58.000 studenten kunnen geld ophalen vanwege OV-fout

Als gevolg van een fout in de jaarkalender die vervoerders gebruiken, hebben bijna 73.000 studenten op 16 augustus ten onrechte betaald voor hun reis met bus, tram of metro. Dit blijkt uit een analyse van de OV ombudsman, de onafhankelijke bemiddelaar voor klachten over het openbaar vervoer.

Recht op geld terug

Regisseur Studenten Reisrecht heeft bekendgemaakt dat studenten het teveel betaalde terug kunnen krijgen, maar die boodschap heeft blijkbaar bijna 58.000 studenten niet bereikt. Zij hebben nog steeds geld tegoed van hun vervoerder(s). Dat schrijft de OV ombudsman in de rapportage over het derde kwartaal. In die periode kwamen er veel klachten binnen over de kwestie.

Communicatie niet effectief

De problemen werden snel door de vervoerders erkend. Studenten hoeven slechts langs een kaartautomaat te gaan om hun geld terug te krijgen. Dit bericht heeft echter 75 procent van de studenten blijkbaar niet bereikt. “Een uitgelezen kans om de effectiviteit van dit soort maatregelen
te meten”, aldus de OV ombudsman, die meent dat verbeteringen denkbaar zijn. “Welke rol spelen de communicatie richting de reiziger en de constructie van de maatregel hierin? Welke oplossingen waren ook denkbaar geweest?”

Blind vertrouwen

De meeste betalingen in het OV gaan digitaal. Maar in dat systeem kunnen fouten optreden. Reizigers moeten er blind op kunnen vertrouwen dat de OV-sector zich dan maximaal inspant om onterecht betaalde bedragen te restitueren, stelt de ombudsman.

Ticketprijs internationale treinreizen

In de kwartaalrapportage breekt de OV ombudsman ook een lans voor het vergroten van de aantrekkelijkheid van internationale treinreizen, in vergelijking met vliegreizen over dezelfde afstand. Daarvoor is het in elk geval nodig dat het boeken van internationale treintickets wordt vereenvoudigd. Het gebeurt nogal eens dat tickets wel worden
aangeboden, maar bij boeking toch niet beschikbaar blijken te zijn.

Geld terug bij internationale vertraging

Ook zou de internationale treinreiziger meer recht moeten krijgen op financiële compensatie bij vertragingen. Weliswaar worden internationale reizen in de regel geboekt bij één vervoerder (vaak NS), maar ze worden in de praktijk verzorgd door meerdere partijen. Treedt er vertraging op, dan zijn alle partijen slechts verantwoordelijk voor de vertraging die op hun ‘eigen’ traject is opgetreden.

Acht uur vertraging en nauwelijks compensatie

Zo kan het gebeuren dat een vertraging van meer dan acht uur op een reis van ruim 1.200 kilometers nauwelijks recht geeft op een vergoeding. De OV ombudsman pleit voor een compensatieregeling die uitgaat van de vertraging op de hele reis en niet op deeltrajecten.

This post was last modified on 13 november 2019 12:38

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug