fbpx

Rover klaagt over duurdere tarieven

30 jun 2010 18:01

Vanaf 27 juni 2010 is het treinretourtje gemiddeld 2% duurder geworden. Deze prijsstijging komt bovenop de inflatie. Enkele reizen via het papierenkaartje worden juist goedkoper. Het is de tweede extra prijsverhoging van het treinretourtje dat de invoering van de OV-chipkaart met zich meebrengt. Reizigersvereniging Rover vindt het een kwalijke zaak dat de Nederlandse Spoorwegen nalaat reizigers over de nieuwe tariefstructuur te informeren.

De NS heeft de nieuwe tariefstructuur in augustus 2008 al aangekondigd. Toen meldde het spoorbedrijf dat er ook een nieuwe goedkope kortingskaart zou komen waarmee reizigers twintig procent korting zouden kunnen krijgen. In december 2009 werd echter duidelijk dat de plannen voor deze goedkope kortingskaart zijn verdwenen.

Nieuw tariefsysteem
Behalve de papierenkaartjes, zijn per 27 juni ook de enkele reizen op saldo duurder geworden. Volgens NS is de techniek van de OV-chipkaart niet in staat om retourreizen te herkennen. Het relatief goedkope treinretourtje wordt daarom vervangen door twee enkele reizen waarmee de prijs van een retourreis aanzienlijk stijgt. Jaarlijks wordt de prijs van een retourtje met gemiddeld 2% verhoogt en de prijs van een enkele reis met gemiddeld 3% verlaagt. In 2009 is dit voor het eerst toegepast, per 27 juni dit jaar vindt deze tariefswijziging wederom plaats en in de zomer van 2011 zal dit voor het laatst worden toegepast.
NS wees er eerder op dat de enkele reis het meest verkochte papieren vervoersbewijs is, en dat zij per saldo niet meer gaat verdienen door het nieuwe tariefsysteem.

Kritiek
Rover vindt dat NS te weinig heeft gedaan om de huidige prijswijziging onder de aandacht te brengen. Ook wijst de reizigersvereniging er op dat de consumentenorganisaties in 2009 een negatief advies uitbrachten over de nieuwe tarieven. De Nederlandse Spoorwegen bleven echter bij hun voornemen om de tarieven aan te passen.
Ook vorig jaar was de reizigersvereniging Rover ontevreden over het gebrek aan informatie voor de reiziger omtrent de nieuwe tarieven. Dit jaar jaar doet NS volgens Rover helemaal niets om klanten te informeren. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *