Donderdag is het treinverkeer in de avondspits grotendeels stil komen te liggen door een telefoonstoring op de verkeersleidingsposten. De storing is omstreeks 17:45 uur begonnen. Omstreeks 19:00 uur is het treinverkeer weer opgestart. Eerder dit jaar – op 31 mei – deed zich al een vergelijkbare storing voor.
Door de storing was er geen communicatie mogelijk tussen de machinisten en de treindienstleiders van ProRail. Het treinverkeer wordt in Nederland geregeld vanuit dertien verkeersleidingsposten. Treinreiziger.nl denkt dat de storing betrekking had op het GSM-R-systeem.
Het treinverkeer is om 19:00 uur hervat, maar nog wel sterk ontregeld. Daarom adviseert de NS mensen hun reis zoveel mogelijk uit te stellen. “Helaas strandden veel reizigers en goederentreinen”, aldus spoorbeheerder ProRail.
Doordat de NS veel logistieke aanpassingen in de inzet van treinen en personeel moet doen omdat die op veel plekken gestrand zijn, verwacht de vervoerder dat de rest van de donderdag het treinverkeer niet meer volgens planning verloopt. Ook de reisplanner zal door veel “lastminuteaanpassingen” niet volledig actueel zijn, aldus de NS.
Een woordvoerder meldt dat de inzet van treinen in de loop van de avond “mondjesmaat” toeneemt. “Op alle trajecten rijden er wel weer treinen”, zei zij rond 22.00 uur. “We verwachten dat alle reizigers thuis kunnen komen.”
De vervoerder is niet van plan vervangend vervoer in te zetten. “Nee, dat doen we niet en dat komt omdat daar eigenlijk geen beginnen aan is. Er kunnen zo’n duizend mensen in een trein en misschien vijftig in een bus, dus dat is geen doen”, aldus de NS-zegsvrouw.
Onduidelijk is of de oorzaak van het probleem donderdag bij de provider ligt, zoals eind mei het geval was. “Het lijkt er niet op, maar dat zoeken we op dit moment uit”, aldus een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail.
Het GSM-R-systeem, wat donderdag niet functioneerde, is belangrijk in de communicatie tussen de verkeersleiding en de machinist. Als een trein bijvoorbeeld een ongeval krijgt, belt de machinist via het GSM-R-systeem met de treindienstleider. Een woordvoerder van ProRail noemt het systeem daarom ook essentieel om treinen te laten rijden. Voor het bepalen van de treinposities is het GSM-R-systeem gekoppeld aan andere systemen van ProRail.
In juli vertelde ProRail dat er maatregelen genomen waren. De storing die zich destijds voordeed, zou zich niet meer voordoen, stelde de spoorbeheerder. Er werden technische aanpassingen doorgevoerd en daarnaast beloofde ProRail meer noodtelefoons met GSM-R te regelen.
De storing in mei ontstond in een onderdeel van het telefoniesysteem (INTel) dat een koppeling verzorgt tussen de vaste telefoniesystemen op de verkeersleidingsposten van ProRail en het zogenoemde GSM-R-netwerk. Uit een evaluatie bleek dat GSM-R-systeem in mei functioneerde, maar dat het alleen niet mogelijk was om ‘erbij te komen’ vanuit de verkeersleidingsposten. INTtel draait op twee aparte locaties in Nederland. Bij uitval van een van de systemen neemt het andere het over. “Op die locaties is het systeem ook nog eens dubbel uitgevoerd waardoor normaal gesproken een hoge mate van betrouwbaarheid gegarandeerd is” aldus de spoorbeheerder eerder.
This post was last modified on 16 september 2021 22:39
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…