Zorgen over invoering ERTMS
Oppositiepartijen D66 en CDA zijn onaangenaam verrast door het bericht dat het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS flink duurder kan worden dan verwacht. Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) wil opheldering van verantwoordelijk staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur), Sander de Rouwe (CDA) heeft geen behoefte aan uitleg van de bewindsvrouw, hij wil experts horen.
Van De Rouwe mag het voor woensdag geplande debat over spoorveiligheid worden geschrapt. "Een Kamerdebat heeft nu niet zoveel zin. We krijgen toch alleen pr-praat van het ministerie´´, aldus De Rouwe. "Afgelopen week is er tijdens een presentatie op het ministerie met geen woord gerept over de problemen die experts nu aankaarten. Hogere kosten, technische problemen en minder testritten door een conflict tussen NS en ProRail: dat zijn toch cruciale punten waar de Kamer wat over zou moeten horen.´´ Hij wil dat de Kamer eerst met deskundigen praat.
Duurder
De Volkskrant meldde maandag dat het nieuwe systeem volgens experts een fiasco dreigt te worden en dat de kosten te optimistisch zouden zijn ingeschat. ERTMS zou niet 2 maar 5 tot 8 miljard euro gaan kosten. Van Veldhoven wil daar uitleg over van Mansveld. "Er lijkt in elk geval informatie niet te zijn gedeeld waarvan het voor de hand had gelegen dit wel te doen. De Kamer moet goed geïnformeerd zijn, om nieuwe problemen met de aanbesteding van spoorinfrastructuur te voorkomen.´´
Spreekverbod
Bij een proef met het systeem doen zich technische problemen voor. Dit blijkt uit gesprekken met betrokkenen en documenten in het bezit van de Volkskrant. Het ministerie van Infrastructuur is op de hoogte van de problemen. De experts van het proefbedrijf mogen hun zorgen niet overbrengen aan het parlement: hun is een spreekverbod opgelegd.
Minder proefritten
Door een conflict tussen NS en ProRail op een ander dossier hebben tijdens de proef veel minder testritten met NS-materieel plaatsgevonden dan was gepland, zo weet de Volkskrant. Daardoor kon tijdens het proefbedrijf het gedrag van treinen met het nieuwe systeem op glad spoor niet goed worden onderzocht.
Buitenlandse ervaringen
Staatssecretaris Mansveld erkent via een woordvoerder in de krant dat de Tweede Kamer nog niet is geïnformeerd over de problemen. "De proef is bedoeld om van de te leren, en dat is precies wat er nu gebeurt." Zodra de proef is afgerond, zal Mansveld de Tweede Kamer uitgebreid informeren. Ze zal ook buitenlandse ervaringen met het nieuwe veiligheidssysteem laten meewegen.
NS en ProRail
Ook woordvoerders van NS en ProRail bevestigen tegenover de Volkskrant de tegenvallers bij de proef, "maar dat is ook waarom je een proef doet". Van conflicten tussen NS en ProRail is volgens hen geen sprake – in tegenstelling tot wat de rapportage van het proefbedrijf hierover meldt.
Bron en copyrights: ANP / Volkskrant