Dinsdag rijden voor het eerst alle treinen weer volgens het aangepaste corona spoorboekje. Zestien dagen lang hebben er minder treinen gereden als gevolg van winterweer.
De speciale winterdienstregeling werd vorige week maandag (15 februari) al in de ban gedaan, maar toen was er nog te veel materieel defect om alle treinen weer te kunnen rijden. Aanvankelijk was de hinder vrij groot, maar al snel neemt de hinder af maar vanuit Schiphol en Amsterdam Centraal blijven er minder Intercity’s rijden naar Amersfoort (en v.v.). Ook de Intercity’s Amsterdam – Almere blijven uitvallen. Tot vandaag.
Door een combinatie van veel storingen en problemen met het materieel is in de eerste drie weken van februari (1 t/m 21 februari) 20% van de treinen uitgevallen. Niet inbegrepen zijn de treinen die vanwege corona geschrapt zijn: die treinen worden sinds medio november niet meer in de reisplanner weergegeven en tellen daarom niet mee als geschrapte treinen. Ter vergelijking: in januari werd slechts 1,6% van de treinen ongepland geschrapt.
In de eerste week van de vrieskou had NS niet de beschikking over alle treinen omdat de opstelterreinen en werkplaatsen niet allemaal toegankelijk waren. Treinen waar flink wat ijs op zat, moesten door ‘de-icingstraten’ en kregen een onderhoudsbeurt, aldus de vervoerder.
Volgens NS zijn er de afgelopen weken niet alleen treinen uitgevallen omdat veel treinen defect zijn, maar ook omdat er extra controles nodig waren. “We hebben last gehad van stuifsneeuw, daarna zijn er extra checks nodig om te controleren of er bijvoorbeeld geen water in de elektronica is gekomen” legt een woordvoerder uit. Het spoorbedrijf wijst erop dat treinen elke 48 uur gecontroleerd moeten worden bij een specifieke werkplaats. Doordat er nu meer gecontroleerd moest worden dan gebruikelijk, duurde het onderhoud langer.
Onduidelijk is of NS vandaag de volledige dienstregeling had kunnen rijden als er geen coronabeperkingen waren. Immers, in de coronadienstregeling rijdt nog altijd circa 10 procent minder treinen dan normaal. Wat een rol speelt bij de materieelbeperkingen is ook dat de dubbeldekstreinen van het type DDZ uit voorzorg uit de dienst zijn genomen. Die treinen worden nog altijd niet ingezet, waardoor NS minder materieel beschikbaar heeft dan normaal.
Reizigersvereniging Rover heeft vorige week bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu aangedrongen op een onderzoek hoe in de toekomst het openbaar vervoer sneller weer volledig hervat kan worden.
De vereniging wil dat reizigers daardoor in de toekomst niet nog een keer te maken krijgen met het op grote schaal uitvallen van treinen, zoals bij de NS de afgelopen twee weken door het winterweer het geval was. Het Ministerie gaat onderzoek doen naar de oorzaak van de problemen. Maar die is volgens de reizigersvereniging wel duidelijk: het winterweer. Rover wil dat er vooral wordt gekeken naar het heropstarten van de dienstregeling.
Volgens Rover-directeur Freek Bos is het logisch dat het Nederlandse spoor niet tegen zulke sneeuwval is opgewassen. “De vraag is vooral: hoe kan het dat de reiziger hier anderhalve week later nog zoveel last van heeft? Als er niet door corona minder reizigers waren geweest, was het nu een enorme chaos op het spoor. We willen herhaling dan ook voorkomen.”
(Citaat Rover is van vorige week). Bron: Treinreiziger.nl / ANP.
This post was last modified on 23 februari 2021 11:10
Eurostar dreigt alle treinverbindingen vanuit Nederland volgend jaar op te schorten. Dat schrijft topvrouw Gwendoline…
Reizigersorganisatie Rover is een campagne gestart voor het invoeren van een voordelig Nederlandticket (NL-ticket) voor…
Treinkaartjes gaan in 2025 minder hard in prijs stijgen en in de drie grote steden…
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…