Volle treinen zorgt opnieuw voor discussie: “1,5 meter afstand niet haalbaar in ov”

De basisregel van 1,5 meter afstand wordt op diverse plekken minder strikt nageleefd, bijvoorbeeld bij het openbaar vervoer. Het probleem speelt vooral bij treinen. Dat schrijft het Outbreak Management Team in zijn 109e advies aan het Ministerie van Volksgezondheid.

Mondkapjesplicht

Het is voor de tweede keer dat het OMT zijn zorgen uit. De vervoerders stellen in een reactie – net als de vorige keer – dat afstand houden in het openbaar vervoer niet altijd mogelijk is. De vervoerders zijn van mening dat er ook nooit is afgesproken dat 1,5 meter afstand in de bus, tram en trein verplicht is.

Tijdens de eerste golf gold de 1,5-meterregel wel in het openbaar vervoer, maar toen nam het aantal reizigers af naar circa 10% van normaal. De vervoerders hebben toen direct duidelijk gemaakt dat 1,5 meter afstand in het ov niet haalbaar is. “Daarom waren wij de eerste sector waar de mondkapjesplicht is ingegaan”, aldus voorzitter van branchevereniging OV-NL Pedro Peters.

In juni 2020 werd in overleg met de regering besloten dat in het openbaar vervoer mondkapjes verplicht werden, omdat er niet altijd voldoende afstand kan worden gehouden. “De verschillende vervoerders doen hun uiterste best om reizigers te helpen om drukte te mijden. Denk bijvoorbeeld aan spreidingsafspraken met onderwijsinstellingen, de oproep om buiten de spits te reizen en de inzet van druktemelders in de verschillende reisplanners”, zegt Peters.

Vervoerders verrast door de kritiek

Tegenover De Telegraaf stelt Peters overvallen te zijn door de kritiek. “Het OMT stelt nu dat wij beter moeten opletten en meer ruimte moeten bieden, dat begrijpen we niet”, reageert de voorman van de vervoerders. Hij noemt de kritiek “niet netjes”, en stelt dat het ov juist dé sector is waar alle regels worden nageleefd. Toch kan het niet echt een overval geweest zijn: het OMT uitte eerder kritiek. Ook toen stelden de vervoerders verrast te zijn door de kritiek.

De vervoerders verwachten dat vanwege de aangekondigde versoepelingen het aantal reizigers de komende periode verder zal oplopen. Afstand houden gaat dan dus zeker niet altijd lukken. “Willen we dat wel, dan moet het aantal ritten verdubbeld worden, maar zoveel voertuigen hebben we niet eens” aldus Peters.

Minder treinen zorgt voor drukte

Toch is dat verweer van de vervoerders niet volledig correct. 1,5 meter afstand zal inderdaad met het huidige beleid niet altijd haalbaar zijn. Maar meer en langere treinen inzetten kan wel helpen de drukte te verminderen. Treinen zijn sinds februari juist verkort. Vooral op trajecten waar ook minder treinen rijden, zorgt dat voor drukte.

Dat constateert ook reizigersvereniging Rover, die afgelopen drie weken 200 meldingen binnenkreeg over volle treinen. Dat is nu al 30 procent meer dan over de hele maand maart. Eén van de trajecten waar Rover veel meldingen over krijgt is Utrecht – Den Haag/Rotterdam. Daar rijden normaal vier intercity’s per uur, nu zijn dat er slechts twee. En die zijn dan ook nog regelmatig erg kort. Regelmatig bestaan ze slechts uit één treinstel van drie rijtuigen (ICM/Koploper).

Ook ziet Rover veel klachten over de intercity’s tussen Roermond en Eindhoven, eveneens een traject waar de helft van de intercity’s is geschrapt. Daarnaast krijgt de reizigersvereniging meldingen over drukte in de sprinters tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal.

Niet veilig

Rover wijst er daarnaast op dat NS treinen verkort heeft. “Veel reizigers melden daarom dat ze geen 1,5 meter afstand kunnen houden en zich daarom niet veilig voelen,” zegt Rover-directeur Freek Bos. “We roepen de NS op om langere treinen in te zetten.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 22 april 2021 15:34

Share

Recent Posts

Spoorvakbond VVMC houdt protesttocht vanaf Utrecht Centraal – (nog) geen hinder verwacht voor reizigers

Spoorvakbond VVMC (Vakbond voor Machinisten en Conducteurs) houdt woensdag een eerste protestactie wegens de vastgelopen…

8 uur terug

Nog veel problemen op Spaanse spoor – chaos op stations – reizigers met bus verder

Het treinverkeer in Spanje heeft op dinsdag nog veel hinder van de stroomstoring van maandag.…

11 uur terug

Door stroomstoring tot dinsdagochtend geen treinen meer in Spanje – treinreizigers stranden

De grote stroomstoring die Spanje en Portugal op maandag heeft getroffen, heeft ook al het…

1 dag terug

Branche juicht Onderwegpas voor minima toe maar is kritisch – ‘pas lost problemen sector niet op’

Het plan voor gratis openbaar vervoer voor minima is met gemengde gevoelens ontvangen door de…

1 dag terug

Gratis reizen of met korting voor minima met nieuwe Onderwegpas

Het gratis ov-product voor minima waar overheden en vervoerders aan werken, gaat Onderwegpas heten. De…

2 dagen terug

Update: Treinen ‘druk maar beheersbaar’ – geen noemenswaardige problemen – Reis deze Koningsnacht en Koningsdag met 15 procent korting op je treinkaartje

Na een drukke Koningsnacht, die op het spoor zonder noemenswaardige problemen is verlopen, is de…

3 dagen terug