Geen realtime drukte informatie meer bij NS-treinen

Na een eerdere proef op de IJssellijn (Zwolle – Roosendaal) heeft NS besloten om te stoppen met realtime drukte-informatie. Tijdens de proef in 2013 konden reizigers via een app vooraf zien waar in de trein zitplaatsen beschikbaar waren. Alhoewel de proef een succes was, heeft NS besloten de treinen niet uit te rusten met de daarvoor benodigde infraroodsensoren.

De sensoren zijn te duur, meldt de Telegraaf. Het Automatic Passenger Counting kost tientallen miljoenen euro´s en dat is meer dan NS ervoor over heeft. Met sensoren kon NS precies zien hoeveel reizigers er in de trein zaten en waar zij zich bevonden in de coupé. Die informatie werd niet alleen gedeeld via een app, maar ook op een groot bord op Den Bosch. Dat bord gaf ook informatie waar in de trein vrije zitplaatsen beschikbaar waren.

De niet-realtime drukte-indicator via de normale NS-app blijft wel bestaan. Die indicator houdt geen rekening met evenementen of weersomstandigheden. 

 

Share

Recent Posts

Reageren tijdelijk uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

1 dag terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

3 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

1 week terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

2 weken terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

2 weken terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

2 weken terug