Werkzaamheden: ICE omgeleid via Betuweroute
15 nov 2017 12:39
Op 25 november zullen er voor het eerst in de tienjarige geschiedenis van de Betuweroute reizigers worden vervoerd over de goederenspoorlijn. Wegens werkzaamheden wordt de ICE Amsterdam – Frankfurt/Basel omgeleid via de Betuweroute.
Op 25 en 26 november werkt ProRail aan het spoor, waardoor er geen treinen kunnen rijden tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen en tussen Utrecht Centraal en Rhenen. Om er voor te zorgen dat internationale treinreizigers geen hinder hebben van de werkzaamheden, wordt de ICE omgeleid via de Betuweroute. Het is voor het eerst dat dit gebeurt, schrijft De Gelderlander.
Dat de Betuweroute nu pas als omleidingsroute voor de ICE wordt gebruikt, komt omdat reizigerstreinen in eerste instantie niet toegelaten waren op de spoorlijn. De inzet van de ICE op de Betuweroute is uitgebreid getest en ook de veiligheidsregio’s zijn erbij betrokken. Die hadden geen bezwaar tegen de omleiding. Doordat de trein nu omgeleid kan worden via de Betuweroute, blijft de extra reistijd beperkt tot een half uur en hoeven er geen stations te worden overgeslagen.
Binnenlandse treinen worden niet omgeleid. De ICE, die ongeveer 7x per dag rijdt, is ook toegankelijk voor binnenlandse reizigers. Die moeten echter wel een toeslag betalen (2,40 euro per enkele reis). Omdat veel internationale reizigers een zitplek reserveren, is het aantal zitplaatsen beperkt. Binnenlandse reizigers kunnen vanuit Amsterdam gezien even snel omreizen via Amersfoort naar Arnhem en verder.
De ICE heeft vanwege de werkzaamheden een aangepaste dienstregeling. Vanuit Amsterdam rijdt de trein via de normale route naar Utrecht. Daarna gaat de trein niet richting Ede-Wageningen, maar richting Meteren bij Geldermalsen. Bij Meteren kan de ICE vervolgens de Betuweroute oprijden. Bij Elst verlaat de ICE de Betuweroute, om vervolgens vanaf Arnhem de normale route te vervolgen.
Informatie over treinkaartjes naar Duitsland is te vinden op o.a. de pagina Trein Keulen, Trein Frankfurt en Trein Düsseldorf.
Leuk, bijna jammer dat het maar één dag is. Andere passagierstreinen kunnen er alleen rijden wanneer ze geschikt zijn voor 25kV en ERTMS hebben.
De snelheid blijft beperkt tot de die van de goederentreinen ervoor. Of gaat men wat ruimte plannen vooruit zodat de ICE even los kan 🙂
dag is natuurlijk weekend…
Er komen nog meer omleidingen via de Betuweroute, bv. in het weekend 16/17 december. Die zitten al deels in de planners.
De maximumsnelheid op de Betuweroute is sowieso maar 120km/h.
Ach, zo’n speciale trein moet wat speelruimte krijgen. 140km/h moet kunnen.
Hou is ff op Dries Molenaar! We hebben nu soms al moeite om een dienstregeling richting Duitsland te krijgen over de Betuweroute als goederentrein! En dan nog ff nog meer ICE’s erdoor pompen! Laat die lekker op het conventionele spoor rijden.. 1 a 2 weekenden is nog tot daar aan toe! Dan hebben de treinspottertjes ook weer de dag van hun leven! Maar daarna weer lekker wegblijven van het goederenspoor! Ajus
Kijkaan, de oude NS-ert komt boven in de functionaris. Moeite met de dienstregeling terwijl er nog zoveel slots onbenut zijn? Volgens velen functioneert het helemaal niet en volgens insiderd vriendmans is de boel overbelast.
Starten maar met de ICE van Rotterdam naar Duitsland.
Het zou zo mooi zijn, maar helaas zijn de Sophiatunnel, de tunnel onder de Giessen en de tunnel onder het Pannerdenskanaal ongeschikt voor personentreinen.
@marcel 59. Ze zullen er wel een oplossing voor hebben of het een aanvaardbaar risico vinden gezien de trein vanaf Meteren ook gewoon door de Pannerdensch tunnel moet en dat dus ook gaat gebeuren.
De omgeleide ICE’s gaan niet onder het Pannerdensch Kanaal door. Ze gaan via Arnhem. Zie de dienstregeling.
De ICE naar Duitsland is over het hele traject tot Köln een ramp. De verbetering van spoor tussen Bunnik en Arnhem werd lang geleden geschrapt. Ook in Duitsland is het knudde.
Ook is er materieel te kort waardoor er op Amsterdam-Utrecht met de gewone trein gereisd moet worden en waarbij je op Utrecht pas in de ICE terecht komt.
Leuk dat ik het een keer met je eens ben. Een gemiste kans was om van Arnhem-Oberhausen een echte Ausbaustrecke te maken (bestaand spoor upgraden naar 200 km/h, een waar nodig een derde spoor): enorm vaak gedaan in Duitsland. Op twee (heel belangrijke) trajecten is zelfs een baanvaksnelheid van 230 km/h. Arnhem-Oberhausen is het langste ononderbroken stuk dus daar was voor een IC/ICE op zo’n lijn de meeste reistijdwinst te boeken. Volgens mij wordt de lijn nu alleen maar uitgebreid met een derde spoor (tussen aansluiting Betuwelijn en Oberhausen) en hooguit geschikt voor 160 km/h.
Zal druk worden met hobbyisten.
oprijden met een korte ei?
Elk (reis)alternatief is beter dan geen alternatief. Naast een plan A is een plan B voor speciale of nood gevallen altijd handig en bekijk ook deze omleiding via de Betuweroute positief voor op z’n minst de ICE.
Ed R.
Hoe oud zijn die bovenleidingportalen op de foto? Het is toch een wonder dat zulke fragiele structuren in beton het zo lang uithouden. Daar hebben een ontwerper en uitvoerder toch werkelijk het beste naar voren gebracht. Of komen ze uit het buitenland?
Weliswaar of-topic, maar goed: De bovenleidingportalen tussen Utrecht en Hilversum zijn er in 1941 en 1942 neergezet; door een gebrek aan staal (oorlogsindustrie) moest er worden uitgeweken naar beton. Deze “gotische” portalen zijn inmiddels tot monument verklaard.
Excuses, dit is inderdaad een zijspoor, maar: ik heb begrepen dat de ontwerper van die portalen niemand minder dan Dudok was.
Het grootste wonder is toch dat ze in zo’n goede conditie zijn terwijl het zeer slanke structuren zijn. Dit duidt op de fijnste betontechniek en kennis van zaken in een tijd dat je zou verwachten dat het wat minder prioriteit zou hebben. En wist men hoeveel dekking aan de betonwapening nodig wast om 70 jaar roestvrij te blijven? Van de Deltawerken-betonstructuren moeten we het nog zien. Hoewel het zeewater een wat agressievere omgeving creëert dan de bossen rond Hilversum
Waarom rijd de NS bijvoorbeeld niet met omgeleide treinen van Utrecht naar Arnhem? Mij lijkt het dat bijvoorbeeld een Traxx met rijtuigen dan ook over de Betuweroute zou kunnen rijden.
Het zou kunnen maar de rijtuigen of aanhang schijnen ook gecertificeerd te moeten zijn… Je kan dus niet met een Traxx en een VIRM als aanhang over de Betuwelijn.
off-topic met 2x een f hoor!
Voor wie eens op de Betuweroute wil reizen: pas op! Als ik een reis Amsterdam – Arnhem, voor morgen (zaterdag), intik op de reisplanner (op http://www.ns.nl) geeft die inderdaad de ICE weer als een van de opties. Maar een vriend heeft me erop attent gemaakt (en ik heb het net gecontroleerd) dat er in de informatie over werkzaamheden verteld wordt dat de ICE, dit weekeinde, “via een andere route rijdt” (wat we al wisten) maar ook * “is alleen toegankelijk voor reizigers met een internationaal kaartje” * en dat binnenlandse reizigers gebruik moeten maken van de binnenlandse treinen. Ik denk dat die beperking (of de vermelding ervan) alleen in de afgelopen dagen erbij is gekomen want toen ik een week of zo geleden keek, meen ik dat ik die niet heb gezien.
Persoonlijk heb ik geen zin erin om naar de Treinreiswinkel te gaan voor een kaartje naar Oberhausen.
Ik denk dat er verwarring is. Voor internationale reizigers is de ICE vrij toegankelijk. Binnenlandse reizigers mogen standaard niet mee, tenzij ze een toeslag kopen (zoals in artikel vermeld).
Welnee, het staat er expliciet vermeld dat dit weekeinde de ICE alleen bestemd is voor reizigers met een internationaal treinkaartje. “Reizigers met binnenlandse bestemmingen maken gebruik van overige treinen en/of bussen”. Dit wordt vermeld in de gedetailleerde uitleg van de werkzaamheden op de gebruikelijke plek op de webstek van de NS. Ook als u een reis Amsterdam – Arnhem intikt op de reisplanner, ziet u wel de ICE (wat me eigenlijk verbaast in de omstandigheden), uiteraard met de gebruikelijke opmerking omtrent de toeslag (wat we allemaal toch weten, ik betaal zelf regelmatig die toeslag als ik naar/van Arnhem reis) maar ook met een verwijzing naar de werkzaamheden en als u daarop klikt, krijgt u dezelfde melding van “alleen bestemd voor internationale reizigers”.
Ben beniuwed wat er gaat gebeuren als iemand het probeert. Ruzie maken met conducteurs is mijn stijl niet en ik neem geen risico’s.
Dezelfde hobbygenoot had ook geopperd dat er misschien extra controles zouden zijn bij het instappen, net als bij de Thalys met een conducteur aan elke deur, om de trein vrij te houden voor internationale reizigers, dus gisteren ging ik even kijken op Amsterdam CS, naar de ICE van 16:02 (normale vertrektijd 16:32). Interessant genoeg waren er toeslagkaartjes beschikbaar in de automaat (ik heb er géén gekocht maar drukte op het knopje om te zien of er een waarschuwing zou komen dat de trein, op die dag, niet toegankelijk was voor binnenlandse reizigers; niks daarvan). Ook de vertrekinformatie vermeldde alleen “trein met toeslag”. En er was geen extra controle op het perron. Interessant genoeg was er ruimte in overvloed, zelfs de zitplaatsen pal achter de machinist waren meestal onbezet. Die trein, halverweg een zaterdagmiddag, is zowiezo meestal niet al te druk, en zal niet interessant zijn geweest voor de hobbyisten want bij het oprijden van de Betuweroute zou het al donker zijn geweest, maar blijkbaar hadden ook de reizigers naar Arnhem, óf die trein niet ontdekt, óf niet gebruikt wegens die opmerking in de informatie. Uiteraard weet ik niet hoe het was bij de vroegere treinen.
Als op 16 en 17 december, de ICE weer deze omleiding gaat volgen, misschien doe ik er iets mee.
ach, die Betuwelijn is sowieso een mislukking. Het vollopen met vracht wil maar niet lukken, maar we zien wel steeds meer en steeds grotere vrachtwagens op de snelwegen, ook door de Betuwe paralel aan de Betuwelijn. Daar is misschien ook niks mis mee, vrachtwagens worden steeds schoner en stiller en zullen over niet al te veel jaren autonoom rijden, Vergeleken met de IJzeren Rijn door de Voerstreek of met HSL goederenlijnen in Argentinie/Brazilie (met snelle sterke Stadler treinen, die bouwen niet alleen maar gammele sprintertjes…) stelt de Betuwelijn niets voor. Iedere innovatieve overweging (breedspoor e/o geschikt voor dubbel- of driedubbeldekkers of voor magneetzweeftechniek kwam bij voorbaat niet in aanmerking). Would-be MP Fortuin wist er 15 jaar geleden al raad mee: gebruiken voor een IC/ICE Rotterdam>Nijmegen… In dat gat Rotterdam>Nijmegen sprong Flixbus heel terecht, maar zet niet door, bouwde de dienstregeling ook weer flink af, maar is immers ook te duur omdat ze de dalurenkorting van NS en Arriva over het hoofd zien. Mogelijk ook moeizaam concurreren omdat NS nu ook over de HSL naar Breda en Eindhoven rijdt waardoor Nijmegen en Roermond voor Flixbus en DB IC Bus dunne lijntjes geworden zijn. Maar er moet veel verbeteren op de OV routes Rotterdam>Nijmenen en Roermond/Düsseldorf, evenals Roermond/Arnhem/Apeldoorn/Zwolle (dat was vroeger < 1938 een stuk beter…)
Weet niet waar ik dit kan plaatsen want het is een zijspoor maar er is geen plek voor nieuwe opmerkingen van lezers. Het gaat over omleidingen, dus zet ik het hier.
Hebben anderen het volgende gemerkt?
Op za 09 en zo 10 december zijn er werkzaamheden tussen Leiden en Den Haag zodat er geen treinen rijden, dit volgens de NS-webpagina over werkzaamheden. Maar voor de Benelux geldt: stopt niet op Den Haag HS maar wél op Schiphol. Dit staat ook in de reisplanner als u een reis Amsterdam – Roosendaal intikt met datum 09 december. Het kan dus niet zijn dat de Benelux via Breukelen en Woerden rijdt, zoals vaker gebeurt als er iets is op de Schiphollijn / Oude Lijn. Maar wat dan? Gaat hij toch, dit keer, via de HSL rijden? Of is het gewoon dat er wél de mogelijkheid is om bijvoorbeeld één spoor te gebruiken op Den Haag HS, alleen niet langs een perron?
Wie het weet, mag het zeggen… 🙂
Zoals gezegd is dit een zijspoor maar: gisteren heb ik met de Benelux gereisd en inderdaad reed hij via de normale route, met het doorrijden van Leiden Centraal. Tussen Den Haag Mariahoeve en HS wordt er sporen vernieuwd zodat de sporen vanuit de richting Leiden geen toegang hebben tot de perronsporen in HS, due reden we door via het emplacement. Het omroepbericht was: voor Den Haag HS of Centraal, blijf zitten tot Rotterdam en reis terug.
Wat de ICE betreft: ik zie nu dat als ik voor zaterdag 16 december, in de reisplanner van NS, een binnenlandse reis Amsterdam – Arnhem intik, krijg ik verschillende mogelijkheden waaronder de ICE (mét toeslag) tot aan Utrecht met aldaar een overstap op de bus naar Ede-Wageningen! Maar als ik Amsterdam – Düsseldorf intik, krijg ik wél de ICE, vermoedelijk dus via de Betuweroute. Blijkbaar zijn ze er druk bezig om de spoorweghobbyisten te weren, wat ik nogal beetje gemeen vind.
Heb aan het begin van deze avond een bevestiging gekregen van @NS_online dat er gewoon a.s. weekend (16 & 17 december) meegereisd kan worden met de omgeleide ICE als zijnde een binnenlandse IC, uiteraard tegen betaling van de toeslag per enkele reis, via de Betuwe-route vanaf Utrecht Centraal naar Arnhem Centraal of v.v.! Dus ik ga het toch proberen/doen!