fbpx
Foto: SBB

Telegraaf: Softwarefout oorzaak van treinstoring Utrecht

03 feb 2015 9:28

Het treinverkeer rondom Utrecht viel gisteren uit door een softwarefout bij de verkeersleiding bij ProRail. Daardoor reden er ruim vier uur lang geen treinen rondom Utrecht, Gouda en Ede-Wageningen. Dat meldt zowel de Telegraaf als Trouw dinsdag. 

In welke systemen de softwarefout precies zat, wordt niet gemeld. ProRail werkt met meerdere systemen, die krijgen van tijd tot tijd een update. Volgens deskundigen in de Telegraaf is er sprake van een grove ontwerpblunders in de vernieuwde computersystemen van spoorbeheerder ProRail.

Stroomvoorziening
ProRail zelf wijst op een hele andere oorzaak. "Het uitvallen van het computersysteem lag niet aan de computers, maar aan de stroomvoorziening. Dat kan voorkomen. Ons computersysteem is sinds een paar jaar state of the art. Het is goed en uiterst modern”, zegt directeur Operations Wim Knopperts van ProRail in de Telegraaf.

14,5% Treinuitval
Door alle problemen bij de Utrechtse verkeersleiding vielen er heel veel treinen uit. Niet alleen rondom Utrecht of Gouda, maar ook elders door logistieke problemen. In totaal viel 14,5% van alle treinen in heel Nederland uit, terwijl de uitval normaal tussen de 1 à 2% schommelt. Treinen die wel reden waren maandag in heel Nederland twee keer zo vaak te laat als gebruikelijk. Normaal heeft slechts 9,9% van de treinen een vertraging van 3 minuten of meer, gisteren was dat 18,8%. Als de uitgevallen treinen ook als te laat hadden geteld, dan had zelfs 30,5% van alle Nederlandse treinen vertraging.

Back-up
Als het verkeersleidingssysteem uitvalt, moet er overgeschakeld worden naar een back-upsysteem. Volgens de spoorbeheerder is dat ook gebeurd. Een uur later na het ontstaan van de storing werd dan ook gemeld dat de storing was opgelost. Toen bleek echter dat het back-upsysteem niet stabiel draaide. "De back-up bleek te gaan communiceren met het oude systeem, waardoor de computers zo traag werden dat de verkeersleiding er niet mee kon werken”, legt Knopperts uit aan de Telegraaf. Pas tegen het middaguur durfde ProRail mondjesmaat de treindienst weer op te starten.

Uitwijken
Er is bij een storing ook de mogelijkheid om uit te wijken naar het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), ook in Utrecht. Van die mogelijkheid is geen gebruik gemaakt. Volgens een medewerker uit de spoorsector is die optie echter wel voorbereid, maar bleek het toch sneller en beter om op de gebruikelijke verkeersleidingspost te blijven.

Eerdere storing
De kritiek op de spoorbeheerder neemt na de grote storing alleen maar toe. Vooral ook omdat dit niet de eerste storing is rond Utrecht. Op 22 januari viel het knooppunt ook al uit. Ook toen noemde ProRail een stroomstoring de oorzaak genoemd. Toch hebben de storingen niet dezelfde oorzaak, weet de spoorbeheerder. 

Geen incident
De politiek en reizigersorganisaties hebben inmiddels de buik vol van de storingen. "Dit is geen incident meer", zegt voorzitter Arriën Kruyt van reizigersvereniging Rover. De Maatschappij Voor Beter OV vindt dat staatssecretaris Mansveld bij ProRail moet ingrijpen. Mansveld zelf eist uitleg van ProRail en NS.