Waardering ov stijgt opnieuw: NS en regionale trein scoren gelijk
11 apr 2019 14:58
Het rapportcijfer voor het openbaar vervoer is dit jaar voor het zevende jaar op rij gestegen naar een 7,7. Reizigers op het hoofdrailnet, waar vervoerder NS rijdt, waarderen hun rit gemiddeld met een 7,6. Dat is gelijk aan de gemiddelde waardering bij de regionale treinen. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV.
Nieuw in de ov-klantenbarometer
Het is voor het eerst dat het hoofdrailnet onderdeel uitmaakt van de OV-Klantenbarometer. Van alle reizigers geeft 87% tenminste een 7. Ook de reizigers die gebruik maken van de regionale trein beoordelen die treinrit met een 7,6. Eveneens nieuw in de OV-Klantenbarometer zijn de vier Friese Waddenveren die allen hoger dan een 8 scoren. De Noord/Zuidlijn in Amsterdam is vorig jaar na de opening in juli eenmalig gemeten en scoort maar liefst een 8,4.
Artikel gaat onder de afbeelding verder.
Top 3
De top-3 van het hoogst gewaardeerde openbaar vervoer van 2018 bestaat uit de veerdienst Rotterdam–Dordrecht en Drechtsteden (8,5), het busvervoer op de Friese Waddeneilanden (8,4) en het stadsvervoer Leeuwarden (8,2). Arriva wijst erop bij de complete top drie betrokken te zijn. Van alle onderzoeksgebieden maakt Leeuwarden de grootste sprong ten opzichte van 2017 (+0,9), hetgeen wellicht de danken is aan het vernieuwde busstation en voorplein en aan de vele bezoekers in het kader van de culturele hoofdstad van Europa. Ondanks een winst van 0,2 punt staat de treindienst Nijmegen–Roermond met een 7,2 onderaan in de rangorde. Ook slecht scoort de trein Sittard – Kerkrade (7,4). Daarmee heeft Arriva niet alleen de top drie in handen, maar ook de twee hekkensluiters.
20 onderzoeksitems
Van alle meer dan 20 onderzoeksitems scoren toegankelijkheid (+0,1 naar 8,7), kans op een zitplaats (blijft 8,4) en veiligheid tijdens de rit (+0,3 naar 8,4) het hoogst en prijs (+0,2 naar 5,7) en informatie bij vertragingen (-0,4 naar 5,5) het laagst.
Artikel gaat onder de afbeelding verder.
Regionale treindiensten
- De best beoordeelde regionale treindiensten van 2018 zijn Zwolle–Kampen met een 7,9 (+0,3 rapportpunt), Gouda–Alphen aan den Rijn, Vechtdallijnen (Zwolle – Emmen en Almelo – Hardenberg) en Arnhem–Doetinchem (allen een 7,8).
- Meest opvallend is de sprong die de treindienst Zwolle–Enschede heeft gemaakt. Van de laatste plaats in 2017 naar plek 31 met een 7,7 (+0,8). Net als op de lijn Zwolle–Kampen rijdt hier in 2018 nieuwe vervoerder Keolis met nieuwe treinen op in 2017 geëlektrificeerde baanvakken. In 2017 reed NS er nog met dieseltreinen.
- Slechtste regionale treindienst is de Maaslijn, Nijmegen – Roermond (7,2). Sterker: het is het slechtste onderzoeksgebied.
Stadsvervoer
- Het stadsvervoer van Den Haag blijft het goed doen. Zowel bus als tram scoren een 7,9. Voor de tram is het de vijfde stijging op rij. Van een plaats 74 in de rangorde van onderzoeksgebieden is nu plaats 12 bereikt.
- Ook de Rotterdamse tram blijft met dezelfde score van een 7,9 hoog gewaardeerd (+0,1).
- Met + 0,3 rapportpunt zijn de grootste stijgers de metro in Amsterdam (naar 7,7) en RandstadRailtram Den Haag Zoetermeer (naar 7,8). Ook de tram in Amsterdam groeit verder, met + 0,2 naar 7,7.
Streekvervoer
- De concessies Twente en Waterland staan bovenaan in de ranking van het streekvervoer. Hun valt rapportcijfer 7,9 ten deel. Voor Waterland (EBS) betekent het een verlies van 0,1 punt, terwijl Twente juist 0,2 punt wint.
- Met +0,3 rapportpunt zijn West-Brabant (7,9), Midden-Overijssel (7,8) en Rivierenland (7,6) de grootste stijgers in deze categorie.
Artikel gaat onder de afbeelding verder.
Hoofdrailnet
- Reizigers in de intercity’s waarderen de trein gemiddeld met een 7,6. Dat maakt per regio nauwelijks uit. In Landsdeel Oost is de waardering nog een tiende hoger.
- In Sprinter is de waardering iets lager: 7,5. In Landsdeel Oost is de waardering het laagst: een 7,3. Dat hangt wellicht samen met de inzet van oude dubbeldekstreinen, die o.a. tussen Apeldoorn en Enschede en tussen Utrecht – Zwolle worden ingezet. De Sprinters in Groningen, Drenthe en Friesland worden juist het beste gewaardeerd (7,7).
Artikel gaat onder de afbeelding verder.
113.909 ov-reizigers
In totaal hebben in dit jaar 113.909 ov-reizigers tijdens 7.689 ritten de vragenlijst met ruim 30 vragen ingevuld. Nog nooit deden zoveel reizigers mee aan het onderzoek. Dat record is te verklaren doordat er nu op vier momenten door het jaar wordt gepeild. “Het resultaat is een veel betere afspiegeling van de staat van het ov”, aldus Paul van Beek, namens Goudappel projectleider van de OV-Klantenbarometer. Goudappel voert de OV-Klantenbarometer in opdracht van het CROW-KpVV. In het verleden werd er alleen gepeild in november.
Engelstaligen waarderen ov beter
In 2018 was de ov-klantenbarometer ook voor het eerst beschikbaar in het Engels. Deze werd door 8,4 procent van de ondervraagden ingevuld. Hoge uitschieter was de tram in Amsterdam, waar meer dan een vijfde van de enquêtes in het Engels werden afgenomen. Ook in de concessie Amstelland-Meerlanden (rond Schiphol), Zaanstreek, de Waddenveren en het ov op de Waddeneilanden zelf vulden relatief veel mensen de Engelstalige vragenlijst in. “Dat waren lang niet allemaal toeristen, maar ook mensen die hier werken of studeren”, Van Beek. Het blijkt dat mensen met een Engelstalige vragenlijst een hoger gemiddeld oordeel geven dan Nederlandstaligen.
Minder slechte cijfers
Het valt op dat het percentage reizigers dat een 7 of lager geeft door de jaren fors is gedaald. Dit jaar geeft bijna iedereen het openbaar vervoer een 7 of hoger. In 2007 gaf nog zeker een derde van de reizigers het een ov een 7 of lager.
Dat de treindienst tussen Zwolle – Kampen met Keolis zulke goede cijfers zou krijgen was te verwachten. De nieuwe treinen van Keolis hebben meer moderne comfort dan de oudere DM 90 van NS. Tevens trekken ze sneller op waardoor het voor deze treinen eenvoudiger is om sneller op en neer te rijden en op tijd aan te komen.
Bij de vier best gewaardeerde spoortrajecten zie dat het toch de vervoerders zijn die op nevenlijnen rijden zoals Arriva en Keolis. Misschien niet zo verassend omdat die meer hun best doen om treinreizigers te bieden. Zal daarom prima vinden als de staatssecretaris de Sprinter Zwolle – Groningen/Leeuwarden aan een andere vervoerder dan NS. Las dat de staatssecretaris deze spoorlijn wilt uitbesteden. Apeldoorn – Enschede schijnt lastiger te zijn.
NS heeft een gemiddeld waarderingscijfer van 7,6. Toch niet slecht als je bedenkt dat de IC Direct waarschijnlijk is inbegrepen. Zien wat op korte termijn het effect is van de update van de software in de Traxx locomotieven. En op lange(re) termijn de instroom van de ICNG.
Zoveel schelen de regionale vervoerders niet van NS wat beoordelingen betreft, maar een paar tienden. Ik denk dat het vooral scheelt dat de regionale vervoerders een relatief nieuwe vloot hebben, terwijl de NS nog redelijk wat oude treinstellen in dienst hebben. Ik verwacht dat over een paar jaar de cijfers weer anders zullen zijn als het nieuwe er bij de regionale vervoerders wel af is en de ICNG bij NS is ingestroomd.
De verschillen zijn sowieso klein. 7,2 is het slechtst. NS haar klanttevredenheid is ook historisch hoog. Instroom van nieuw materieel speelt daarbij een rol.
Reistijd Zwolle-kampen is nog steeds 10 minuten.
Daar is niets aan veranderd. De reden waarom reizigers regionale vervoerders waarderen is het feit dat men bij NS een hoger verwachtingspatroon heeft. Vergelijk het maar met een hotel. De reiziger ziet NS als een 5 sterren hotel en andere vervoerders als 3 sterren hotel. Men verwacht meer van NS . Legio voorbeelden zijn er op te noemen.
Dat ze van de NS een hogere verwachtingspatroon hebben is deels waar. Natuurlijk wordt snel afgegeven op NS als het verkeerd gaat. Niet helemaal terecht want men kent de feiten niet altijd.
Maar in het geval van Zwolle – Kampen is het nieuwe treinmaterieel die grotendeels de doorslag geeft. Het is een groot verschil om met de Keolis Flirt te reizen i.p.v. de verouderde DM 90. En natuurlijk heeft de nieuwe vervoerder in het begin ook de gunfactor mee.
Al is men misschien enigszins vergeten dat de Keolis Zwolle – Enschede nog wat opstartproblemen had. Maar die zijn opgelost.
NS als een 5-sterrenhotel? – Eerder een lekke tent waar je genoegen mee moet nemen zolang er niets beters voor handen is.
Nou ik ben wel dik te vrede over hoe het de laatste tijd gaat.
Soms kan ik me ook wel ergere aan dat er geen treinen rijen.
Nog even en de ‘OV-mopperaar’ is uitgestorven.
Nog even en het ov is uitgestorven in sommige plaatsen en regio’s in Nederland door het uitsterven van het (bus)stads – en streekvervoer. Hiervoor zijn de ov – concessieverleners (in de meeste gevallen de provincies, de ov – concessiehouders en (in sommige gevallen) de gemeentebesturen verantwoordelijk.
In mijn woonplaats Helmond in zuidoost Brabant zijn dat het college van B & W van Helmond, Hermes (van Connexxion) en het provinciebestuur van de provincie Noord Brabant.
In de praktijk betekent dit, dat bijvoorbeeld het enige lokale en regionale Elkerliek – ziekenhuis praktisch niet meer bereikbaar is met het openbaar vervoer.
De laatste “ov – mopperaars” kunnen/mogen/moeten het licht uitdoen…
@ Peter
Tja, ik weet niet of mensen die tevergeefs op een bus wachten ook worden geënquêteerd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze onderzoekers ook niet vaak ben tegengekomen in overvolle treinen.
Misschien wordt de ‘mopperaars’ wel niets gevraagd!
Ik ben zelf in de jaren negentig passagierteller/enquêteur op de bus geweest. In Helmond, toen onze stad nog geen station Brandevoort maar wel een goed lopende stadsbusdienst had (dat zal Peter van Lieshout zich wellicht nog herinneren).
We deden ritten tijdens de spits (propvolle bussen), tijdens daluren, in de avond en op zondag. Er werd ook opzettelijk een krappe aansluiting genomen en als we die misten, dan werd er een aantekening “bus gemist” gemaakt.
@ Oscar
Mooi dat u zo grondig te werk ging. Waar ik benieuwd naar ben, kwamen de vragen die u destijds stelde enigszins overeen met de vragen die in deze enquête worden gesteld? Lette u op dezelfde dingen?
Het openbaar vervoer in, door vanuit Helmond is ronduit beschamend, voor een stad van 90.000 inwoners+, en omstreken, ‘savonds en in de weekeinden Zo ook in Oss. Enkel de buitenlijnen voeren de dienst, uit de bussen dus. Maar daarvan vallen er ook lijnen na 17.00uur uit. Heb ik daar al eens ervaren.
Het komt straks wel goed met de thans geplaagde Hoekse metrolijn. Door gecompliceerde software bij overwegen en bruggen in het traject wil het helaas nog niet vlotten. Er worden thans mondjesmaat testritten gemaakt om te zien of alles naar behoren werkt onderweg. Als dat eindelijk zo ver is wordt er een dienstregeling gesimuleerd, maar dan ook zonder passagiers. Na vier weken succes hiervan kan dan wel de exploitatie van reizigers plaatsvinden. Badgasten, windsurfers en (zee) hondenuitlaters gaan straks iedere 20 minuten van en naar het Hoekse Strand. Dit laatste wordt in 2021 gerealiseerd. Voor die tijd zullen er pendelbussen tussen station Hoek van Holland Haven en Strand ingelegd worden.
@Oscar: Ik verwijs u – en iedereen die te maken heeft met het openbaar vervoer – naar “Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer” op “de weblog van Helmond”.
Het openbaar vervoer in Helmond in de regio zuidoost Brabant is een meer dan sprekend voorbeeld hoe het NIET moet! (En dan heb ik het over het ov in heel Nederland).
@ Peter
Ik ben bang dat het aantal ontevreden flexbusreizigers uit de enquête is gedrukt door het aantal tevreden hoofdrailnetreizigers, waddenbusreizigers en waterbusreizigers dat aan het onderzoek is toegevoegd. Volgend jaar stoppen ze de ambulancereizigers erbij.
Die zijn ook allemaal tevreden. (Neo-liberale lariekoek natuurlijk)
Arriva wijst erop dat ze in de top 3 staan. Maar niks over de laagste noteringen zoals die bedroevende Maaslijn?
De Maaslijn zal misschien slecht scoren, maar wees met z’n allen ook zo eerlijk om eerst te kijken naar de hoofdoorzaak (geldt ook voor andere nevenlijnen met vertragingen. Als een goede toverfee vannacht het spoor kon verdubbelen, dan waren vanaf morgen 95% van de problemen uit de wereld en zou deze lijn waarschijnlijk net zo hoog scoren als elke andere lijn. Door iets sneller te rijden zouden de aansluitingen in Roermond en Nijmegen opeens een stuk gunstiger zijn. Van Nijmegen naar Maastricht wordt geadviseerd via ‘s Hertogenbos, terwijl de stoptrein Nijmegen – Roermond bijna net zo snel is (afgezien van de extra tijd door het missen van aansluitingen).