fbpx

Verkoop Eurostar Amsterdam – Londen van start

klok 11 feb 2020 9:06

De verkoop voor de nieuwe directe Eurostar Amsterdam – Londen is gestart. Tickets zijn momenteel verkrijgbaar vanaf 48 euro, later vandaag moet ook het reguliere starttarief van 40 euro boekbaar worden. Dat laat een woordvoerder van Eurostar dinsdagochtend weten.

450 plekken per trein

De directe trein start 30 april vanuit Amsterdam. Door een tekort aan personeel bij de Koninklijke Marechaussee volgt Rotterdam tweeënhalve week later: vanaf 18 mei. Per Eurostar zijn er circa 450 zitplaatsen voor Londen beschikbaar. Dat staat gelijk aan de halve trein. De andere helft van de trein is gereserveerd voor reizigers naar Brussel. Reizigers naar Londen moeten vanwege veiligheidscontrole ten minste een half uur voor vertrek aanwezig zijn.

Miscommunicatie

De verkoop is per abuis maandag in de loop van de dag / avond al van start gegaan. “Helaas is er miscommunicatie geweest tijdens het importeren van de data. Hierdoor waren de tickets al eerder beschikbaar”, laat NS International op Twitter weten. Op dit moment zijn de goedkoopste tickets verkrijgbaar vanaf 48 euro. Een woordvoerder van Eurostar gaat ervan uit dat er in de (loop van de) middag tickets beschikbaar komen vanaf 40 euro, het moment waarop de verkoop oorspronkelijk zou starten. “Het vanaf tarief Amsterdam – Londen zal 35 pond / 40 euro zijn. Dat is ook het starttarief voor Londen – Amsterdam”, laat het bedrijf weten.

Verkoopkanalen

Tickets zijn via verschillende kanalen te koop. O.a. via NSinternational.nl, B-Europe en Trainline. Uiteraard verkoopt Eurostar zelf ook tickets voor de verbinding.

Uitbreiding aanbod

Bij de start zal de Eurostar Amsterdam – Londen slechts twee keer per dag rijden (v. 7:47 en 18:47). Zodra de Koninklijke Marechaussee voldoende personeel heeft, zal het treinaanbod worden uitgebreid. Eurostar wil het liefst dit jaar nog doorgroeien naar vier treinen per dag, en in 2021 naar vijf treinen per dag.

18 gedachten over “Verkoop Eurostar Amsterdam – Londen van start”

  1. dries molenaar schreef:

    Het is allemaal mooi maar met zulk gering aanbod van twee halve treinen kun je in de praktijk net zo goed als vroeger met Thalys naar Brussel en dan op een Eurostar overstappen. Dan heb je ook wat meer keus. Inclusief incheck is de reistijd praktisch gelijk.

    1. Tim H schreef:

      Klopt. Daar komt bij dat de vertrektijden erg onhandig zijn als je niet in de Randstad woont. De ochtendtrein gaat dan te vroeg en de avondtrein komt pas heel laat in London aan.

    2. Rogier de Wit schreef:

      Maar de rechtstreekse tickets zijn wel het goedkoopst – ik zie nu volop tickets voor €40 in de verkoop. Bovendien lijkt het me toch wel relaxed om gewoon in Amsterdam in te stappen en in Londen weer uit te stappen.

      Hopelijk volgen de 3e (en later 4e en 5e) treinen snel toegevoegd, maar dat ligt vooral aan de beschikbaarheid van Marechaussee begrijp ik.

      1. dries molenaar schreef:

        Ik dacht in mei nog een keer de photographica show te bezoeken maar echt goedkoop zijn de opties niet.

      2. Mark schreef:

        Vanaf 31 maart staan er al drie treinen in het boekingssysteem.
        Tevens valt het me op dat een reis naar Brussel met Eurostar meestal een paar euro goedkoper is dan de Thalys. Laat de concurrentie maar losbarsten. Ik hoop dan wel dat de EU een stokje steekt voor het samengaan van de twee.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Wie zegt dat als Thalys en Eurostar samen gaan in Green Speed de tarieven duurder worden?

          Want in feite bepaalt nu al SNCF met een aandeel van 55% in Eurostar en 62% in Thalys vooral hoe het gaat op de HSL Londen/Parijs – Lille – Brussel – Keulen/Amsterdam. Vooral tussen Parijs – Brussel – Amsterdam. Tussen Brussel – Koln/Frankfurt is het aandeel van DB met ICE ook groot.

          En SNCF, NMBS en die twee andere partijen van Eurostar willen zichzelf niet uit de markt prijzen. Want dan gaan de reizigers gewoon weer met de vliegtuig, auto’s of de Flixbus.

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    450 zitplaatsen voor de treinreizigers vanaf Amsterdam Centraal/Rotterdam Centraal (vanaf 18 mei). Zoals hierboven al duidelijk is Eurostar Londen – Amsterdam v.v. vooral een aanvulling is van Eurostar Londen – Brussel.

    Zoals Neelie Smit Kroes als Minister van Verkeer en Waterstaat al eens zei: Nederland is het Jutland van Europa. Dit zei ze toen ze op een Congres was geweest voor hogesnelheidstreinen.

    Na de aanleg van de HSL Zuid is Nederland geen Jutland van Europa. En is het verbonden met het Europese HSL net. Maar is het op de HSL corridor Londen/Parijs – Lille – Brussel – Keulen/Amsterdam toch enigszins in een uithoek.

    De vervoersstroom naar Amsterdam Centraal/Rotterdam Centraal zal toch aanzienlijk minder blijven dan Brussel Zuid die toegevoegde reizigers krijgt uit alle delen van België en zelfs een heel klein deel uit Duitsland, Zuid Limburg, Gelderland, Noord Brabant, Zeeland.

    De aanwas van treinreizigers naar Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal moet vooral komen uit Noord Nederland, Oost Flevoland (via Rotterdam Centraal) en ten noorden van Amsterdam via Amsterdam Centraal.

    Daarom zal het mooi zijn als de ICNG Groningen/ Leeuwarden – Breda wordt ingezet. Deze ICNG zal een goede aanvulling worden voor de Thalys, Beneluxtrein en Eurostar.

    1. dries molenaar schreef:

      Dat zou Jutland wel willen. Neelie weet dat Nederland een top land in de EU is. Alleen voor schapen en koeien moet je in Jutland zijn.

  3. Michiel schreef:

    Een ticket rechtstreeks boeken bij Eurostar lijkt
    meestal voordeliger dan via NS International
    HappyRail volgt de prijzen van NS International

    Amsterdam – London
    Do 30/04
    07:47 NS Uitverkocht, E$ €206
    18:47 NS €86, E$ €40, HR €86
    Vr 01/05
    07:47 NS €108, E$ 108, HR €108
    13:46 NS Niet te boeken
    18:47 NS €108, E$ 86, HR €108
    Za 02/05
    07:47 NS Niet te boeken, E$ –
    13:47 NS Niet te boeken, E$ –
    Zo 03/05
    13:47 NS Niet te boeken, E$ –
    18:47 NS Niet te boeken, E$ –
    Ma 04/05
    07:47 NS €108, E$ 86, HR €108
    13:46 NS Niet te boeken
    18:47 NS €108, E$ 108, HR €108
    Di 05/05
    07:47 NS €68, E$ 40, HR €68
    13:46 NS Niet te boeken
    18:47 NS €40, E$ 40, HR €40
    Wo 06/05
    07:47 NS €40, E$ 40, HR €40
    13:46 NS Niet te boeken
    18:47 NS €40, E$ 40, HR €40
    Do 07/05
    07:47 NS €56, E$ 40, HR €56
    13:46 NS Niet te boeken, E$
    18:47 NS €48, E$ 40, HR €40

    1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

      Dank. Ik heb er vragen over uit staan.

  4. Jeff schreef:

    Beste treinreizigers,
    Welke trein gaat in mei rechtstreeks van R’dam naar Londen.
    Ik zie allemaal reistijden van het huidige ook na 18 mei.
    Is al bekend welk treinnummer rechtstreeks naar Londen gaat uit Rotterdam zodat ik dit kan boeken in mei.
    Op de website staat 450 zitplaatsen/tickets? Ik dacht dat er 900 zitplaatsen zijn in de trein of zijn deze niet te boeken voor de Nederlanders??

    1. Harrie Baken schreef:

      @ Jeff
      “Per Eurostar zijn er circa 450 zitplaatsen voor Londen beschikbaar. Dat staat gelijk aan de halve trein. De andere helft van de trein is gereserveerd voor reizigers naar Brussel.” (In de eerste alinea.)

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Vertrek 8:28 en 19:28 uit Rotterdam. Er zijn inderdaad 450 zitplaatsen voor Nederlandse reizigers naar Londen. De andere 450 zijn gereserveerd voor reizigers naar Brussel.

      1. dries molenaar schreef:

        Die 450 naar Brussel gaan er daar uit waarna de trein gevuld wordt met hopelijk 450 Londenreizigers.

        Redelijkerwijs kun je dus voor een habbekrats naar Brussel. En zonder stoppen.

  5. hanzeboog2012 schreef:

    Interessant filmpje over Eurostar:

    https://www.youtube.com/watch?v=PozPSHzFGRc

    1. Rogier de Wit schreef:

      Ha, zeker een leuk filmpje! Met Paul Haenen, die zat dus ook op de eerste Eurostar klaarblijkelijk, da’s toch wel geinig 🙂

  6. Jip schreef:

    Is de Eurostar voornemens om 40 euro te behouden als reguliere prijs voor een enkeltje? Of moeten we dit meer zien als een actietarief? Ben van plan een reis naar Londen te boeken volgens jaar maar dat lijkt me minder aantrekkelijk als de prijzen straks standaard 3x over de kop gaan. Daarnaast is vertrekken vanuit Zwolle wel belangrijk dus dan zijn meer verbindingen erg welkom!

    1. Hildebrand, treinreiziger.nl schreef:

      40 euro blijft het start tarief, maar de tarieven zijn variabel. Lastminute kan extreem duur zijn, tot 200 euro enkele reis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.