De Groningse waterstofbussen moeten helemaal naar Helmond om te kunnen tanken. Dat komt neer op 500 kilometer rijden: 250 heen én dan weer 250 kilometer terug. Om te voorkomen dat de brandstof daardoor direct weer op raakt, worden de bussen per oplegger naar het tankstation gebracht. Dat meldt RTV Noord.
In februari schreef Qbuzz in een ronkend persbericht: “Waterstofbussen kunnen kunnen dezelfde afstand afleggen als dieselbussen. Ook het tanken van waterstof gaat net zo snel als het tanken van diesel of benzine.” Maar dan moet er wel een tankstation zijn voor waterstof. En die laat nog op zich wachten. Rotterdam en Helmond zijn de enige steden met een tankstation voor waterstof. Een woordvoerder van Qbuzz zegt tegenover RTV Noord dat het “ongeveer twee keer” is gebeurd dat de bussen per oplegger naar het tankstation zijn gebracht.
De twee Groningse waterstofbussen werden in februari gepresenteerd en rijden nu alleen nog testritten. De bedoeling is dat ze in december in de reizigersdienst komen. Voor die tijd moet er een waterstoftankstation komen in Delfzijl. Eigenlijk was het de bedoeling dat de bussen tijdelijk in Groningen konden tanken, maar dat is tot nu toe niet gelukt, omdat de benodigde vergunningen niet rond kwamen.
This post was last modified on 20 november 2019 10:00
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…
Luchthaven Schiphol stapt naar de rechter om een door vakbonden aangekondigde staking op het spoor…
Staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) probeert te voorkomen dat de treinkaartjes van de…