Trein Amsterdam – Berlijn
10 dec 2021 9:34
Met de trein naar Berlijn? Vanuit onder andere Apeldoorn, Deveneter, Almelo en Hengelo rijdt er een directe trein naar de Duitse hoofdstad. Dit wordt ook wel de Intercity Berlijn genoemd. In de Duitse hoofdstad stopt de trein te Spandau, Hauptbahnhof en Ostbahnhof. Treintickets zijn al verkrijgbaar vanaf € 37,90.
- 5 tot 6x per dag
- Geen reserveringsplicht
- De eerste trein al om 5:02u (niet dagelijks) uit Amsterdam!
- Barrijtuig aanwezig
- Stopcontacten aanwezig (bij sommige zitplaatsen)
- Fietsrijtuig aanwezig
- Via NS International vanaf € 37,90
- Inchecken niet nodig
- Geen specifieke bagageregels
Route Intercity Berlijn
De trein Amsterdam – Berlijn start te Amsterdam Centraal. De trein zet zich vervolgens in beweging richting het Oosten. Als eerste stopt de trein in Hilversum, vervolgens in Amersfoort Centraal. Daarna doet de trein Apeldoorn, Deventer en Almelo aan. De laatste stop in Nederland is Hengelo, daarna passeert de trein de grens. Bad Bentheim is de eerste stopt in Duitsland, hier wordt ook de Nederlandse locomotief vervangen voor een Duitse. Daarna stopt de trein nog in meerdere Duitse plaatsen, waaronder Rheine, Osnabrück en Hannover. In Osnabruck kan er overgestapt worden op de trein naar Hamburg.
Treintickets intercity Berlijn
De tarieven voor de trein Amsterdam – Berlijn zijn variabel. Afhankelijk van de vraag, het aanbod en boekingsmoment wordt de prijs bepaald. Een treinticket kopen kan in de regel vanaf zes maanden voor vertrek. Als je vroeg boekt heb je grotere kans op een voordelig ticket. Alle Duitse bestemmingen zijn vanuit Nederland bereikbaar vanaf € 37,90. Dat is zonder optionele zitplaatsreservering. Voor de zitplaats rekent NS International € 4 per persoon. In de eerste klas is de reservering bij het treinticket inbegrepen.
2e klas Intercity Amsterdam – Berlijn
Voordelig en comfortabel reizen naar Berlijn kan prima in de 2e klas. Je hebt gemiddeld meer beenruimte dan in het vliegtuig of de bus. Zonder de zitting mee te rekenen – wat luchtvaartmaatschappijen vaak doen – heb je 37 centimeter beenruimte. De treinen Amsterdam – Berlijn zijn daarnaast voorzien van wifi, en op enkele plekken in de trein ook van stopcontacten. In de trein zijn er twee zitplaatsen naast elkaar (duoplaatsen) en daarnaast zijn er ook plekken met een tafeltje, hier vindt je vier zitplaatsen. Het is niet verplicht om te reserveren, maar het wordt wel aangeraden. Bij een 2e klas ticket is de zitplaats niet inbegrepen en kost € 4 per persoon. In de trein is er ook een coupé voor kinderen, met een tafel om te tekenen of te spelen, bedoeld voor peuters en kleuters . Reserveren is heel sterk aanbevolen als je hier gebruik van wilt maken.
1e klas Intercity Berlijn
In de eerste klas kun je nog meer comfort verwachten. De zitplaatsen vind je in coupes die plek bieden aan 5 of 6 personen. De stoelen zijn van leer, en de beenruimte is meer (omgerekend 46 centimeter). Wil je iets bestellen van de bar? Dan hoef je niet zelf naar de bar te gaan, maar kun je catering aan de zitplaats verwachten. Een hapje en een drankje is echter niet bij de prijs inbegrepen. Wat wel inbegrepen is bij een 1e klas treinticket Amsterdam – Berlijn is een zitplaatsreservering. Wel zo fijn.
Kinderen t/m 14 jaar onder voorwaarden gratis
Reis je met je eigen (klein)kinderen? Dan mogen die gratis mee, mits je dit vastlegt bij de aankoop. Wil je een zitplek reserveren voor een kind? Dan moet je hier wel 4 euro voor betalen, net zoals bij volwassenen. Kinderen reizen alleen gratis t/m 14 jaar. Vanaf 15 jaar betalen jongeren in principe de normale prijs.
Ticketvoorwaarden: Annuleren, omruilen?
Je hebt grofweg drie soorten treintickets voor de trein Amsterdam – Berlijn:
- De allergoedkoopste treinkaartjes. Deze worden ook wel Supersparpreis genoemd. Deze kunnen niet worden geannuleerd of worden omgewisseld. Let hier dus goed op. Je kunt met een Supersparpreis alleen reizen met de gekozen intercity Berlijn. Eerder of later vertrekken mag niet.
- Vaak kun je voor een paar euro extra een flexibel treinticket kopen, een Sparpreis genaamd. Een sparpreis kun je bij NS International tot één dag voor vertrek annuleren tegen 19 euro kosten per ticket. Ook voor een wijziging wordt er normaal gesproken 19 euro per ticket ingehouden. Vanwege covid is er echter beleid waardoor de tickets één maal kosteloos omgewisseld kunnen worden. Controleer tijdens het boeken of dit beleid nog steeds van toepassing is. Een Sparpreis is treingebonden.
- Daarnaast heb je nog voltarief treintickets. Dit zijn de duurste treintickets, geldig in alle treinen op de route (op de gekozen datum). Ook kun je annuleren tegen tot zelfs na vertrek, al wordt er ook nu 19 euro ingehouden.
Het is goed om te beseffen dat vaak alle reizigers per enkele reis op één ticket staat. Je kunt niet voor één persoon wijzigen of annuleren. Daarnaast moet je bij een wijziging het eventuele tariefsverschil bijbetalen. Een zitplaatsreservering wordt in de regel niet terugbetaald.
Reistijden richting Berlijn
Treinverbinding | Overstappen? | Reistijd | Treintickets? |
Trein Amersfoort – Berlijn | Rechtstreeks | 5 uur en 46 minuten | v.a. € 37,90 |
Trein Apeldoorn – Berlijn | Rechtstreeks | 5 uur en 17 minuten | v.a. € 37,90 |
Reis Deventer – Berlijn | Rechtstreeks | 5 uur en 4 minuten | v.a. € 37,90 |
Reis Almelo – Berlijn | Rechtstreeks | 4 uur en 37 minuten | v.a. € 37,90 |
Trein Hengelo – Berlijn | Rechtstreeks | 4 uur en 24 minuten | v.a. € 37,90 |
Trein Zwolle – Berlijn | 1x overstappen | 5 uur en 31 minuten | v.a. € 37,90 |
Trein Rotterdam – Berlijn | 1x overstappen | 6 uur en 47 minuten | v.a. € 37,90 |
Trein Den Haag – Berlijn | 1x overstappen | 6 uur en 57 minuten | v.a. € 37,90 |
Reis Utrecht – Berlijn | 1x overstappen | 6 uur en 4 minuten | v.a. € 37,90 |
Toekomst trein Amsterdam – Berlijn
De bedoeling is dat de treindienst rond 2024 circa dertig minuten versneld wordt. Deutsche Bahn heeft nieuwe treinen besteld voor de verbinding. In de toekomstplannen van de Duitse spoorwegen wordt de trein zelfs bijna een uur versneld en moet de trein elk uur gaan rijden.
Het is doch een Internationale trein?
Waarom stopt hij in Hilversum,om de dj’s de kans te geven om ons uit te zwaaien.
Holland op z’n smalst
In principe is alleen een stop in Hengelo voldoende. De reis vanuit Amsterdam wordt dan korter. De IC Berlijn moet dan wel gewone ICs in kunnen halen op bv station Amersfoort, Apeldoorn of Deventer. En vanaf andere stations kan men dan per sprinter en/of IC naar Hengelo reizen. Je hoeft dan nooit terug te reizen.
In principe is alleen een stop in Hengelo voldoende. De reis vanuit Amsterdam wordt dan korter. De IC Berlijn moet dan wel gewone ICs in kunnen halen op bv station Amersfoort, Apeldoorn of Deventer. En vanaf andere stations kan men dan per sprinter en/of IC naar Hengelo reizen. Je hoeft dan nooit terug te reizen. Of dit gemiddeld tot een kortere reis leidt valt nog te bezien.
Hallo,
Op 29 augustus moet ik op deze route reizen. Ik reis dan eerst vanaf Den Haag Centraal naar Amersfoort. Moet ik de reis annuleren?
Als je in Hannover overstapt op een ICE wordt de reis bijna een half uur korter 4 uur 09/11 minuten vanaf Hengelo ipv 4 uur 23 minuten (november 2022).
Dit moet zijn een kwartier korter
De LCE treinen rijden op een (groot deel van) het traject Hannover – Berlijn 300 km/hr.
Dit moet zijn ICE.
De IC Berlijn hoeft niet op alle stations in Nederland te stoppen, maar op sommige plaatsen is het wel handig om het aantal overstappen te verminderen. Amersfoort en Deventer blijven wat mij betreft bestaan.
Waardeloos dat de gangpadstoelen in de eerste klas 6-persooncoupe geen tafeltjes hebben! Zelfs in de tweede heb je die wel overal! Meer betalen, minder krijgen (op paar cm extra beenruimte en stoelleer na dan). Omboeken naar andere stoelen ging niet en alles zou vol zijn. Juist op een treinreis van bijna 6 uur is een tafeltje wel fijn. Minpuntje voor de trein dus.
Klopt het dat ik geen rechtstreekse amsterdam-berlijn kan vinden? Ik kijk voor de maand mei