OV-Klantenbarometer: 81 procent van OV-reizigers is tevreden

OV-reizigers zijn in 2013 even tevreden over hun bus, tram, metro, regionale trein en boot als in 2012: zij waarderen de kwaliteit van hun ritten met een 7,4. In totaal geeft 81,3 procent van de respondenten een 7,0 of hoger. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2013 van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).

Opvallend is dat de vijf treindiensten die sinds december 2012 naar Arriva zijn gegaan veel beter scoren dan voorheen. Zo scoorde Zwolle – Emmen bij NS in 2012 een 6,3. Nu de lijn door Arriva is overgenomen is dat een 7,7 geworden. Daarmee is de lijn bijna de best gewaardeerde regionale treindienst geworden. De best gewaardeerde treindienst blijft overigens Zwolle – Kampen met een 7,8 (was 7,7). De Maaslijn (Veolia) heeft met een 6,8 de laagste waardering.

KpVV wijst erop dat ook de Rotterdamse tram steeds beter gewaardeerd wordt. Voor het vijfde achtereenvolgende jaar zijn reizigers tevredener geworden over de RET-tram. In vergelijking met 2012 is de waardeering toegenomen van een 7,3 naar een 7,6. De bus in de Maasstad stijgt met 0,2 naar een 7,5 en de metro met 0,1 naar een 7,5. Het beste stadsvervoer wordt, net als in 2012, geleverd in een middelgrote stad, in Apeldoorn. Reizigers waarderen de busdiensten in deze stad opnieuw met een 7,7.

Reizigers op de snelle veerdienst tussen Velsen en Amsterdam, die eind 2013 is beëindigd, geven een 8,8, het hoogste algemene oordeel ooit. De waterbus scoorde ook de afgelopen jaren goed. Er zijn echter ook gebieden waar de OV-klanttevredenheid is gedaald. De belangrijkste daler is, vlak voor de concessiewisseling, het stadsvervoer van Utrecht. 

OV-reizigers zijn in het algemeen niet tevreden voor de prijs die ze moeten betalen in het openbaar vervoer. Het OV-tarief wordt namelijk met een 4,9 gewaardeerd. Dat klantoordeel is de afgelopen jaren ongewijzigd gebleven. Ook informatie bij vertragingen is nog steeds onder de maat. Hier geven reizigers gemiddeld een 5,1 voor.

In het onderzoek is ook aan reizigers gevraagd wat ze graag zouden zien veranderen. Reizigers blijken vooral betere informatievoorziening te willen. Andere verbeterpunten (hogere frequenties, zitplaatskans, stiptheid) worden minder vaak aangewezen als het belangrijkste verbeterpunt. 

Het onderzoek OV-Klantenbarometer wordt jaarlijks gehouden onder reizigers in bus, tram, metro, regionale trein en boot. Ongeveer 90.000 reizigers op 6.493 OV-ritten vullen in het voertuig een schriftelijke enquête in en geven rapportcijfers aan verschillende aspecten van hun rit. 

This post was last modified on 22 maart 2017 13:40

Share

Recent Posts

Met de trein op vakantie? Houd dan rekening met werkzaamheden

Deze zomer wordt er meer dan ooit gewerkt aan het spoor, merkt Treinreiziger.nl op. Van…

3 uur terug

NS viert 15e verjaardag OV-fiets met speciale Brabantse uitvoering (of is de fiets al ouder?)

Vanwege de 15e verjaardag van de OV-fiets krijgt de tweewieler een speciale Brabantse uitvoering. De…

9 uur terug

Reageren tijdelijk uitgeschakeld op Treinreiziger.nl

Op de website Treinreiziger.nl is de mogelijkheid om te reageren op artikelen voorlopig uitgeschakeld. Dit…

2 dagen terug

NS verkoopt ook Abellio Duitsland: in 20 jaar 260 miljoen in buitenland verloren

NS verkoopt zijn dochterbedrijf Abellio Duitsland aan de Duitse spooronderneming BeNEX, maakte het spoorwegbedrijf dinsdag…

3 dagen terug

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

1 week terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

2 weken terug