Voor beter OV: ProRail moet stoppen met grote projecten

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV wil dat ProRail stopt met alle grote projecten. Daarnaast moet de spoorportefeuille in het kabinet weer komen te vallen onder minister Schultz. Voor Beter OV verwijt de huidige staatssecretaris Mansveld een gebrek aan gezag. 

Daarmee reageert de reizigersorganisatie op interviews van ProRail-topman Pier Eringa. Die stelde dat er te weinig vakkennis is binnen ProRail. Als voorbeeld noemde hij dat de spoorbeheerder slechts twee specialisten heeft op het gebied van bovenleidingen. Ook stelde Eringa dat de spoorbeheerder structureel te optimistisch is in de planning van grote projecten. 

Voor Beter OV wil naar aanleiding van het interview dat alle grote projecten worden stopgezet. "Eerst moeten de projecten inhoudelijk worden herbeoordeeld op de criteria wenselijkheid, uitvoerbaarheid en veiligheid," zegt woordvoerder Rikus Spithorst.

Verder vindt de organisatie dat de wisselsanering heroverwogen moet worden. ProRail is onder andere bij Utrecht begonnen om veel wissels te verwijderen. Doordat er minder wissels zijn hoeven treinen straks pas later af te remmen en kan er nog een extra seinblok geplaatst worden. Daardoor moeten treinen sneller Utrecht kunnen binnenrijden, maar tegelijkertijd heerst de vrees bij reizigersorganisaties dat de wisselsanering ten koste gaat van de flexibiliteit. Daardoor zou het treinverkeer bij storingen sneller vast kunnen lopen. 

Ook staatssecretaris Mansveld krijgt stevige kritiek van Voor Beter OV. Spithorst: "Minister Schultz dient de spoorportefeuille van staatssecretaris Mansveld over te nemen. Om twee redenen. Ten eerste: de zwaarte van het volkomen uit de hand gelopen dossier is te groot voor een eenvoudige staatssecretaris. Ten tweede: wegens falen van haar toezicht op het spoor en wegens het opnieuw verzwijgen van problemen voor de Kamer heeft staatssecretaris Mansveld geen
enkel gezag meer."

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug