ProRail bouwt perron nieuwe stijl op station Leiden Centraal

Tot eind januari bouwt ProRail op het perron bij spoor 8b en 9b op station Leiden aan een proefopstelling met geheel nieuwe perroninrichting. De spoorbeheerder wil onderzoeken wat reizigers vinden van moderne “wachtverzachters” op het perron. Daarnaast beoordeelt ProRail het perronmeubilair op kwaliteit, functionaliteit en onderhoudbaarheid. Tijdens de verbouwing is het perron in fasen afgesloten.

De nieuwe situatie
Het derde perron van Leiden ziet er eind januari heel anders uit. Op een nieuwe perronvloer zijn, anders geordend dan nu, houten banken, betonnen zitelementen en groeneilanden te vinden. Nieuwe lichtmasten, nieuwe reclamevitrines en (gescheiden) afvalbakken complementeren de nieuwe stijl van het perron. In april 2010 worden tevens twee nieuwe paviljoens geplaatst; één als (verwarmde) wachtruimte en één als kiosk.

Perron tijdelijk afgesloten
Omdat ProRail ook nieuwe bestrating test, is een deel van het perron in twee fasen afgesloten. Tot en met 3 januari stoppen er geen treinen langs spoor 8b; van 4 januari tot 10 januari stoppen er geen treinen langs spoor 9b. Reizigers stappen in die periodes in bij de a-zijde van het perron. De aannemer werkt voornamelijk overdag. Daarnaast is een aantal werknachten gepland. Omwonenden van het station hebben hierover een informatiebrief ontvangen.

De proef op ‘Leiden’ is niet de enige proef met nieuwe perroninrichting. Ook op station Amsterdam Bijlmer ArenA doet ProRail een test. De werkzaamheden hiervoor starten half december; ook deze proef start eind januari.

Foto´s van ProRail:


 

Share

Recent Posts

Hogesnelheidstesten Flevoland van de baan

De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In…

9 uur terug

Treinen sloegen vorig jaar bijna 2800 keer station over

Treinen van NS zijn vorig jaar 2788 keer voorbijgereden aan een station waar ze eigenlijk…

2 dagen terug

Oudste Koploper maakt afscheidsrondje dwars door Nederland

Vrijdag is de laatste dag dat NS ICMm-treinstel 4011 inzet. De Koploper reed al sinds…

5 dagen terug

Tsjechische trein vertrekt zonder machinist en ontspoort, geen gewonden

Bij het Tsjechische dorpje Klínec, zo'n twintig kilometer ten zuiden van hoofdstad Praag, is donderdagmiddag…

6 dagen terug

Conducteur mishandeld in Purmerend: jongens van 13 en 14 aangehouden

Twee jongens van 13 en 14 jaar zijn dinsdagavond aangehouden voor de mishandeling van een…

7 dagen terug

Alle Eurostar-treinen moeten in 2030 op duurzame energie rijden

Eurostar wil alle treinen in 2030 volledig op hernieuwbare energie laten rijden. In Nederland is…

1 week terug