NS “verrast” door kritiek OMT op drukte in treinen
09 mrt 2021 16:06
De Nederlandse Spoorwegen zegt “verrast” te zijn door de kritiek van het Outbreak Management Team (OMT), dat zich zorgen maakt over toenemende drukte in het openbaar vervoer.
Te weinig afstand
Met name in korte treinen zien de gezondheidsdeskundigen die het kabinet adviseren over de corona-aanpak een probleem ontstaan. “De afstand tot de medereizigers kan lang niet altijd in acht worden genomen”, signaleert het OMT. “Deze situatie is onwenselijk en contrasteert met de algemene boodschap om drukke plekken te vermijden.”
OV-protocol
NS woordvoerder Oscar van Elferen erkent dat het in de trein niet altijd mogelijk is om 1,5 meter afstand tot anderen te houden. “Daarom was het ov ook de eerste plek in Nederland waar mondkapjes verplicht werden.” Daar wordt ook rekening mee gehouden in het zogeheten OV-protocol dat vanwege de coronapandemie werd opgesteld.
“Het OMT-advies staat dus haaks op het OV-protocol”, concludeert Van Elferen. Volgens de woordvoerder ontstaat drukte vooral door incidenten. “Bijvoorbeeld als treinen uitvallen. Het is dan moeilijk om snel even de trein erachter langer te maken”, legt hij uit. Ook tijdens de sneeuwchaos ontstonden er volle treinen.
Corona dienstregeling
Van Elferen: “We plannen wel op zo’n manier dat er voldoende ruimte is.” Momenteel rijdt NS met 90 procent van het normale aantal treinen, terwijl het aantal reizigers 25 tot 30 procent van het gebruikelijke aantal bedraagt. “Dat zijn er een stuk meer dan tijdens de eerste lockdown, toen lag het onder de 10 procent”, zegt de woordvoerder.
Het algemene advies aan reizigers is hetzelfde als afgelopen voorjaar: maak alleen noodzakelijke reizen. “Wij kunnen niet controleren of een reis noodzakelijk is, dat moeten mensen zelf inschatten.”
Quote:
Met name in korte treinen zien de gezondheidsdeskundigen die het kabinet adviseren over de corona-aanpak een probleem ontstaan. “De afstand tot de medereizigers kan lang niet altijd in acht worden genomen”, signaleert het OMT. “Deze situatie is onwenselijk en contrasteert met de algemene boodschap om drukke plekken te vermijden.”
Wat is kort? In daluren is nu een zesdelige ICM – M al vaak voldoende. Als NS 1 driedelige ICM – M inzet kun je wel zeggen dat het te kort is. Tenzij het na 21.00 uur is.
Maar in spitsuren kan een twaalfdelige ICM – M nog te kort zijn. Heb voor coronatijd ooit in een twaalfdelige DDZ gezeten in spitsuren. Het was nog te vol.
Het blijf lastig te managen. In verband met coronavirus kan NS wel beter lange(re) samenstellingen blijven inzetten. Maar dat gebeurt niet altijd.
Met twaalf delen nog te vol?
Ben je wel in een rustig gedeelte ingestapt?
Geloof mij, dit is wel zo. Ik had vrijdag 7 bakken ICM mee naar Groningen, puilde uit. Ik heb deze trein gecontroleerd op tickets en 95 procent bestond uit studenten onderweg om een leuk weekend te spenderen in Groningen. (Met het verkeerde, goedkope kaartje voor in de daluren zelfs) Zij kwamen vanuit bijvoorbeeld Rotterdam. Over noodzakelijk reizen kun je niet meer spreken. Daar licht de oorzaak, niet bij de lengte van de trein. Want zelfs met een extra stel zou het nog ‘te vol’ zitten en zouden mensen geen 1,5 meter afstand kunnen houden.
Ik heb niet in de trein gezeten, maar omdat het om een vrijdag ging kan ik me goed voorstellen dat een groot gedeelte van die studenten naar hun ouders ging. Misschien niet strikt noodzakelijk, maar gezien de lengte van de lockdown, lijkt het me niet realistisch om te verwachten dat deze mensen maandenlang niet hun familie kunnen zien.
Eens met Steef, daarnaast is datgene dat conducteur verteld gebaseerd op aannames. Zoals Steef al schreef, nu de pandemie zo lang duurt en nog wel een tijdje zal duren, kun je niet verwachten dat mensen hun bezoek aan familie blijft uitstellen.
Vooral de NS heeft hier een taak in op in te spelen door langere treinen in te zetten. En nee dat heeft niet perse iets met de pandemie te maken, de afgelopen jaren zet de NS van vrijdagmiddag tot zondag avond te korte treinen in richting Groningen. Maar juist tijdens deze pandemie, mag je toch verwachten dat de NS de juiste trein lengtes inzet? Het is veel te makkelijk om als NS zijnde maar te wijzen naar hun klanten.
Heeft iemand eigenlijk al een idee hoe het met die DDZ-treinstellen gaat? Die zijn nu namelijk broodnodig om de reizigers voldoende ruimte te bieden.
Hildebrand (Treinreiziger.nl)schreef:maart 9, 2021 om 3:55 pm
Ik heb recent om een update gevraagd, die kon NS nog niet melden.
https://www.treinreiziger.nl/omt-toenemende-drukte-in-treinen-is-onwenselijk/
Aha, lees het nu. Fingers crossed!
“Momenteel rijdt NS met 90 procent van het normale aantal treinen, terwijl het aantal reizigers 25 tot 30 procent van het gebruikelijke aantal bedraagt.”
Als ik het wel heb gaat dat over 10% van het aantal ritten dat uit de dienstregeling is gehaald. Voor de ruimte in de trein is natuurlijk ook van belang hoe lang de overgebleven treinen zijn.
DDZ wordt niet ingezet. Dat zijn samen zo’n 21.000 zitplaatsen op 136.000 in de totale IC-vloot van NS (DDZ, VIRM en ICM). Dat betekent dat er voor intercitydiensten minstens 15% minder capaciteit beschikbaar is.
Ja, exact. Utrecht-Den Haag is van 4x naar 2x per uur gegaan, maar tegelijk ook terug naar één driedelige ICM (2x 3 in de spits). Op dat traject schat ik een capciteitsafname van ongeveer 80%, slechts 20% is overgebleven.
Het aantal reizigers (ambtenaren Rijksoverheid) is zeker ook flink afgenomen, maar niet zóveel.
Pre-corona was het niet ruim en kon het eigenlijk niet, en nu het zo rustig is, schaalt de NS zóver af dat het dus weer niet voldoende is.
Je kunt afvragen of het wel echt over capaciteit gaat, of over het verkeerde concept dat de NS heeft over benodigde capaciteit nu.
In het eerste geval kan het OMT de regering adviseren extra reisbeperkingen in te stellen, maar ik nijg naar het tweede: gewoon opschalen.
En ik denk dat het OMT dat dus ook heeft waargenomen: NS los dit op.
Net als Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal waar normaal 4 intercity’s per uur reden en nu slechts 2.
De Intercity Direct moet je ook meerekenen met ICR. De frequentie van Intercity Direct is verlaagd van 5 keer p/u naar 3 keer p/u. IC Direct Amsterdam – Rotterdam rijdt tijdelijk niet.
Ook IC Enkhuizen – Heerlen is tijdelijk opgeheven.
Ik snap dat het sommetje niet compleet is, om meerdere redenen. Voor het complete plaatje zou de daadwerkelijke materieelinzet nu moeten worden vergeleken met die van begin 2020.
Je vraagt je af hoe met zo weet het gaat. Wie verzamelt de OV info voor het OMT? Of zit het personeel het eigen bedrijf te ondergraven om zo nog wat thuiszitten met salaris los te krijgen.
Als ik kijk naar de drukteindicaties in de NS reisplanner van treinen die in voor de Coronacrisis nam dan schrik ik wel. Treinen die voorheen rustig waren staan nu opeens als ‘druk’ in de reisplanner. En niet zo gek als je kijkt naar de treinlengtes, in veel gevallen gehalteerd, terwijl het aantal treinen per uur hier ook gehalveerd is.
Dan zit je op ruim een kwart van je oorspronkelijke capaciteit, terwijl het aantal reizigers dus 25%-30% van het normale zou betreffen. En ik vermoed dat dit ook een gemiddelde is waarbij niet gekeken wordt naar spits en dal, net als die 90%. Kortom, degene die met die percentages aan komt zetten heeft duidelijk een cursus statistiek nodig.
Hoezo is ns verbaasd.
Misschien is het in Oost Groningen de trein leeg, maar naar de grote steden, met kleinere treinen is het gewoon druk. Soms laat ik bewust een trein lopen omdat afstand houden niet kan. Daarnaast zijn er genoeg forenzen die niet of niet goed een mondkapje ophebben. Tel daarbij op dat je in deze tijd zelden een conducteurs ziet.zoals traject Zwolle, Amersfoort, Amsterdam en Utrecht bijvoorbeeld.
NS rijdt niet in Oost-Groningen, daar rijdt Arriva.
Ook op de NS lijnen van en naar Groningen zijn de treinen (soms wel meer dan) gehalveerd. En tegelijkertijd zitten die treinen vaak overvol waardoor er zelfs reizigers op het station moeten achter blijven.
afgelopen vrijdag stapte ik in de spits in een overvolle (te) korte trein.
Ik was giftig op de NS. Een groot deel van de bevolking lijdt financiële nood. Dit moet, want er staan mensenlevens op het spel.
De NS zet gewoon doodleuk minder treinen in.
Het afgelopen jaar ben ik in 200 verschillende ttreinen geweest (4 per week). Ik ben in totaal 7keer door een conducteur gecontroleerd. Ik vermoed dat er veel zwartrijders in de trein zitten. De treinen na 18:00 uur zitten vooral voller doordat veel mensen voor 21:00 uur thuis moeten zijn (avondklok).
Aan het aantal tailgaters te zien klopt uw vermoeden wellicht wel.
Ik zie iedere dag meer mensen in de trein stappen. Twijfel eraan of dit allemaal noodzakelijke reizen zijn….
Niemand gaat voor z’n plezier met een mondkapje op in een overvolle (NS) trein zitten.
Zijn NS verrast? Nou dat verrast mij!
Kijken NS wel eens op hun eigen app dan? Al weken staan de avondkloktreinen vanaf 1830 op 3 rode poppetjes.
En dan heb ik het nog niet eens over de schandalige besmettingsverhogende NS-service rond ‘bevroren’ Apeldoorn.
Ik zou maar zsm een OMT-lid permanent gaan detacheren bij grote besmettingsbron NS.
Als de overheid subsidieert, dan kunnen er vast langere en meer treinen rijden. Het is vast mogelijk om tweedehands rijtuigen ergens vandaan te halen (denk ICK). Alleen tsja, dan moet je geld geven aan de NS. Het OMT zegt liever: reis niet, en houdt ervan om mensen te schoppen als ze voor zichzelf besluiten dat eens per maand er op uit gaan een noodzakelijke reis is, dan dat ze proberen om constructief te zijn.
Het openbaar vervoer levert erg weinig corona-besmettingen op, zeker vergeleken met plaatsen als supermarkten, scholen, etc.
De supermarkt hier is al een half jaar lang veel te druk, en mensen houden geen afstand. Echter, het is weer tijd om boos te doen op het openbaar vervoer.
Precies. Over Supermarkten die te druk zijn hoor je bijna niemand.
Toen ik in de lockdown van maart t/m juni met de trein ging zeiden mensen dat dat onverantwoord was.
Over de supermarkten hoorde je niemand en mocht je geen kritiek hebben.
Hoe hypocriet kunnen mensen zijn!
Je mag best kritiek hebben op het niet naleven van coronamaatregelen in de supermarkten.
Ze kunnen alleen niet het bezoek aan de supermarkten verbieden of significant inperken. Iedereen moet toch eten.
Hoezo? Je kunt toch ook eten bestellen?
Het is ongeveer net zo logisch om de supermarkt te beperken als om mobiliteit te beperken.
En daarbij, Corona is nu ongeveer stabiel, en we vaccineren langzamerhand. De fase is nu volhouden, niet verstrengen. En daarbij, als we moeten verstrengen, gooi dan de kappers en tatoo-shops weer dicht, verbied mensen niet om met het OV te reizen.
Er wordt ook meer online eten besteld. Supermarkten hebben hun capaciteit daarop uitgebreid, maar eerder tijdens coronacrisis zelf meegemaakt dat bijvoorbeeld alle bezorgmomenten vol waren, of als ik geluk had, moest ik 6 dagen wachten. Wat ik bedoel te zeggen: logistiek gezien kunnen supermarkten het niet aan als opeens de helft van de mensen online moeten gaan bestellen. Niet alleen in personeel, ook in distributie en busjes.
@N.
Het gaat hier niet om verstrengen, maar om het handhaven van de bestaande maatregelen.
Ho even. De overheid betaalt de vervoerbedrijven al een beschikbaarheidsvergoeding van 93%. Desondanks heeft NS 10% van de treinen uit de dienstregeling geschrapt. Daarbovenop heeft het er alle schijn van dat ze de resterende treinen hebben ingekort (!) en dat er dus nog materieel werkloos op de opstelterreinen staat.
Het ov levert weinig coronabesmettingen op? Mag ik dan vragen waar de coronabesmettingen wel vandaan komen?
Ik hoor het iedere keer weer. Of het gaat om de horeca, sportscholen, reisbranche, winkeliers of welke branche dan ook. Bij hen komen weinig besmettingen tot geen besmettingen voor of kunnen het zo regelen dat het weinig voorkomt. Het merendeel van de besmettingen vindt immers plaats in huiselijke kring. Maar er is altijd één iemand die het buitenhuis heeft opgelopen.
Of er in het ov daadwerkelijk minder besmettingen zijn wil ik best geloven maar ik vind ook dat me moeten proberen deze cijfers ook laag te houden.
Scholen zijn ook een grote bron van besmettingen. Juist de scholen openen, met daarbij dus vervoersstromen, is een foute beslissing geweest. De besmettingen gaan dan de trein in en anderen kunnen worden besmet. Overigens vind ik dat de NS normale diensten moet draaien om iedereen veilig te kunnen vervoeren.
Tsja, met sperrtijd moet iedereen gehaast naar huis. Dus na zevenen is het ook spits. Voor de sperrtijd niet. Ja, heel erg cirinsvetlsgebd die sperrtijd en dan heeft de ns het gedaan. Hoe dom kun je zijn omt.
Valt wel mee. Ik woon in Den Bosch en daar zie je rond half acht al vrijwel niemand meer op het station.
Brandt het licht dan nog wel, of zat Guus er toch naast?