Foto: Liza Simonsson/Transdev
Zweden wil een nachttreinverbinding introduceren met West-Europa. Een nachttrein Malmlö – Keulen wordt als het meest kansrijk gezien. Op langere termijn zijn ook Frankfurt, Brussel, Berlijn en Basel mogelijke bestemmingen. Er zijn echter verschillende complicerende factoren, daarom wordt er eerst nader onderzoek verricht.
Dat meldt de Zweedse spoorbeheerder Trafikverket. In april zal het eerste deel van het onderzoek worden afgerond. In het onderzoek wordt er onder andere gekeken naar de dienstregeling en de beschikbaarheid van locomotieven en rijtuigen.
Gedacht wordt aan een verbinding tussen Malmö en Zuid-Duitsland, bij voorkeur Keulen. “De reistijd op deze route is redelijk en er zijn goede mogelijkheden voor verdere verbindingen vanuit Keulen”, zegt Anna Fällbom op de website van de spoorbeheerder. “We zien ook goede kansen voor verkeer tussen Stockholm en Hamburg. Maar daar moeten we eerst het onderzoek verdiepen.”
In het onderzoek wordt zowel gekeken naar een openbare aanbesteding als naar onderhandse gunning. Bij een onderhandse gunning zal de verbinding vermoedelijk sneller gerealiseerd kunnen worden, omdat een aanbestedingsprocedure tijdrovend is.
Een moeilijkheid met een directe nachttrein naar Zweden is het tekort aan geschikte rijtuigen. Rijtuigen moeten zowel voldoen aan de Zweedse, Deense als Duitse regels. “Natuurlijk kun je nieuwe treinen bestellen, maar zo’n oplossing kost tijd. Daarom bevelen we op korte termijn een aanbesteding aan die is gebaseerd op de operator die de voertuigen zelf levert”, zegt Anna Fällbom.
Tussen Malmö en Berlijn is er al een particuliere nachttrein, de Snalltaget. Die trein gaat in 2020 vaker rijden, maar rijdt alleen in het hoogseizoen dagelijks. Het betreft de enige internationale trein die nog met de veerboot mee gaat (zie: afscheid Varende trein Hamburg – Kopenhagen)
In Zweden groeit het treingebruik aanzienlijk. Tegelijkertijd is er sprake van een lichte afname van het vliegtuiggebruik binnen Zweden. Het Zweedse netwerk biedt echter beperkte mogelijkheden om verdere forse groei te faciliteren.
This post was last modified on 17 januari 2020 11:03
De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…
Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…
Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…
Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…
Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…
Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…