De basisregel van 1,5 meter afstand wordt op diverse plekken minder strikt nageleefd, bijvoorbeeld bij het openbaar vervoer. Het probleem speelt vooral bij treinen. Dat schrijft het Outbreak Management Team in zijn 109e advies aan het Ministerie van Volksgezondheid.
Het is voor de tweede keer dat het OMT zijn zorgen uit. De vervoerders stellen in een reactie – net als de vorige keer – dat afstand houden in het openbaar vervoer niet altijd mogelijk is. De vervoerders zijn van mening dat er ook nooit is afgesproken dat 1,5 meter afstand in de bus, tram en trein verplicht is.
Tijdens de eerste golf gold de 1,5-meterregel wel in het openbaar vervoer, maar toen nam het aantal reizigers af naar circa 10% van normaal. De vervoerders hebben toen direct duidelijk gemaakt dat 1,5 meter afstand in het ov niet haalbaar is. “Daarom waren wij de eerste sector waar de mondkapjesplicht is ingegaan”, aldus voorzitter van branchevereniging OV-NL Pedro Peters.
In juni 2020 werd in overleg met de regering besloten dat in het openbaar vervoer mondkapjes verplicht werden, omdat er niet altijd voldoende afstand kan worden gehouden. “De verschillende vervoerders doen hun uiterste best om reizigers te helpen om drukte te mijden. Denk bijvoorbeeld aan spreidingsafspraken met onderwijsinstellingen, de oproep om buiten de spits te reizen en de inzet van druktemelders in de verschillende reisplanners”, zegt Peters.
Tegenover De Telegraaf stelt Peters overvallen te zijn door de kritiek. “Het OMT stelt nu dat wij beter moeten opletten en meer ruimte moeten bieden, dat begrijpen we niet”, reageert de voorman van de vervoerders. Hij noemt de kritiek “niet netjes”, en stelt dat het ov juist dé sector is waar alle regels worden nageleefd. Toch kan het niet echt een overval geweest zijn: het OMT uitte eerder kritiek. Ook toen stelden de vervoerders verrast te zijn door de kritiek.
De vervoerders verwachten dat vanwege de aangekondigde versoepelingen het aantal reizigers de komende periode verder zal oplopen. Afstand houden gaat dan dus zeker niet altijd lukken. “Willen we dat wel, dan moet het aantal ritten verdubbeld worden, maar zoveel voertuigen hebben we niet eens” aldus Peters.
Toch is dat verweer van de vervoerders niet volledig correct. 1,5 meter afstand zal inderdaad met het huidige beleid niet altijd haalbaar zijn. Maar meer en langere treinen inzetten kan wel helpen de drukte te verminderen. Treinen zijn sinds februari juist verkort. Vooral op trajecten waar ook minder treinen rijden, zorgt dat voor drukte.
Dat constateert ook reizigersvereniging Rover, die afgelopen drie weken 200 meldingen binnenkreeg over volle treinen. Dat is nu al 30 procent meer dan over de hele maand maart. Eén van de trajecten waar Rover veel meldingen over krijgt is Utrecht – Den Haag/Rotterdam. Daar rijden normaal vier intercity’s per uur, nu zijn dat er slechts twee. En die zijn dan ook nog regelmatig erg kort. Regelmatig bestaan ze slechts uit één treinstel van drie rijtuigen (ICM/Koploper).
Ook ziet Rover veel klachten over de intercity’s tussen Roermond en Eindhoven, eveneens een traject waar de helft van de intercity’s is geschrapt. Daarnaast krijgt de reizigersvereniging meldingen over drukte in de sprinters tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal.
Rover wijst er daarnaast op dat NS treinen verkort heeft. “Veel reizigers melden daarom dat ze geen 1,5 meter afstand kunnen houden en zich daarom niet veilig voelen,” zegt Rover-directeur Freek Bos. “We roepen de NS op om langere treinen in te zetten.”
(c) ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 22 april 2021 15:34
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…