, net als op 3, 4, 6 en 7 januari 2023.

Duitsland

Geen stakingen in Duitsland, wel hinder voor treinreizigers. Zo rijdt de trein Amsterdam – Berlijn tot 16 december niet verder dan Hannover, en moet er overgestapt worden op de ICE. De ICE doet er 90 minuten langer over dan gebruikelijk.

Tussen Amsterdam, Keulen en Frankfurt is er eveneens hinder voor internationale treinreizigers. Door problemen met het materieel rijden veel treinen slechts tussen Nederland en Düsseldorf. De dienstregeling is elk geval tot en met 28 november aangepast, maar Treinreiziger.nl verwacht dat ook daarna de kans aanwezig is dat de dienstregeling aangepast wordt.

This post was last modified on 29 november 2022 09:15

Bekijk reacties

  • Ik ben weer tijdig terug van mijn Interrail door Duitsland,Zwitserland, Italië, Luxemburg en België! Morgen weer aan het werk, dus voorlopig even geen buitenlandse trips voor mij!

  • Dit bericht wordt u aangeboden door [naam budget luchtvaartsmaatschappij naar keus]. Goedkoop en betrouwbaar.... Alleen niet te veel vragen stellen over het milieu en klimaat.

    • De gemiddelde burger stelt daar ook helemaal geen vragen over. Die wil gewoon betrouwbaar betaalbaar vervoer

  • Dit bevestigt maar weer eens hoe kansloos het is om internationaal met de trein te reizen.

      • Daar ben ik het helemaal mee eens. Het is al jaren te druk op, vooral het internationale spoornet. Nu moet vliegen minder en moet alles ineens met de trein. Maar dat kan helemaal nog niet dat kost jaren. Niet eens slecht gepland;geheel ongeplande actie!

        • De politiek gebruikt milieu en klimaat als kapstok te promoten. Op zich niet verkeerd.

          Maar dan moet de politiek investeren om de spoorinfrastructuur te verbeteren en uit te breiden. Verzakkingen op bepaalde plekken vanwege toegenomen aantal treinen. Geen uitbreiding tussen Utrecht - Arnhem waardoor de ICE blijft boemelen tussen overige treinverkeer.

          Wel Nederlanders oproepen om de trein te nemen. Maar geen geld investeren in een betere spoornet. Laten ze de heffingen op de vliegtickets gebruiken om meer te investeren in een betere spoornet.

        • @Hanzeboog
          Zolang de spoorwegsector weigert zichzelf te hervormen heeft investeren geen zin want dan blijft het trekken aan een dood paard.

    • Op bepaalde trajecten is het héél aantrekkelijk om de trein te pakken zoals Parijs. Je kunt het niet direct wegzetten als onaantrekkelijk. Het is wat genuanceerder.

      De kans is dat na deze crisistijd met de oorlog in Oekraïne de internationale trein aantrekkelijker wordt. De heffingen op vliegtickets worden duurder. Het is ook niet uit te leggen dat voor het reizen met de vervuilende vliegtuig minder belasting betaald moeten worden dan voor het reizen met de schonere trein.

      • Vliegen zal ook met hoge belastingen veel goedkoper blijven door de buitensporig hoge loonkosten en de inefficiëncy bij de spoorwegen.

        • En omdat luchtvaart tenminste sterke interne en externe concurrentie heeft - dat leidt niet tot de ingedutte monopolisten op het spoor.

        • Tim:

          Dat klopt. Dat is wel degelijk gebleken uit onderzoeken. Goed voorbeeld is AGV Italo die concurreert met de Italiaanse HST van Trenitalia. Die concurrentie van NTV met AGV Italo zorgde ervoor dat de prijzen omlaag gingen.

          In Groot Brittannië is er concurrentie genoeg. Maar het is blijkbaar slecht aangepakt. In Zweden en Denemarken is dat anders. Al zijn Scandinavische tarieven voor ons Nederlanders zoal duur.

      • Realisme:

        De meerderheid zal de vliegtuig pakken. Dat moet ook zo blijven. Want niet alles kan per spoor vervoerd worden. En in Nederland hebben we al één van de dichtste spoornetten van de wereld. Zo niet de dichtste spoornet van de wereld.

        Maar belangrijker is dat een deel overstapt op de internationale trein. Mits het wel betrouwbaar is. Helaas heeft de internationale trein dit jaar een belangrijke kans gemist. Thalys die uren stil stond. En hun klanten slecht behandelde. Benelux trein die daardoor overvol was.

        Maar richting Parijs kan de frequentie best hoger. Mits de SNCF nieuwe treinstellen aanschaft. Want overstappen bij Brussel Zuid en Lille Europe naar Parijs wil bijna niemand.

        • Nederland heeft helemaal geen dicht spoorwegnet. Het Belgische net is bijv. al een stuk dichter dan in Nederland. Tussen 1930 en 1950 is er in Nederland een kaalslag in het spoorwegnet geweest.

        • Voor een dicht spoorwegnet moet je niet meer in Nederland zijn. Ja, in de Randstad is het redelijk dicht. Maar verder... Er zijn tal van (grotere) dorpen en kleine steden die helemaal geen spooraansluiting hebben.

        • Karel:

          Nederland heeft wel een dicht spoornet. Dat België een nog dichter spoornet spoornet heeft kan kloppen.

      • CK:

        Op het spoor is de concurrentie ook toegenomen. Je gebruikt het woord monopolisten terwijl je niet eens wist wat er echt gebeurt op het spoor.

        Kijk tussen Parijs - Lyon met de ETR 1000 van Trenitalia die concurreert met de TGV van SNCF. Op het Spaanse spoor heb je op de HSL de Spaanse, Franse en Italiaanse Staatsspoorwegen.

        In Nederland is "monopolist " NS niet de baas op de HSL. Thalys en Eurostar zijn vooral van de Franse Staatsspoorwegen. En ICE van Duitse Staatsspoorwegen. De nachttrein van Oostenrijkse Staatsspoorwegen.

    • Het is en blijft een puinzooi op het spoor dat in Europa geterroriseerd wordt door vakbonden en personeel.

        • Het is geen 1848 meer, het staatsbedrijf zorgt meer dan goed voor het personeel. De reiziger, wat is dat?

        • Het spoorwegpersoneel wordt vorstelijk betaald vergeleken met andere sectoren. Daarnaast is er geen sprake van uitmelken want de sector lijdt in Europa alleen maar verlies

  • In Oostenrijk laten ze de nachttreinen niet rijden. Daarmee houden ze de schade beperkt. De belangrijke treinen blijven tenminste rijden.

    Wederom problemen met de ICE3 International 406. Eigenlijk waren er altijd wel wat problemen met de ICE 3 403 en 406. Pas met de ICE 3 Velaro die geheel door Siemens is gemaakt zijn de problemen zoals te zwakke onderstellen voor 250 km -300 p/u op HSL met ballastspoor, spontaan afkoppelen tijdens rijden, uitvallende airconditioning e a.

    Hoog tijd dat de ICE 3 Velaro 408 het overneemt. Zijn er geen problemen met omschakelen van bovenleiding spanning.

  • De vakbonden eisen een forse loonsverhoging vanwege de extreme inflatie. Iets wat de spoorwegen niet kunnen bieden vanwege de grote verliezen. In het VK willen ze bij Network Rail juist 2500 onderhoudsmensen lozen om loonkosten te besparen. Ondertussen staken de vervoersbedrijven daar gewoon eindeloos door. Het publiek is steeds opnieuw de dupe. Je kan veel beter je eigen vervoer hebben, zo is het helaas tegenwoordig wel. Wat is de oplossing? Een flinke loonsverhoging en dit door berekenen in treinkaartjes zeker... net als bij NS. Wordt het ooit nog wat met dat (internationale) spoor.

    • Bij de OBB blijken liefst 50.000 man te werken. Tegen een dergelijke inefficiëncy is geen kruid gewassen. Het wordt tijd dat de overheden eindelijk eens de bezem halen door de kunstmatige werkverschaffing bij al die staatsspoorwegen.

      • Vrijemarkt economie, dat treint lekker!! Oostenrijker in het bijzonder Wenen hebben wél het beste spoornet ter wereld. Daar kan Nl slechts van dromen

        • Netty:

          Oostenrijkse en Nederlandse spoornet kun je niet geheel met elkaar vergelijken.

          Nederlandse spoornet is zeer dicht. En we leven met maar liefst 17,8 miljoen mensen. Het Nederlandse spoornet is op vlak terrein aangelegd. Hoge frequenties zijn essentieel in Nederland. 12 treinen p/u op bepaalde spoortrajecten komt in de rest van de wereld amper voor. En snel reizen in Nederland met veel stoppen zorgt voor niet al te snelle reistijden. En in Nederland willen ze zo voordelig mogelijk met de trein reizen. Dat is een mentaliteitskwestie.

          In Oostenrijk is het bergachtig. De kwaliteit van het Oostenrijkse spoornet is inderdaad geweldig. Alleen Zwitserland zal het nog beter doen. Maar in Oostenrijk is de trein echt een alternatief voor auto's op lange afstanden. Waar auto's op tolwegen of op kronkelige wegen rijden rijdt de trein comfortabel, punctueel en snel van de ene bestemming naar de andere. Daar stoppen de IC/EC/HST niet om de 20 - 30 minuten.

          Heb zelf in Railjet gezeten. Subliem rijden was het. Comfortabel. Maar wel wat duurder dan in Nederland. Maar dat heb je ervoor over.

        • @hanzeboog
          12 keer per uur komt bijna niet voor, buiten de Randstad zijn er na 11 december massaal uurdiensten.

        • @hanzeboog2012. Dat het Oostenrijkse spoor tussen grote plaatsen sneller is dan de auto, gaat natuurlijk vrijwel alleen op voor het (vlakke) traject tussen Wenen en Salzburg en eventueel Innsbruck. Moet je naar een plaats op enkele kilometers van die as (bijvoorbeeld ten noorden van de lijn Wenen-Linz) dan is de bereikbaarheid per OV vaak direct waardeloos. Ligt de stad/bestemming helemaal niet aan die as maar in de bergen, dan is de auto vaak sneller. Van Wenen naar Graz is de auto al sneller (en het vliegtuig favoriet onder zakelijke reizigers), laat staan naar Klagenfurt en Villach.

          Maar goed, gezien het feit dat je over tolwegen begint, heb je geen flauw benul van het wegverkeer in Oostenrijk.

        • Anoniem:

          Nu komt het niet voor. Maar wel in 2019. Nog voor de coronacrisis. Dat bedoelde ik ermee

      • Wie zegt dat het werkverschaffing is, en dan nog is dat niet erg. Moeten die mensen maar thuis gaan zitten duimendraaien en hun hand ophouden? Niet iedereen kan zomaar iets anders gaan doen, zeker niet als ze wat ouder zijn.

        • Voor dat met de duimen draaien draait de reiziger jaarlijks op via het treinkaartje. Ze gaan maar ergens anders werken.

        • Er zijn andere banen genoeg. De spoorwegen zijn geen sociale dienst op kosten van de reiziger.

  • Huis Doorn gisteren met bus vanaf Zeist. Heerlijke bussen tegenwoordig ook personeel super. Ook welkom Huis Doorn 10+. Bedoel maar.

    • Ik wilde dat ik dat ook kon zeggen over de elektrische stadsbussen hier in Alkmaar. Een houten plank met een lapje stof als ultiem comfort. En nauwelijks beenruimte. Wel bijna altijd aardige chauffeurs, trouwens.

      • Dat geldt voor vrijwel alle nieuwe bussen tegenwoordig. Nauwelijks nog zitplaatsen vanwege die verplichte lage vloer en houten stoelen met een lapje stof is tegenwoordig de norm.

      • Bussen worden steeds oncomfortabeler, dat proces is jaren gangbaar. Vooral stadsbussen en trams hebben steeds minder zitplaatsen en je zit opgevouwen. De eis van veel deuren in combinatie met een lage vloer maakt het onmogelijk een klantvriendelijk ontwerp te maken. Stoelen zijn steeds meer van hard kunststof vanwege het vandalisme.

        • De kaalslag in OV is al jaren merkbaar. Grote streekbussen die vele jaren werden vervangen door kleine taxibusjes. Toen wilde ik zoal niet meer met de streekbus. Dan maar trein in combinatie met fiets of te voet.

          Maar daardoor knappen steeds meer mensen af op OV per streekbussen. Het systeem met OV in Nederland kraakt en piept.

      • Ik ben zelf 1.90m en zitten in trams en bussen is daarmee voor mij tegenwoordig bijna onmogelijk. Keiharde stoelen berekend op mensen van 1.60m. Ik mijd bus en tram daarom liever en ga met fiets of auto.

  • Back to the subject:
    staken vindt al vele jaren niet plaats bij banen die heel slecht verdienen, maar juist in posten die goed verdienen en dat graag zo willen houden-met daarbij vrij vaak, dat heb je nu eenmaal met alle vervoer- onchristelijke werktijden. Dat is gewoon ook economie-maar dat doet het in de pers zo heel slecht en dus wordt er in NL altijd een heel erg zieligheidsverhaal aangehangen waar altijd weer goedgelovige vooral wat oudere sociaal begaande dames mee gelikt worden. Daarentegen zien die spoorfanaten hun dagelijkse speeltje afgepakt en reageren die dan weer tegenovergesteld.

    • Tja, als je alles buiten ma-vr 8-18 uur onchristelijke tijden noemt heb je gelijk. Buiten West-Europa wordt er nergens in de wereld toeslag betaald voor het werken in de avonden en het weekend. Alleen vnachtwerk en overwerk wordt extra betaald. Het probleem is meer dat de meeste Nederlanders liever lui dan moe zijn.

      • @Paul Lamote: 1) er zijn wel meer zaken die buiten West Europa niet voorkomen zoals sociale zekerheid. 2) vooral werkgevers zien de VS, Latijns Amerika, Afrika en Azie als voorbeeld voor West Europa.

        • West-Europa is niet het centrum van de wereld meer, dat was twee eeuwen geleden. Het idee dat iedereen zich aan het "verlichte" West-Europa moet aanpassen is een beetje achterhaald. Misplaatste arrogantie.

  • @Juriaan: ik zeg ook niet dat we andere landen arrogant de les moeten lezen. Ik zeg alleen dat we niet alles blind over moeten nemen wat buiten het westen gebeurt.

Share

Recent Posts

NS en DB verklaren Interrail deels ongeldig in de ICE (of toch niet?)

Treinreizigers mogen van 17 juni tot en met 18 augustus 2023 niet meer met een…

3 dagen terug

Stakingsgolf bij regionaal openbaar vervoer

Vanaf donderdag 2 februari legt een deel van de medewerkers in het streekvervoer het werk…

4 dagen terug

Bankpas als ov-chipkaart: vanaf nu in de trein bij NS, Arriva en Qbuzz

Reizigers kunnen vanaf dinsdag 31 januari bij de Nederlandse Spoorwegen (NS), Arriva en Qbuzz in…

1 week terug

Nachttrein Groningen – Schiphol van start

Afgelopen weekend reed de eerste nachttrein van Arriva van Groningen naar Schiphol. De trein vertrok vrijdag op zaterdagnacht om…

2 weken terug

Thalys en Eurostar willen verdubbelen (maar kopen geen nieuwe treinen)

Hogesnelheidstrein Eurostar wil na de fusie met Thalys verder groeien. Het spoorbedrijf, bekend van de…

2 weken terug

Treinpersoneel regionale treinen dreigt opnieuw met staking

Medewerkers van regionale treinen gaan binnenkort opnieuw staken voor betere arbeidsvoorwaarden in de kleinere cao…

2 weken terug