Vanaf 12 december weer treinverkeer naar Spoorwegmuseum door tijdelijke aanpassingen
09 dec 2023 13:39
Vanaf dinsdag 12 december kunnen bezoekers van het Spoorwegmuseum weer treinend naar het naastgelegen station Utrecht Maliebaan. Door detectieproblemen op het spoor werd het treinverkeer vanaf 8 november voor onbepaalde tijd stilgelegd. Volgens ProRail hebben tijdelijke aanpassingen ervoor gezorgd dat de pendeltreinen vanaf dinsdag weer kunnen rijden.
Door detectieproblemen werden voorbijrijdende treinen niet altijd herkend. Daardoor sloten sommige spoorwegovergangen niet volledig bij het passeren van een sprinter. Dat kwam volgens ProRail dertien keer voor in de voorbije twaalf jaar. Eerder dit jaar reed een trein over een overweg waarvan de bomen helemaal niet gesloten waren, volgens de spoorbeheerder op een moment dat er geen autoverkeer was.
Bladvrij maken
Ruim een maand geleden werd besloten om het treinverkeer naar Utrecht Maliebaan tijdelijk stil te leggen. ProRail heeft onderzoek gedaan naar de toedracht van de incidenten. Vanaf dinsdag 12 december kan het treinverkeer weer opgestart worden dankzij tijdelijke aanpassingen die de spoorbeheerder heeft gedaan. ProRail gaat de komende tijd actief het spoor bladvrij maken en roest van de rails verwijderen. Ook worden er de komende weken extra schouwmomenten gepland om eventuele veiligheidsrisico’s bij overwegen uit te sluiten.
‘Drukste periode van het jaar’
Nicole Kuppens, directeur van het Spoorwegmuseum, zegt tegen RTV Utrecht blij te zijn dat de pendeltrein weer gaat rijden: “De kerstperiode is de drukste periode van het jaar voor ons museum. Daarom is het belangrijk dat bezoekers ook per trein kunnen aankomen. De laatste weken kon dat niet. Daarom ben ik blij dat we iedereen nu ook weer via het spoor kunnen verwelkomen.”
Voor reizigers leverde het stilleggen van het treinverkeer niet veel hinder op: vanaf Utrecht Centraal is het Spoorwegmuseum prima met de benenwagen of de stadsbus te bereiken.
Wat een geluk voor de toekomstige treinreizigers.
Veel plezier, een heerlijke dag om niet snel te vergeten.
P.S. gelet het laatste niet geschikt voor Zuur, Zuurderst, Persoon.
Dan ben ik ook vast heel zuur, maar het Nederlands spoorwegmuseum is verworden tot een soort Monkey town. Het gekrijs van onopgevoede kinderen is stuitend en het gaat helemaal niet meer om het opgestelde materieel. Dat die mooie 6300 is opgesloten in een soort ‘experience’ is toch ook een gotspe? Moeten alle musea nu worden gegamificeerd om te overleven? Voor een echt spoorwegmuseum ga je naar Mulhouse, Madrid of St. Petersburg (dat laatste helaas dus voorlopig niet).
Het museum hier is wel echt maar het publiek is wat minder van het museumgehalte. Dit is al veel langer zo, het Scheepvaartmuseum was na de verhuizing al meteen niet meer te pruimen. En dat is al 35 jaar zo 🙂
in Rotterdam, na de aanleg van de Metro-West lijn
Dit komt, omdat de kinderen nog niet in het leger zijn geweest en daarom spontaan uitgelaten zijn
De meesten gaan nooit in dienst, dus dat worden fijne collega’s in de toekomst. Dat was vroeger ook al zo.
Lawaaiig en ze kunnen helemaal niets zonder hun ouders. Zelfs een sollicitatiegesprek moet nog onder begeleiding.
Ik ben er ook geweest. Krijsparadijs bij uitstek. Ik vroeg bij de receptie waar t daadwerkelijke museum was. Ik kreeg als antwoord dat t om n nieuw concept ging. Uhuh…
ALs je oude treinen wilt zien, ga dan naar t spoorwegmuseum in Brussel-Schaarbeek. Een echt spoorwegmuseum zoals t hoort te zijn.
De tienertoer moet terug.
10 dagen binnen 2 weken voor 10 E.
Dat wil ik ook. Annemiekje, 10 jaar.
Dat regel ik wel Annemiekje.
De NEDERLANDSE SPOORWEGEN is van ons allemaal Annemiekje.
Geert.
Duidelijk dat de admin moet handelen. Beter zou men ook wat beters vinden voor de forum-functie.
Het mooiste vind ik dat hij 20 minuten bezig is geweest met die sneue shit.
Beste Dries, je bijdrage is opmerkelijk. Toen Annemie mij onlangs voor rotte vis uitmaakte, bleef je stil. Toen zij mij allerlei ziekten en gebreken toedichtte, gaf je geen kik. Toen Annemiek mij adviseerde om “op te rotten”, zag je geen reden om Annemiek aan te spreken. Maar nu iemand haar een koekje van eigen deeg serveert, en haar kinderachtig gedrag benoemd, vraag je om ingrijpen. Dat duidt m.i. op zeer selectieve verontwaardiging. Annemiek verlaagt zichzelf intussen verder door met poep te smijten. Zijn dat voor jou betamelijke omgangsvormen ? We kunnen elkaar toch ook met respect bejegenen ?
Luister Pipo, in de topics die je bedoelt, doe je helemaal niet mee, maar reageer je uit het niets agressief uitsluitend op berichten van mij. Niet inhoudelijk, niet met argumenten, maar op mij als persoon. Om vervolgens voor een gezonde dialoog te pleiten, waarbij je zelf geen enkele intentie toont om daarbij het goede voorbeeld te geven. Ik heb duidelijk gesteld dat ik niet de obsessie van een autist als jij wil zijn. Vandaar dus oprotten, zoek een andere obsessie. Je bent niet een slachtoffer waar ik met poep naar smijt. Dat zou teveel eer zijn.
Dries is hier niet de scheidsrechter, maar hij heeft wel het volste recht om iets te zeggen van het geklier van de verschillende anoniemen hier. Het is nogal hypocriet dat je mij wel wenst aan te spreken, maar er vervolgens aanstoot aan neemt als Dries ook iets zegt over het gedrag van anderen.
Nee Mammaloe, je kunt je nog zo dominant opstellen, mijn onderwerping zal je niet meemaken. De aanhef “Luister”, is al neerbuigend. Er volgt een woeste online diagnose en je tracht toe te lichten dat mijn bijdragen dienen te voldoen aan jouw randvoorwaarden. Je opmerking “geklier van anoniemen” zegt mij veel. Kennelijk houden zij zich niet aan jouw voorwaarden, waarna je ze als hypocriet wegzet. Waar komt al die haat toch vandaan ?
Vanzelfsprekend bepaal ik zelf of, hoe en wanneer ik een bijdrage aan dit forum schrijf. Jouw waanwereld heeft daar geen enkele invloed op. Soms jeuken mijn vingers om je in gelijke munt terug te betalen; mijn woordenschat is zeker toereikend. Maar ik wil mij niet verlagen tot jouw pathetische niveau. Ondanks je verdrietig makend gebrek aan empathie en pijnlijk onvermogen tot respect voor de mening van anderen, heb je af en toe inhoudelijk toch gelijk. Per saldo blijf ik hopen dat je tot inkeer zult komen en ooit je fatsoenlijk zult uiten. Dus Mammaloe, snel beterschap gewenst !
Mijn gevoel zegt dat niet het hele verhaal wordt verteld hier. Zijn er echt tijdelijke maatregelen getroffen, of is het simpelweg omdat de herfst voor ProRail voorbij is? De opstart van de treindienst valt precies samen met één van de zogenaamde wijzigingsbladen (periodieke momenten in het jaar waarop de geplande dienstregeling kan worden gewijzigd). De opstart waar het mee samenvalt is ook precies het wijzigingsblad waarbij de herfstmaatregelen meestal worden opgeheven. Niet langer inzet van Sanditetreinen, minutencorrecties ingebouwd vanwege gladde sporen in de herfst die in december altijd worden teruggedraaid en (in het verleden) ook inzetbeperkingen voor bepaalde materieelsoorten die meestal bij het wijzigingsblad van half december werden opgeheven. Hangt het dus niet gewoon daarmee samen en dus met het feit dat er volgens ProRail vanaf nu niet langer problematisch veel blad op het spoor ligt? Ik ben wel benieuwd wat ProRail anders concreet heeft gedaan.
er bleven overwegslagbomen open staan, dat is wel wat anders dan een beetje slippende wielen.
Men weet weet de oorzaak en heeft er wat aan gedaan. Wellicht was het handig om met uw ‘wijzigingsblad’ af te stemmen en zo de dienst te hervatten.
Over de Zeeuwse lijn zeggen NS en Prorail dat er verzakkingen zijn door de overvloedige regenval. Kun je je daar iets bij voorstellen? Op de Zeeuwse kleigrond? Is de klei verzakt? In potentie, qua ondergrond, een van de meest stabiele klassieke lijnen van Nederland. Op zijn minst redenen om daar vragen bij te stellen. En als de verklaring over het Zeeuwse spoor al merkwaardig is, dan kun je direct vraagtekens zetten bij andere verklaringen. Zeker als ze al wat merkwaardig lijken.
Gezien je suggestieve opmerkingen raad ik je aan om je eerst eens te verdiepen in de grondmechanica. Een goed begin is hoofdstuk 3 “Eisenbahndämme” van het “Handbuch Eisenbahninfrastruktur” (ISBN 3-540-29581-x).
Het niet in werking treden van de overwegbeveiliging werd veroorzaakt door onvoldoende contact tussen spoorstaven en wielen, waardoor de spoorstroomomloop niet werd kortgesloten en het relais dat de overwegbeveiliging in werking moet stellen niet afviel. Ik weet niet hoe het probleem is opgelost, maar mogelijk zijn speciale strips aangebracht zoals bij sommige weinig bereden aankondiging-secties gebruikelijk is.
Gewoon heel veel zandzakken in de trein stoppen.
Opgelost 🙂
Als je met jonge kinderen bent is het wel degelijk ver vanaf Utrecht Centraal. Maar voor deze keer breng ik het maar als een terloopse opmerking. Ik kan me wel voorstellen dat het buiten de schoolvakanties en het weekend weinig zin heeft om de trein te laten rijden behalve voor roestritten.