“1,4 miljard nodig om OV corona proof te maken”

Als Nederland langzaam van het slot gaat en de 1,5 metersamenleving in stand blijft, heeft dat grote consequenties voor het openbaar vervoer. Voorzitter Pedro Peters van branchevereniging OVNL geeft in De Telegraaf aan dat het de gemeenschap veel geld gaat kosten om de regels te kunnen handhaven.

Ruim 1 miljard euro

Als in het openbaar vervoer de 1,5 meterafstandregel blijft gelden, kan hooguit 20 tot 25 procent van het normale aantal reizigers mee in trein, bus, tram en metro. “Als dat de norm de komende maanden is, moeten de overheden dit jaar ten minste 1,2 miljard euro bijpassen”, zegt Peters tegen de krant. Tegenover de NOS spreekt Peters zelfs over 1,4 miljard euro.

De problemen zullen vooral ontstaan als de samenleving weer op gang komt. “Nu reist ongeveer 10 procent van wat Nederland gewend is, voor zorg, nood en werk. Als bijvoorbeeld studenten, forenzen en pretreizigers weer het OV mogen pakken, krijgen we grote problemen met de beschikbare veilige ruimte.”

Speciaal vervoersbewijs

“NS, stads- en streekvervoerders trekken hierin één lijn”, zegt Peters. “Zelfs bij een maximale 1,5 meterbezetting zullen veel meer boa’s ingezet moeten worden om de vereiste afstand bij in- en uitstappen, op de perrons en in de vervoermiddelen te handhaven. Anders wordt het chaos.”

Momenteel worden reizigers aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid. Reizen met OV is alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen. Maar in de toekomst zijn er duidelijke regels nodig wie met het OV mag reizen, zegt Peters. Volgens Peters zou een ‘speciaal vervoersbewijs’ ingezet kunnen worden, dat buiten een normaal vervoersbewijs laat zien dat je van de overheid met het openbaar vervoer mag reizen. “Het alternatief is dat we de anderhalve meter afstand niet meer kunnen garanderen.”

© ANP / Treinreiziger.nl.

This post was last modified on 27 april 2020 08:53

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug