fbpx

“1,4 miljard nodig om OV corona proof te maken”

20 apr 2020 14:55

Als Nederland langzaam van het slot gaat en de 1,5 metersamenleving in stand blijft, heeft dat grote consequenties voor het openbaar vervoer. Voorzitter Pedro Peters van branchevereniging OVNL geeft in De Telegraaf aan dat het de gemeenschap veel geld gaat kosten om de regels te kunnen handhaven.

Ruim 1 miljard euro

Als in het openbaar vervoer de 1,5 meterafstandregel blijft gelden, kan hooguit 20 tot 25 procent van het normale aantal reizigers mee in trein, bus, tram en metro. “Als dat de norm de komende maanden is, moeten de overheden dit jaar ten minste 1,2 miljard euro bijpassen”, zegt Peters tegen de krant. Tegenover de NOS spreekt Peters zelfs over 1,4 miljard euro.

De problemen zullen vooral ontstaan als de samenleving weer op gang komt. “Nu reist ongeveer 10 procent van wat Nederland gewend is, voor zorg, nood en werk. Als bijvoorbeeld studenten, forenzen en pretreizigers weer het OV mogen pakken, krijgen we grote problemen met de beschikbare veilige ruimte.”

Speciaal vervoersbewijs

“NS, stads- en streekvervoerders trekken hierin één lijn”, zegt Peters. “Zelfs bij een maximale 1,5 meterbezetting zullen veel meer boa’s ingezet moeten worden om de vereiste afstand bij in- en uitstappen, op de perrons en in de vervoermiddelen te handhaven. Anders wordt het chaos.”

Momenteel worden reizigers aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid. Reizen met OV is alleen bedoeld voor noodzakelijke reizen. Maar in de toekomst zijn er duidelijke regels nodig wie met het OV mag reizen, zegt Peters. Volgens Peters zou een ‘speciaal vervoersbewijs’ ingezet kunnen worden, dat buiten een normaal vervoersbewijs laat zien dat je van de overheid met het openbaar vervoer mag reizen. “Het alternatief is dat we de anderhalve meter afstand niet meer kunnen garanderen.”

© ANP / Treinreiziger.nl.

48 gedachten aan ““1,4 miljard nodig om OV corona proof te maken””

  1. dries molenaar schreef:

    Dan moet gewoon het tarief omhoog. Het is van de zotte te verwachten dat de tarieven gelijk blijven en dat de niet-reizende belastingebetaler dan driekwart van de gederfde inkomsten zou moeten lappen.

    1. Wouter schreef:

      Het tarief wat ik normaal betaal voor het ov is een schijntje met wat het daadwerkelijk kost. Dit houd in dat de belastingbetaler al mee betaald aan mijn reisgedrag.

      1. dries molenaar schreef:

        dat is niet zo en het is ook geen reden het nog eens te verhogen zou het wel zo zijn.

        1. Wouter schreef:

          Op deze manier kunnen we wel stoppen met veel zaken. Zijn een hoop dingen waar overheidsgeld naartoe gaat en waar ik geen gebruik van maak.

          Dit is voor mij nog geen reden om moeilijk te doen over bepaalde overheidsuitgave en dit neer te leggen bij de eindgebruiker.

    2. Simon schreef:

      Wanneer veel mensen in de bijstand terecht komen en daardoor hun auto kwijtraken is verhogen van het tarief denk ik niet de oplossing.

    3. Martin2 schreef:

      Ja en? De belastingbetaler draait ook op voor de KLM en zelf vlieg ik absoluut nooit. De rekening krijgen we sowieso toch nog wel in de toekomst. Al dat geld wat nu rond gepompt wordt moet ergens vandaan komen.

      Ik heb net nog even gekeken, maar zo ver ik weet groeit geld nog niet aan bomen. Het zijn voor een groot deel al die zure bezuinigingen van de afgelopen tig jaren die nu opgebrand worden. Wat lucht hebben om te kunnen lenen. Maar de mierenhoop moet het straks toch ophoesten. Harder werken, langer werken, minder vangnetten.

      Een aantal landen heeft daar gewoon lak aan en dan is het probleem minder groot. Maar wij houden ons doorgaans aan dit soort begrotings regeltjes die we als EU met elkaar hebben afgesproken en dan hervormen en bezuinigen wij ons suf.

      Deels off topic misschien maar ik vind het in dit onderwerp wel relevant. En laten we vooral gezond blijven natuurlijk, het zal je maar treffen.

      1. FyraFlop34 schreef:

        We zijn inderdaad kampioen bezuinigen. Maar dat levert ons toch wel veel op, bijvoorbeeld de negatieve rente die we tot voor kort hadden. En het is niet zo dat het niet uitmaakt hoe groot onze staatsschuld is, en al zeker niet zo dat het in landen waar de schuld hoog is beter gaat. Italië heeft een gigantische staatsschuld, en heeft problemen om veel geld te lenen. Als Italië 100 miljard leent om hun economie te redden moeten ze daar hoge rente op betalen (ik dacht 1.7% ofzo?) wat na deze crisis alleen maar gaat leiden tot nog meer besparingen. Daarom schreeuwt Italië zo om Eurobons.

  2. Wouter G. schreef:

    Waarom plaatsen de vervoerders geen glazen, plexi of een andere manier van schermen bij de rugleuningen? Als het virus daar niet door of langs kan, kunnen alle raamstoelen benut worden. Dat kan de capaciteit verhogen naar 50% van de zitplaatsen in de coupés. Alleen de ICMm 1e klaslounches en balkonstoelen kennen dan beperkingen in het gebruik.

    1. Simon schreef:

      Hm, lijkt me levensgevaarlijk bij ongevallen.
      Bij het ontwerp van het meubilair wordt daar ook speciaal op gelet.
      De mondkapjes en handschoenen van @ Martin hieronder lijken me dan een betere oplossing.

  3. Anoniem schreef:

    Voorlopig ov studenten kaart stopzetten,en voor de rest van dit jaar geen papieren aanbiedingskaartjes meer. Goed idee plexiglas tussen de zitplaatsen.

    1. Johan schreef:

      Als je de OV-studentenkaart stopzet, moeten studenten nog steeds dezelfde reizen maken op dezelfde tijden. Dat gaat dus weinig helpen.

      1. Erno-Berk schreef:

        Idee van Anoniem is dan ook om mbo, hbo en universiteit gesloten te houden lijkt mij. Anders is het niet mogelijk om de studentenkaart te blokkeren.

  4. Wim Lubbers schreef:

    De afgelopen jaren werd er al een beroep gedaan op het vervolgonderwijs om de scholen later te laten beginnen. Straks gewoon verplicht. Werkenden reizen voor 9 uur en na half 5, en de scholen daar tussenin. Abonnementen aanpassen of anders de volle mep betalen.

  5. Martin schreef:

    Misschien goedgekeurde mondkapjes en handschoenen verplicht stellen? Wat een verschrikking om hier überhaupt over na te moeten denken; wie had dat twee, drie maanden geleden gedacht?

  6. Janneke 1 schreef:

    Als ik dit allemaal zo lees, denk ik dat ik nooit van mijn leven meer een trein vanbinnen zal zien en dat stemt me triest. Ging altijd graag een dagje uit en vakantie ook altijd met de trein, maar nu ziet het ernaar uit dat er alleen nog gereisd mag worden als je van de overheid mag reizen. Dan is het natuurlijk ook geen openbaar vervoer meer.Hoop echt dat ze iets anders gaan bedenken.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Vrees inderdaad het ergste. Zolang er geen vaccin is en wij niet immuun kunnen zijn zullen vooral forenzen gaan reizen met de trein. En zelfs die zullen nooit allemaal in de trein passen. En zeker niet in de spitsuren.

      Hoop dat op afstand werken voor een bepaalde marge zorgt in de trein. Maar hoeveel % van de werkende mensen werken op afstand? Dat zal ook niet helemaal de oplossing kunnen zijn.

      Het zal wel een scala aan maatregelen worden. In deze tijd met coronavirus moeten we zelf alles weer opnieuw uitzoeken hoe we het moeten regelen. Het is bizar.

    2. Anoniem schreef:

      ik ben het helemaal met je eens .dan zie ik me kinderen ook niet meer..ik ben afhankelijk van de trein me kinderen ook.me kinderen niet meer zien overleef ik niet

      1. DeZwarteziel schreef:

        Tijd om te gaan verhuizen

    3. anneke schreef:

      ik ben het helemaal met je eens .dan zie ik me kinderen ook niet meer..ik ben afhankelijk van de trein me kinderen ook.me kinderen niet meer zien overleef ik niet

    4. dries molenaar schreef:

      Als er een vaccin is zal het snel normaliseren. Hopelijk haalt u dat nog.

      1. Janneke 1 schreef:

        Dat hoop ik zeker, zo oud ben ik ook weer niet. Ik was ook een beetje down na het lezen van het bericht, maar heb er nu wel weer vertrouwen in. We zien wel wat de toekomst brengt.

  7. hanzeboog2012 schreef:

    Ze zullen prioriteiten moeten stellen. Nu is terecht dat de treinreizigers met vitale beroepen voorrang krijgen. Hopelijk zal langzaam maar zeker de Intensive Care zodanig ontlast worden dat Jaap van Dissel en Diederik Gommers het groene sein kan geven dat de OV gefaseerd meer gebruikt kan worden.

    Na de treinreizigers met vitale beroepen moeten forenzen en studenten volgen. Maar dat geeft in de spits enorme problemen. Spreiden van forenzen en studenten zal niet lukken. Het is te hopen dat veel van de forenzen en studenten op afstand kunnen blijven werken waardoor OV zo min mogelijk belast worden. NS zal lange treinsamenstellingen kunnen inzetten. En dan hopen dat tussen treinreizigers voldoende afstand gehouden kan worden. In Wuhan waar de uitbraak van coronavirus begon reizen treinreizigers allemaal met mondkapje op in de trein. En worden treinreizigers al op de station al gescreend of ze positief of negatief zijn. Worden ze positief getest mogen ze niet meereizen in de (hogesnelheid) trein.

    NS doet al geen voordeelacties. Logisch. Waarschijnlijk zal dat het hele jaar zo blijven. Pretreizigers moeten dit jaar wegblijven. Geen acties van Kruidvat, Trekpleister, AH of welke actie dan ook. Ook toeristen moeten dit jaar maar wegblijven in de trein. Anders wordt het onwerkbaar. En kan de epidemie uitbreken. Zie tweede golf in China.

    Het zal een moeilijke puzzel worden. Elk idee is welkom.

  8. Repelsteeltje schreef:

    Als bepaalde bevolkingsgroepen niet van het ov gebruik mogen maken is dat ten eerste al in strijd met de wet maar zal dat ook leiden tot veel meer autobezit. Ik ben behoorlijk verknocht aan het ov, maar maak daar alleen voor vrijetijdsdoeleinden gebruik van. Dan zal ik dus een auto moeten aanschaffen. We leven in een vrij land.

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Nood breekt wet. Covid – 19 virus moet in eerste fase bestreden worden. Anders wordt de gezondheidszorg ontregeld. Dat is moreel onaanvaardbaar.

      Dat het dan leidt tot meer autobezit is dan een noodzakelijk kwaad op korte termijn. Helaas kan dat met 1 persoon. Of een gezin/familie. Ook lastig.

      Het is je goed recht dat je dan een auto gaat aanschaffen. Niemand die je het verbiedt.

      Ze kunnen bij de toegangspoortjes al zien wat voor OV kaart iemand heeft. Hoe cru het ook klinkt lijk me op korte termijn niet verkeerd dat abonnementhouders van forenzen en mensen met vitale beroepen doorgang mag krijgen bij de toegangspoortjes. En invalide treinreizigers.

      En dat de overige passen voorlopig geblokkeerd worden via Trans Link. Toeristen en overige reizigers moeten lagere prioriteit krijgen.

      1. Jaap schreef:

        Er zijn genoeg stations zonder poortjes dus hoe controleer je daar toegang? En wat
        wat moeten mensen zonder vitaal beroep en zonder rijbewijs, thuis blijven?

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Bij stations zonder toegangspoortjes zal het toch mensenwerk zijn. Servicemedewerkers die net als conducteurs uit een ver verleden de treinreizigers al buiten controleerde. Dan wist je zoal dat er geen zwartrijders bij zaten. Is slechts een idee. Of het is uit te voeren en werkbaar is …

          Niet alle treinreizigers zonder vitale beroep en zonder rijbewijs hoeven thuis te blijven. Een deel daarvan kunnen ook forenzen zijn.

          Maar dan is de vraag of je genoeg afstand in de trein kunt houden.

      2. dries molenaar schreef:

        Er is geen nood en de wet wordt ook niet gebroken bij nood. Het is een mythe. Men zal voor vervangende wetgeving moeten zorgen. Wat niet zo snel zal gebeuren.
        NB Het gaat hier om een administratieve regel en niet om een kind te redden uit water waar je niet mag zwemmen.

    2. Jaap schreef:

      Niet iedereen kan zo even een auto aanschaffen.

      1. Hanzeboog2012 schreef:

        Klopt. Een groep is er simpelweg niet rijk genoeg voor. En je hebt minder valide mensen die niet kunnen autorijden. Niet voor niets hebben de nieuwste NS treinen gelijkvloerse instap.

        Deze plannen vallen dus ook af.

  9. Arjan Krabbenbos schreef:

    Misschien moeten er wat banken verwijderd worden of enkele zitplaatsen met rood-witte linten afschermen. In bussen en trams mag je voorlopig nog niet opstappen bij de bestuurder, alleen via de achterdeur(en) op of afstappen. Treinen nog langer maken gaat niet vanwege de perroncapaciteit dus ik denk dat het op een soort Japanse manier gaat worden.In de spitsuren reizen met mannen of vrouwen die het aantal reizigers in de trein toelaat tot hij genoeg is gevuld. De andere passagiers die mee willen moeten sus wachten op een andere trein. Dus frequenties moeten hier voor aangepast worden en zo lang die tijdelijk blijven gaat het zo dagelijks door.Buiten de spits en in weekends of bij vrij dagen is dit niet nodig ook bij de komende Koningsdag niet! Koningsdag wordt dit jaar NIET landelijk gevierd dus hoeven er geen veestapels van en naar de Amsterdamse vrijmarkten te reizen. Dit schept ruimte voor nadere bestudering voor toekomstig OV gebruik , vooral op piekuren. Hoe lang de maatregelen van kracht blijven en hoe lang NS nog aangepast rijden gaat weet nog niemand. Als alles over enkele weken of maanden weer zoals vroeger wordt kunnen de treinen hiervoor weer makkelijker worden aangepast naar de oude vertrouwde bezetting.
    In ieder geval gaan er vanaf 18 april weer meer IC treinen rijden, waar thans Sprinters rijden en extra overgestapt moet worden. Dit sluit helaas niet altijd goed aan, waardoor de reistijd ook langer wordt door het missen van een niet goed lopende aansluiting. Laten we hopen dat alles straks weer volgens de normale dienstregeling verloopt en weer sneller op de plaats van bestemming kunnen komen. Voorlopig is er nog serene rust op de stations en in de voertuigen, waardoor het nog steeds op een weekend lijkt of laat of vroeg op de gewone werkdag.

  10. Anoniem schreef:

    Als ik niet met de trein mag reizen kan ik me kinderen ook niet meer zien..jk ben afhankelijk van de trein en me kinderen ook

  11. Tonny Schonewille schreef:

    Wat een klein landje is Nederland soms toch. Er zijn vast makkelijkere oplossingen (mondkapjes bijvoorbeeld), die misschien wel iets minder veilig zijn (moet nog blijken overigens), maar zoals sommige economen zeggen: Een gered levensjaar kost nu miljoenen euro’s, dat hadden we 3 maanden geleden nooit geaccepteerd. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat alles maar weer terug naar normaal moet, maar er zijn ook andere afwegingen die meegenomen moeten worden dan alles op alles om het virus zo klein mogelijk te maken. Dat zeg ik nu, 4 weken geleden was het logisch om dat even voorrang te geven. Maar dat is niet eeuwig vol te houden. Het OV is daar een typisch voorbeeld van.

    1. dries molenaar schreef:

      Eerder werd ook al verwacht dat we zoveel geld zouden uitgeven aan medische behandelingen met zeldzame ziekte medicijnen voor geredde levensjaren van mensen die helemaal niet meer gezond of ouder zouden worden en die ook nooit productief zijn geweest. Alleen mensen met covid moeten het ergste vrezen wanneer het uit de hand loopt. Er is ook geen behandeling tot nu toe.

  12. Peter van Lieshout schreef:

    Ik ben niet altijd een ov – mopperkont, maar nu even wel door een aantal opmerkingen van de heer Pedro Peters van OVNL:
    A) de corona – crisis heeft gevolgen voor iedereen – ook voor “treinreiziger.nl” die terecht vraagt om support – dus ook voor de ov – sector.
    B) de bedragen waar de heer Peters over spreekt variëren zo ongeveer per week. Maar goed dat, dat de voorzitter van OVNL niet de minister van Financiën is of wordt.
    C)En waar ik me het meeste aan erger is de uitdrukking “pretreizigers”. We spreken toch ook niet over “pretvoetgangers” of “pretfietsers” of “pretautomobilisten” die – ik zeg het maar even – nooit hoeven in/uit te checken op het trottoir, de lokale fietspaden, de provinciale wegen of de A1 en de A2.

    1. dries molenaar schreef:

      Inderdaad veel ander transport is ook ‘pret’. Denk aan nodeloos fietsen of vooral motorrijden. Wat vrijwel altijd voor pret is. Met de auto wordt ook nodeloos veel pret gereden. Vliegen idem dito. Mensen gaan voor een weekend naar New York of naar Marocco waar nu een bekende zangeres al een maand vast zit na een inspiratieweekendje. We stoken de wereld voor triviaal pret.

      1. Peter van Lieshout schreef:

        Voor alle duidelijkheid: IK spreek niet over pretvoetgangers, pretfietsers, pretmotorijders, pretautombilisten, pretvliegtuigpassagiers en dus ook niet over pretreizigers, maar dat doet de heer Pedro Peters wel en u dus ook. Ik ben in februari nog naar Madeira gevlogen en ook nog terug – en waar trouwens in de hoofdstad Funchal het openbaar vervoer zo ongeveer perfect is – en – dankuwel – ik heb een hele fijne vakantie gehad.

        Mijn punt is, dat alle kwalificaties als het gaat om mobiliteit en het openbaar vervoer die beginnen met “pret” volkomen misplaatst zijn. En zeker van iemand als de heer Peters van OVNL die zijn “brood” verdient in het openbaar vervoer.

        Geen openbaar vervoerreizigers = geen openbaar vervoer = geen “brood op de plank” voor de voorzitter van OVNL. En wat moet hij dan gaan doen? Boekhouder of accountant lijkt mij geen goed idee…

        Een gevolg van deze crisis is wel het
        (h)erkennen van het openbaar vervoer als “vitale sector” of – anders gezegd – als een nutsvoorziening en basisvoorziening. En hopelijk blijft dit inzicht ook hangen ná de corona – crisis!

        1. Tonny Schonewille schreef:

          Dat zou fijn zijn, maar moet nog maar blijken; als er naar de vakbonden geluisterd gaat worden dan betekent dat impliciet dat men het belang van OV niet echt in ziet. Misschien ben ik nu een beetje te pessimistisch..

  13. Henk schreef:

    In de spits zitten de treinen nu al erg vol en is het dringen bij de deuren, dus dat probleem ga je met elke lopende Corona-maatregel niet oplossen.

    Denk dat bedrijven veel thuis moeten blijven werken of moeten overwegen om ploegen te gaan werken waar dat nog niet gebeurt. Zo verdeel je in elk geval al het reisgedrag en bezetting van kantoren e.d.

  14. Chris schreef:

    In mijn omgeving zie ik werkgevers die aan het nadenken zijn hoe het personeel weer, binnen een 1,5 meter economie, aan het werk kan op kantoor.

    Hoe de werknemers, die afhankelijk zijn van het OV, op het werk komen zien werkgevers toch als probleem van de werknemer.

    Ik reis zelf bus/metro/bus en voorzie dat elke bus die langskomt al aan zijn maximale capaciteit zal zitten.

  15. Vrijheid Eerst schreef:

    Wat een softe reacties hier! Dit is dictaroriaal, Noord Korea in het kwadraat! Mensen wordt wakker! Fuck de anderhalve meter samenleving. Als dit wordt ingevoerd ga ik als protest altijd zwart reiden en lap ik alle regels aan mijn laars en zal iedereen motiveren hetzeflde te doen. Mensen wordt wakker. Vrijheid eerst, altijd en overal. Dit mag en zal nooit een land worden waarin de dictatuur regeert. Iedereeen die hier negatief op regageert, dat is je recht maar ik reageer daar niet op.

    1. Janneke 1 schreef:

      Overdrijven is ook een vak.

    2. Peter vanLieshout schreef:

      Volgens mij bent u het zonnetje in huis.

    3. Johan schreef:

      “Vrijheid eerst, altijd en overal.”

      U verwart anarchie met vrijheid. Soms zijn regels nodig om de vrijheid juist te bevorderen. Bedenk eens wat er gebeurt als we bijvoorbeeld het wetboek van strafrecht en de wegenverkeerswet zouden afschaffen. Zouden we ons dan nog vrij over straat kunnen bewegen?

      Als we allemaal roepen “Fuck de anderhalve meter samenleving” is binnen een maand of 4 zo goed als iedereen besmet. Omdat daarvan vrijwel niemand nog terecht kan in het ziekenhuis, loopt het sterftepercentage op naar pak ‘m beet 6% en dan heb je het over een miljoen doden in Nederland. En daar zijn dan relatief veel meer 40-ers en 50-ers bij dan nu, die het met een plek op de IC wel zouden hebben overleefd.

      U hoeft hier niet op te reageren. Er even over nadenken en verder zwijgen is ook prima.

      Fijne vrijheid gewenst.

    4. Simon schreef:

      U heeft geen virus nodig om anderen ziek te maken!

    5. dries molenaar schreef:

      Het busje komt zo. Vergeet de pilletjes niet. De dokter zal eens zien of alles nog voldoet.

      1. Martin schreef:

        Ik begrijp die emotie wel. Het is gewoon een afschuwelijke tijd en ieder reageert op zijn/haar manier op maatregelen die niemand wil, maar toch noodzakelijk zijn. De een is gelaten, de ander uit zich boos en opstandig. Laten we elkaar niet te hard beoordelen en hopen dat er voor het einde van het jaar een vaccin is.

  16. Marc Busio schreef:

    Het is hierboven al door een aantal mensen opgemerkt: 1,5 meter gaat niet werken in het OV. De OV-bedrijven gaan er financieel aan onderdoor als ze maar een kwart van hun capaciteit kunnen benutten en te veel mensen die willen/moeten reizen worden gedupeerd. Dus verplicht mondkapjes en handschoenen dragen, zoals nu ook al her en der in Duitsland, is de enige realistische optie. En als er een tekort is aan mondkapjes dan moeten de reizigers die maar zelf maken. Naar verwachting zal het virus in de zomermaanden die we tegemoet gaan afzwakken en als het weer herfst wordt zijn er mogelijk commercieel voldoende mondkapjes beschikbaar. Je zult zien dat in de meeste landen voor deze oplossing gekozen gaat worden omdat anders ook het opstarten van de luchtvaart geen haalbare zaak is. Door zo te focussen op die anderhalve meter heeft de overheid ons helaas een beetje op het verkeerde been gezet.

    1. Richard schreef:

      Gaan we dan ook boetes opleggen voor het verkeerd gebruik van mondkapjes?? Vanmorgen iemand bij in de straat was zo bang voor corona dat ze met haar mondkapje in de nek een sigaretje stond te roken. Verder zal voor het gebruik van mondkapjes de wet aangepast moeten worden. Er geldt nu een verbod op gezichtsbedekkende bekleding.

      Verder heeft vrijheid eerst wel een punt. Uit de reacties blijkt dat iedereen zijn vrijheid en privacy maar moet opgeven, we met zijn alle kunnen reizen. Leeftijdsdiscriminatie is een punt waar niet over gesproken kan worden. Met dhr Krol voorop.

      Alle duizelingwekkende miljarden moeten wel opgehoest worden door de samenleving. Dus gaan we de middenklasse nog maar verder uitknijpen.

      Wat zijn vitale beroepen? Er is bekend gemaakt dat de bouw gestimuleerd gaat worden. Ik werk in het voortraject voor dit soort werken. Dus als ik niet kan reizen ligt de bouw stil.

      De vraag die nog niet beantwoord is, hoe lang blijft de 1,5m ecomomie? Eerste vaccin zal met een beetje geluk 2021 beschikbaar zijn. Dan moet dat voor 7 miljard mensen geproduceerd worden. Bij een productie van 1 miljoen vaccins per dag zijn er nog 7000 dagen nodig om iedereen gevaccineerd te krijgen. Dat is bijna 20 jaar. Succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.