Tweede Kamer niet tevreden met staatssecretaris Jansen van openbaar vervoer – stagnatie spoorprojecten zet kwaad bloed

De Tweede Kamer is niet tevreden met staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van openbaar vervoer. Kamerleden voelen zich niet serieus genomen door de staatssecretaris en sommige vragen zich af of de PVV’er de ’klus wel kan klaren’. Vooral het optreden van Jansen rond de projecten Lelylijn en Nedersaksenlijn heeft kwaad bloed gezet, bleek woensdag tijdens het debat van de Kamercommissie spoor.

Onder Jansen is nog geen enkele vooruitgang geboekt met een spoorproject, constateerden vele Kamerleden. Sterker nog, de Lelylijn en Nedersaksenlijn lijken alleen maar verder weg, terwijl het om projecten gaat die in het regeerakkoord zijn opgenomen. Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA zei zich ’grote zorgen te maken over het spoor’. ’’We zijn het kamerbreed eens dat er iets moet gebeuren, maar die urgentie lijkt niet gedeeld te worden. We worden als Kamer niet serieus genomen.’’ Mpanzu Bamenga van D66 zei zich af te vragen of de staatssecretaris ’deze klus wel kan klaren’.

Coalitiepartij NSC deelt kritiek

De kritiek komt niet alleen uit de oppositie. Ook coalitiepartij NSC is kritisch. Het uitblijven van voortgang in de projecten Lelylijn en Nedersaksenlijn betitelde NSC Kamerlid Olger van Dijk als ’broddelwerk’. ’’Wij willen resultaten zien. Waar een wil is, is een weg.’’

Van Dijk en met hem vele andere Kamerleden zijn vooral gevallen over een actie van Jansen van vlak voor het kerstreces. Hoewel de Tweede Kamer sinds begin vorig jaar meerdere keren kenbaar maakte het gereserveerde geld voor de Lelylijn alleen daarvoor te willen gebruiken, kwam Jansen met het voorstel het geld voor de Lelylijn aan te wenden om de Nedersaksenlijn verder te brengen. De Kamer blokkeerde dit plan door unaniem voor een motie van Van Dijk te stemmen die dit plan verbiedt.

Van Dijk zei woensdag dat hij van de staatssecretaris ’een reflectie’ verwachtte. ’’Ik hoop toch op een inzicht van de staatssecretaris van, dat had ik beter kunnen doen.’’ Maar die reflectie kwam er niet. Jansen zei dat hij de Kamer altijd heeft gezegd dat hij alle opties open wil houden. Jansen: ’’Ik heb ook wel degelijk naar andere opties gekeken maar dit was het enige waarvoor draagvlak was in het hele kabinet.’’

‘Schoffering door kabinet’

Dat het hele kabinet voor een plan wilde gaan waarvan bekend was dat de Kamer dit niet wilde, zette alleen maar meer kwaad bloed. ’’Dit is onbevredigend. Dit neigt naar een schoffering door het kabinet’’, zei Marieke Koekkoek van Volt. ’’Unaniem is een wens van de Kamer genegeerd’’, aldus Eline Vedder van het CDA die zei met ’stijgende verbazing’ het debat te volgen.

Ondertussen lijken de aanleg van de spoorlijnen Lelylijn (Randstad-Groningen) en Nedersaksenlijn (Groningen-Enschede) alleen maar verder weg. Voor beide projecten zijn er miljarden tekort om stappen te zetten. Jansen hoopt in het voorjaar bij de voorjaarsnota van het kabinet met nieuws te kunnen komen, maar hij heeft de Kamer per brief al laten weten dat dit wellicht niet gehaald wordt.

‘Geld Noord/Zuidlijn gebruiken’

Pieter Grinwis van de ChristenUnie droeg een mogelijke oplossing voor de Nedersaksenlijn voor. Er zou geld voor de doortrekking van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn naar Schiphol gebruikt kunnen worden voor de Nedersaksenlijn. Grinwis vindt dat de staatssecretaris moet durven te kiezen en hij zei zich ervan bewust te zijn dat deze keuze niet populair is. Maar volgens Grinwis komt er later nooit meer een kans voor de Nedersaksenlijn en zal er voor de Noord/Zuidlijn in de toekomst makkelijker opnieuw geld te vinden zijn. Jansen ging er niet in mee. ’’De doortrekking van de Noord/Zuidlijn is hard nodig.’’

(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee

This post was last modified on %s = human-readable time difference 11:00

Share

Recent Posts

Treinkaartjes met 15% korting

Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…

4 uur terug

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

1 dag terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

2 dagen terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

2 dagen terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

3 dagen terug