Veel politieke partijen (SP, D66, PvdA, CDA, VVD, ChristenUnie en SGP) noemen de Lelylijn in hun verkiezingsprogramma. Toch is het zeer onzeker of de beoogde nieuwe spoorlijn tussen Groningen en Lelystad er komt. De financiering wordt een heel zware dobber. Tot die conclusie komen Omrop Fryslân, RTV Drenthe en RTV Noord.
Dat de Lelylijn in verschillende verkiezingsprogramma’s wordt genoemd is belangrijk, maar je moet het ook niet overschatten, stellen meerdere noordelijke bestuurders tegen de omroepen. “Dat het in de programma’s genoemd wordt is goed, maar het gaat erom wat Den Haag besluit”, stelt één van hen.
CDA-prominent Pieter Omtzigt gaf eerder deze maand tijdens het Noordelijke Lijsttrekkersdebat al een waarschuwing: “Ik zie dat er een heleboel politieke partijen zijn die niets liever doen dan zoveel mogelijk beloven, terwijl we ons in de diepste economische crisis bevinden. In alle eerlijkheid: het zit er op dit moment niet altijd in.”
Voor de lijn zou volgens schattingen 5 tot 10 miljard euro nodig zijn, al zijn er ook critici die daar vraagtekens bij zetten: de Hanzelijn (Lelystad – Zwolle) was 50 kilometer, inclusief een tunnel en een brug, en kostte 1,1 miljard euro. De Lelylijn is circa 130 kilometer. Als de schattingen van de Lelylijn kloppen, dan zouden de kosten per kilometer dus nu een stuk hoger zijn dan een kleine tien jaar terug bij de Hanzelijn.
Eerder werd al bekend dat er voor de Lelylijn geen geld beschikbaar komt uit het groeifonds. Kenners wijzen er bovendien op dat toen de Zuiderzeelijn in 2006 werd geannuleerd het Noorden al compensatie heeft ontvangen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 18:07
Meerdere storingen hinderen het treinverkeer op dinsdag nog de hele dag. De grootste problemen zijn…
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…