De spoorlijn Zwolle – Kampen, ook wel bekend als het Kamperlijntje, is klaar voor de elektrische trein. Momenteel rijden er nog dieseltreinen, maar vanaf december zal de nieuwe vervoerder Syntus-Keolis gloednieuwe elektrische treinen inzetten.
Afgelopen periode heeft ProRail hard gewerkt aan de spoorlijn. Afgelopen zondag werden de laatste werkzaamheden afgerond. Alhoewel reizigers voorlopig nog niets merken van de veranderingen aan het spoor, is dat voor machinisten anders. Die krijgen daarom instructies met een uitgebreide fotoreportage. Zo zijn sommige seinen verplaatst en is de baanvaksnelheid omhoog gegaan van 100 naar 140 kilometer per uur. De foto’s moeten helpen om “wegbekendheid” te krijgen, stelt ProRail.
Voor de aanpassing van de Kamperlijn zijn honderden palen voor de bovenleiding geplaatst, vele kilometers kabels en leidingen vernieuwd en is de beveiliging aangepast. De hele lijn kreeg een make-over: ondergrond, ballast (spoorgrind), dwarsliggers (bielzen) en spoorstaven zijn vervangen.
Vanaf half december zal Syntus-Keolis het vervoer tussen Zwolle en Kampen overnemen van NS. Vanaf dat moment zullen er gloednieuwe elektrische treinen van het type FLIRT worden ingezet. Ook wordt er dan in Zwolle een nieuw station geopend: Zwolle Stadshagen. Syntus-Keolis neemt half december ook de exploitatie van NS over tussen Zwolle en Enschede. Ook op die spoorlijn maken dieseltreinen straks plaats voor nieuwe elektrische treinen.
Bijzonder aan Kampen is het feit dat de stad twee spoorlijnen heeft naar Zwolle. Het Kamperspoorlijntje is de oudste spoorlijn, maar sinds de opening van de Hanzelijn heeft Kampen daar ook een station: Kampen Zuid.
This post was last modified on 31 augustus 2017 15:56
Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…
Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…
Joost Klein vertegenwoordigt Nederland deze week op het Eurovisie Songfestival en met zijn hitsong Europapa…
De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In…
Treinen van NS zijn vorig jaar 2788 keer voorbijgereden aan een station waar ze eigenlijk…
Vrijdag is de laatste dag dat NS ICMm-treinstel 4011 inzet. De Koploper reed al sinds…