Veel meer treinreizigers in Duitse treinen na coronapandemie

Het Duitse staatsspoorbedrijf Deutsche Bahn heeft vorig jaar flink meer passagiers vervoerd, geholpen door het herstel na de coronapandemie. Maar ook het tijdelijke goedkope ov-ticket in de zomer van vorig jaar om mensen te helpen met de hoge inflatie zorgde voor extra reizigers in de treinen van Deutsche Bahn.

20% minder dan 2019

In totaal maakten in 2022 ongeveer 2 miljard reizigers gebruik van Deutsche Bahn, een stijging van 40 procent vergeleken met 2021 toen er nog allerlei coronabeperkingen golden. Met name bij het langeafstandsvervoer was flinke groei te zien van de passagiersaantallen. “Met het einde van de coronapandemie zijn de gasten weer snel teruggekeerd”, stelt Deutsche Bahn dan ook.

In 2019 ging het in Duitsland nog om 2,6 miljard treinreizigers voor het bedrijf. De vervoerder was in 2022 dus nog niet op het oude niveau. Dat komt echter mede doordat in een deel van het jaar, zeker in het begin van 2022, de impact van de coronapandemie nog groter was. In heel 2022 moesten Duitse treinreizigers nog een mondkapje dragen. Al met al vervoerde DB vorig jaar dus circa 20 procent minder reizigers dan in 2019. Treinreiziger.nl verwacht dat het herstel zich in 2023 door zal zetten en meer mensen de trein zullen nemen.

56 miljard omzet

De totale omzet van Deutsche Bahn, waaronder ook de inkomsten van bijvoorbeeld de dochterbedrijven DB Schenker, Arriva en het goederentransport, kwam uit op 56,3 miljard euro. Dat is een stijging van 19 procent en het hoogste niveau ooit, aldus het grootste spoorbedrijf van Europa. De maatschappij had wel te kampen met hogere kosten voor onder meer energie, terwijl ook de investeringen in onder meer infrastructuur werden verhoogd.

Personeelstekort

Deutsche Bahn heeft net als de NS ook te maken met personeelstekorten, waardoor soms ritten uitvielen. Ook wordt het bedrijf geteisterd door vertragingen, door verschillende oorzaken. Niet alleen personeelstekort speelt dan een rol, maar ook de staat van de infrastructuur en problemen met treinmaterieel.

DB is bezig om duizenden extra werknemers aan te nemen. Onder het personeel is er onvrede. Zo legde het recent nog het werk neer om hun eisen voor een hoger loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bij te zetten.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 2 april 2023 10:34

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug