fbpx

Vanaf 2024 weer met de trein van Groningen naar Leer

In de huidige planning gaan er vanaf 2024 weer treinen rijden tussen Groningen en Leer. Dat geeft de provincie Groningen bekend gemaakt. Sinds december 2015 is treinverkeer door een kapot gevaren spoorbrug onmogelijk.

De nieuwe Friesenbrücke komt drie jaar later dan de provincie Groningen wil. Daar staat tegenover dat de nieuwe brug wel aan de Groningse wensen voldoet. “De keuze is definitief gevallen op de nieuwbouwvariant,” zegt gedeputeerde Fleur Gräper tegen RTV Noord. “De Duitse overheden zijn aan onze belangrijkste bezwaren tegemoet gekomen. De nieuwe Friesenbrücke krijgt twintig minuten per uur voor het laten passeren van treinverkeer. Daarmee komt de Wunderline tussen Groningen en Berlijn niet langer in gevaar.”

Doordat de Friesenbrücke twintig minuten per uur beschikbaar is voor het treinverkeer, kan er volgens RTV Noord twee keer per uur een trein tussen Groningen en Bremen overheen rijden. Dat was enige tijd onzeker, omdat de Duitse overheid en de Deutsche Bahn opteerden voor een nieuwbouwvariant, waarbij de brug minder lang beschikbaar zou zijn en de wens voor twee treinen per uur in gevaar zou komen.

Als alles volgens plan verloopt zal de trein vanaf 2024 weer vanuit Groningen naar Duitsland gaan rijden. “Het plan loopt hiermee wat vertraging op, maar in ruil daarvoor hoeft de brug er niet meer worden uitgetild.”

14 gedachten over “Vanaf 2024 weer met de trein van Groningen naar Leer”

  1. dries molenaar schreef:

    Wat een armoe. Zo’n brug moet in drie jaar klaar kunnen zijn. Zo te lezen blijft het enkelspoor.

    1. dries molenaar schreef:

      Je zou bijna gaan denken dat een enkelspoor geboorde tunnel nog te prefereren zou zijn.

  2. Bert schreef:

    Tja als je bedenkt dat het Duitse gedeelte van de Betuweroute 13 jaar na geplande opleveringsdatum is gestart, dan is t nog maar afwachten hoe snel die brug vervangen zal worden.

    1. dries molenaar schreef:

      Dit is feitelijk een schadegeval en de Betuwelijn is nieuwbouw die de Noord-Duitse havens beconcureert.

    2. dries molenaar schreef:

      Daarbij is het Duitse deel niet eerder gepland en de opleverdatum ervan is ook pas onlangs vastgesteld bij de start van het werk.

  3. Costnix schreef:

    Ik heb twee maal over die Friesenbrücke gewandeld en wat mij opviel, was de erbarmelijke staat van die brug. Ik snap best, dat die brug instorttte door die aanvaring.

    1. dries molenaar schreef:

      Het schip voer er doorheen. Zoiets kun je niet tegenhouden. Ook niet met een nieuwe brug. Denk maar even aan de stuw in de Maas.

  4. Peter Sopacua schreef:

    Dat het zo lang moet duren , en dat er maar een enkelsporige brug word geplaatst dat is jammer , had liever een dubbelsporig brug en dubbelspoor met bovenleiding , voor nog snellere , sterkere en schonere elektrische treinen i.p.v dieseltractie !!

    1. dries molenaar schreef:

      Zijn er ook passagiers om in de trein te zitten?

  5. Anoniem schreef:

    Uw trein heeft negen jaar vertraging…

  6. K.Zwart schreef:

    Het zal eender gaan zoals met de autoweg
    Zwartemeer-EmslandAutobahn. Duitsland gniffelt
    al bij voorbaat en traineert de zaak omdat het
    zogenaamd geen prioriteit heeft. Nederland vindt
    het zo belangrijk en zegt dan dat het wel een
    duits stuk wil betalen. Bingo! Daar gaan onze
    miljoenen! En zo zal het ook gaan met de
    geplande poorlijn Emmen-Aurich.

  7. R schreef:

    Nog 6/7 jaren met trein-bus-trein? Dan maar Flixbus. Jeetje wat een tijd spoor eruit.

  8. Martijn schreef:

    Je zou zeggen, boor dan gelijk een tunnel, als zo’n brug zo kwetsbaar is. Die kan je sowieso niet doormidden varen in 2024 en beyond, het kan zo maar weer gebeuren.
    Valt me wel tegen van de Duitsers. Waar is de Grundlichkeit gebleven?

    1. Roel Bartlema schreef:

      Dan haal je je gezien de ellende bij Rastatt nog meer problemen op de hals!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.