OMT: zorgen over toenemende drukte in treinen
09 mrt 2021 12:08
Het Outbreak Management Team (OMT) maakt zich zorgen over toenemende drukte in het openbaar vervoer. Met name in de treinen zien de gezondheidsdeskundigen die het kabinet adviseren over de corona-aanpak een probleem ontstaan.
1,5 meter afstand
“De afstand tot de medereizigers kan lang niet altijd in acht worden genomen”, signaleert het OMT. “Deze situatie is onwenselijk en contrasteert met de algemene boodschap om drukke plekken te vermijden.”
Een woordvoerder van de NS erkent dat het niet altijd mogelijk is om 1,5 meter afstand tot anderen te houden. “Daarom was het ov ook de eerste plek in Nederland waar mondkapjes verplicht werden.” Volgens de woordvoerder ontstaat drukte vooral door incidenten.
Zie ook: NS verrast door kritiek van OMT.
Minder treinen
NS heeft gedurende de lockdown de inzet van het aantal oude sprinters (SGMm) verminderd. Deze worden nu alleen nog ingezet tussen Den Haag en Dordrecht, en reden in januari ook nog in Noord-Holland en Overijssel. Tijdens de sneeuwperiode gingen er bovendien veel treinen defect, daardoor was er minder materieel beschikbaar. Ook staan de DDZ-treinen vanwege onderzoek nog altijd aan de kant.
Rover uitte recent ook al zorgen om de toename van volle treinen. Uit cijfers van Treinposities.nl blijkt dat er sinds 1 februari gemiddeld op de meeste dagen minder lange treinen worden ingezet. De site kijkt alleen naar rijdende treinen, en vergelijkt de inzet met de zes weken voorafgaand op dezelfde werkdag. In de week vóór de sneeuwproblemen telde Treinposities.nl op sommige dagen tot 11% minder capaciteit.
Zorgelijk
Het OMT stelt in zijn laatste advies in het algemeen vast dat “de epidemiologische situatie nog steeds zeer zorgelijk is” en de prognoses “met onzekerheden omgeven.” Grote versoepelingen zijn nog niet verantwoord, vinden de deskundigen.
Gerelateerde berichten
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Krijgen we nu ook hier berichten uit de paniekfabriek?
Alleen als het met openbaar vervoer te maken heeft. Volgensmij leggen we ook de vinger op de zere plek
Ja daar is het OMT zelf schuld aan, door het instellen van de avondklok. De spits bij NS valt nu tussen 1830 en 2100.
OMT en NS houden gewoon vast aan spits tussen 1600 en 1830 en gaan daarna de treindienst en aantal(zit)plaatsen afbouwen.
Bovendien mocht NS van OMT 2 weken lang ‘werkzaamheden’ dienstregeling rijden rond ‘bevroren’ Apeldoorn en voor overvolle treinen treinen zorgen.
Ik hoop wel dat vanaf 1 mei weer mogelijk wordt om niet-noodzakelijke reizen met het OV te maken. Als versoepelingen op 1 mei niet mogelijk zijn, dan op 1 juni weer mogelijk maken om niet-noodzakelijke reizen met het OV te maken. Niet dat het OV pas later opengaat dan bijvoorbeeld restaurants, theaters, bioscopen en sportscholen.
Het gaat nog lang duren voordat het OV weer opengaat. Je zit zomaar naast wildvreemden en een controle vooraf is ook praktisch onuitvoerbaar. In de meeste treinen zitten daarnaast ook nog per definitie mensen uit verschillende regio’s en provincies. Denk dat vrij reizen pas eind 2021/begin 2022 weer mogelijk is.
Ja doei,
Zo gauw de meeste sectoren weer open gaan, ga ik gewoon weer niet-noodzakelijke reizen met het OV, tenzij het beboetbaar wordt. Ik ben het ook zat om thuis te zitten. En nu zien we al weer dat grote winkels als IKEA en Intratuin weer voorgetrokken worden.
Zou het OMT ook een onderbouwing hebben anders dan “dat vinden wij onwenselijk”?
Er is bij mijn weten nog steeds geen enkele aanwijzing dat er in het OV een hoge besmettingskans zou zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het OV moet volproppen maar iets minder paniek lijkt me wel op zijn plaats.
“Er is bij mijn weten nog steeds geen enkele aanwijzing dat er in het OV een hoge besmettingskans zou zijn.”
Echt? Een trein is een afgesloten slecht geventileerde ruimte waarin mensen langdurig bij elkaar zitten. Ongunstiger kan bijna niet als het gaat om de omstandigheden waarin een ziek iemand anderen kan besmetten.
Zodra de bezetting oploopt en bijna alle stoelen bezet zijn (= veel mensen heel dicht op elkaar) heb je de voor het virus zo ongeveer meest ideale situatie om zich te verspreiden.
Het enige dat dan nodig is, is iemand die voldoende virusdeeltjes uitademt. Daar houdt het blauwe nauwelijks op het gezicht aansluitende mondkapje misschien 10% van tegen en de rest gaat de coupe in om andere mensen te besmetten. Als de afstand maar beperkt genoeg is (< 1,5 m) gebeurd dat gewoon. En gezien de beperkte ventilatie en het lange verblijf blijft het waarschijnlijk niet tot 1,5m beperkt.
Het corona virus gedraagt zich qua verspreiding redelijk vergelijkbaar met het verkoudheidsvirus en daarvan is bekend dat zowel volle liften als volle treincoupes voor dat virus ideaal zijn. En de "fop"mondkapjes die in de trein gedragen worden zullen dat amper voorkomen, niet in de laatste plaats omdat nogal wat mensen ze bewust verkeerd dragen.
“Een trein is een afgesloten slecht geventileerde ruimte”
In modern materieel (het meeste dus) wordt de lucht iedere 10 minuten ververst.
Zie voor een overzicht van recent onderzoek bv.:
https://uic.org/com/enews/article/the-uic-covid-19-task-force-has-published-a-new-state-of-the-art-entitled
https://www.treinenweb.nl/nieuws/8673/gezondheidsorganisaties-doe-onderzoek-naar-werking-van-luchtbehandelingsystemen.html
De NS benadrukt dat er geen direct gevaar is en de lucht vijf tot tien keer per uur de lucht in treinen >>>>> deels <<<<<< !!! wordt ververst, afhankelijk van het treinsoort.
"Gemiddeld is er elke 20 tot 30 minuten nieuwe lucht binnen." !! (= 2 a 3x per uur)
https://www.ovpro.nl/corona/2020/08/06/nog-geen-reden-om-te-twijfelen-aan-ventilatiesystemen-in-ov/
Maar ala, ventilatie is niet altijd de redding. Als je vlak bij iemand zit die besmettelijk is dan mag je verwachten dat ie niet zijn adem inhoud. Die blaast continue virusdeeltjes in de lucht waardoor rond die persoon een viruswolk ontstaat waar de mensen om hem\haar heen al snel 30min inzitten (reistijd tussen 2 intercity stations)
Wanneer de trein behoorlijk vol zit, en het OMT heeft gelijk dat dat steeds vaker gebeurd, dan kan zo iemand als hij aan het gangpad zit en behoorlijk wat mensen infecteren.
pre-covid was het zo dat iemand die zich ervan bewust was dat hij/zij ziek was er maling aan had en gewoon ging reizen (niet alleen hier, maar ook over de grens). Je hoort verantwoordelijkheid te nemen om een bus/trein/vliegreis af te zeggen of te verplaatsen. Elke keer was het raak en zag ik passagiers dichtbij het geluid + bewegingen maken van een overjarig koffiezetapparaat. Je weet dondersgoed dat je ziek bent, dan hoor je niet te reizen. Dat vind ik een veel groter gevaar dan het gevaar van de kleine afgesloten ruimte.
Tja. Ik ben ooit vertrokken richting Zwitserland. De dagen er voor voelde ik mij goed. Doen ik vertrok was ik verkouden, maar voor covid vond ik dat geen reden om direct je vakantie te annuleren. Onderweg voelde ik mij beroerder worden, meer hoesten en op het einde heb ik vermoedelijk hoge koorts gehad. Maar bij vertrek wist ik niet dat ik ziek zou worden. Halverwege heb je ook weinig keuze dan door te zetten. Na aankomst vier dagen in bed gelegen en toen voelde ik beter, maar omdat er bloed vrijkwam bij neus snuiten ben ik toch naar de dokter gegaan. Ik bleek longontsteking te hebben. Omdat ik alleen reisde werd ik opgenomen in het ziekenhuis. Ik werd in quarantaine gelegd omdat ik eerst getest werd op de Mexicaanse griep. Dat had ik gelukkig niet. Mijn boodschap: je kan ook onderweg ziek worden. En verkoudheid was pe-covid echt geen reden om je ziek te melden.
Er zijn 49 DDZ en vele SGM minder. Maar het aantal treinreizigers is met een veelvoud afgenomen. Heb nu geen relatieve cijfers.
Maar die 49 DDZ en SGM kan t.o.v. de overige NS treinmaterieel niet ineens grote drukte veroorzaken. Ja NS rijdt met kortere samenstellingen. Zie NS Reisplanner.
Maar reisstromen zijn niet altijd te managen. Ook niet met langere trein samenstellingen. Er zijn altijd in Nederland bepaalde treinen te vol. Maar over het algemeen is er genoeg ruimte.
Maar de mensen blijven zelf ook grote schapen die het zelf in de hand kunnen nemen, ga bijvoorbeeld naar het achterste deel van de trein, had ik zelf zondag ook, was het ineens een stuk rustiger.
Dat was ook altijd zo voor de Covid crisis, mensen gingen massaal naar het middelste deel en niet naar het achterste of voorste deel.
Ze oordelen soms te snel. En selectieve verontwaardiging heb je al snel als sommigen filmpjes op internet plaatsen van te volle treinen. Dat kan gebeuren.
En dan is al snel het beeld dat de treinen een superspreader is. Wat natuurlijk niet echt zo is omdat de overgrote deel van de treinen genoeg ruimte hebben.
Het aantal reizigers is voor de NS moeilijk te sturen. Aan de ene kant willen ze het advies van de overheid opvolgen door een minimale noodzakelijke dienstverlening te geven door een lagere frequentie en met minder materieel (kortere treinen). Dit om een signaal af te geven dat reizen alleen bedoeld is voor noodzakelijke bewegingen. Aan de andere kant wanneer er op een dag een (kleine) verhoging is in het aantal reizigers op een dag dan worden deze treinen automatisch te vol om gepaste afstanden tussen reizigers te houden.
Zo zal de trein naar Zandvoort dit voorjaar op een dag met mooi weer wel weer stampvol komen te zitten omdat de mensen naar het strand gaan.
De oorzaak van het probleem is niet de NS, maar de overheid (en dan vooral het OMT) dat niet wil accepteren dat het virus endemisch is geworden (hier altijd blijft0 en je de samenleving niet eeuwig op slot kan houden.
Alleen in landen, waar we ons niet mee willen vergelijken, houden moedwillig mensen voor lange periode binnen.
Het OV was bij gebruik van mondkapjes toch veilig. Dat heeft men bij hoog en laag een jaar lang beweerd. Dan moet het OMT niet zeuren want veilig is veilig. Wat is dit voor onzin? Of heeft men ons een jaar lang iets voorgelogen en helpen mondkapjes geen flikker. In Duitsland zijn FFP2 maskers in het OV verplicht. Daarvoor is er natuurlijk een reden. Allerlei onderzoeken wijzen op de mogelijkheid van een significant, maar onbekend aantal besmettingen in het OV. Het opsporen van besmettingen in het OV is vrijwel onmogelijk omdat de reizigers anoniem zijn.
Veiligheidshalve heb ik al een jaar lang geen tram, trein, bus of metro van binnen gezien. Wel zo veilig.
Weet niet of OMT beweerd heeft dat OV veilig zou zijn met mondkapjes. Ze zeiden dat de kans op besmettingen zou afnemen met mondkapjes.
En Jaap van Dissel heeft altijd gezegd dat gewone mondkapjes geen 100% garantie was dat je niet besmet kon worden. Maar wel dat medische mondkapjes (met keurmerk) die garantie wel kon geven.
Ik reis iedere werkdag met de trein naar het werk en ik heb tot nu toe geen corona opgelopen. Het OV is helemaal niet zo onveilig als het lijkt, zolang grote druktes vermeden worden.
Persoonlijk hoop ik ook weer dat vanaf 1 mei het OV voor niet-noodzakelijke reizen weer gebruikt kan worden. Samen met een heel scala andere versoepelingen.
“Het OV was bij gebruik van mondkapjes toch veilig. Dat heeft men bij hoog en laag een jaar lang beweerd.”
Als met alle coronamaatregelen: Je moet niet denken in termen van veilig en onveilig, maar in termen van een R-budget. Die R moet onder de 1 blijven, anders lopen vroeg of laat de ziekenhuizen over. Als je met één maatregel de R van 0.99 naar 0.95 weet te drukken, heb je budget om ergens anders iets te versoepelen. Als maatregelen minder effectief worden omdat mensen zich er minder goed aan houden (of besmettelijker virusmutaties opduiken), moet er ergens anders met extra maatregelen weer “bezuinigd” worden. De grote puzzel is waar je redelijkerwijs voldoende op het R-budget kunt besparen, terwijl de getallen in praktijk natuurlijk lastig meetbaar en nog moeilijker te voorspellen zijn. Ruimte scheppen in het OV door met ruim materieel te rijden is relatief laaghangend fruit om te besparen op het R-budget.
Het hele verhaal over de waarde van R gaat over de groep. Voor een individu maakt het verschil tussen R=0.9 en R=1.1 slechts 20% uit in besmettelijkheid. In de praktijk maakt dat voor een individu vrijwel niets uit. Dat is het verschil tussen 5% kans op besmetting in het OV of 6%. Dat is gemiddeld genomen het verschil tussen 20 reizen of na 17 tot aan besmetting.
Dat is niet het juiste sommetje. De R-waarde vertelt niets over de kans om besmet te worden zelf, maar over de snelheid waarmee die kans toe-, dan wel afneemt:
De kans dat je besmet raakt, hangt af van het aantal mensen dat besmettelijk is. Bij een R van 1.1 verdubbelt het aantal besmettelijke personen, en dus de kans dat minstens één van de x mensen naast je in de trein besmettelijk is, in 7 a 8 weken. Bij een R van 0.9 halvéért het aantal besmettelijke personen in 6 a 7 weken, en halveert dus ook de kans dat minstens een van de x mensen naast je in de trein besmettelijk is. Dat betekent dat je na ongeveer 7 weken dus 300% meer kans hebt om besmet te worden bij een R van 1.1, dan bij een R van 0.9.
Het belangrijkste effect is echter wel degelijk voor de groep. Als je de infectiegraad exponentieel laat groeien krijg je eerst dat de ziekenhuizen overstromen waardoor ook de overlevingskans van relatief jonge mensen afnemen. Wat later zijn er zoveel mensen ziek of overleden dat je de samenleving niet meer aan het draaien kunt houden, omdat het verzuim onder bijvoorbeeld ziekenhuispersoneel, machinisten, buschauffeurs, onderwijzers, politie, etc. te groot wordt om de roosters rond te krijgen. Exponentiële groei knalt in praktijk altijd tegen grenzen aan. Daar valt ook niet tegen op te schalen. Zolang die grens niet het aantal niet-immune mensen is (en de exponentiële groei dus vanzelf stopt), levert exponentiële groei altijd problemen op.
U snapt niet wat de R-waarde betekent.
Hoeveel jaar duurt dat onderzoek aan DDZ nog?
Ik heb recent om een update gevraagd, die kon NS nog niet melden.
Maak het wat hoe lang die onderzoek duurt? Voorlopig zijn ze echt niet nodig. En hoe lang zal het duren voordat NS weer op het normale niveau zit qua treinreizigers.
Minister van Financiën Wopke Hoekstra gaf aan dat NS moet bezuinigen. Wel zal de order voor nieuwe dubbeldeks intercity doorgaan.
Kan de ICNG al een deel van de ICM – M vervangen als het wordt ingezet tussen Groningen/Leeuwarden – Breda. En de doorgeschoven ICM – M maken dan al de meeste DDZ overbodig.
We hebben het er over dat OMT zich zorgen maakt over drukke treinen. Dus misschien zou DDZ van pas kunnen komen, denk ik dan.
De remblokken waren bij DDZ versleten. Geen idee hoe groot de consequenties kunnen zijn.
Het is een geluk bij een ongeluk dat het aantal treinreizigers enorm is afgenomen.
Remblokken worden sowieso om de zoveel tijd vervangen dus dat is niets bijzonders.
Het zijn er wellicht wat veel in één keer ?
@ Hanzeboog
Er is bij DDZ meer aan de hand dan alleen versleten remblokken.
https://www.treinreiziger.nl/ns-trein-ddz-ontspoorde-in-januari-door-problemen-remsysteem/
Het is terecht dat NS dit defect serieus neemt.
Ik zie ze inmiddels af en toe rijden tussen het rangeerterrein in Onnen en Groningen. Geen idee of dat testritten zijn of dat ze op die manier wat noodzakelijke beweging krijgen.
Volgensmij moeten ze inderdaad af en toe wat meters maken en geldt er dan een snelheidslimiet.
De onkunde van NS met het DDZ materieel is stuitend. Is het nou werkelijk zo moeilijk om na maanden eindelijk de oorzaak te kunnen aangeven?
Bij de luchtvaart hadden ze het al direct opgelost. Neem de Boexing 737 Max …… Oh nee, wacht dat duurde 2 jaar.
Als je niet weet wat er aan de hand is, kan ik voorstellen dat het even duurt.
Als mijn vrouw en ik eind April wss geprikt zijn en de restaurants weer open mogen ,gaan we eind Mei weer weg met de trein!
Peter
Dat is nog eens een asociale manier van handelen zeg! Alle maatregelen waaraan iedereen zich dient te onderwerpen, worden voornamelijk genomen ten behoeve van de ouderen. Bedrijven kapot, scholen dicht, thuiswerken, niet kunnen sporten, de cultuursector ligt stil, een avondklok etc. etc. En wat doen die bejaarden zelf als ze eenmaal zijn gevaccineerd, terwijl anderen nog niet aan de beurt zijn? Direct de hort op! Hoe ontzettend egoïstisch! Grote kans dat je na vaccinatie nog steeds besmettelijk bent. Je zou het sommigen bijna gunnen dat ze het virus nog oplopen voordat ze de kans krijgen gevaccineerd te worden.
Als je een vierzits voor je tweeën hebt dan zie weinig problemen om de trein te pakken. Ik ga vanaf mei ook weer niet-noodzakelijke reizen met de trein maken omdat ik thuiszitten zat ben. Je kunt gewoon niet wachten totdat iedereen gevaccineerd is en helaas laten veel jongeren zich niet inenten. Als de risicogroepen zijn ingeënt dan moet het geen probleem meer zijn om voor niet-noodzakelijke doeleinden het OV te gebruiken, mits men druktes probeert te vermijden. En ja, ik ben een jongere die zich wel wil vaccineren en pas in juli de eerste spuit verwacht.
Hoe lang denk je dat NS nog door kan gaan met half tot driekwart lege treinen te blijven rijden?
Hoe komt het OMT eigenlijk tot de conclusie dat treinen druk zijn? Zitten ze op twitter? Of is er toch één van de hofge piefen daar die met de trein reist? Dat laatste zou ik verrassend vinden.
Geen idee. Maar deel van personeel ziekenhuizen gebruikt de trein. Ook die geven signalen.
In het OMT zitten voornamelijk artsen en onderzoekers en veel daarvan kunnen voor hun normale werk natuurlijk niet thuiswerken. De OMT-vergaderingen zelf schijnen wel virtueel te zijn.
Overigens is het geen geheim dat de bestuurslagen daarbóven, (regering, parlement, veiligheidsberaad) nog altijd fysiek vergaderen, tegen hun eigen richtlijnen in.
Ik vermoed via berichten en foto’s van reizigers op social media.
Lekker wetenschappelijk van de heren en dames wetenschappers! Waar is hun data?
Voor zorgen heb je niet per definitie data nodig.
Tsja. Na drie maanden lockdown is het bezoeken van familie en vrienden gewoon noodzakelijke reis. Als je dan op zondag een eerste trein hebt vanaf sommige stations om 8 uur in de ochtend, en je moet met de avondklok thuis zijn, dan krijg je dus piekvorming. Als je het OV rustiger wilt hebben, schaf dan die fucking avondklok af, of subsidieer de OV-bedrijven voor eerdere treinen en bussen in het weekend. De lokale bus voor mij rijdt vanaf 9 uur in de ochtend op zondag. Ik kan naar het station fietsen, dat is het probleem niet, maar het laat zien dat je als inwoner buiten de randstad gewoon eigenlijk geen keuze hebt behalve in de coronaspitstijden reizen.
Het OMT moet gewoon weten wanneer ze hun mond moeten dichthouden. Ze vragen al van mensen om hun hele leven om te gooien, dan kun je niet ook nog eens van de OV-reizigers vragen om helemaal niemand meer te bezoeken. Dat werkt als je een maandje lockdown doet, maar we zitten nu op drie maanden, en hebben eigenlijk weinig uitzicht op het versoepelen van de OV-regels.
Dan kan je weer boos op de OV-reizigers doen dat ze het OV blijven gebruiken, maar de wegen zitten ook vol. Mensen trekken een pure lockdown niet voor zo lang.
Precies 🙂