Station Overveen met 8,2 best gewaardeerde station van Nederland

Voor het zesde jaar op rij zijn reizigers weer meer tevreden over hun station. Dat blijkt uit de Stationsbelevingsmonitor 2021, een onderzoek door I&O research in opdracht van NS en ProRail onder bijna 77.000 reizigers. Reizigers gaven stations vorig jaar een gemiddeld rapportcijfer van 7,31. Dat is een fractie hoger dan een jaar eerder (7,26). In 2016 kwam het rapportcijfer uit op een magere 7 (6,94 om precies te zijn).

Top 3

Het meest gewaardeerde station van Nederland lag vorig jaar in Noord-Holland. Station Overveen kreeg met een 8,2 het hoogste rapportcijfer van reizigers. Het monumentale stationsgebouw heeft een schilderachtige ligging verdiept tussen de bossen en wordt veel gebruikt door wandelaars die door de duinen naar het strand kunnen lopen. De top 3 wordt afgemaakt door Driebergen-Zeist en Valkenburg (allebei afgerond een 8,0).

Slecht gewaardeerd

Station Rotterdam-Zuid kreeg van reizigers vorig jaar het laagste cijfer, een 5,8. Andere stations die het slecht doen zijn Den Helder Zuid, Delft Campus en Almere Centrum. In totaal zijn er 25 stations die een rapportcijfer 6,5 of lager halen. Zeker als er gewerkt wordt rond een station, zoals bij Delft Campus, doet dat de waardering van het station (gedurende de bouwperiode) geen goed.

Stijgers

In 2020 voerde Klimmen-Ransdaal de lijst aan met een 8,3. Daar is dit jaar geen meting uitgevoerd. De grootste groei in waardering van reizigers was vorig jaar te zien bij Arnhem Velperpoort. In 2020 gaven reizigers dit station nog een 5,5. Vorig jaar is dat gestegen naar een 6,6. ProRail heeft de perrons verbreed en liften geïnstalleerd. Er zijn fietsenstallingen bijgekomen, het voorplein is opgeknapt en er is een nieuwe doorgang aan de zuidkant opgeleverd. Toch scoort het station nu nog onder het gemiddelde.

Station Assen laat de grootste stijging zien in de afgelopen vijf jaar. In 2016 kreeg het station een 5,6 van de reizigers. Afgelopen jaar was dat een 7,6. In 2020 is een compleet nieuw stationsgebouw opgeleverd. Van de grote stations staan Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal allebei in de top 10. Rotterdam Centraal is op plek vier geëindigd (2021: 8,0, 2020: 7,8) en Utrecht Centraal staat op plek negen (2021: 7,9, 2020: 7,7). 

This post was last modified on 10 februari 2022 22:05

Bekijk reacties

  • Delft Campus moet eind 2024 geheel viersporig worden opgeleverd. Dan gaat ook het tweede perron en tunnelbuis van het station Delft ook open. Tijdens verbouwingen zijn de stations nog wat rommeliger dan als het werk daar eindelijk naar jaren gereed zijn. Dan zal Delft Campus met zonnepanelen overkapping vanzelf weer hoger uitpakken qua notering. Rotterdam Centraal is een schitterend station geworden, zeker in december, wanneer daar lichtjes in en rond het gebouw hangen. De enorme hogere perronkap die de oude lagere en betonnen exemplaren verving is een transparante met deels houten constructie een prachtig hoogstandje. Het feit dat je vanaf spoor 2 (voorheen spoor q) op de balustrade de mooie grote hal in kan kijken is een lust voor het oog! Station Overveen heeft ook een monumentaal gebouw en ligt schitterend in de duinen, waar je vroeger met IC treinen van en naar Zuid-Limburg kon reizen. Thans is het een Sprinterstation voor de dienst Amsterdam Centraal-Haarlem _Zandvoort aan Zee en terug!

  • Wat nu spoor 2 is was altijd al spoor 2. Door het opbreken van spoor 1 en het verbreden van het perron over de ruimte van dat opgeheven spoor 1 is spoor 2 nu een perronspoor geworden; voordien was het - als de huidige sporen 5 en 10 - een doorrijspoor, vooral voor goederenverkeer gebruikt.

      • Er gaan geruchten rond dat je bij Rotterdam Perron 0 je wel naar de vreemdste bestemmingen kunt gaan, die je niet op een kaartjes automaat kunt vinden.

      • Rotterdam Centraal is inderdaad vanuit heel diep gekomen. Met perron 0 als voormalig dieptepunt.
        Nu een schitterend station, reizigersvriendelijk, licht, ruim en overzichtelijk. Toch gemakkelijk behapbaar. Niet de lange loopafstanden van Utrecht Centraal.
        Rotterdam Centraal lijkt de beste ingrijpende transformatie van alle grote stations die op de schop zijn gegaan.
        Niet het sombere, naargeestige van Breda.
        Arnhem Centraal was een zware bevalling, maar heeft toch wel wat minpuntjes. Vanuit de hal kom je aan de uiterste oostzijde van de perrons, zodat je daar een concentratie van reizigers krijgt: op de perrons en in de treinen. De ruimte op de perrons naar de liften is te krap.
        Zwolle heeft veel te krappe liften.
        Ik ben benieuwd wat Groningen hoofdstation ons gaat brengen.

        • @bert, ik ben benieuwd in hoeverre bij de verbouwing van station Groningen (gereed in 2024) rekening wordt gehouden met de naar schatting in 2038 te openen Lelylijn - voorheen Zuiderzeelijn geheten.

        • - Het ‘Project Rotterdam Centraal’ omvatte een zeer complex achtvoudig pakket van deelprojecten:
          o Vervanging van het spoorwegstation Rotterdam Centraal, terwijl dit station tijdens de sloop en nieuwbouw in gebruik bleef voor treinreizigers
          o Vervanging van het metrostation Rotterdam Centraal, terwijl dit station tijdens de sloop en nieuwbouw in gebruik bleef voor metroreizigers
          o Bouw van een geboorde metrotunnel onder het stationsemplacement van de Conradstraat naar de Statenweg (t.b.v. metrolijn E / RandstadRail)
          o Bouw van de grootste fietsenstalling van Europa (met 5.190 plaatsen, waarvan 3.780 gratis te gebruiken), ondergronds onder het stationsplein. Bouw van een tweede bovengrondse fietsenstalling aan de Provenierssingel met 1.684 stallingplaatsen
          o Verdubbeling van de Weenatunnel (in tweerichtingen-tunnel)
          o Bouw van de ondergrondse Parkeergarage Kruisplein (vijf verdiepingen, met 760 parkeerplaatsen), met 20 meter de diepste parkeergarage van Nederland
          o Bouw ondergrondse verbindingstunnel tussen de Parkeergarage Kruisplein en de Parkeergarage Schouwburgplein
          o Bouw van een wateropvang reservoir tussen de het dak van de Parkeergarage Kruisplein en het straatniveau, met een capaciteit van 2,4 miljoen liter, voor gebruik bij overbelasting van de Westersingel (gerealiseerd zomer 2013)
          - Maarten Struijs (Stadsontwikkeling gemeente Rotterdam) is de architect van de Weenatunnel, Parkeergarage Kruisplein, inclusief ondergrondse verbinding naar de Parkeergarage Schouwburgplein, ondergrondse fietsenstalling en het nieuwe metrostation Rotterdam Centraal.

        • Voor Rotterdam betekende dit de bouw van een vierde hoofdstation, nu ‘Rotterdam Centraal’ genaamd. De vervanging van het derde station was ook nodig voor de afwikkeling van stationnementen van de nieuwe hogesnelheidstreinen en grotere reizigersaantallen vanuit het steeds verder uitbreidende metronetwerk. Voor de toevoeging van een derde metro spoor moest het gehele ondergrondse metrostation op de schop. De geboorde metrotunnel richting Blijdorp en Kleiweg is de eerste toepassing van deze bouwtechniek bij railbouw. Het vierde station, ontworpen door het architectenbureaus Benthem & Crouwel en Meyer & Van Schooten, is eind 2012 in gebruik genomen. Bij de plaatsing van o.a. de glazen dakelementen (met zonnecollectoren) is gebruik gemaakt van de grootste mobiele kraan van Nederland, die voor de gelegenheid tijdelijk de naam ’Lee Towers’ droeg. De sierelementen van granietsteen (‘De reizigers’, alias ‘de speculaasjes’, ontworpen door J.H. Baas) die voorheen de zijvleugels van het derde station sierden, zijn behouden gebleven. De door Sybold van Ravensteijn (1889 –1983) ontworpen iconische verlichtte letters C-E-N-T-R-A-A-L S-T-A-T-I-O-N die metershoog bovenop de stationshal stonden, zijn door vandalisme licht beschadigd geraakt en gerestaureerd. Ook de stationsklok is behouden gebleven. Zowel de twee sculpturen, de letters als de klok zijn in het vierde hoofdstation van Rotterdam teruggekeerd. De kleine metalen sculptuur ‘Afscheid’, die als verzamelpunt in het midden van de stationshal stond (eerder ‘Les Amani’ genaamd, in 1956 ontworpen door de Italiaanse beeldhouwer Umberto Mastroianni, en bij de opening door burgemeester Van Walsum aangeboden aan de NS-directie “in dankbaarheid voor de totstandkoming van het nieuwe station”), is thans opgenomen in de ‘Internationale beeldenroute’ aan de Westersingel.
          - Het breedste Led-beeldscherm van Europa / hal CS / 40 x 4,50 meter, 180 m2 / gesponsored door Havenbedrijf van Rotterdam / 5.142.528 led-lampjes
          - Het ontwerp voor de station Rotterdam Centraal IV heeft meerdere prijzen gewonnen:
          o Brunel Prijs 2014
          o Dutch Design Award 2014
          o Hout Architectuurprijs 2014
          o Nationale Staalprijs 2014
          o Rotterdam Architectuurprijs 2014
          o Daylight Award 2014
          De nominatie voor de Glas Award 2014 kon helaas niet worden verzilverd.
          - De overkapping van station Rotterdam Delftsche Poort / CS II (1873-1957) werd bij het bombardement van 14 mei 1940 zwaar beschadigd. Herstel gedurende de volgende oorlogsjaren was niet mogelijk en toegestaan door de bezetter. Architect Van Ravesteijn ontwierp het Centraal Station III (1957-2012) zonder centrale overkapping. Het huidige station Rotterdam Centraal IV heeft een glazen overkapping van 30.000 m2, uitgevoerd door Scheuten Absoluut Glastechniek. Eenderde deel hiervan bestaat uit 130.000 zonnecollectoren, waarmee het dak het grootste ‘stationszonnepanelendak’ van Europa is. De zonnepanelen temperen de lichtinval gedurende de zomermaanden en produceren circa 340 megawattuur stroom per jaar. Hiermee wordt de verlichting, de roltrappen en de liften van energie voorzien; een CO2-reductie van 8 procent.
          - Het station maakt gebruik van Warmte-koudeopslag (WKO). Dit levert een energiebesparing op van circa 30 procent voor verwarming en koeling per jaar. Dit komt neem op maximaal 20.000 kg minder CO2-uitstoot.
          - De bouwkosten van station Rotterdam Centraal IV bedroegen € 617 miljoen. De gemeente Rotterdam droeg € 326 miljoen bij, vooral voor het nieuwe metrostation en de ondergrondse fietsenstalling (met 5.200 plaatsen, waarvan 3.800 gratis te gebruiken, de grootste fietsenstalling van Europa), de inrichting van het Stationsplein en de nieuwe tram- en bushaltes. Zoals in Rotterdam gebruikelijk werd het nieuwe station binnen de gestelde planning en begroting gerealiseerd.
          - Het station kent 25 winkels en wordt thans dagelijks bezocht door 110.000 personen (evenveel als luchthaven Schiphol). Een groei naar 300.000 bezoekers per dag per 2025 is voorzien.
          - In januari 2016 werd een laserlicht geïnstalleerd op de liftschacht op perron tussen de sporen 8 en 9 . Dit licht, een groene straal, zwaait onder de stationskap om spreeuwen te verjagen. Volgens Stijnar Henskes van de firma Bird Control Group betreft het een proefopstelling, voor een oppervlakte van het station zijn 3 à 4 laserlichtinstallaties nodig. Stadsecoloog André de Baerdemaeker van Bureau Stadsnatuur Rotterdam vindt het erg spijtig dat de spreeuwen niet welkom zijn. Iedereen kent de enorme wolken spreeuwen, kort voordat zij op wintervakantie gaan in het warmere Zuiden. Toch zijn er ook in de wintermaanden hier spreeuwen aanwezig. Dat zijn dieren die in de zomermaanden in Scandinavië vertoeven, en voor wie Nederland warm genoeg is om de winter door te komen. Spreeuwen beschikken over redelijke mensenkennis. Ze schatten goed in bij wie ze kans maken op wat kruimels en negeren andere mensen. Spreeuwen vormen volgen De Baerdemaeker een welkom stukje natuur in de stad waar we blij van zouden moeten worden.
          - In de stationshal hangt het kunstwerk/lichtsculptuur ‘De wolk’/’Happy Cloud’ van John Körmeling als ontmoetingspunt. In Rotterdam hangt het eerste van zes identieke kunstwerken die in alle HSL-stations komen te hangen. De lichtsculptuur ‘1989’ op het dak van de Hillekopflat, is ook door John Körmeling ontworpen (in 1991). Een eerder ontwerp, ‘Zuid’, werd eerder door de Welstandscommissie afgekeurd.

        • Wordt vast heel mooi en functioneel. Vanuit Veendam/Winschoten kan je blijven zitten tot Groningen Noord (voor universiteit en hogeschool op Zernike). En vanuit Eemshaven/Delfzijl kan je blijven zitten tot Europapark (voetbalstadion, Duo).

  • Het stationnetje van Overveen is knus. Het gebouw dateert uit 1881 en fungeerde aanvankelijk ook als postkantoor. Sinds de sluiting van het plaatskaartenloket heeft het stationsgebouw een horecafunctie.
    Het station was in het begin van deze eeuw bijna gesloopt. Er was sprake van een nieuw station Haarlem West. Met name voor de Hogeschool Inholland die bijna tegen Overveen aan ligt. De plannen werden echter afgeblazen. De ingang van de school bleek dichter bij het station Overveen, dan de locatie van het geplande nieuwe station.
    Behalve forensen kunnen wandelaars het station waarderen. Na een flinke wandeling door de duinen plaats nemen op het sfeervolle terras van Brasserie Klein Centraal direct aan het spoor.
    Een dergelijke service zouden meer stations moeten bieden net als Dalfsen en Ommen.

  • Overveen is natuurlijk een leuk stationnetje op een mooie plek.Maar als ik zou kijken naar wat belangrijk is voor een station dan zou ik bv denken "hoe zijn de verbindingen vanaf dit station". Dat stelt bij Overveen natuurlijk helemaal niks voor: Elk half uur een trein naar Zandvoort of Haarlem/Amsterdam

    • @Arno
      70.000 reizigers hebben hun waardering uitgesproken voor "stations".

      Overigens biedt Overveen voor een piepklein stationnetje uitstekende aansluitingen op grote stations.
      Op 5 minuten op Haarlem
      Op 19 minuten op Amsterdam Sloterdijk
      Op 24 minuten op Amsterdam Centraal met ook internationale treinen.
      Net de trein gemist op Overveen en een half uur wachten? Geen probleem, want je kunt genieten van een cappuccino aan het spoor.

  • Stations waar je na een lange treinreis heerlijk het terras op kunt lopen voordat je begint aan je wandeling, krijgen van mij al meteen een 8. Overveen, Dalfsen en Ommen bijvoorbeeld.
    Er zijn ook stations met een prima Stationshuiskamer, maar de lol gaat er snel af als je voor de toiletten een muntje moet ophoesten omdat deze (op papier) een andere exploitant hebben.

      • klanten van het restaurant in het station Enkhuizen kunnen bij het buffet gratis een muntje afhalen voor de toiletten in de stationshal.

  • Rotjeknor Centraal...
    1) Eigenlijk zou het station Valkenburg (in Zuid-Limburg) moeten heten: Valkenburg aan de Geul omdat we ook nog een plaats hebben met de naam Valkenburg in Zuid Holland waar weliswaar geen trein stopt.

    2) Een lofzang van Arjan voor het vernieuwde station Rotterdam Centraal is wel terecht, met een kanttekening waarop ik in het verleden NS per e-mail heb aangesproken en dat is de open achterkant.
    Op een dag at ik in de tunnel eens een lekker frietje en dacht die op een van de banken in de tunnel te kunnen verorberen, totdat ik bemerkte dat er vanwege een stevige noorden wind een irritante tocht ontstond waar men niet blij van werd. Utrecht en Den Haag Centraal hebben middels schuifdeuren wel een semi-gesloten hal en is van tocht geen sprake. Rotterdam Centraal heeft dat wel. Om mij onbekende redenen - kosten - heeft men die achterkant opengelaten en op koude en winderige dagen is het in die tunnel geen pretje bemerkten ook andere reizigers ! Ik stelde NS voor om dit te veranderen en ook de achterkant net als de centrum zijde te voorzien van schuifdeuren, tot nu toe helaas pindakaas ! In het nieuwe Heerlense Maankwartier station waren in 2019 bij de opening ook trage openende automatische klapdeuren gemaakt nu gelukkig heeft men die veranderd in snellere openende schuifdeuren, iets aanpassen of veranderen kan dus ook waarom dan niet bij Rotjeknor Centraal ?
    3) Soms schijnt het dat een architect of ontwerper ook bij stations de voorkeur geeft aan de VORM i.p.v. de FUNCTIE en dat maakt het verschil uit of een reiziger zich prettig voelt en dit eventueel een hoge of lage score geeft en met de al dan niet aanwezige voorzieningen en lay-out bepalend is voor de gevoelsbeleving van een reiziger.
    4) Misschien moet men hier de volledige lijst van deze uitslag eens publiceren en kan men zelf op zoek gaan naar zijn of haar minst of meest geliefde station.

    • Ik vind dat stationsnamen zou kort mogelijk moeten zijn. Er was ooit de stationsnaam Heerhugowaard-Broek op Langedijk. Tegenwoordig is het alleen nog maar Heerhugowaard.
      De plaatsnaam is simpelweg Valkenburg zonder "aan de Geul". De naam van de gemeente is echter Valkenburg aan de Geul. Maar het station Valkenburg is niet het enige station in deze gemeente. De stations Schin op Geul en Houthem-Sint Gerlach liggen ook in de gemeente Valkenburg aan de Geul.
      Maar ja, Zandvoort heet gewoon Zandvoort, terwijl het station de naam Zandvoort aan Zee draagt. Ooit was dat Zandvoort Bad. Wordt dit in de toekomst Zandvoort-Verstappen?

      Iedereen weet sinds afgelopen zomer wel dat Valkenburg aan de Geul ligt.
      Om verwarring te voorkomen zou ook de Limburgse naam Vallekeberg kunnen worden gebruikt.
      Wat doen we met stations als Hengelo, Elst en Deurne? Er zijn ook andere plaatsen met deze naam.

      • Wanneer een plaats naar 2 plekken wijst gewoon een afkorting van de provincie erbij.

        Valkenburg Valkenburg a/d Geul of Valkenburg (Lim)
        Hengelo Hengelo (Ov) of Hengelo (Twente)
        Elst Elst (Gld)
        Deurne Deurne (Br)

    • Heeft Zandvoort al banken op het perron? Zat er eens op de grond te wachten met velen.
      En ja, wat wil je verder. Wolfhese heeft cafe Wolvenbos met terras (of is het weer anders), Hollandsche Rading heeft cafe Peet met lunchkaart en terras, verderop terras cafe Moeke, zeer in zwang bij goed achtergelaten oude dames met dikke autos op zomerse dagen. Aanrader ook door grote keus. Van het menu dus.

      • @Treingraag.
        Station Hollandsche Rading ligt in twee provincies: het perron richting Utrecht ligt in de provincie Utrecht. Het perron richting Hilversum ligt in de provincie Noord-Holland.
        Opmerkelijk zijn de portalen van de bovenleidingen. Het zijn hoefijzervormige bogen van beton. Ze worden ook wel de gotische bogen genoemd. De ter plekke gegoten betonnen portalen zijn ontworpen in 1938. De keuze voor beton kwam door de schaarste aan metaal in die jaren. De oorlogsindustrie draaide op volle toeren en slokte veel beschikbaar metaal op. De fraai vorm gegeven bogen hebben de status van Rijksmonument.

      • Herken je dit ? Je hebt een vliegreis van acht uur gemaakt die de voorafgaande avond laat vertrok. Je bent fors gebouwd en zit al die tijd volstrekt klem op de pygmeeënzitplaats in de vliegende kist, dus slapen is uitgesloten. Enfin, je komt gebroken en uitgeput aan op Schiphol, sjokt langs de marechaussee en douane, probeert je netjes aan de chipkaartregels te houden en komt dan op het perron. De eerstvolgende trein naar je bestemming vertrekt over twintig minuten. En dan valt het je op dat in het station waar toch een flink deel van de clientèle doodmoe aan een treinreis begin, dat uitgerekend op dat station, er nauwelijks bankjes aanwezig zijn om tenminste op een beetje normale manier de wachttijd te overbruggen. De NS-directie laat hiermee opnieuw zien niet in staat te zijn om hun kernproduct vanuit het perspectief van de reiziger te zien. Wat een klunzen.

        • Het station Schiphol Airport is het enige station aan het hoofdrailnet dat niet in beheer/bezit is van NS stations. Je kunt de directie van NS dus niet verwijten dat de inrichting niet deugt, want zij zijn hier niet de hoofdverantwoordelijke.

          De perrons op Schiphol bieden momenteel veel te weinig ruimte om er banken te plaatsen. Dat wordt een enorme bende. Wie een beetje bekend is met de situatie, weet dat het zinloos is om 20 minuten voor vertrek op het perron te gaan staan wachten. Boven is veel meer plek. Wie 5 minuten voor vertrek naar het perron loopt, is ruim op tijd voor de trein.

        • @Allan Kleiweg
          "Je hebt een vliegreis van acht uur gemaakt die de voorafgaande avond laat vertrok. Je bent fors gebouwd en zit al die tijd volstrekt klem op de pygmeeënzitplaats in de vliegende kist, dus slapen is uitgesloten."
          Daar zit dus de kern van het probleem dat jij voor het voetlicht brengt. Maar daarvoor moet je bij de airline zijn.
          Reizigers kunnen vooraf op de NS-app zien hoe laat hun trein gaat. Is de wachttijd twintig minuten, dan is er voldoende horeca om snel een koffietje te scoren, of na al die tijd in het verre buitenland eindelijk weer eens een rookworst bij de HEMA.
          Station Schiphol is destijds te krap gebouwd. Een dergelijke stroom reizigers was niet voorzien. Voor Corona toesloeg verwerkte het krap bemeten station Schiphol bijna evenveel reizigers als het uitgestrekte station Rotterdam Centraal.
          Het doortrekken van de Noord/Zuidlijn moet lucht geven.

        • Dus als er bankjes komen op de perrons van het station Schiphol, kan de ruimte voor de reizigers aan boord van de vliegtuigen nog verder verkleind worden. Ze kunnen immers bijkomen op de banken op het perron.

        • @Annemiek
          Hoi Annemiek, ik dacht al, waar blijft mijn grootste fan. Volgends mij exploiteert de NS het hoofdspoornet, en is daarmee aanspreekbaar op de kwaliteit van het totaalproduct. Bij welke BV station Schiphol is geparkeerd, is daarbij niet relevant. Overigens, de NS is in een positie om een aantal wensen/eisen voor te leggen aan de beheerder van dit station. Zoals gesteld, een flink deel der vertrekkende treinreizigers is, door de lange voorafgaande vliegreis, afgepeigerd en verwacht terecht een simpel bankje om op de trein van keuze te wachten. Het heen en weer wandelen naar de hal is niet praktisch, wanneer je met een zware koffer en handbagage meezeult. Maar ja hè, empathie, het invoelen in een ander, dat is niet iedereen gegeven. Als je dit niet begrijpt, kan ik het je ook niet uitleggen.

          @Bert Sitters
          Niet iedereen heeft dezelfde beleving van een bepaalde situatie. Als je wordt afgehaald door familie e.d., dan is de ervaring anders dan wanneer je alleen reizende bent. Met een flinke koffer en handbagage een consumptie halen, is dan een uitdaging. Dat station Schiphol wat aan de krappe kant is, is evident. Maar de perrons zijn ook erg lang. Het lijkt mij zeker haalbaar om een eindje van de roltrappen vandaan een paar bankjes te plaatsen, waar verder niemand last van heeft. Waar een wil is, is een weg. Maar als de wil ontbreekt …

          Niet iedereen kan zich een wagen met chauffeur permitteren. Niet iedereen heeft de centen voor een verre taxirit. Niet iedereen gebruikt de nieuwste elektronische media. Voor sommige mensen is het een realiteit dat ze geen partner of familie hebben, of dat de meeste vrienden zijn geëmigreerd of overleden. Dan neemt je belverkeer drastisch af en heeft een smarttelefoon weinig toegevoegde waarde. Niet iedereen zeult de hele dag een elektronisch communicatiemiddel mee, en zeker niet tijdens een reis naar het verre buitenland. Misschien is het ook een generatiedingetje. Wat voor jou gewoon is, is dat voor een ander niet altijd. Ik vraag mij af of je begrijpt, accepteert en respecteert. Of moeten iedereen altijd buigen voor de norm van de meerderheid ?

        • Het beleid op het station van Schiphol, is gewoon om mensen zo veel als mogelijk te weren van de krappe perrons. Dan helpt het niet om er bankjes neer te zetten. De bankjes die er wel staan, worden nauwelijks gebruikt.

        • @Allan Kleiweg
          Ik respecteer jouw gevoelens, maar adviseer je om pragmatisch met de beperkingen van station Schiphol om te gaan.
          Het station Schiphol is destijds niet alleen te krap ingeschat met veel te smalle perrons. Er is ook een ontwerpfout gemaakt doordat de trappen, roltappen hellingbanen en liften geconcentreerd zijn aan de noordzijde van de perrons. Daardoor krijg je daar een opeenhoping van reizigers en geen goede verspreiding op de perrons.
          Dat kun je niet zomaar veranderen door alle bebouwing. De blauwe balken boven de sporen geven wel vooraf de lengte van jouw trein aan.

          Een iPhone is tijdens een reis ontzettende handig om ook op de hoogte te blijven van veranderingen in de vluchtgegevens.

          Overigens kun je direct na de bagagebanden, nog voor je door de douane gaat, al zien hoe laat en van welk spoor je trein vertrekt.

          Met zware koffers zeulen hoeft niet door de hal met horeca, totdat je naar beneden gaat naar de perrons. Bij de bagagebanden staan trolleys klaar. Deze mogen niet naar beneden naar de perrons. Zou te veel ruimte kosten en veel te gevaarlijk zijn.

      • sssst, laat Arjan Krabbenbos dat niet weten, want dan komt hij met het idee voor een Krabbenbos-boemeltje op dit lijntje als het gaat over Utrecht-Leiden.

  • En wat doen we dan met Best Echt Goor? Die namen suggereren me toch wat........
    De complete lijst, as always google you´re best friend, gewoon via prorail, stationsmonitor, link helemaal onderaan.
    Onderaan bungelen vooral van die stophaltes waar verder helemaal niks is, 2 plataformas and thats it. Toch zijn er ook bij die some grote sprongen in punten naar boven. Behalve dan Muiderpoort, oud echt station, onderdoorgang al lang geleden door fietsenverkoop//stalling vervangen. Zal ook wel tot jeugdhonk voor randgroepjongeren afgegleden zijn, zo vermoed ik dan?

    • @Viisers
      Station Muiderpoort is verkeerd ontworpen, maar sociale veiligheid speelde destijds nog geen rol.

  • Amsterdam Centraal: Trein, Bus, Tram, Metro, Taxi, Ov Fiets: alles is aanwezig en goed bereikbaar en je kunt overal naar toe met de trein. Winkels, restaurants ook perfect en dan staat dit station niet in de top 10?

    • Amsterdam Centraal is een prachtig gebouw van Pierre Cuypers, geopend in 1889. Het eerste Centraal Station in Nederland. Ook het oudste in het huidige gebouw.
      Ieder voordeel heeft een nadeel. De ruimte is feitelijk te beperkt voor toegenomen stroom reizigers. Het station is diverse malen aangepast, Toch knap wat er binnen de beperkte mogelijkheden tot stand is gebracht, maar het was onvoldoende.
      Zo is de Oosttunnel is te smal en unheimisch. De liften vanuit de Oosttunnel zijn te klein er zijn geen roltrappen vanuit de Oosttunnel.
      Er is geen lift van de Westtunnel naar de sporen 1 en 2.
      De perrons zijn te smal: met name naast te trappen en de roltrappen.
      Voor het station is nog steeds een bouwput.
      Er komt de zoveelste verbouwing van het station aan. De perrons worden breder, maar dit gaat ten koste van sporen.
      Amsterdam Centraal dreigt hierdoor belangrijke treinverbindingen te verliezen aan Amsterdam Zuid.
      Het voordeel van Amsterdam Centraal is aankomen en vertrekken in het kloppende hart van de stad met alle functies die Amsterdam zo aantrekkelijk maken. Buitenlandse bezoekers zoeken op boeking-sites gericht een hotelkamer in de buurt van Amsterdam Centraal.
      Het Ibis Hotel is zelfs over de sporen 1 tot 4 heen gebouwd, maar in de directe omgeving barst het van de hotels: van een tot vijf sterren.
      Winkelend publiek loopt zo vanuit het station de winkelstraten in.
      Rondom Amsterdam Zuid zijn alleen maar kantoren. In de buurt van dit station is slechts een hotel van beperkte omvang.

      • Ja, dat Amsterdam Zuid tot belangrijkste station maken is een van de domste dingen die men kan doen. Niemand zit erop te wachten om met de metro naar de Dam en omgeving te gaan. Bovendien is de omgeving helemaal niks daar, met al die enorme kantoren en de snelwegen.

        • @Anoniem, station Amsterdam Zuid is reeds in 1918 door de architect en stedebouwkundige Berlage op de kaart gezet.

        • @Ron Swart
          Al in het Plan Zuid dat de Gemeenteraad van Amsterdam in 1917 aannam stond de plek van het huidige station Amsterdam Zuid een station in getekend. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_Zuid#/media/Bestand:PlanZuidAmsterdam.jpg
          Haaks op het station zie je de een brede centrale as naar waar nu het Hilton Hotel staat. Aan deze as moesten volop winkels en andere levendige voorzieningen komen.
          Het noordelijk is voor de Tweede Wereldoorlog gerealiseerd, maar de Minervalaan werd een woonallee zonder winkels.
          Het zuidelijk deel is nooit volgens het Plan Zuid ontwikkeld.
          Er kwam vanaf eind jaren vijftig een dun bebouwd strookje met riante villa's: de Goudkust. Hier kwam ook een deel van de Minervalaan. Ook hier geen winkelboulevard, maar een brede groene strook tussen de kapitale optrekjes. Het zuidelijke deel van de Minervalaan is slechts met het noordelijk deel verbonden door minder van een smal fietsbruggetje over het Zuider Amstelkanaal. Verschil moet er zijn!
          Later kwam de Ringweg, waarlangs zich de Zuidas ontwikkelde met een concentratie van kantoortoeters.
          Het station Amsterdam Zuid ligt in de middenberm van de ringweg. Deze ringweg maakt uitbreiding onmogelijk.
          Het Zuidasdok moet de snelweg ondergronds brengen, zodat station Amsterdam Zuid uitgebreid kan worden en een barrière wordt geslecht. De planvorming ligt echter al langdurig stil door de hoge kosten. De ontwikkeling wordt waarschijnlijk geknipt, waardoor het nog vele jaren kan duren.
          Al met al: het huidige station Amsterdam Zuid is niet het station dat was opgenomen in Plan Zuid, dat onlosmakelijk deel uitmaakte van een nieuwe levendige stadswijk.

      • Het aanwijzen van Rotterdam Zuid als minst gewaardeerde station van het land is een beetje flauw. Natuurlijk, het station ligt in een arme buurt (het is altijd een arme buurt geweest), en de bewoners daarvan behoren tot de onderste klasse van de maatschappij, en dat heeft een aantal voorspelbare gevolgen. In de wijk Feijenoord werden arbeiderswoningen gebouwd tussen de (haven-) bedrijven in. Dus woont men daar in woningen van slechte tot matige kwaliteit (ondanks eerdere stadsvernieuwing) en met overmatig veel verkeer van allerlei aard.

        Daarnaast heeft de RET in 2019 een visie gepresenteerd, met kaart, waaruit valt op te maken dat station Rotterdam Zuid zal worden gesloten, na de realisatie van het nieuwe IC-station Rotterdam Feyenoord City, en de overdracht van de exploitatie van de sprinterdiensten op de Oude Lijn tussen Leiden – Den Haag CS en HS – Delft – Rotterdam – Dordrecht, aan de RET lightraildivisie. Dat de bouw van het nieuwe Stadion Feyenoord vertraagd is, wil nog niet zeggen dat de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk en oeververbinding Mallegat – Kralingen (tunnel of brug) met nieuwe metrolijn, ook vertraging zal oplopen.

        Wie de kaart van de genoemde toekomstvisie goed bestudeerd, ziet dat er, na de overdracht aan de RET, geen NS-treinen meer zullen stoppen op o.a. de stations Rijswijk, Rotterdam Blaak en Zwijndrecht. Wel is weer leuk dat er een nieuw station Entrepot is gepland nabij de Roentgenstraat. Naar verluidt zijn bij de bouw van de Willemsspoortunnel reeds voorzieningen getroffen om daar een stopplaats te realiseren. Deze komt dan ongeveer op de plaats van de oude HIJSM-halte Fijenoord (1900-1926).

        • @allan Kleiweg
          De lijst is een weergave van hoe gebruikers de stations waarderen in de huidige staat. Zij hebben geen boodschap aan toekomstvisies.
          Je ziet wel dat een paar verbeterde stations plaatsen omhoog schieten, zoals Driebergen-Zeist.

    • Al sinds mijn vroege jeugd is Amsterdam Centraal in permanente staat van verbouwing. Helpt niet echt om te scoren.

  • Ja, mensen , en als je er in slaagt op perron 9\-3/4 terecht te komen kun je rechtstreeks in Zwijnstein bij Harry Potter gaan pottekijken.....

Share

Recent Posts

Tekort aan bussen bij werkzaamheden zorgt voor drukte bij station Eindhoven

Bij station Eindhoven Centraal is het zaterdag rond het middaguur erg druk. Door werkzaamheden rijden er geen…

21 uur terug

Moeizame zomer voor internationale treinreizigers

Volle treinen. Vertraagde treinen. Of zelfs uitvallende treinen. Veel internationale treinreizigers hebben er deze zomer…

22 uur terug

Machinist neemt (ook) bij NS vertrekproces over van conducteur tijdens proef Airport Sprinter

NS start maandag met het testen van de Airport Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp.…

1 dag terug

NS-staking dreigt: vakbonden bereiden acties voor

Werknemers van de Nederlandse Spoorwegen gaan binnenkort actievoeren. Er wordt onder meer gedacht aan estafettestakingen…

2 dagen terug

NS start test met inchecken betaalpas

Om het reizen voor passagiers makkelijker te maken, gaat NS testen met het contactloos inchecken…

2 dagen terug

Rover wil compensatie voor gestrande Thalys-passagiers

Treinreizigers die deze zomer met de Thalys strandden, moeten daarvoor compensatie krijgen, als het aan…

2 dagen terug