Vrouw gewond bij val tussen perron en trein in Castricum
21 jan 2025 9:49
In het Noord-Hollandse Castricum is dinsdagochtend een vrouw gewond geraakt toen ze op het station tussen het perron en de trein is gevallen. Door het ongeval lag het treinverkeer tussen Uitgeest en Alkmaar bijna twee uur lang stil tijdens de ochtendspits.
Het ongeval gebeurde rond 7.25 uur met de intercity van Den Helder naar Nijmegen. Wat er precies is gebeurd, is nog niet bekend. De politie doet hier onderzoek naar. De vrouw kwam tussen het perron en de trein terecht en moest door de hulpdiensten worden bevrijd. Ze is uiteindelijk met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Het treinverkeer tussen Alkmaar en Uitgeest kon na 9.15 uur weer worden hervat.
Stremming Bunnik voorbij
Op maandag was er de hele dag geen treinverkeer tussen Utrecht en Driebergen-Zeist nadat op een overweg in Bunnik een intercity tegen een graafmachine botste. ProRail heeft de aanzienlijke schade inmiddels hersteld en sinds dinsdagochtend rijden de treinen hier weer volgens schema.
(c) Treinreiziger.nl
Als eerste moet ik wel zeggen dat de kans dat iemand tussen perron en trein valt bijzonder klein is en zo klein dat er Treinreiziger hier een niewsitem van maakt. Dat hulpdiensten twee uur bezig zijn geweest om de vrouw er tussen uit te krijgen zegt ook hoe nauw de ruimte tussen perron en trein is.
Ken station Castricum verder niet, maar ik zie wel op een kaart applicatie dat dit station in een bocht ligt waardoor de afstand trein – perron groter kan zijn en iemand met heel veel pech er tussen kan vallen. Bij een recht perron is de ruimte tussen perron en trein doorgaans zo klein dat er nauwelijks iemand tussen kan vallen, maar ook dat is niet uitgesloten. Het IC materieel heeft itt tot sprinters nog geen gelijkvloerse instap behalve de ICNG, die daar NIET rijdt.
Station Castricum ligt inderdaad in een boog en de sporen hebben een flinke verkanting. Het is niet prettig daar in of uit te stappen (hoge in-/uitstap met een forse tussenruimte). Snap dat ze een tijdje nodig hebben gehad om die mevrouw te bevrijden. Wat ik dan weer niet snap is dat voor de zoveelste keer het treinverkeer in beide richtingen compleet lam wordt gelegd. Een snelweg gaat ook niet meteen helemaal dicht na een ongeluk op één baan. Waarom niet stapvoets rijden over het andere spoor? Ooit zou dat in beide richtingen hebben gekund, maar door de opruimmanie van Prorail liggen er al jaren geen wissels meer tussen Uitgeest en Alkmaar.
Dat is niet hoe het werkt.
Ze moesten de trein een stuk je vertillen om haar lost te krijgen met een speciale kraan.
En dan mag je vanwege veiligheidsregels niet op het andere spoor.
Of dat terecht is is hier inderdaad de vraag. Maar prorail heeft zich aan de wet te houden, ook als ze het er niet mee eens zijn. En om de wet aan te passen moet je naar Den Haag
Denk ook even aan de bovenleiding. Als er een kraan nodig is, moet de spanning van de bovenleiding af.
Ik las op een andere nieuwssite ook nog:
“Dinsdagochtend rond 07.30 uur is op station Castricum een persoon tussen de trein en het perron gevallen. De trein stond stil op het moment van het ongeluk. Onder andere een Mobiel Medisch Team en de brandweer waren aanwezig om de persoon te bevrijden. De trein moest hiervoor een stukje verplaatst worden met speciale apparatuur. Het slachtoffer kon een uur later naar het ziekenhuis gebracht worden. Het is niet bekend hoe het met de persoon gaat.”
Knap dat je daar tussen kunt vallen.
Het is niet heel fijn uitstappen daar. En als je slecht ter been bent, net opgestaan, alles nog stroef… Het kan gewoon gebeuren.
Kan gewoon gebeuren??
Ja als je al vroeg gedronken hebt meschien
Mwah, ‘s ochtends vroeg? Wees blij dat je stabiel loopt.
Als reiziger is erg vervelend om in bocht te moeten in- of uit -stappen. Zoals Amsterdam Muiderpoort, Berlin Oostbahn Hoff etc. Indien de reiziger ook nog bagage heeft, wordt het probleem vergroot. Korte en gelijkvloerse instap verkleinen het probleem. De ICEL zal het probleem verkleinen en de veiligheid vergroten.
Nou, daar zullen ze wat aan hebben op Amsterdam Muiderpoort of in Castricum.
Dan moet de NS ook korte rijtuigen met gelijkvloerse instap kopen en inzetten op deze lijnen waar perrons in bochten liggen. Voor de lijn Amsterdam naar Berlijn Oost Bahnhof is wel het probleem opgelost.
Vooralsnog stoppen er op Muiderpoort al een tijdje voornamelijk treinen met korte rijtuigen en gelijkvloerse instap en op de lijn van Amsterdam naar Berlijn Ostbahnhof nog lang niet. Ik geloof trouwens dat de ICE-L in Nederland geen gelijkvloerse instap biedt. In elk geval niet bij alle deuren.
De ICEL heeft vloer hoogte van 76 cm. Nederland heeft deze ook behalve oude stations maar die worden aangepast. Denk aan Schiphol etc. Alle deuren hebben wel 76 cm. De Deense Talgo hebben een lagere vloer omdat Denemarken perrons van 55 cm heeft. Talgo levert nog steeds rijtuigen aan DB. In november was ik Berlijn waar nieuwe nog niet afgeleverde rijtuigen stonden.
Als je reizigers direct na het instappen in een bocht vraagt of hen zojuist iets ‘erg vervelends’ is overkomen, dan antwoordt 99,999% niet dat ze het erg vervelend vonden dat de trein in een bocht stond.
Voor ouderen en reizigers met een beperking is het wel heel vervelend om zo te moeten in- of uit – stappen. In de Spaanse regelgeving staat de nieuwe stations niet in bocht mogen liggen. Er moet meer rekening worden gehouden met ouderen en mensen met beperking . Zonodig moet de regelgeving in Nederland worden aangepast.
En de reizigers die niet goed ter been zijn (het zijn er echt meer dan 0,001%), moeten dan maar thuisblijven om u niet te storen? Ik ben blij dat u niet bekend bent met versleten knieën of ander lichamelijk ongemak waar je niets aan doet. In spoorwegland heeft men het overigens over ‘bogen’, niet over ‘bochten’.
…