fbpx

Wekelijkse nachttrein naar Dresden en Praag

GreenCityTrip en TUI laten vanaf 26 april wekelijks samen een nachttrein naar Dresden en Praag rijden. De trein zal doorgaans op donderdag vertrekken en richt zich uitsluitend op reizigers die een stedentrip willen maken naar de Tsjechische hoofdstad.

Alleen naar Dresden en Praag

TUI noemt de nachttrein voortaan de TUI City Express. De trein wordt verzorgd door GreenCityTrip. De partijen werken al langer samen. Afgelopen zomer en winter werden ook al gezamenlijk treinreizen naar diverse bestemmingen aangeboden. 

GreenCityTrip reed vorige zomer nog naar verschillende bestemmingen, tot aan Göteborg in Zweden aan toe. Ook Wenen, Florence en Verona werden aangedaan. Deze bestemmingen keren niet meer terug. De spoorwegmaatschappij richt zich nu vol op Praag en Dresden. Een bestemming waar ook European Sleeper heen wilde rijden, maar die kreeg in de jaardienst geen tijdspad toebedeeld. Eind mei zal European Sleeper daarom drie maal per week naar Berlijn gaan rijden.

Soms op woensdag, in plaats van donderdag

Vertrek- en aankomsttijden zijn afgestemd op een city-trip; het vertrek is op donderdagavond, de aankomst op vrijdagochtend. Op zondagavond vertrek weer je vanuit de stad en maandagochtend ben je thuis. Op een aantal data, van bijzondere vakantie weekenden, vertrekt de trein op woensdag en komt op zondag weer aan in Nederland (26 april, 3 en 17 mei, 18 en 25 oktober).

Dienstregeling

Een stedentrip Praag omvat vier nachten, waarvan je heen- en terugreis doorbrengt in de trein. Je hebt drie volle dagen om de stad te verkennen. In Nederland vertrekt de trein vanaf Amsterdam Centraal (19:32 uur), daarna gaat hij via Amersfoort (20:14 uur) naar Deventer (20:52 uur). De volgende ochtend komt de trein aan in Dresden, om 7:49 uur. Eindbestemming Praag wordt om 10:30 uur bereikt.

Op de terugreis vertrekt de nachttrein om 20:35 uur uit de Tsjechische hoofdstad en wordt eindbestemming Amsterdam om 11:59 uur bereikt. Wie in Dresden instapt, stapt pas om 23:35 uur in de trein. In Nederland stopt de trein als eerste in Deventer, om 10:34 uur. Amersfoort volgt een klein uur later, om 11:32 uur.

Tarieven

Een pakketreis is bij TUI beschikbaar vanaf 199 euro per persoon. Beddengoed en dergelijke lijkt inbegrepen. Dat is niet zo bij GreenCityTrip, dat een hoger tarief hanteert. De hogere prijs van GreenCityTrip maakt het mogelijk om via derde partijen als Kruidvat, Groupon en dergelijke vouchers te verkopen.

73 gedachten aan “Wekelijkse nachttrein naar Dresden en Praag”

  1. Lucas schreef:

    Goede zaak, maar ik dacht dat er vorig jaar juist sprake was van een optie tot het kopen van alleen de treintickets om bijvoorbeeld familie te bezoeken. Hier lijkt nu geen sprake meer van te zijn.

    Daarnaast had GreenCityTrip grote ambities met treinen naar verschillende Europese steden. Was er te weinig vraag naar deze bestemmingen waardoor deze bestemmingen niet meer worden bereikt?

    Ook had GreenCityTrip of TUI het idee om een nachttrein naar zomerse bestemmingen zoals Barcelona te lanceren. Weet iemand hier meer over?

    1. Annemiek schreef:

      Verwar je GCT nu niet met de European Sleeper?

    2. Tim H schreef:

      GCT is met alle andere bestemmingen gestopt omdat die door enorme kostenstijgingen voor personeel, energie en infra. Eventueel komen er later andere bestemmingen in Oost-Europa bij, bestemmingen in West- en Zuid-Europa niet, die zijn de hoge kosten niet rendabel te maken.

  2. Gelderlander schreef:

    Vanuit de regio Amsterdam kun je veel beter het vliegtuig pakken, vaak goedkoper en aanmerkelijk sneller. Vanuit de regio Twente zou het al een redelijk alternatief kunnen zijn, echter stopt die trein er gek genoeg niet. Toch een regio met 650.000 inwoners die overgeslagen wordt. Opstappen in Bad Bentheim is mogelijk maar dan moet je daar eerst met de onbetrouwbare Eurobahn heen, grote kans dat je reis in de soep loopt… Handiger was het geweest om in Hengelo te stoppen ipv Deventer, ook vanuit het Noorden (Zwolle-Hengelo) en Zuiden (Zutphen-Hengelo) reis je sneller via Hengelo dan over Deventer.

    1. Brabo schreef:

      Deventer wordt verkozen boven Hengelo vanwege de betere verbindingen vanuit het noorden en zuiden. Hengelo wordt overigens vooral bediend door treinen met militant stakend personeel.

      Hengelo is daarnaast niet zo attractief gezien de late vertrektijd en vroege aankomsttijd daar. Bad Bentheim lijkt me voldoende alternatief.

      1. Peter schreef:

        @Brabo: Uw verhaal klopt van geen kant. Vanuit de richting Arnhem wordt vrijwel altijd geadviseerd om in Zutphen over te stappen richting Hengelo, vanuit het noorden precies zo maar dan overstappen op de intercity of sprinter van Blauwnet richting Hengelo. De overstap van de Noord-Zuid-treinen op de Oost-West-treinen in Deventer is tegenwoordig erg beroerd en moet je lang wachten.

        Ook qua vertrektijden zit u ernaast, beide tijden zijn in de ochtend of avond en verschillen nauwelijks van die in Deventer.

        Ook mij lijkt een stop in Hengelo logischer dan Deventer, vanuit de regio Deventer kun je prima eerst met de reguliere IC naar Hengelo reizen. Bovendien wonen er in de regio Twente aanmerkelijk meer mensen dan in de regio Deventer.

        1. Realisme graag schreef:

          Hengelo-Zutphen rijdt ‘s avonds als deze nachttrein vertrekt maar om het uur. Verder wordt deze lijn geëxploiteerd door de FNV/SP en kan er daardoor elk moment weer gestaakt worden.

        2. Joepie schreef:

          @Realisme graag: Tot 22.30 uur rijdt Hengelo-Zutphen gewoon ieder half uur dus op het moment dat de trein naar Praag stapvoets door Hengelo rijdt wordt er nog gewoon ieder half uur gereden hoor.

          Hoewel ik ook tegen de walgelijke stakingen van de FNV ben is het ook zo dat er bij NS zeer lang gestaakt is en in die tijd reden de treinen van Blauwnet wel gewoon.

        3. Baardstaart schreef:

          @Realisme graag… Interessant. Sinds wanneer kan je op een spoorwegmaatschappij stemmen of er zelfs lid van worden. En als je naar Hengelo wilt en Blauwnet ligt er weer eens uit dan kan je altijd nog met de NS over Deventer. Altijd prettig als je kunt kiezen uit meerdere vervoerders, waardoor de kans vergroot wordt dat er iets rijdt. Dit is dus wel het voordeel van Twente en Limburg.

          Ik zie de stakingen dus ook zeer schadelijk voor het OV en ze als het resultaat van totale desintresse voor het OV van de overheid. Ik rij regelmatig met de bus en ik zie dat het gros van de chauffeurs aan de pensioengerechtigde leeftijd zitten. Dus werkdruk (werkdruk is eigenlijk een van de grote redenen om te staken en hogere lonen trekt ook meer nieuwe chauffeurs aan – aldus de vakbonden) en uitval van personeel en dus OV zijn wel hiervan het gevolg. Ik zie tegenwoordig veel Blauwnet treinen uitvallen door personele redenen [gebrek aan personeel]. (en ik bedoel niet de stakingen, maar op niet stakingsdagen) En als ik dit zo zie weet ik eerlijk gezegd niet hoe dit opgelost moet worden en ik verwacht dus sowieso zeer zware uitdunningen in het OV.

        4. Ferry schreef:

          In de regio Twente meer mensen dan in regio Deventer? Met de stedendriehoek Apeldoorn/Deventer/Zutphen (ong. 320.000 inwoners) plus de regio Salland/Veluwe kom je al aardig in de buurt. Als je daar de goed bereikbare op korte afstand liggende stadsregio’s Zwolle (en verder naar het noorden) en Arnhem/Nijmegen (en verder naar het zuiden) meetelt heb je al een behoorlijk achterland. Overigens is Hengelo de op een na kleinste Nederlandse IC-station op de route Amsterdam-Berlijn (alleen Almelo is nog kleiner).

      2. Baardstaart schreef:

        Wel of niet logisch doet er niet toe. GCT is een particuliere organisatie, die open access rijdt op het spoor en dus ook gebruiksrechten betaalt. Dat betekent dus dat hun ook kunnen bepalen hoe de trein rijdt en waar ze stoppen zolang dit uit kan met de treinpaden van Prorail.

        Dus er is een bekende uitdrukking. Diegene, die betaalt bepaalt en daar is hier ook sprake van. Als je om welke reden toch Hengelo een essentiele stop vindt, dan zal je iets anders moeten bedenken, omdat het een particuliere trein is, die buiten het hoofdrail netwerk concessies valt van de overheden. Overigens als met het vliegtuig naar Praha wil zou ik ook eerst naar een vliegveld moeten reizen en dat is nog verder dan Hengelo – Deventer of Hengelo – Bad Bentheim. Op airport Twente vertrekken geen commerciele vluchten tot vreugde van veel Twentenaren.

    2. Bert Sitters schreef:

      Leg dit voor aan TUI. Een deel van de wortels van de Nederlandse tak van deze deze reisgigant ligt in Twente (Arke).

      1. Anoniem schreef:

        Zouden ze dat op het hoofdkantoor van TUI überhaupt nog weten? Misschien hebben ze archief waar dat nog terug te vinden is.

    3. Anoniem schreef:

      Backpackers gaan vaak liver met een nachttrein dan met een vliegtuig omdat dat een overnachting uitspaart.

    4. Ricardo schreef:

      Sommige mensen willen als ze op reis gaan ook nog een beetje aan het milieu denken, een nachttrein lijkt me wat dat betreft toch beter dan het vliegtuig. Daarnaast, wil je rond dezelfde tijd aankomen, moet je wel heel vroeg op Schiphol staan.

    5. MarkM schreef:

      Als ik de vertrektijd in Deventer zie (.52 oostwaarts en .34 westwaarts), zit hij net voor de IC Enschede – Amersfoort oostwaarts en net achter de IC westwaarts.

      Dat betekent dat hij tussen Hengelo en Deventer achter de IC vast zit. Dan is stoppen in Hengelo toch logischer dan stoppen in Deventer? Met een beetje geluk zit je net voor die IC westwaarts.

  3. Otto schreef:

    Niet naar Berlijn, vermoedelijk rijden ze dan via Hannover-Magdeburg-Leipzig-Dresden om capaciteitsproblemen te ontlopen en om tijd uit te sparen zodat je nog op een redelijke tijd in Praag aankomt

    1. Realisme graag schreef:

      Een omrit via Berlijn kost inderdaad erg veel tijd. Dat is geen ramp voor naar Dresden maar niet zo aantrekkelijk voor reizigers naar Praag

    2. Anoniem schreef:

      Scheelt ook flink in de infraheffing omdat je dan niet via de HSL Wolfsburg-Berlijn hoeft te rijden.

      1. Niels schreef:

        Sinds een paar jaar betaal je in Duitsland alleen meer op een HSL als je daadwerkelijk ook hard gaat rijen. Met 160 km/u is men feitelijk vaak goedkoper uit om de HSL te nemen

  4. treingraag schreef:

    Gisteren uitgewaaid op Rijnpromenade te Emmerich, heerlijk, ook de horeca prima met fraai uitzicht op de Rijn vanachter glas. Aanrader dus.
    Incheckpalen zouden wel aanduiding VIAS mogen hebben te AH en E’rich. Alleen Arriva en Breng erop nu is verwarrend.

    1. Anoniem schreef:

      Wat heeft dat met de nachttrein naar Praag te maken?

  5. Anoniem schreef:

    Tien uur van Dresden naar Deventer??? Wat gaan ze in die tijd in hemelsnaam doen?

    1. P.J. Kroes schreef:

      Bij nachttreinen is tien uren een prima reisduur om niet te laat in de avond in te kunnen stappen en niet te vroeg je bed uit te hoeven. Blijkbaar nog nooit met een nachttrein gereisd?

  6. Gup schreef:

    Kun je beter de reguliere IC Berlijn nemen en een nachtje in Berlijn overnachten in een goed bed en de dag erop de trein naar Praag nemen. In zo’n trein kun je niet fatsoenlijk slapen.

    1. Brabo schreef:

      Ja, als geld geen rol speelt klopt dat.

    2. Otto schreef:

      Dan kun je beter in Berlijn blijven, dat is een stuk interessanter dan Praag. En naar Dresden kun je vanuit Berlijn gewoon een dagtripje maken.

      1. Annemiek schreef:

        Ach, Praag is (in mijn ervaring) leuk voor een keertje een paar dagen. Als je er wat vaker bent geweest, merk je gauw dat er buiten de gebaande paden niet heel veel te doen is. Dan moet je echt zoeken naar dingen om te doen, die dan vaak ook nog meer van hetzelfde zijn van wat je al gezien hebt. Ik ken weinig mensen met echt interesse in de geschiedenis van Praag en de Bohemen.

        Naar Berlijn kun je toe zonder een echt plan. Als je ergens bent, kun je zomaar in iets leuks verzeild raken waar je totaal geen rekening mee gehouden had. Je hebt niet echt een plan nodig om je een paar dagen goed te kunnen vermaken. Ook niet als je de stad vaker bezoekt. Er is altijd wel wat te doen.

        Het centrum van Dresden zelf heb je in een middag wel gezien. Maar vooral langs de Elbe in Oostelijke richting is best veel te beleven. Her en der een slot, kasteel of paleis. Nog verder in oostelijke richting is er bij elk station van de S-bahn vanaf Pirna tot aan de Tsjechische grens wel iets interessants te zien/doen. Vaak moet je dan gebruikmaken van grappige pontjes. Ik heb me ooit een servies laten aansmeren in Meissen, waardoor ik daar ook nog wel eens ga kijken vanuit Dresden.

    3. Tim schreef:

      Amsterdam-Praag kan al prima op 1 dag met de huidige dienstregeling. Vertrek 07:00, aankomst Berlijn ca. 13:30, vertrek daar na de lunch ca. 15:00 voor een aankomst in Praag tegen 19:30. Volgend jaar 2 uur sneller door een verbeterde dienstregeling tot aan Berlijn met overstap 1 trein eerder. Deze reis werkt ook met vertrek 09:00, 11:00 of op sommige dagen 13:00. De catering bij de Tjechische spoorwegen ČD is 1 van de beste van Europa en halveert na de grens bij Děčín in prijs. Stoelreserveringen in de app van ČD zijn 3 euro per stuk vanaf Amsterdam bovenop een kaartje van doorgaans €60-80.

      Berlijn is zeker leuk maar Dresden, Praag, Pilsen, evt. Brno en Wenen hebben toch echt een stuk meer karakter EN zijn nog altijd gunstiger geprijsd.

    4. Bert Sitters schreef:

      Heeft u de bedden in de TUI-treinen getest?

      1. Anoniem schreef:

        In nachttreinen doe ik nauwelijks een oog dicht, van welke maatschappij dan ook. Ik sla eigenlijk gewoon een nacht over. Ik spreek uit ervaring. Voor mij alleen dagtreinen of desnoods het vliegtuig.

        1. Bert Sitters schreef:

          Ik slaap wel in de trein. Als ik maar kan liggen.

    5. P.J. Kroes schreef:

      Je bedoelt natuurlijk: “…kan ik niet fatsoenlijk slapen”. Maar wat voor jou geldt is misschien niet zo relevant voor anderen 😉

  7. ROLAND schreef:

    BERLIJN IS EN BLIJFT GEWOON NR. EEN
    HET MEEST TE ZIEN
    DAG EN NACHT FEEST VOOR IEDEREEN OUD OF JONG
    DE BESTE VERBINDINGEN ,OOK IN DE STAD
    HET GOEDKOOPST , HET LEUKS BETAALBAAL
    FIJNE HOTELS

    1. Brabo schreef:

      “DAG EN NACHT FEEST VOOR IEDEREEN OUD OF JONG”

      Ik heb nooit de indruk gekregen dat ouderen naar Berlijn gaan om te feesten.

      1. P.J. Kroes schreef:

        Oudere jongeren wel hoor 😉 Nachtje Berghain. Maar als je er zelf niet aan deelneemt kun je er ook niet over oordelen.

    2. Baardstaart schreef:

      Niet iedereen heeft zin om half bezopen in nachtclubs rond te hangen hoort. Er zijn genoeg andere redenen om een bepaalde plek te bezoeken. En in Berlijn is – net als veel andere toeristische bestemmingen – overdag ook van alles te doen. En er zijn ook mensen, die in zijn geheel geen alcohol nuttigen en dat heeft vaak weinig met religieuze voorschriften, maar om andere redenen te maken. Ik ben zelf ook geheelonthouder.

  8. Will schreef:

    Hier geen interesse tenzij deze maatschappij enkele reizen gaat verkopen zodat het mogelijk is om op eigen tempo Praag en/of andere steden in de regio te verkennen. Dit is alleen leuk voor de incidentele tourist.

    1. Anoniem schreef:

      Commercieel is TUI waarschijnlijk interessanter dan klanten die alleen een los ticket kopen.

    2. P.J. Kroes schreef:

      Voor jou zijn er de vele keuzemogelijkheden van de DB website. En Interrail.

  9. Bert Sitters schreef:

    Berlijn is Berlijn, Dresden is Dresden en Praag is Praag. Ik ken deze drie steden alle drie en zou ze niet met elkaar kunnen vergelijken. Ze hebben alle drie hun eigen charmes. Ik vond al deze steden ook de moeite waard om er meerdere dagen te verblijven.

  10. Anoniem schreef:

    Voor die prijs krijg je geen retourticket plus 3 overnachtingen. Super aanbod.
    Te meer daar de goedkoopste retourticket (sparpreis) inmiddels ook al 190 Euro’s kosten.
    Verleden jaar reisde ik nog voor 44 Euro’s voor een retourticket naar Praag/Prag/Praha.
    De prijzen zijn exorbitant gestegen.

    1. Anoniem schreef:

      Je denkt toch niet dat €44 op en neer naar Praag ook maar enigszins de kosten dekt?

      1. Anoniem schreef:

        De trein moet gevuld worden.
        De treinen ICE ‘s rijden dankzij de 2e klassenreizigers. ZIJ bevolken 6 van de 8 rijtuigen. Iedere burger draagt door de inkomenstenbelastingen 0,07% bij in de totstandkoming- en houding van van spoorwegennet.
        Net zoals iedere burger middels 0,18% van de inkomstenbelasting bijdraagt in het luchtverkeer.
        M.b.t. het autoverkeer 0,65% inkomstenbelasting.

        De maatschappelijke kosten van het treinverkeer inzake klimaatcatastrofe zijn een dertigste dan auto- of luchtverkeer.

        Mobiliteit is een grondrecht het OV levert dat.
        Auto- en luchtverkeer vernietigen d het klimaat en dus het leven op aarde en zijn dus anti grondrecht.

        1. Tim H schreef:

          Mobiliteit is helemaal geen grondrecht. Dat verzin je zelf

        2. Baardstaart schreef:

          @Tim H.

          Lokaal vervoer is idd een recht. Nee dit is niet door mij bedacht, maar de politiek vindt dat het naar je werk kunnen (ja afwezigheid van OV kan zeker een belemmering zijn om een passende baan te vinden – het bedrijfsgebouw moet bereikbaar zijn), je familie en andere sociale contacten alsmede af en toe een recreationeel dagje uit een recht. Als je dit recht niet ten volle kunt uiten spreken ze van vervoersarmoede. Ook een kreet, die uit de politiek komt.

          Verder is er sinds de Coronatijd diverse zaken gebeurd die mensen hebben doen besluiten om een tweedehands auto te kopen. Ga het lijstje niet opsommen, maar het gaat om de gevolgen Coronabeleid gevolgd door arbeidsonrust en vergrijzing/pensioenering van het personeel en het gestuntel/pech bij infra onderhoud. Minder OV gebruik leidt ook tot minder OV wat een probleem wordt voor de niet keuze reiziger.

          Ook heeft vervoersrecht 0,0000 te maken met het gebruik van vakantietreinen & vliegtuigen. Niemand van de overheid heeft gezegd dat het maken van een lange treinvakantie of vliegvakantie essentieel bijdraagt aan het welzijn en levenskwaliteit van de bevolking. Het is duidelijk een luxe.

        3. Ron Swart schreef:

          De stikstofproblematiek bestaat niet in Denemarken, Groot-Brittannië of Frankrijk. Wel in Nederland met zowaar een minister voor stikstof (wat een gotspe!). Bij onze zuiderburen heeft alleen Vlaanderen een stikstofprobleem en in Brussel of Wallonië is het stikstofprobleem volslagen onbekend.
          De globalisten/ Deep State/ illuminati willen Nederland, Vlaanderen & Noordrijn-Westfalen omvormen tot Treestate City, vandaar.

        4. Joost2 schreef:

          @Anoniem
          Waarom toegang tot goedkope treintickets naar Praag een grondrecht zou zijn ontgaat me volledig. Iets in die strekking is ook nergens vastgelegd en zou absurd zijn natuurlijk. Lange afstandsvervoer zou naar mijn mening gewoon een vrije markt moeten zijn met hier en daar wat heffingen voor vervuilers.

        5. P.J. Kroes schreef:

          Met die goedkope tickets voorkom je lege stoelen. Net als in de luchtvaart wordt gestreefd naar maximale opbrengst en maximale bezetting. Als je 6 maanden vooraf boekt heb je de laagste prijs. Zonder mogelijkheid tot annuleren. Dus DB heeft het geld al binnen, ook als je niet komt opdagen. Wil je over een uur vertrekken dan betaal je de hoofdprijs die wel 20x hoger kan zijn dan de goedkoopste stoel. Tenzij het nog steeds niet gelukt is de laatste stoelen te verkopen. Dan kan de prijs weer dalen. En gedurende die 6 maanden fluctueren de prijzen naar gelang de bezetting van de trein en andere verbindingen rondom dat tijdstip is toegenomen en de belangstelling toe- of afneemt. Daarbij spelen algoritmes een grote rol.

      2. Anoniem schreef:

        Welke kosten!
        In Luxemburg reis ik in het OV gratis,
        Daar is de afweging gemaakt wat kost meer automobiliteit of OV Mobiliteit?
        In duitsland krijgen we het 49 Euro’s Ticket dat mogelijk is, in sommige Bundeslanden 29 Euro’s.
        Mobiliteit kan overal gratis maar de fossiele industrie en autoconcerns willen verdienen en hun winsten zijn privaat, hun verliezen vergemeenschappelijkt/staat en hun maatschappelijke kosten ten koste van het klimaat, natuur, mensheid.

        1. Baardstaart schreef:

          Gratis OV bestaat niet. Als de reiziger niet een kaartje koopt bij het station betaalt de belastingbetaler gezamelijk alle kaartjes voor alle reizigers. Meestal is het een mix van beide, want als OV niet gesubsidieerd wordt is het onbetaalbaar en zakt het als een kaartenhuis inelkaar. Gevolg drukke wegen en grotere milieu/klimaat belasting.

        2. Bert Sitters schreef:

          Je kunt het moeilijk met Luxemburg vergelijken.
          Heel Luxemburg is grensgebied. Er pendelen dagelijks bijna net zoveel mensen uit Duitsland, Frankrijk en België om er te werken als dat het land aan inwoners telt. Deze pendelaars betalen belasting, maar Luxemburg hoeft veel zaken als onderwijs, huisvesting, gezondheidszorg niet voor ze te regelen.
          Fransen en Belgen werken veel in de horeca en de winkels. Duitsers vind je in de technische beroepen.
          De belastingen en accijnzen zijn laag in Luxemburg, maar er blijft voor wat betreft saldo in de la veel meer over. Dagelijks komt een eindeloze stroom even de grens over om te tanken en grote hoeveelheden tabak, alcohol, koffie en chocolade in te slaan. Met al deze staatsinkomsten kan het land gemakkelijk het binnenlands OV gratis maken. Geldt overigens alleen in de tweede klas.

        3. dries molenaar schreef:

          Tijd voor een vereffeningheffing op te leggen aan Luxemburg die dan naar verhouding aan de landen in de buurt verdeeld kan worden om de gemiste belasting te compenseren. Dwz BE, FR maar ook NL . Te veel profiteurs benadelen de gemeenschappen. Trucks tanken er 300liter diesel, rijden 20km in LU en de rest wordt opgestookt in landen rondom die de wegen moeten leveren.

    2. Otto schreef:

      De organisatoren hebben zelf eerder aangegeven dat met name de exorbitant gestegen personeels- en energiekosten een levensgroot probleem zijn. Ik ben benieuwd of GCT de zomer overleeft.

    3. Anoniem schreef:

      Ik reisde naar berlijn ostbahnhof v.v. voor 26 Euro ‘s een jaar geleden met bahncard 25% en ticket vantevoren 3 weken gekocht.
      Nu kost dat retourticket als Sparpreis 115 Euro’s 3 weken vantevoren gekocht.
      Volgens NS reisvergelijjer kost de rit met de auto 137,54 enkel v.v. 275,08 E. Excl. Parkeerkosten. Met een CO2 uitstoot van het 65 voudige dan met de trein. (WIE BETAALT DIE CO2 uitstoot?)
      Dus ov is 160 Euro’s goedkoper met bahncard 25.
      En zonder bahbcard kost een retourticket me 140 Sparpreis.
      Goede zaak die NS reisvergelijker. Zou iedereen moeten doen!

      1. Oscar schreef:

        > Nu kost dat retourticket als Sparpreis 115 Euro’s 3 weken vantevoren gekocht.

        Met BahnCard + FlexPreis weet je wat het kost. Sparpreis is een loterij. En heb je prijs, dan is je ticket ook alleen in de geboekte treinen geldig.

        Omdat ik zelf nogal eens in DE onderweg ben, heb ik een BC50. Altijd half geld en vrije treinkeuze. Dat is mij die ongeveer 250 euro per jaar wel waard.

        > Wie betaalt die CO2 uitstoot?

        De aarde. Die heeft een heeeeeeeeeeeeeele grote bankrekening, heb ik me laten vertellen. Too big to fail.

        > Goede zaak die NS reisvergelijker.

        Goed afgekeken van Deutsche Bahn. Daar zit het overigens al in het boekingsproces. Vergelijkingen met auto en vliegtuig. Kosten en carbon footprint. Onder het mom van “kijk ons eens lekker klimaatvriendelijk bezig zijn”.

        1. Anoniem schreef:

          Naar praag v.v. kost me met vetrek heden terug zaterdag met bahncard 25 235 Euro ‘s flexpreis/ sparpreis. Met bahncard 50 187 Euro’s flexpreis. Een jaar geleden met bahncard 25 Sparpreis 3 weken vantevoren met treinbinding 44 Euros. Nu geboekt voor reis in drie weken met bahncard 25 138 Euros. Met bahncard 50 138 Euros.
          Exorbitante prijsverhoging voor bahncard 25 met sparpreis boeking, velen worden buitengesloten.

        2. Anoniem schreef:

          Naar praag v.v. kost me met vetrek heden terug zaterdag met bahncard 25 235 Euro ‘s flexpreis/ sparpreis. Met bahncard 50 187 Euro’s flexpreis. Een jaar geleden met bahncard 25 Sparpreis 3 weken vantevoren met treinbinding 44 Euros. Nu geboekt voor reis in drie weken met bahncard 25 138 Euros. Met bahncard 50 138 Euros.
          Exorbitante prijsverhoging voor bahncard 25 met sparpreis boeking, velen worden buitengesloten.

          En dan zit ik meestal in treinen met een bezetting van slechts 25 – 40%.

          Recentelijk in DE ICE treinen met bezetting 20%.
          Maand februari.

        3. Annemiek schreef:

          De retourtickets naar Dresden en Praag met GCT worden momenteel verkocht via Vakantieveilingen. Zonder bieden kun je ze voor 55 euro kopen voor 2 personen, maar normaliter is er maar 1 bieder en gaan de kaarten voor 1 euro weg.

          De oude voorwaarden van GCT gelden, dus de boekingskosten (25 euro), allerlei heffingen, beddengoed en ontbijt komen daar nog bij. Een hotel moet je ook nog regelen.

          Al met al zullen er wel meer mensen intrappen dan in de nachttrein naar Wenen/Innsbruck vanavond. Met welgeteld 11 betalende reizigers ging die de grens over, maar dat is volgens NS een ongekend succes. Een ieder die denkt dat het anders gaat, nodig ik uit vooral eens te gaan kijken.

      2. Anoniem schreef:

        Gelukkig met het Deutschlandticket 49 E per maand, 1,65 E mobiliteit per dag ga ik naar Berlin, Prag, Frankfurt usw.
        Duurt soms enkele uurtjes langer op grote afstanden maar zowat. Naar frankfurt in vergelijking met IC/EC slechts 1 uurtje.
        De treinreis kan/moet je genieten.

  11. Anoniem schreef:

    De belastingbetalers is iedereen.
    In Berlijn kent met naast het 29 Euro Ticket het 9 Euro Social Ticket.
    Ik stel voor dat Nederland indien het OV niet gratis is voor mensen tot 120% van het minimumloon een Sociaal OV ticket kunnen kopen voor 19 Euros per maand. Al anderen kunnen een 49 Euro ticket kopen waarbij er een opcenten van de fossiele brandstoffen komt van 50 Eurocent per liter.
    Waarvan dan 20 Eurocent in het Nederlandse OV wordt gestopt en 30 Eurocent aan ontwikkelingslanden die door het fossiele brandstoffen autogebruik te lijden hebben.

    In Nederland groeit de koek jaarlijks maar de verdeling wordt jaarlijks steeds onrechtvaardiger verdeelt. De werkenden werken voor de 1%, die 130 maal meer een ecologische voetafdruk jaar in jaar uit veroorzaken dan de gemiddelde ecologische voetdruk van mensen die hier posten.

    1. Baardstaart schreef:

      Als je goedkope OV tickets wil uitreiken en automobilisten hiervoor extra wilt belasten zal er eerst capasiteit moeten zijn om al die reizigers in het OV te verwelkomen,zowel qua spoor capasiteit als qua personeel voor OV in het algemeen. Ik reis regelmatig met de bus en ik zie dat enorm veel chauffeurs aan hun AOW leeftijd zitten en er een enorme personeelstekorten is, te weinig nieuwe aanwas is en de stakingen de werkdruk ten grondslag ligt. Kortom dit gaat hier helaas niet werken totdat we zelfrijdende bussen en treinen hebben (waar veel mensen niet indurven) Ik hoor dezelfde geluiden uit de taxisector.

      Nederland heeft de oudste autopark in de EU landen en goedkope tweedehands auto’s maakt autorijden betaalbaar voor mensen met lage inkomens.

      Wil je dit land gaande houden dan zijn we aangewezen op automobiliteit en je zou moeten kijken hoe we mensen die om welke reden geen rijbewijs kunnen halen toch fatsoenlijke vervoersopties kunnen bieden. Nederland is veroordeeld tot leiden aan fossiele brandstffen automobiliteit.

      1. Anoniem schreef:

        Mensen moeten bewuster zijn in hun mobiliteit.
        Ze kunnen de NS reisvergelijker: auto – OV – fiets gebruiken.
        Er moet eens duidelijk gemaakt worden dat autorijden veel duurder is dan OV en fiets.
        En dat autobebruikers mega CO2 uitstoters zijn.
        Mensen moeten bewust zijn/gemaakt worden dat hun mobiliteitsgebruik ten koste gaat van hun beurs en het milieu/klimaat.

    2. Bert Sitters schreef:

      Dit is een initiatief van TUI.
      Wat kan deze reisgigant nog meer doen om vakantiegangers en stedentrippers te laten kiezen voor de trein, zoals een TUI-Expres naar Barcelona. In de zomermaanden vooral strandgangers naar Franse en Spaanse stranden en in de rest van het jaar Stedentrippers naar Nîmes, Montpellier, Girona en Barcelona. Via Tui-Spanje kan deze trein ook worden ingezet op de Spaanse markt voor Spaanse stedentrippers naar Brussel, Antwerpen, Rotterdam en natuurlijk vooral Amsterdam.

  12. dries molenaar schreef:

    In Frankrijk pakken ze het anders aan. CNN is onder de indruk:
    https://edition.cnn.com/travel/article/tgv-m-france-rail-revolution/index.html

    1. Bert Sitters schreef:

      Leuk dat meneer molenaar blij is met de TGV-M. In deze treinen komen 8 fietsplaatsen per treinstel. Dat betekent 16 fietsen in twee gekoppelde stellen. Daarbij kunnen ook nog in de zomermaanden gemakkelijk extra fietsplaatsen worden gecreëerd.

      1. dries molenaar schreef:

        De vraag is eigenlijk of treinen voor Nederland ook wekenlang rondjes rijden op de testbaan. Mogen er twee treinen tegelijk rijden om zo meer km’s te maken?

        Die fietsenterreur zou men beter indammen in plaats van aan te moedigen. We zullen rekenen dat ze de kosten van de veelal ongebruikte kubieke meters op de gebruikers omslaan.

        1. Annemiek schreef:

          Volgens mij zijn er maar op 1 plaats wat wissels en seinen op/langs de testbaan, dus dat gaat niet lukken met twee treinen. Ik denk ook niet dat het zal lukken als je gelijktijdig een trein voor de Nederlandse markt en eentje voor de Franse markt op het spoor zet, aangezien die gebouwd zijn voor verschillende spanningen op de bovenleiding.

          De periode dat de ICNG op die baan getest is, lag volgens mij in 2019.

        2. dries molenaar schreef:

          Ik had meer gedacht om twee treinstellen van hetzelfde model tegelijk te laten rijden. Zo krijg je sneller testkilometers. Het parcours is wellicht te kort en zo kun je geen remafstand houden.
          Maar door 24×7 te rijden kun je wel 10-15000km per week rijden. Is dat in het verleden ook met V250, sprinters en ICng gedaan? Als je zo wellicht 40-50.000 gereden zou hebben kun je wellicht beter baantest gaan rijden in Nederland. Dwz een paar keer per dag Amsterdam-Leeuwarden, al dan niet leeg. Wel lastig als er silstand op de baan zou ontstaan.

          Maar goed, het is aan de producent en koper.

        3. Bert Sitters schreef:

          Er misdragen zich veel reizigers in de trein, waaronder ook reizigers met een fiets. Hun aandeel is echter te gering om van “fietsenterreur” te spreken. In de Franse TGV moeten fietsen geplaatst worden op een gereserveerde plaats.

  13. P.J. Kroes schreef:

    Er zijn meer testcircuits in Europa, o.a. in Polen, Frankrijk, Italië, Roemenië, GB. Dus niet alle materieeltypen gaan naar Velim. Velim heeft twee enkelsporige testringen. Fabrikanten boeken daar een testperiode. 7×24 rijden is nergens voor nodig. Het zijn i.h.a. geen duurtests. Ze werken geplande testprogramma’s af. De mensen die dat doen willen ook eten en slapen. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ring_van_Velim

    1. Dries Molenaar schreef:

      met verschillende bemanningen kun je makkelijk 24×7 rijden. Niettemin zal heen en weer rijden meer realistisch zijn. Het is niet allemaal rechtsom in de echte wereld.

      1. Annemiek schreef:

        Je hebt er geen flauw benul van wat er zoal getest wordt, maar toch weet je blijkbaar dat ze het niet goed doen. Bijzonder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *