Treinverkeer wordt weer hervat na telefoniestoring bij ProRail

1 maand terug

Donderdag is het treinverkeer in de avondspits grotendeels stil komen te liggen door een telefoonstoring op de verkeersleidingsposten. De storing is omstreeks 17:45 uur begonnen. Omstreeks 19:00 uur is het treinverkeer weer opgestart. Eerder dit jaar – op 31 mei – deed zich al een vergelijkbare storing voor.

Geen communicatie met machinisten

Door de storing was er geen communicatie mogelijk tussen de machinisten en de treindienstleiders van ProRail. Het treinverkeer wordt in Nederland geregeld vanuit dertien verkeersleidingsposten. Treinreiziger.nl denkt dat de storing betrekking had op het GSM-R-systeem.

Het treinverkeer is om 19:00 uur hervat, maar nog wel sterk ontregeld. Daarom adviseert de NS mensen hun reis zoveel mogelijk uit te stellen. “Helaas strandden veel reizigers en goederentreinen”, aldus spoorbeheerder ProRail.

Geen bussen

Doordat de NS veel logistieke aanpassingen in de inzet van treinen en personeel moet doen omdat die op veel plekken gestrand zijn, verwacht de vervoerder dat de rest van de donderdag het treinverkeer niet meer volgens planning verloopt. Ook de reisplanner zal door veel “lastminuteaanpassingen” niet volledig actueel zijn, aldus de NS.

Een woordvoerder meldt dat de inzet van treinen in de loop van de avond “mondjesmaat” toeneemt. “Op alle trajecten rijden er wel weer treinen”, zei zij rond 22.00 uur. “We verwachten dat alle reizigers thuis kunnen komen.”

De vervoerder is niet van plan vervangend vervoer in te zetten. “Nee, dat doen we niet en dat komt omdat daar eigenlijk geen beginnen aan is. Er kunnen zo’n duizend mensen in een trein en misschien vijftig in een bus, dus dat is geen doen”, aldus de NS-zegsvrouw.

GSM-R-Systeem

Onduidelijk is of de oorzaak van het probleem donderdag bij de provider ligt, zoals eind mei het geval was. “Het lijkt er niet op, maar dat zoeken we op dit moment uit”, aldus een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail.

Het GSM-R-systeem, wat donderdag niet functioneerde, is belangrijk in de communicatie tussen de verkeersleiding en de machinist. Als een trein bijvoorbeeld een ongeval krijgt, belt de machinist via het GSM-R-systeem met de treindienstleider. Een woordvoerder van ProRail noemt het systeem daarom ook essentieel om treinen te laten rijden. Voor het bepalen van de treinposities is het GSM-R-systeem gekoppeld aan andere systemen van ProRail.

In juli vertelde ProRail dat er maatregelen genomen waren. De storing die zich destijds voordeed, zou zich niet meer voordoen, stelde de spoorbeheerder. Er werden technische aanpassingen doorgevoerd en daarnaast beloofde ProRail meer noodtelefoons met GSM-R te regelen.

De storing in mei ontstond in een onderdeel van het telefoniesysteem (INTel) dat een koppeling verzorgt tussen de vaste telefoniesystemen op de verkeersleidingsposten van ProRail en het zogenoemde GSM-R-netwerk. Uit een evaluatie bleek dat GSM-R-systeem in mei functioneerde, maar dat het alleen niet mogelijk was om ‘erbij te komen’ vanuit de verkeersleidingsposten. INTtel draait op twee aparte locaties in Nederland. Bij uitval van een van de systemen neemt het andere het over. “Op die locaties is het systeem ook nog eens dubbel uitgevoerd waardoor normaal gesproken een hoge mate van betrouwbaarheid gegarandeerd is” aldus de spoorbeheerder eerder.

This post was last modified on 16 september 2021 22:39

Share

Bekijk reacties

  • Hahaha. Een van de beste spoorwegnetten ter wereld.

    Weet je hoe gevaarlijk langzaam rijden op zicht is? Dat kan echt niet hoor...
    Amateurs.

    • De seinen werken bij mijn weten nog gewoon. De wissels worden ook bediend. Alleen in geval van nood belt de machinist de treindienstleider, bijvoorbeeld bij een aanrijding. En dat gaat nu niet zomaar.

      • Ja, ik begrijp wat je zegt.
        Men zet wel heel gemakkelijk alles stil. Ongetwijfeld heeft Dit te maken met de afreken cultuur die ons land al jaren in een wurggreep houdt.

        De vraag die zich opdringt is of dat de beste weg is. Alles wat we doen is en blijft mensen werk. Fouten en ongelukken gebeuren toch….
        Misschien dat enig politieke sturing hier op zijn plaats zou zijn?

      • Precies het punt. Vrachtwagens op de weg hebben ook geen achterwacht, maar die kunnen ook zonder. Veiligheidsextremisme.

  • We zullen eraan moeten wennen. Een nieuw of verbeterd telefoonnetwerk wordt met de spoorordening in het achterhoofd niet haalbaar als we de boel betaalbaar willen houden.

  • Bij ProRail zijn ze dommer dan een ezel, want: "een ezel stoot zich in het gemeen niet tweemaal aan dezelfde steen".

    > In juli vertelde ProRail dat er maatregelen genomen waren. De storing die destijds zich voordeed, zou zich niet meer voldoen, stelde de spoorbeheerder.

    Netwerken kunnen altijd uitvallen. Er bestaan geen failsafe netwerken. Nu is het dus een andere storing met hetzelfde effect.

    Ze hadden ten minste een reserve procedure moeten hebben om bijvoorbeeld met het publieke mobiele netwerk verder te kunnen werken. Dat dit er niet is, is pure incompetentie.

    • Nee, dit is geen incompetentie, maar kostenbeheersing. Of je moet een cowboy als spoorbeheerder willen!? Men wil dat namelijk bij de liberalen.

    • Die gaan niet vanzelf op rood als er gevaar dreigt, doordat er bijv. een malloot te dicht bij het spoor wandelt.

      • De vraag is in hoeverre een alarmoproep wel werkt, weet ik oprecht niet. Rijdend personeel heeft ook mobieltje van de zaak. Je zou in theorie dus ook daarmee de verkeersleidingspost kunnen bellen. Is ongetwijfeld iets minder veilig. De vraag is vooral of dat voor korte tijd aanvaardbaar is.

        • Dat is natuurlijk de vraag waar alles om draait. Uit de actie van pro-rail kunnen we het antwoord afleiden.

          Maar wat natuurlijk veel interessanter is, is het waarom. Ben ik erg cynisch als ik voorspel dat dit antwoord niet gaat komen?

      • Spoorwegen hebben 160 jaar gereden zonder zo'n communicatiesysteem en nu is het plotseling onveilig?

        • Er zijn genoeg ongevallen gebeurd waarbij de oorzaak lag dat er geen communicatie mogelijk was tussen treinpersoneel en de verkeersleiding.

        • Zo'n systeem is er al heel lang. En in de goede oude tijd waren er overal seinwachters.

        • In de goede oude tijd was er een onderscheid tussen treinen en rangeerdelen. Treinen reden beveiligd op seinen en rangeerdelen reden in het beste geval op rangeerseinen, maar mochten een rood sein negeren. Rangeerdelen werden geheel buiten de beveiliging gehouden en reden puur op zicht en op communicatie met de treindienstleider. De functie seinhuiswachter/treindienstleider was een zeer gebruikelijke combinatie.

  • Na het op gang komen van het treinverkeer was het bomvol in de treinen. De mensen stonden in het compartiment in de gangen. Ik ben maar een trein later gegaan. Met 2 SLT stellen zat ik in het achterste treinstel. Ik was de enige passagier in het compartiment.