fbpx
Foto: Dave van Hattem

In 2018 nog meer werkzaamheden: NS bezorgd

Er wordt steeds vaker aan het spoor gewerkt, met daardoor steeds meer hinder voor reizigers. In 2017 zijn er meer impactvolle werkzaamheden, maar in 2018 zal dat nog verder toenemen. NS president-directeur Rogier van Boxtel maakt zich zorgen over die trend.

ProRail en NS bekijken samen hoe de reizigershinder zoveel mogelijk beperkt kan worden, maar feit is dat die hinder de afgelopen jaren toegenomen is. De president-directeur hoopt dat de toenemende hoeveelheid werkzaamheden geen reizigers gaat kosten. Hij wijst er ook op dat de afspraken die het ministerie met ProRail en NS maakt met elkaar botsen. “ProRail wordt afgerekend op de staat van het spoor, en moet daarvoor veel werkzaamheden uitvoeren. Maar veel werkzaamheden zorgt voor veel klanthinder en is niet goed voor de klanttevredenheid,” legt de topman uit tegenover Treinreiziger.nl.

Van Boxtel luidt de noodklok, als het gaat om de toekomstige bereikbaarheid van Nederland. “Er is jaarlijks minimaal een miljard euro extra nodig om Nederland bereikbaar te houden. Als we niets doen loopt het vast, zowel op de weg als het spoor.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Jaap Blok
7 jaren geleden

Van Boxtel wil aan de ene kant minder werkzaamheden en aan de andere kant miljarden meer investeringen, mi. dus weer meer werkzaamheden. Lijkt me nogal tegenstrijdig.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
7 jaren geleden
Antwoord aan  Jaap Blok

Er is ook discussie over onderhoudswerkzaamheden enzo, dat werken in de nacht relatief duur is, en daardoor meer naar overdag wordt verplaatst.

Kremer
7 jaren geleden

geachte mevrouw, mijnheer,
Als er op tijd en dan bedoel ik in januari, bekend zou worden gemaakt op welke weekends er aan het spoor gewerkt zal worden in 2018, dan zou ik er nog niet zo veel bezwaar tegen hebben. Omdat in 2017 zo laat bekend werd dat het rond het weekend van 24/25 juni b.v. op het traject Amsterdam Brussel bijna niet mogelijk was Brussel te bereiken, laat staan Parijs, waar ik een overstap had naar Zuid-Frankrijk, moest ik 2 dagen van mijn vakantie laten vervallen en werd gedwongen op maandag te reizen. Ik vind dat buitengewoon kwalijk. Ik vind ook de aangeboden omleidings reisopties door de NS niet acceptabel omdat ik geen uren aan mijn reis ga toevoegen terwijl er hoge snelheidstreinen rijden. Ik had er een pittige brief over willen schrijven aan NS Int., maar bedacht dat er met alle brieven waarschijnlijk toch niets gedaan zou worden.(is mijn ervaring) Concluderend: werk aan het spoor moet gebeuren, maar geef in hemelsnaam aan het begin van het jaar door op welke dagen die werkzaamheden vallen. Ik kan in elk geval mijn vakantie (ik ga maar 1 x per jaar) daarop aanpassen.
Ik heb zelf begin dit jaar Prorail gebeld om naar hun programma te vragen en gelooft u het of niet, terwijl daar tabellen over bestaan, men wist het niet. Dat is wel zo amateuristisch! Eind april vertelde een aardige NS medewerker mij exact de data, maar toen was het in mijn geval al te laat omdat ik geboekt had.
Mijn voorstel zou zijn: Laat de NS alles weer in handen nemen. Over de heer van Boxtel kan ik in dit verband niet zo heel veel zeggen, maar ik weet wel dat hij als leidinggevende bij andere bedrijven weinig succesvol is geweest.