fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Treinverkeer na ruim twee weken weer volledig hervat (volgens corona-dienstregeling)

Dinsdag rijden voor het eerst alle treinen weer volgens het aangepaste corona spoorboekje. Zestien dagen lang hebben er minder treinen gereden als gevolg van winterweer.

20% treinuitval in februari

De speciale winterdienstregeling werd vorige week maandag (15 februari) al in de ban gedaan, maar toen was er nog te veel materieel defect om alle treinen weer te kunnen rijden. Aanvankelijk was de hinder vrij groot, maar al snel neemt de hinder af maar vanuit Schiphol en Amsterdam Centraal blijven er minder Intercity’s rijden naar Amersfoort (en v.v.). Ook de Intercity’s Amsterdam – Almere blijven uitvallen. Tot vandaag.

Door een combinatie van veel storingen en problemen met het materieel is in de eerste drie weken van februari (1 t/m 21 februari) 20% van de treinen uitgevallen. Niet inbegrepen zijn de treinen die vanwege corona geschrapt zijn: die treinen worden sinds medio november niet meer in de reisplanner weergegeven en tellen daarom niet mee als geschrapte treinen. Ter vergelijking: in januari werd slechts 1,6% van de treinen ongepland geschrapt.

Extra onderhoud

In de eerste week van de vrieskou had NS niet de beschikking over alle treinen omdat de opstelterreinen en werkplaatsen niet allemaal toegankelijk waren. Treinen waar flink wat ijs op zat, moesten door ‘de-icingstraten’ en kregen een onderhoudsbeurt, aldus de vervoerder.

Volgens NS zijn er de afgelopen weken niet alleen treinen uitgevallen omdat veel treinen defect zijn, maar ook omdat er extra controles nodig waren. “We hebben last gehad van stuifsneeuw, daarna zijn er extra checks nodig om te controleren of er bijvoorbeeld geen water in de elektronica is gekomen” legt een woordvoerder uit. Het spoorbedrijf wijst erop dat treinen elke 48 uur gecontroleerd moeten worden bij een specifieke werkplaats. Doordat er nu meer gecontroleerd moest worden dan gebruikelijk, duurde het onderhoud langer.

Corona-dienstregeling

Onduidelijk is of NS vandaag de volledige dienstregeling had kunnen rijden als er geen coronabeperkingen waren. Immers, in de coronadienstregeling rijdt nog altijd circa 10 procent minder treinen dan normaal. Wat een rol speelt bij de materieelbeperkingen is ook dat de dubbeldekstreinen van het type DDZ uit voorzorg uit de dienst zijn genomen. Die treinen worden nog altijd niet ingezet, waardoor NS minder materieel beschikbaar heeft dan normaal.

Rover: sneller hervatten

Reizigersvereniging Rover heeft vorige week bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu aangedrongen op een onderzoek hoe in de toekomst het openbaar vervoer sneller weer volledig hervat kan worden.

De vereniging wil dat reizigers daardoor in de toekomst niet nog een keer te maken krijgen met het op grote schaal uitvallen van treinen, zoals bij de NS de afgelopen twee weken door het winterweer het geval was. Het Ministerie gaat onderzoek doen naar de oorzaak van de problemen. Maar die is volgens de reizigersvereniging wel duidelijk: het winterweer. Rover wil dat er vooral wordt gekeken naar het heropstarten van de dienstregeling.

Volgens Rover-directeur Freek Bos is het logisch dat het Nederlandse spoor niet tegen zulke sneeuwval is opgewassen. “De vraag is vooral: hoe kan het dat de reiziger hier anderhalve week later nog zoveel last van heeft? Als er niet door corona minder reizigers waren geweest, was het nu een enorme chaos op het spoor. We willen herhaling dan ook voorkomen.”

(Citaat Rover is van vorige week). Bron: Treinreiziger.nl / ANP.

10 gedachten over “Treinverkeer na ruim twee weken weer volledig hervat (volgens corona-dienstregeling)”

  1. Otto schreef:

    Eindelijk eens een verstandig geluid van Rover, gebeurt niet vaak.

    1. Simon schreef:

      Niet helemaal mee eens.
      Het is volgens mij niet logisch dat het gehele Nederlandse spoornet niet tegen zulke sneeuwval is opgewassen. Lokale problemen zoals sneeuwduinen dat kan, maar op veel plaatsen was echt niet zoveel aan de hand. Dit hebben we ooit erger meegemaakt en toen kon er wel worden gereden al was het met veel vertragingen.
      Het is alles of niets op het hoofdrailnet en dat kan echt niet.

  2. Annemiek schreef:

    Ik vraag me wel eens af of er een verantwoordelijke bij NS aanwezig is die zich hiervoor heel erg zit te schamen, zoals je mag verwachten. Als er in een echt bedrijf een dergelijke prestatie neergezet wordt, dan weet je dat er koppen gaan rollen. Bij NS weet je dat ze de eerstvolgende keer dat het sneeuwt nog harder zullen falen.

  3. Johan schreef:

    “Als er niet door corona minder reizigers waren geweest, was het nu een enorme chaos op het spoor.”

    In plaats daarvan heeft de inzet van minder en te korte treinen hoogstwaarschijnlijk tot extra besmettingen geleidt. Naast schade aan de volksgezondheid (eufemisme) leidt het indirect tot een langere sluiting van winkels en dergelijke, omdat dat weer afhangt van de besmettingscijfers.
    Zie ook https://nos.nl/artikel/2369831-meer-meldingen-over-volle-treinen-epidemiologen-maken-zich-zorgen.html

    Overigens vraag ik me af of de treinen net zo gemakkelijk stuk waren gegaan van één dag sneeuw en of het repareren van die treinen net zo traag was verlopen als er geen pandemie gaande was. De besparing op personeel- en materieelkilometers van de afgelopen twee weken, waarvoor de NS-spindoctors de schuld ten onrechte volledig bij het weer en de niet-noodzakelijke-reiziger hebben gelegd, kwam NS in ieder geval wel goed uit. Er is ook geen externe oorzaak aan te wijzen waarom NS er dik driemaal zo lang voor nodig zou moeten hebben om de dienstregeling volledig te hervatten als de hekkensluiter onder de andere treinvervoerders in Nederland. (Op de Merwede-Lingelijn duurden de problemen tot en met 11 februari, dat was 5 dagen.) Ja, NS rijdt meer treinseries, maar het materieelpark is natuurlijk ook navenant groter.

  4. Tonny schreef:

    wow. Gewoon wow.

  5. Hanzeboog2012 schreef:

    Prima idee van ROVER om de Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat te vragen of ze deze winter weken willen onderzoeken en evalueren. Immers zowel ProRail en NS hadden problemen.

    En of er sprake is van incompetentie, overmacht of andere oorzaken kan dan vastgesteld worden. En aan de hand daarvan kunnen maatregelen genomen zoals Rover dat wenst.

    Wel was in december 2009 ook al heftig weer. Toen was er sneeuwjacht. 15 dagen geleden was het sneeuwstorm. In ieder geval is het Nederlands spoor niet berekend op heftig winterweer.

    En mogelijk zal blijken dat de overheid aanvullende maatregelen moet nemen door te investeren in betere wissels. Of maatregelen tegen winterweer zoals ze dat in Zwitserland doen tegen o.a. lawines.

  6. Arjan schreef:

    NS mag nog een klein beetje een excuus hebben, vanwege die 49 DDZ treinstellen die aan de kant staan. Maar inderdaad door alle electronica die zo’n trein bevat, word het wel steeds lastiger. De oude treinen zoals Mat 64 hadden veel minder electronica en daardoor veel minder storingen er aan. En nu hebben de treinen zoveel electronica en dat je er al snel een storing aan hebt en ze weer nagekeken moeten worden en dus aan de kant komen te staan.

    1. Simon schreef:

      Tegenover het gemak van elektronica staat de kwetsbaarheid ervan.
      Wanneer je een trein voorziet van elektronica moet je jezelf wel realiseren dat elektronica slecht tegen vocht en warmte kan en een stabiele voeding nodig heeft.
      Met andere woorden, je bent gewaarschuwd en zult extra maatregelen moeten nemen om een moderne trein net zo robuust te maken als de oude treinen. En dat kost geld.

      1. Johan schreef:

        De storingen traden kennelijk voornamelijk op in het overige IC-materieel van NS, dus ICM en VIRM. Dat is niet het modernste reizigermaterieel dat er in Nederland rondrijdt.

        1. Simon schreef:

          ICM en VIRM hebben beide tractieelektronica maar ik weet niet of daar het probleem zat. Arjan verstond mat. ’64 onder ‘oud’ maar ICM en VIRM zijn natuurlijk ook niet zo ‘piepjong’ meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.