fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Wie wordt de nieuwe NS-directeur? Vakbonden verdeeld over urgentie

28 jun 2022 9:23

Er is nog niets bekend over de opvolging van Marjan Rintel als president-directeur bij de NS. De topvrouw verlaat het vervoersbedrijf om eind deze week te beginnen als topbestuurder bij luchtvaartmaatschappij KLM, maar haar huidige werkgever kan nog niets melden over een definitieve opvolger. Financieel directeur Bert Groenewegen neemt zoals gepland haar werkzaamheden over totdat er een opvolger is.

VVMC: haast geboden

Vakbond VVMC vindt dat de NS haast moet maken met het aanstellen van een definitieve opvolger. “Het mooiste zou zijn om binnen drie maanden iemand te hebben, maar in ieder geval dit jaar nog”, aldus bestuurder Rob de Groot. Volgens hem is het belangrijk dat er een definitieve oplossing komt met het oog op het verhelpen van de “grootste problemen bij de NS”: het sluiten van een nieuwe cao en het oplossen van de personeelstekorten. Door een gebrek aan beschikbaar personeel rijden er al weken minder treinen.

FNV: prioriteit bij andere vacatures

Vakbondsbestuurder Henri Janssen bij FNV vindt gezien die tekorten dat bij het invullen van de vacature van president-directeur juist de minste haast is. “Er rijdt geen trein minder door het ontbreken van Rintel. Ik heb wel gehoord dat mensen geen vrij kunnen krijgen door het aantal openstaande overige vacatures.” Volgens Janssen moet alle aandacht naar het invullen van andere vacatures en het verhogen van het huidige cao-bod. “De topbestuurder gaat daar geen ‘gamechanger’ in zijn.” Deze weken zijn er nog twee cao-overleggen.

Verbinder

De Groot ziet het liefst dat de opvolger een achtergrond heeft in het werkveld, maar ook beschikt over politieke ervaring. Hij heeft namen in zijn hoofd, maar wil die niet noemen. De nieuwe persoon aan de top moet volgens hem opkomen voor het personeel, maar ook op politiek gebied iets kunnen bereiken. Een voorbeeld is voormalig topman Roger van Boxtel, “een politiek dier” die volgens De Groot op dat vlak zeker iets heeft bereikt. Uit ervaringen van medewerkers die in de medezeggenschapsraad zitten, maakt de vakbondsman op dat er nog niet concreet een opvolger in beeld is.

FNV’er Janssen is vooral op zoek naar een verbinder tussen de werkvloer en de top, een rol die Rintel volgens hem niet heeft kunnen vervullen. Zij heeft “gestuurd op krapte”, terwijl in nieuw beleid meer aandacht zou moeten zijn voor de menselijke maat en het uitbreiden van het personeelsbestand. Janssen vindt ervaring in “het spoor” niet noodzakelijk.

(c) ANP

63 gedachten aan “Wie wordt de nieuwe NS-directeur? Vakbonden verdeeld over urgentie”

  1. Karel Geerts schreef:

    Volgens de vakbonden draait het bij NS dus nog steeds om het personeel, de reiziger is niet relevant.

    1. Daniël schreef:

      Tja, laten we hopen dat dat ooit nog eens gaat veranderen! Treinen opheffen omdat het gemakkelijk is is natuurlijk niet meer te verkopen…

      1. Simon schreef:

        Ik lees zojuist op de site ovpro.nl dat het ministerie zeer tevreden is over NS.
        Met andere woorden; waar maken die reizigers zich druk over?

    2. Steve schreef:

      Reiziger staat altijd nog voorop, maar de hardste steek onder de riem is wanneer NS jouw trein niet kan rijden.

      Reizigers staan ook eigenlijk alleen als nasleepschade als het het personeelstekort betreft.

  2. Brabo schreef:

    Kennelijk is er volgens de vakbonden onbeperkt geld aanwezig

    1. bert sitters schreef:

      Duo-baan voor Dries Molenaar en Annemiek met Hanzeboog als topadviseur.

      1. Anoniem schreef:

        Bert:

        Bedankt voor jouw compliment. Nee alle gekheid op een stokje 😉

        Als ik mag meespelen bij NS wil ik graag bij de afdeling (ICNG)treinen zitten 😉

        Nu over de directeur. Laten ze (ruim) de tijd nemen voor een nieuwe directeur. Het is a hell of a job. NS is al bij velen een pispaal. En NS directeur helemaal. De genoemde Roger van Boxtel werd als politicus serieuzer genomen dan als NS directeur. In geval met de discussie rondom versnelling van reistijd naar Berlijn terecht. Dat was niet reeeel

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Deel 2:

          NS directeur moet een dikke huid hebben. De afgelopen periode is gebleken dat contact met de werkvloer belangrijk is. Communicatie laat te wensen over. Zoals wel vaker. Niet vreemd als in Utrecht vooral financiële expert i.p.v. technische experts zijn. Allebei belangrijk. Maar daar moet de directeur een afweging in maken. Want specifiek kiezen voor het financiële aspect is niet altijd het beste. Het is vaker een combinatie van meer aspecten.

          NS directeur moet ervan bewust zijn dat treinreizigers op de eerste plaats moeten staan. Daarom is het personeel dat direct of indirect contact heeft met de treinreizigers essentieel. Die zijn het visitekaartje voor NS. Treinmachinist, conducteur, loket medewerkers, schoonmakers, treindienstleider e.a.

          Enigszins politieke ervaring is meegenomen. Maar niet doorslaggevend. Zie De 66 Roger van Boxtel die gecorrigeerd werd door Stientje van Veldhoven. Ook D 66.

        2. dries molenaar schreef:

          Volgens de krant AD kun je in het weekend de ICng bekijken op Rotterdam Centraal. Stilstaand… Maar wie weet mag je meerijden naar het rangeerterrein.

      2. Hildebrand (treinreiziger.nl) schreef:

        Hmmm. Ik weet niet wat ik hier van moet vinden. Beetje ongepast. Of zie je zelf ook bij dit trio als directeur NS international met afdeling fiets?

      3. dries molenaar schreef:

        Is dat dan wel met een vol salaris? Anders wordt het wel afzien. Eerder zou men een directeur met een aantal keizerlijke stokkendragers moeten vinden om zo het gezag af te dwingen.

    2. Annemiek schreef:

      Wie het artikel in het FD van vandaag heeft gelezen, zal begrijpen dat NS per vorig jaar al een sterke directeur nodig heeft die het personeel (als grootste kostenpost) niet ontziet. Geen wonder dat het FNV vindt dat dat nog wel effe kan wachten.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Personeel niet ontziet. Hoe moet je dat interpreteren? In ieder geval moet NS zo snel mogelijk goed personeel op de juiste plaatsen hebben.

        En niet alle functies bij NS kunnen medewerkers zo maar beginnen. In ieder geval zal de NS directeur snel het personeelsbestand op orde moeten hebben.

        1. Annemiek schreef:

          Gezien het gebrek aan personeel en de steeds nijpender wordende financiële situatie, is er bijna geen ontkomen meer aan een overgang naar eenmansbediening op de treinen. Dat betekent dat conducteurs moeten worden omgeschoold richting S&V-teams of machinist. Of dat ze het bedrijf moeten verlaten. Beter vroeg dan laat maakt NS die beslissing.

          CNV heeft het over dat rijdend personeel zinvol werk wil doen. Wat hadden die mensen dan verwacht dat ze zouden gaan doen toen ze conducteur of machinist werden? Toch niet, zoals de conducteurs nu, de hele dag Youtube-filmpjes kijken? Een nieuwe bestuurder moet veel dwingender taken en prestaties afdwingen van rijdend personeel. Het ziektepercentage ligt op 12%. Dat zie je anders alleen bij muitende ambtenaren. Nooit in een noodlijdend bedrijf, wat NS in feite is. Gemiddeld is iemand dus ruim 6 weken per jaar ziek. Tel daar het verlof bij op, dan betekent dat dat er van iedere 4 werknemers altijd eentje niet inzetbaar is.

          Andere oplossing voor NS zelf, zou het afstoten van lijnen kunnen zijn op plekken waar sowieso beter kan worden aanbesteed. Zoals in Noord-Holland, de lijn naar Heerlen, Zeeland, tussen Arnhem en Utrecht etc. etc. Daarnaast kan NS zonder grote problemen ritten schrappen. Ik denk dat zeker 10 tot 15% van de ritten in de randuren (en soms zelfs in de spits) dusdanig slecht bezet is, dat ze zonder grote problemen kunnen worden geschrapt. Dat zal bijvoorbeeld betekenen dat op sommige trajecten in de avond 2 keer per uur een intercity rijdt in plaats van 4 keer.

  3. Chris schreef:

    Ik zou zeggen zolang de vacatures onder het personeel niet opgevuld zijn, ook geen president-directeur. Laat de overige directieleden het maar om toerbeurt er telkens twee weken of een maandje naast doen. Creëer je een soort directiecomité met roulerend voorzitterschap en komt iedereen evenredig aan bod met zijn of haar kwaliteiten (extra voordeel) én kun je het geld dat je uitspaart investeren in je personeel.

    1. Otto schreef:

      U begrijpt niet wat het woord investeren betekent, dat is iets anders dan geld uitdelen.

    2. Annemiek schreef:

      Aanstaande is de moeilijkste periode die NS in decennia heeft meegemaakt, mede veroorzaakt door jarenlang stuurloos aankloten. NS kan er maar beter voor zorgen dat er snel een sterke president-directeur komt. Bijvoorbeeld om het FNV, dat blijkbaar alweer staat te springen om te gaan muiten, terug in het hok te drukken.

      1. bert sitters schreef:

        De FNV (de Federatie Nederlandse Vakbeweging)

      2. Hanzeboog2012 schreef:

        President – directeur van NS is belangrijk. Maar niet bepalend. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

        De NS moet algemeen goed zijn. Met een sterke president – directeur bij NS is ineens niet alles opgelost. Daar zijn meer belangrijke NS mensen voor nodig op verschillende niveaus.

      3. Chris schreef:

        Tsja, ze hadden met Timo Huges op zich een sterke. Maar ja, die moest het veld ruimen.

    3. Anoniem schreef:

      Ik hoorde dat Jacco van de Tak, directeur Communicatie & Corporate Affairs van de NS en provinciaal voorzitter van het CDA Utrecht wel zin heeft in een stapje hoger.

      1. Annemiek schreef:

        Gezien het werkelijk bespottelijke niveau waarop NS functioneert qua communicatie, is het inderdaad hoog tijd dat die gast een andere functie krijgt. Het liefst ergens waar hij geen schade aan kan richten.

  4. Kees schreef:

    Wordt de invloed van de rol van president-directeur niet overschat? Een organisatie is meer dan alleen een leidinggevende.

    1. Rudy schreef:

      Een directeur is een man die de lijnen uitzet in het belang van het bedrijf, het algemeen belang en vooral zich niet laat chanteren door pressiegroepen:
      – Ministerie/Aandeelhouder
      – FNV
      – Rover/Treinreiziger.nl
      – ProRail

      Maar zolang de verhouding tussen ProRail en de NS niet aanzienlijk verbetert, is de functie van NS-directeur een verloren zaak.

    2. Annemiek schreef:

      Overschat? Als een schip door de storm vaart, hoort er een kapitein op de brug te staan. Niet de meisjes van de marketing.

      Een groot probleem is juist dat afdelingen langs elkaar heen werken en niet doen wat belangrijk is. Kantoren vol jonge HBO’ers die allemaal met leuke projectjes bezig zijn, maar als er iets praktisch geregeld moet worden (zoals bussen tijdens werkzaamheden, een betrouwbaar werkende app), dan lukt het allemaal niet. Marketing is bij NS belangrijker dan de kerntaken, maar luisteren naar de wensen van de best betalende klanten is er niet bij en de klantenservice is vrijwel geheel uitbesteed aan Webhelp. En zo kan ik wel effe doorgaan. Een nieuwe president-directeur mag schoon schip maken.

      Uitgaande van het feit dat Nederland schande zal spreken van het salaris van een geschikte president-directeur, zal er wel weer een of andere stoethaspel worden gescout voor de functie, die denkt het allemaal nog wel te redden met wat polderen.

      1. Rudy schreef:

        Ga uit van continuïteit. Vorige president-directeuren
        1. Marjan Rintel: directeur marketingstrategie KLM
        2. Rogier van Boxtel: politicus
        3. Timo Huges: bedrijfskundige en directeur van oninklijke Coöperatieve Bloemenveiling
        4. Bert Meerstadt: consultant Marketing and Brand Strategies
        5. Aad Veenman: werktuigbouwkundige Hoogovens, bestuurder Stork

        Als we de laatste directeuren bebijken, dan is een consultant, een marketeer of een politicus waarschijnlijk. De laatste technicus was Aad Veenman.

  5. Laurens Smid schreef:

    Als u het heeft om chanteren heeft is er een die de boel chanteert of aan muiterij doet dat is toch wel de FNV zie maar maar de stakingen bij het streekvervoer er is een akkoord gesloten met de CNV maar dat vindt de FNV niet voldoende! dus gaan ze muiten d.m.v. stakingen zij snappen niet dat het ov nog niet herstelt is van de corona crisis maar dat zal ze niet interesseren het enige wat zij kunnen is muiten! niet de overige doel groepen! Rover komt voor de reiziger op maar chanteert niet en trein reiziger helemaal niet hij publiceert allen nieuws berichten en zit niet bij de NS aan tafel. ProRail zorgt dat alles werkt op het spoor en het ministerie/aandeel houder die zorgt dat de NS voldoende geld krijgt voor het laten rijden v/d treinen.

    1. Brabo schreef:

      Dat ProRail zorgt dat alles werkt op het spoor is me de laatste jaren niet opgevallen. Misschien is dat hun streven maar dan falen ze jammerlijk.

  6. Baardstaart schreef:

    Laten we wel wezen dat een bedrijf of organisatie langer functioneert zonder bestuurders dan zonder personeel.

  7. Arjan Krabbenbos schreef:

    De nieuwe directrice of nieuwe directeur kan misschien ook een van buitenlandse achtergrond zijn of worden. Beetje diversiteit is altijd leuker en waarom dan ook niet? Een beetje langer op zoek gaan naar een opvolger/opvolgster is toch helemaal niet erg, zeker nu er veel ziekteverzuim is. Stel een top 3 of 5 samen en wie de meeste stemmen heeft wint de baan! Als NS ook per trein naar zijn sollicitanten gaat , zal dat een enorme uitdaging zijn! Omgekeerd solliciteren is thans een nieuwe vorm van aanwerving nieuw personeel! Succes met zoeken en hopelijk blijft hij/zij een langere tijd aanwezig dan de huidige Vrouw Rintel Zij keert weer terug naar de KLM en zijn vliegtuigen!

    1. Tim schreef:

      Ik vraag me af welke masochist(e) überhaupt interesse heeft in deze baan. Je moet als manager toch wel radeloos zijn om of van NS te willen worden.

  8. Realisme graag schreef:

    Bij dit alles praat er niemand over het belang van de klant, die wel degene is die het bedrijf overeind houdt. Je krijgt de indruk dat bij NS alles draait om de belangen van het personeel en dat geeft weinig hoop voor de toekomst.

    1. Eef schreef:

      Toen ik dit artikel las was ook mijn eerste reactie dat NS kennelijk een sociale werkplaats is waarbij het er alleen om gaat om het personeel aan een goede boterham te helpen.

  9. vissers schreef:

    Ach-je kan het ook vanaf een afstand wat sociologischer bekijken: nu er gebrek aan alle soorten personeel is betekent dat dus ook dat je best de kantjes ervan af kan lopen-want ontslaan doen ze dan toch niet. En het geedt de bondjes meer macht-zie Schiphol. Niet alles zo van ach arme-die onderbetaalde hardwerkertjes bekijken, aar gewoon als machtsspel van 2 partijen-die best tegen elkaar opgewassen zijn, als niet alles meteen in de emosie wordt getrokken. Net als steeds weer dat gepapagaai (hersenloos napraten) dat er meer werknemers aan directie zouden moeten zitten-er is al inspraak volop+genoeg. En anders weten ze heus wel andere maniertjes om hun zin gedaan te krijgen.
    Dat een direkteur nou perse technisch zou moeten zijn is onzin. En eentje die enkel bevelen van boven afroept zal het ook niet lang uithouden-zie eerderen. Kan je als reiziger weer eindeloze stakingen verwachten.
    Overgaan op 1-man bediening is vakkundig door opbouw treinstellen en meteen opstekend hevig protest-werkgelegenheid weg!-voorlopig kansloos. Heel geleidelijke invoering hoeft dan ook niet te betekenen dat iedere HC meteen weg moet.
    @rea: als klant ben je nu eenmaal in OV 100% afhankelijk van wat personeel wil/kan doen-zie boven, in tijden van krapte trek je aan kortste eindje. Precies mijn 1e zin: machtsstrijd.

    1. Otto schreef:

      Er is één probleem met je betoog: het geld is op.

  10. Ed boelens schreef:

    Zet op vrijwillige basis gepensioneerde machinisten, op de korte ritten .

    1. Brabo schreef:

      Gepensioneerden onvrijwillig tot werken dwingen zal sowieso niet lukken. Het probleem is dat de meeste gepensioneerden er weinig trek in zullen hebt omdat ze dan in combinatie met hun AOW+pensioen door het nivellerende belastingsysteem nauwelijks iets overhouden van hun gewerkte uren.

      1. Karel Geerts schreef:

        Dat is dezelfde reden waarom steeds meer mensen parttime willen werken. Door de extreme nivellering houd je als je meer uren maakt daar netto nauwelijks iets van over. Het belastingsysteem ontmoedigt werken.

        1. Hildebrand (treinreiziger.nl) schreef:

          Dat is vooral als je goed salaris hebt. Bij minimum loon speelt dat probleem bij mijn weten niet of veel minder.

        2. Annemiek schreef:

          Ik heb in de coronaperiode een poosje in de zorg gewerkt. Toen wilden uitzendkrachten liever geen vijfde, maar zeker geen zesde dag in de week werken, want dat leverde veel te weinig op. In feite werk je dan voor de voor de belastingdienst.

        3. Karel Geerts schreef:

          @hildebrand
          Klopt, alleen werken conducteurs en machinisten werken nu niet bepaald voor het minimumloon.

      2. bert sitters schreef:

        Nivellering is prima, maar dan voor de hogere inkomens.
        Werken wordt steeds meer belast, maar vermogenswinst in verhouding minder

        1. Realisme graag schreef:

          De rechter heeft vorig jaar niet voor niets de vermogensheffing onderuit gehaald omdat die neerkwam op onredelijke onteigening.

        2. bert sitters schreef:

          Die vermogensheffing was vooral nadelig voor kleine spaarders die geld opzij zetten voor hun oude dag. Die heffing ging uit van rente die zij zouden ontvangen, maar op spaarrekeningen krijg je geen of nauwelijks rente meer. Zij moesten dus ieder jaar inleveren op hun eigen geld, waarover ze al eerder inkomstenbelasting hadden betaald.

        3. Realisme graag schreef:

          @bert Sitters
          Het gaat om de grote spaarders, kleine spaarders betalen zijn vrijgesteld van belasting. En 2021 gaat hetzelfde probleem komen met mensen met aandelen, die moeten belasting betalen terwijl het rendement op aandelen de eerste helft van het jaar -20% bedraagt.

  11. Luc van Vessem schreef:

    Dhr Veenman had buiten inhoud een strek ontwikkeld menselijk gevoel, maar wil je een CEO hebben van dat niveau dan zul de Balkenende norm moeten loslaten. Kwaliteit kost geld.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Hij kon niet zo goed tegen kritische vragen. Maar hij zat ook op de bok (draaide dus machinisten diensten). Dat maakte dat hij wel goed begreep waar machinisten mee te maken had.

  12. CK schreef:

    Laten we alsjeblieft de mening van de vakbond negeren en de reiziger voorop zetten. Beter nog, laten we eens een directeur der spoorwegen neerzetten die actief vijandig is tegenover de vakbeweging

  13. johan II schreef:

    Ik ben voor een boer als directeur NS.

    Geen politicus/consultant/vakbondsprater/old boy-old girl-new lbthq networker etc. De institutionele gekte mag helaas wel wat opgepookt worden voordat verbijstering doordringt.
    OV is het gebed zonder end, de inherente stilstand, zonder gevoelde sense of urgency. En laat dat nu net de basisvoorwaarde zijn voor innovatie (volgens de innovatie wetenschap).
    Denk dat zowat elke boer verbijsterd zal zijn als ie bij NS/OV belandt.

    (al zal ook hij/zij genegeerd worden, zoals iedereen genegeerd wordt, reiziger, werknemer, directeur, minister, treinreiziger.nl)

    1. Realisme graag schreef:

      Waar je in essentie gelijk in hebt is dat OV-bedrijven en hun personeel zich niet kunnen of willen aanpassen aan de tijd en alles willen houden zoals het in 1960 was.

    2. bert sitters schreef:

      Helaas moeten veel boeren de komende tijd stoppen. NS heeft juist mensen nodig. NS kan een boerenbedrijf worden en pelotons boeren met hooivorken inzetten tegen zwartrijders en herrieshoppers in de stiltecoupes. Als je een tractor weet te besturen naar het Malieveld, kun je ook op de bok van een trein.
      De railcatering komt terug met verse boerenproducten.
      De bedrijfsfilosofie wordt: “Niet ouwehoeren maar boeren. Met de poten in de modder.”

    3. Simon schreef:

      Briljant idee!
      Deed Pier niet iets met paarden?

      1. bert sitters schreef:

        @Simon
        Bedoel je Pier Eringa (Grote Pier) is hij in de markt?

        1. Simon schreef:

          Geen idee of hij in de markt is, maar ik meen me te herinneren dat hij goed met paarden overweg kan.
          Hij zou het denk ik wel kunnen maar ik vraag me af of hij het zou willen.
          Dat zou een stevig sollicitatiegesprek worden met de minister.

      2. Anoniem schreef:

        Pier is voor zover ik weet geen masochist

  14. bert sitters schreef:

    Waarom geen vakbondsleider als CEO van NS? Er is wel eens een vakbondsleider voorzitter geworden van een werkgeversorganisatie. (de andere kant dus).

    1. Realisme graag schreef:

      Goed idee. Mag hij zijn leden gaan vertellen dat er geen geld is voor salarisverhogingen.

  15. Martin schreef:

    Het blijkt uit de vele reacties dat de beste stuurlui aan wal staan, o.a. Hanzeboog2012 en Annemiek spannen de kroon. Getuigt van weinig kennis van zaken.

    1. johan II schreef:

      Op het schip OV staan geen stuurlui. Het is dobberen.

      1. bert sitters schreef:

        Tja de beste stuurluit staan aan wal.

    2. Hanzeboog2012 schreef:

      Dank je wel!😁 Zullen we het leuk houden? Het is gewoon een forum. Niet meer dan dat.

  16. johan II schreef:

    Dat woord in de titel ‘urgentie’.

    Het enigste waar OV-bedrijven – vakbonden – consultancies – (en daardoor ook politiek) urgentie bij voelen is geld.

    Echt elk project is inhoudelijk belabberd en duurt jarenlang, zelfs decennialang. Lees de treinreiziger.nl artikelen maar na. En inhoudelijk is het aantoonbaar altijd gatenkaas. Lees de reacties onder artikelen maar na.

    Kortom zelfs Sherlock Holmes zou afgelopen 3-4 decennia geen aanwijzingen kunnen vinden die duiden op daadwerkelijke urgentie (voor de reiziger).

    Daarom ik zou willen Hildebrand dat je dat soort suggestieve lege politiek woorden niet meer overneemt.

    (de correlatie tussen de woorden NS-directeur en urgentie lijkt me net zo groot als die tussen Putin en democratie)

  17. Anoniem schreef:

    Nu een conducteur zo goed als onzichtbaar is doordat hij/zij in de cabine waar de meester niet zit, verblijft en alleen de deuren sluit na gefloten te hebben, zou het personeelstekort in één klap opgelost kunnen zijn als de meester het gezag heeft de vertrek procedure te volgen en de conducteurs op de stations reizigers controleren op hun vervoersbewijs.
    Wat betreft de PDa is het wenselijk om jobhopperij zoals mevrouw Rintel heeft laten zien, te voorkomen. Terug naar eigen kweek, de tijd dat NS nog alle kennis in huis had. De tijd voordat Den Besten het bedrijf ontmantelde tot een weltfremde marketingclub die puur op winstmaximalisatie gestuurd wordt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.