fbpx

Snelbussen vervoeren meer reizigers maar fileprobleem onopgelost

31 mrt 2016 20:41

Snelbussen zijn volgens Staatssecretaris Dijksma geen oplossing voor het fileprobleem. De afgelopen jaren is er een proef geweest op een aantal trajecten. Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer reizigers de snelbus nemen. Op sommige trajecten is het aantal spitsreizigers tussen 2012 en 2015 zelfs meer dan verdubbeld. Zonder de snelbussen zouden er in het drukste uur van de spits 200 auto´s meer gereden hebben.

Op drie filegevoelige trajecten (Utrecht – Almere, Utrecht – Breda en Blaricum – Amsterdam) is het concept van de snelbus de afgelopen jaren onderzocht. De bus rijdt (deels) via de vluchtstrook en kan zo files omzeilen.

Snelbustrajecten.JPG

Afbeelding 1: Overzicht van de snelbuslijnen die deel uitmaakten van de proef.

De snelbussen hebben "ondanks de goede bezetting geen aantoonbare effecten op de files", vindt Dijksma. In het onderzoek valt echter te lezen dat de snelbussen tijdens spitstijden zorgen voor minder autoverkeer en daarmee een bijdrage leveren aan het verminderen van de filedruk.

Afbeelding 2: Zonder de snelbus zouden er meer auto´s gereden hebben.

Volgens het onderzoek is het aantal deelnemers aan de campagnes te laag om meetbare invloed te hebben op de modal split op de trajecten waar de snelbussen rijden. "Daarmee is de modal split op de trajecten in de afgelopen jaren niet noemenswaardig veranderd", aldus de onderzoekers. De helft van de deelnemers aan ‘Zeker met de bus’ geeft aan na de proef met de snelbus te blijven reizen. Een kwart van de deelnemers is ingegaan op het vervolgaanbod van de vervoerders waarbij zij korting krijgen bij het gebruik van de snelbus.

Tijdens de proefperiode hebben de snelbussen steeds meer reizigers weten te trekken. Bij één van de lijnen (150), is het aantal spitsreizigers gegroeid van 38.500 in 2012 naar 90.000 in 2015. Het aantal spitsreizigers met de snelbus steeg bij alle lijnen minimaal 10 procent tot maximaal 135 procent. Veel van de reizigers blijken studenten. Bij buslijn 150 heeft de studentenkaart zelfs een aandeel van 45 procent in het aantal vervoersbewijzen.

lijnenreizigers.JPG

Afbeelding 3: De snelbussen trekken tijdens de spitsuren steeds meer reizigers.

De onderzochte snelbustrajecten werden in 2014 gemiddeld gewaardeerd met een 7,6 door reizigers die voorheen voornamelijk met de auto reisden en een 7,8 door reizigers die al regelmatig met het openbaar vervoer reisden. Eind 2015 was dat een 7,6 voor alle deelnemers aan de enquête en een 7,5 voor de deelnemers die vooraf voornamelijk met de auto reisden. 

"De prikkel om van de auto over te stappen naar de snelbus is effectief geweest", schrijven de onderzoekers in hun rapport. De prikkel bestond uit de introductie van het product snelbus, de communicatie van de vervoerders en de campagne ‘Zeker met de bus’. De campagne van ‘Zeker met de bus’ maakte gebruik van een kennismakingsaanbod met probeerkaartjes. "De deelnemers vinden de probeerkaartjes een belangrijke factor voor het uitproberen van de snelbus. Met de campagne is aangetoond dat frequente autogebruikers bereid zijn de snelbus te proberen."

De meeste automobilisten die de snelbus willen proberen hebben al affiniteit met het openbaar vervoer. Het is gelukt om in totaal ongeveer 1.400 automobilisten te interesseren in het gebruik van de snelbussen. De vervoerders op de lijnen Breda/Oosterhout – Utrecht De Uithof en Almere – Utrecht De Uithof hebben hierop ingespeeld met een vervolgaanbod voor deze groep. Door een vervolgaanbod op de OV-chipkaart te zetten is het gebruik in deze groep eenvoudig te monitoren.

(c) Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *