375.000 treinreizigers pauzeren abonnement

2 maanden terug

Zo’n 375.000 treinreizigers hebben tussen maart en juli gebruik gemaakt van de coronaregeling van NS om hun treinabonnement aan te passen of te pauzeren. Ook de verkoop van nieuwe abonnementen viel in deze periode bijna volledig stil.

Tijdelijk pauzeren

NS heeft het in maart voor particuliere abonnementhouders mogelijk gemaakt om over te stappen naar NS Flex, ook wanneer dit volgens voorwaarden niet kon. Met NS Flex konden reizigers hun abonnement pauzeren.

Vooruitbetaald abonnementsgeld kregen zij teruggestort. Met grote zakelijke klanten heeft NS aparte afspraken gemaakt om vaste kosten te beperken. Van de forenzen besloot zo’n 60% om het NS-abonnement tijdelijk stop te zetten. Onder reizigers met een kortingskaart was dit zo’n 5%. De laatste groep betaalt voor hun abonnement slechts enkele euro’s per maand en heeft vaak aan één reis genoeg om dit bedrag terug te verdienen.

Senioren

Sommige reizigers kozen bewust voor om het abonnement niet te pauzeren. Zo krijgen senioren korting bij een Dal Vrij of Weekend Vrij abonnement, terwijl die korting bij NS Flex komt te vervallen. NS kende vanwege corona nog een aantal andere regelingen, zo is de geldigheid van Keuzedagen voor bijna een half miljoen 60-plussers verlengd tot einde van dit jaar. Normaal zijn Keuzedagen maar twee maanden geldig.

Ook bepaalde actiekaartjes zijn in geldigheid verlengd. Reizigers met een maandabonnement dat niet tussentijds opzegbaar is, kregen van NS 50% korting. En voor internationale treinreizigers gold een geld-terug-regeling. Van de mogelijkheid om een internationaal treinticket te annuleren of om te boeken, maakten 270.000 reizigers gebruik.

Vanwege thuiswerken en het advies om het OV alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken, liep het aantal treinreizigers halverwege maart scherp terug. Sinds juni groeit het aantal abonnementhouders weer.

Nieuwe abonnementen

NS onderzoekt de komende maanden aanpassingen van de abonnementen, zodat deze beter aansluiten op het reisgedrag dat door het coronavirus flink is veranderd. Als voorbeeld noemt een woordvoerder van het vervoersbedrijf trajectabonnementen, gunstig voor mensen die minimaal viermaal per week op hetzelfde traject reizen. Nu forensen naar verwachting vaker thuis zullen werken en minder vaak op hun vaste werkplek moeten zijn, passen wellicht andere abonnementsvormen beter bij dat gewijzigde reisgedrag.

Eerder kwam uit grootschalig onderzoek van NS en de TU Delft naar voren dat twee op de drie forensen verwachten ook na de pandemie meer thuis te zullen werken. Een kwart van de reizigers tussen huis en werkplek denkt na corona vaker buiten de spits te zullen reizen.

De NS telt zo’n 2,6 miljoen abonnementhouders, van wie een groot deel een kortingsabonnement heeft, zoals Dal Voordeel voor kortingen op reizen buiten de spitsuren.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on juli 24, 2020 1:20 pm

Bekijk reacties

  • Jammer genoeg was het pauzeren van de "oude" voordeelurenkaart niet mogelijk. Hij mocht opgezegd worden en daarna kon je NS Flex in, maar dan kreeg je dus niet meer de middag-/avondspitsuurkorting etc. Heb de NS tevergeefs om compensatie gevraagd.

    • Gezien het feit dat het verschil tussen de VDU en Dal Voordeel toch al bijna nihil was (verdween sowieso ook niet de middagspits korting per januari volgend jaar?) heb ik gewoon mijn VDU opgezegd. Ik reisde ook nauwelijks tijdens de middagspits en voor die 1x per jaar dat het wel voorkwam is betaal ik straks dan het volle tarief i.p.v. korting.

      • Persoonlijk zou ik mezelf niet willen profileren als VDU-klager. Ik geef aan dat ik van de NS niet de mogelijkheid kreeg om te pauzeren of een andere vorm van compensatie te ontvangen, in tegenstelling tot andere abonnementshouders.
        Bij mijn reispatroon levert de voordeelurenkaart significant meer voordeel op dan Dal Voordeel: met de korting in de middagspits en in jul/augustus de hele dag ben ik (zeker nu, met veel thuiswerken) stukken voordeliger uit.
        Ik begrijp best dat dit een individueel verhaal is, en ja: per 1 januari houdt de middagkorting (en ik dacht ook de andere kortingen, op meer feestdagen, juli/augustus etc.) op. Het zij zo.

  • Vanwaar de positieve teneur van dit bericht ?
    Ik hoor tot de groep waarvoor overstap naar FLEX geen optie was.
    Wat me steekt is dat NS
    -ongegeneerd geld bleef incasseren.
    -niet de moeite nam haar vaste klanten persoonlijk in te lichten.

    • True. Ze hadden aan vaste klanten bijv. een mailtje kunnen sturen, dat je (tot nader) je abo ff kon pauzeren of anders stopzetten, omdat het incasseren niet zomaar stopgezet (of op pauzeren gezet) kon worden. Deden ze niet. En achteraf geld terugstorten vooral niet. Geen stijl.

  • Het is waar dat NS niet actief heeft aangeboden enigerlei compensatie te bieden aan abonnementshouders die vanwege de reis-'adviezen' nauwelijks gebruik konden maken van 'het spoor'. Wél werd het bedrag maandelijks keurig geïncasseerd (in mijn geval 71 euri).

    • In mijn geval +100. En dat probeerden ze goed te praten ook. Maar daar dacht ik anders over. Abo gelijk stopgezet.

  • Wist niks over flex regeling. Vroeg NS om mijn abo geld gewoon terug te storten voor de plandemie maanden dat ik niet mocht/kon reizen, maar dat weigerden ze. Dus mijn abo volledig stopgezet. Dit soort flauwekul moet niet beloond worden. Als de boel geheel failliet gaat, dan wordt het misschien normaal weer.

    Niet normaal maken wat niet normaal is!!

  • Mijn abo kon ik niet stopzetten volgens site NS. Totdat ik juni mail ontving, kon ik mijn abo ineens wel omzetten in Flex, hierdoor kreeg teruggave vanaf juni, maar niet vanaf 24 maart het moment dat ik ben gaan thuiswerken? Vreemd, NS zijn echte dieven.