Home

Werkzaamheden: ICE omgeleid via Betuweroute

Op 25 november zullen er voor het eerst in de tienjarige geschiedenis van de Betuweroute reizigers worden vervoerd over de goederenspoorlijn. Wegens werkzaamheden wordt de ICE Amsterdam – Frankfurt/Basel omgeleid via de Betuweroute.

Op 25 en 26 november werkt ProRail aan het spoor, waardoor er geen treinen kunnen rijden tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen en tussen Utrecht Centraal en Rhenen. Om er voor te zorgen dat internationale treinreizigers geen hinder hebben van de werkzaamheden, wordt de ICE omgeleid via de Betuweroute. Het is voor het eerst dat dit gebeurt, schrijft De Gelderlander.

Dat de Betuweroute nu pas als omleidingsroute voor de ICE wordt gebruikt, komt omdat reizigerstreinen in eerste instantie niet toegelaten waren op de spoorlijn. De inzet van de ICE op de Betuweroute is uitgebreid getest en ook de veiligheidsregio’s zijn erbij betrokken. Die hadden geen bezwaar tegen de omleiding. Doordat de trein nu omgeleid kan worden via de Betuweroute, blijft de extra reistijd beperkt tot een half uur en hoeven er geen stations te worden overgeslagen.

Binnenlandse treinen worden niet omgeleid. De ICE, die ongeveer 7x per dag rijdt, is ook toegankelijk voor binnenlandse reizigers. Die moeten echter wel een toeslag betalen (2,40 euro per enkele reis). Omdat veel internationale reizigers een zitplek reserveren, is het aantal zitplaatsen beperkt. Binnenlandse reizigers kunnen vanuit Amsterdam gezien even snel omreizen via Amersfoort naar Arnhem en verder.

De ICE heeft vanwege de werkzaamheden een aangepaste dienstregeling. Vanuit Amsterdam rijdt de trein via de normale route naar Utrecht. Daarna gaat de trein niet richting Ede-Wageningen, maar richting Meteren bij Geldermalsen. Bij Meteren kan de ICE vervolgens de Betuweroute oprijden. Bij Elst verlaat de ICE de Betuweroute, om vervolgens vanaf Arnhem de normale route te vervolgen.

Informatie over treinkaartjes naar Duitsland is te vinden op o.a. de pagina Trein Keulen, Trein Frankfurt en Trein Düsseldorf.

This post was last modified on 19 november 2017 21:47

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug