Zweden overweegt aanbesteding nachttrein Malmö – Keulen
15 jan 2020 16:02
Zweden wil een nachttreinverbinding introduceren met West-Europa. Een nachttrein Malmlö – Keulen wordt als het meest kansrijk gezien. Op langere termijn zijn ook Frankfurt, Brussel, Berlijn en Basel mogelijke bestemmingen. Er zijn echter verschillende complicerende factoren, daarom wordt er eerst nader onderzoek verricht.
Stockholm – Hamburg
Dat meldt de Zweedse spoorbeheerder Trafikverket. In april zal het eerste deel van het onderzoek worden afgerond. In het onderzoek wordt er onder andere gekeken naar de dienstregeling en de beschikbaarheid van locomotieven en rijtuigen.
Gedacht wordt aan een verbinding tussen Malmö en Zuid-Duitsland, bij voorkeur Keulen. “De reistijd op deze route is redelijk en er zijn goede mogelijkheden voor verdere verbindingen vanuit Keulen”, zegt Anna Fällbom op de website van de spoorbeheerder. “We zien ook goede kansen voor verkeer tussen Stockholm en Hamburg. Maar daar moeten we eerst het onderzoek verdiepen.”
Aanbesteding of onderhandse gunning
In het onderzoek wordt zowel gekeken naar een openbare aanbesteding als naar onderhandse gunning. Bij een onderhandse gunning zal de verbinding vermoedelijk sneller gerealiseerd kunnen worden, omdat een aanbestedingsprocedure tijdrovend is.
Een moeilijkheid met een directe nachttrein naar Zweden is het tekort aan geschikte rijtuigen. Rijtuigen moeten zowel voldoen aan de Zweedse, Deense als Duitse regels. “Natuurlijk kun je nieuwe treinen bestellen, maar zo’n oplossing kost tijd. Daarom bevelen we op korte termijn een aanbesteding aan die is gebaseerd op de operator die de voertuigen zelf levert”, zegt Anna Fällbom.
Zweedse trein wint aan populariteit
Tussen Malmö en Berlijn is er al een particuliere nachttrein, de Snalltaget. Die trein gaat in 2020 vaker rijden, maar rijdt alleen in het hoogseizoen dagelijks. Het betreft de enige internationale trein die nog met de veerboot mee gaat (zie: afscheid Varende trein Hamburg – Kopenhagen)
In Zweden groeit het treingebruik aanzienlijk. Tegelijkertijd is er sprake van een lichte afname van het vliegtuiggebruik binnen Zweden. Het Zweedse netwerk biedt echter beperkte mogelijkheden om verdere forse groei te faciliteren.
Goed nieuws, wat een voortvarendheid. Wellicht heeft de ÖBB zin. Wat is het verschil in eisen. Ze kunnen toch gewoon de de Duitse certificering af stempelen voor DK en SE? Hoe zit het met de bovenleidingspanningen? Die hebben ze helemaal niet in DK?
NB Keulen ligt niet echt in Zuid-Duitsland. Het is wel een knooppunt van veel transportmodi.
Wat is het deel waar geslapen wordt? Dan wordt er niet gestopt neem ik aan. Keulen is wel prettig dicht bij Oost-Nederland maar Duisburg of dergelijk is nog beter. Als het eenmaal zou rijden zou er een passende verbinding uit Utrecht moeten zijn. Anders uit Venlo of Maastricht. De notoire trein naar Berlijn kruist natuurlijk bij Osnabrück maar daar ligt iedereen nog op één oor?
Ik denk bij zuid-Duitsland ook eerder aan München, Stuttgart en Neurenberg en niet aan Keulen inderdaad
Vanuit Zweeds perspectief heet alles al snel het zuiden. Binnen Duitsland geldt dat ook: in München vindt men Hannover deel van het noorden, wie boven Hamburg woont vindt dat het midden, en dan begint bij Frankfurt/M het zuiden… Maar inderdaad, Keulen is wel errug noordelijk!
En ASD – Malmo zou ook vele klanten kunnen trekken te financieren uit de pot ontwikkelingshulp lijkt me op zijn plaats want oh oh die geldkwesties toch, heeft NS met WagonsLits dan helemaal niets verdient die 30 jaar?
Er zijn al lang geen nachttreinen meer. U begrijpt wel dat de opbrengst gewoon in het resultaat is opgenomen en dat je daar 20 jaar later geen treinen meer van kan laten rijden. Het zal toch uit de toekomstige opbrengst moeten komen.
25kV/50Hz van Kopenhagen naar Rendsburg.
Moet Padborg zijn natuurlijk 🙁
hhhm, ik dacht eigenlijk 25kv in Denemarken (van Kopenhagen to Padborg) en 15kv in Zweden en Duitsland….
Zie oa https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_Denmark
sorry, mijn reactie kruisde jou verbetering 😉
lol, s**t happens, geeft niet. kWeet niet waarom ik Rendsburg zei. Had ook wel Sønderborg kunnen zijn 😀 , afgaand op mijn nautisch verleden 😀
Je had vroeger een exprestrein Amsterdam- Kopenhagen nietwaar? Kan deze weer in erenworden hersteld met een verlenging naar Zweden?
“Een moeilijkheid met een directe nachttrein naar Zweden is het tekort aan geschikte rijtuigen. Rijtuigen moeten zowel voldoen aan de Zweedse, Deense als Duitse regels.”
Daar wil je nog een 4e aan toevoegen?
Het zou een andere trein zijn. En die gaat niet naar Malmö. Dus NL, DE, DK. Maar wanneer de locs bestaan kan de trein net zo goed naar Malmö
Maar het gaat om de rijtuigen. Op het spoor tuusen DK en S mogen de toiletten niet lozen, bijvoorbeeld. Misschien ligt het euvel daar wel?
Wat een uitvinding was dat. Het is toch ongelofelijk dat dit nog niet zo lang geleden ook in Nederland praktijk van alle dag was. Wordt er in DE nog op het spoor geplast?
In Nederland is het nog steeds praktijk van alledag. De ICM3’s lozen nog direct op het spoor en een deel van de VIRM’s ook.
Afhaneklijk van het treinmodel is het hier geen praktijk van alle dag of alle treinen. Iedere nieuwe of gemoderniseerde trein is tegenwoordig met opvangreservoir
Quote:
Een nachttrein Malmö – Keulen wordt als het meest kansrijk gezien.
Een dergelijke trein moet een locomotief hebben die is voorzien van alle Duitse, Deense en Zweedse beveiligingssystemen. En die onder 15 KV en 25 KV kan rijden.
Die locomotieven heeft DB Cargo al. DB Cargo beschikt over Traxx serie 185 locomotieven die al tussen Duitsland – Denemarken – Zweden rijdt. Zullen ze ter overbrugging nog die oude slaaprijtuigen kunnen inzetten die wel moet voldoen voor het rijden in die drie landen.
Daarna kunnen ze beter moderne nachttreinen aanschaffen. Zeker met het oog met de ingebruikname van de Fehmarnbelttunnel waardoor de treinverbindingen tussen Malmö – Keulen aanzienlijk sneller kan worden.
Heeft DB Cargo die locs dan vrij en beschikbaar?
Rijden met oude wagons zal geen reclame zijn. Beter vindt men wat moderns.
Zoals eerder gezegd zou men beter wagons door een vliegtuig-interieur bedrijf laten inrichten. Die beneden deks slaapruimtes zien er wel super uit. En ook zou men dubbeldekkers moeten gebruiken om zo meer éénpersoons plekken te kunnen maken. Het is normaal al loophoogte dus een slaapcabine kan er ook in. Wellicht met privé douchecabines. Dat heb je in het vliegtuig niet.
Niemand gaat nieuwe rijtuigen aanschaffen want dan is zo’n helemaal nooit rendabel te maken.
U heeft het idee dat nieuwe dingen duurder zijn om af te schrijven dan oudere dingen die nog maar een paar jaar mee zouden kunnen? In het bedrijfsleven gaat dat toch wat anders.
Ik denk dat het voor de Zweedse overheid niet echt belangrijk is dat de verbinding rendabel is. Ik denk dat de Zweden als ze zon verbinding instellen, het goed zullen doen. Dus met nieuw materieel, al dan niet gefinancierd door de overheid uit mileu overwegingen, comfortabele bedden, wifi, en alles wat een nachttrein aantrekkelijker kan maken. Heb je de nieuwe nachttrein cabines van de öbb gezien? Dat is echt een soort hotel
https://youtu.be/RcyQ5uVh4_E
Bij een aanbesteding is dat een ander verhaal. Dan kan een verbinding (met subsidie) immers voor de vervoerder rendabel worden.
@Dries: nieuw materieel zul je snel over 30 jaar moeten afschrijven, en de afgelopen 30 jaar is de vraag naar nachttreinen fors gedaald (maar nog steeds aanwezig). Het is dus moeilijk te voorspellen of er in 2040 nog behoefte is aan een dergelijke verbinding. Dus ja, nieuw materieel kopen vormt een drempel. Oud materieel inzetten dat min of meer al is afgeschreven is voordeliger, al is dat door de schaarste denk ik ook wel weer duurder dan je zou verwachten.
Flopje, inderdaad mooie spullen bij ÖBB. Ze zijn al in productie schijnbaar. Is het voor 13 wagons of 13 treinen?
Ze kunnen de turbo er wel op zetten en wat bij bestellen want er ontstaat schreeuwende behoefte. En als je ze hebt kun je straks snel beginnen.
Keulen wordt al aan gedaan door ÖBB dus dan kunnen zo ook mooi springplanken naar Malmö.
Ik kan mij de afwachtende houding van de vervoerders wel een beetje voorstellen. In feite moet de markt voor nachttreinen opnieuw worden uitgevonden door partijen die log en traag opereren. De kans dat de boel weer flopt is best groot en dan staan je wagons na een paar jaar weer weg te roesten.
Eigenlijk zou er een fabrikant moeten opstaan die een nieuw concept ontwikkelt dat als een standaard van nachtvervoer kan worden gezien; comfortabel genoeg voor de reizigers, maar ook efficiënt genoeg voor de vervoerders om het op economische wijze in te zetten. Misschien dat vervoerders daarmee over de streep kunnen worden getrokken om de investering toch maar te wagen… Ik zie het allemaal nog niet gaan gebeuren trouwens.
Wellicht kan Airbus EADS wat betekenen? Die winnen nu wereldwijd en treinen zijn voor hen een aardigheid. Railbus zit er niet in want dat is nog iets van vroeger.
Ze zullen wel personeel te kort hebben dus het blijft lastig.
Het zal toch van een railbedrijf moeten komen. Jammer dat Hitachi op het VK gegokt heeft. In Japan maken ze nog van alles. Talgo ook geloof ik. Of het zal van een conglomeraat moeten komen. Dat is ook beter voor acceptatie maar zal helaas 10 jaar vragen voordat de eerste wagon er is. Terwijl er met de volgende dienstregeling al wat moet gebeuren.
NB de genoemde 13 slaat op het aantal treinen wat ÖBB bij Siemens laat maken. Dat zijn heel wat meer wagons. Klaarblijkelijk lukt het al aardig om wat moderns in elkaar te zetten. Jammer dat het even duurt. Siemens kan de lijn wel open houden zodat andere bedrijven ook kunnen bestellen, voorzover het ontwerp vrij is om herhaald te mogen worden.
Met een stop in Osnabrück en het doortrekken van de laatste IC Amsterdam-Bentheim daarheen zou dat best eens een hele interessante optie kunnen worden.
Slecht idee, want dan mis je alle reizigers in NRW en dat zijn er veel en veel meer dan naar Amsterdam.
Hoezo, de slaaptrein gaat gewoon naar Keulen. In NRW. De suggestie is om tzt een mooi passende verbindende trein uit Nederland te hebben.
Het idee is, zoals Dries verwoord, om een aansluitende trein te creëren. Ik denk zelf dat ik liever om zou reizen via Keulen om wat langer van het bedje gebruik te kunnen maken.
Keulen in Zuid-Duitsland???
Het zou ook niet mijn definitie van Zuid-Duitsland zijn, maar wel zoals de Zweedse spoorbeheerder het heeft verwoord. Zoals iemand hier boven in de reacties verwoorde: vanuit Zweden gezien is het al snel zuid.