De grote wervingscampagnes en interne opleidingen werpen hun vruchten af voor ProRail: het personeelstekort waar de spoorbeheerder de afgelopen jaren mee kampte, is inmiddels flink geslonken. Goed nieuws voor ProRail én de reiziger, want het kwam in 2021 en ’22 regelmatig voor dat treinen uitvielen door personeelstekorten op de verkeersleidingsposten.
Had ProRail in 2022 nog 70 openstaande vacatures, inmiddels is dat nog maar de helft. Daar is het bedrijf maar wat blij mee: “We hebben heel lang gebruik moeten maken van de flexibiliteit van onze mensen”, zegt woordvoerder Andy Wiemer in het AD. “Waardering voor al die mensen die de treindienst in de lucht houden. Mensen kunnen inmiddels weer vaker pauze nemen, op vakantie en naar een trouwerij. En de sfeer onderling verbetert.”
Die sfeer, dat was nog weleens een probleem. Het AD berichtte in 2021 over een ‘verziekte werksfeer’ op diverse verkeersleidingsposten. Betrokkenen binnen en buiten ProRail vertelden toen over een hoge werkdruk, structurele ziekte en gebrek aan pauzes. Grote tekorten zorgden destijds voor problemen op het spoor: het regende nieuwsberichten over uitgevallen treinen.
Een grootschalige wervingscampagne en extra interne opleidingen hebben er volgens ProRail voor gezorgd dat het personeelstekort grotendeels is opgelost, ondanks de krappe arbeidsmarkt in de spoorsector: “Daar is het echt oorlog momenteel. Wij vissen ook in de vijver van bijvoorbeeld de NS en andere vervoerders”, zegt Wiemer.
In 2021 wierf ProRail 60 nieuwe medewerkers, in 2022 70 en naar verwachting stijgt dat aantal dit jaar naar 80 of 90. Deze treindienstleiders kunnen ingezet worden op alle posten in het land. De zoektocht naar extra medewerkers in specialistische functies is volgens ProRail ook nog altijd gaande. Volgens de ProRail-woordvoerder kan het tekort volgend jaar helemaal verholpen zijn: “Hoe fijn zou dat zijn? Vet op de botten, als je ziet hoe dit voor ons echt een ding geweest is.”
ProRail waakt nog wel voor nieuwe tekorten, omdat er de komende jaren weer uitstroom door leeftijd verwacht wordt. “Vroeger was je treinverkeersleider voor het leven, dat is niet meer zo. Jongeren willen perspectief en iets anders na verloop van tijd, dat is de nieuwe realiteit. Maar mogelijk kunnen we wel het aantal opleidingsplekken op termijn gaan afschalen.”
Vakbond CNV houdt volgens het AD deze maand een nulmeting die moet aantonen hoe het precies met het personeelstekort bij ProRail gesteld is.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 23:52
De extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk gaan vanaf 7 april rijden. Dat meldt de…
Op een overweg in Bunnik is maandagochtend de intercity van Utrecht Centraal naar Nijmegen tegen…
Een 40-jarige Hongaar heeft donderdag ruim 30 kilometer aan de buitenkant van een ICE hogesnelheidstrein…
De beloofde oplossing voor de overlast bij station Maarheeze laat langer op zich wachten. Dat…
Een tijdige start van de nieuwe treinverbinding van de Bentheimer Eisenbahn tussen Coevorden en Bad…
Vakbonden FNV en CNV hebben een brandbrief met vijf pagina's aan klachten over het busvervoer…