Aantal in- en uitstappers per station bij NS 2013-2018
04 jul 2019 16:50
Treinreiziger.nl heeft de aantallen in- en uitstappers voor de periode 2013-2018 op een rij gezet. De cijfers zijn afkomstig van NS, en hebben betrekking op een gemiddelde werkdag. Goed om te weten: tussen 2013 en 2018 is de methodiek aangepast om tot betere inschattingen te komen, daardoor zijn niet alle cijfers goed vergelijkbaar.
Na de cijfers volgt een uitgebreidere toelichting. De cijfers zijn exclusief overstappers.
Station | InUit2018 | InUit2017 | InUit2016 | InUit2015 | InUit2014 | InUit2013 |
---|---|---|---|---|---|---|
Abcoude | 2.035 | 1.870 | 1589 | 1579 | 1619 | 1625 |
Akkrum | 762 | 758 | 728 | 749 | 761 | 719 |
Alkmaar | 21.026 | 20.951 | 19620 | 18930 | 19512 | 19693 |
Alkmaar Noord | 4.792 | 4.688 | 4723 | 4836 | 5066 | 4950 |
Almelo | 8.092 | 10.860 | 10803 | 10618 | 10560 | 10908 |
Almelo de Riet | 225 | 1.243 | 1339 | 1241 | 1277 | 1242 |
Almere Buiten | 7.532 | 7.314 | 6488 | 6458 | 6788 | 7304 |
Almere Centrum | 27.124 | 25.888 | 24127 | 23784 | 24071 | 23334 |
Almere Muziekwijk | 6.420 | 6.400 | 6807 | 6681 | 6516 | 6288 |
Almere Oostvaarders | 4.502 | 4.327 | 4714 | 4630 | 4521 | 4285 |
Almere Parkwijk | 3.624 | 3.109 | 3623 | 3584 | 3775 | 3907 |
Almere Poort | 5.243 | 4.439 | 3717 | 3085 | 2725 | 2256 |
Alphen aan den Rijn | 10.759 | 10.286 | 9930 | 9725 | 9977 | 10130 |
Amersfoort | 43.710 | 42.604 | 40861 | 39675 | 39651 | 38279 |
Amersfoort Schothorst | 7.003 | 6.412 | 5895 | 5762 | 5963 | 5642 |
Amersfoort Vathorst | 3.402 | 3.218 | 2756 | 2583 | 2651 | 2559 |
Amsterdam Amstel | 33.717 | 31.688 | 30570 | 28976 | 29549 | 28703 |
Amsterdam Bijlmer ArenA | 28.111 | 26.427 | 23922 | 22684 | 21545 | 18961 |
Amsterdam Centraal | 192.178 | 184.614 | 174179 | 167427 | 162103 | 168800 |
Amsterdam Holendrecht | 4.175 | 4.304 | 3607 | 3227 | 3097 | 3176 |
Amsterdam Lelylaan | 15.836 | 14.915 | 15551 | 14042 | 13502 | 12469 |
Amsterdam Muiderpoort | 14.148 | 13.887 | 12907 | 11888 | 11594 | 11147 |
Amsterdam RAI | 5.993 | 6.179 | 7161 | 6808 | 6460 | 6273 |
Amsterdam Sciencepark | 4.649 | 4.464 | 4439 | 4117 | 3871 | 3225 |
Amsterdam Sloterdijk | 58.800 | 54.330 | 50611 | 47615 | 47804 | 45194 |
Amsterdam Zuid | 60.819 | 54.706 | 45771 | 43716 | 42265 | 41389 |
Anna Paulowna | 2.066 | 2.121 | 2108 | 2137 | 2175 | 2333 |
Apeldoorn | 14.840 | 15.034 | 14857 | 14628 | 14354 | 14015 |
Apeldoorn Osseveld | 1.267 | 1.198 | 1164 | 1110 | 1090 | 1040 |
Arnemuiden | 517 | 500 | 467 | 461 | 470 | 488 |
Arnhem Centraal | 43.677 | 42.987 | 40588 | 39164 | 38442 | 38316 |
Arnhem Presikhaaf | 2.795 | 2.769 | 2914 | 2829 | 3022 | 3162 |
Arnhem Velperpoort | 1.980 | 1.999 | 2113 | 2066 | 2191 | 2227 |
Arnhem Zuid | 3.222 | 2.917 | 3022 | 2909 | 2925 | 2790 |
Assen | 8.569 | 8.323 | 8772 | 9136 | 9293 | 9229 |
Baarn | 4.621 | 4.605 | 4465 | 4413 | 4520 | 4658 |
Barendrecht | 5.709 | 5.484 | 5497 | 5226 | 5173 | 4973 |
Beek-Elsloo | 1968 | 2028 | 2106 | 2258 | ||
Beilen | 2.121 | 2.071 | 2080 | 2124 | 2126 | 2064 |
Bergen op Zoom | 6.979 | 6.967 | 6963 | 6939 | 7015 | 7220 |
Best | 6.027 | 5.726 | 5475 | 5263 | 5108 | 5322 |
Beverwijk | 5.239 | 5.295 | 5782 | 5572 | 5823 | 6237 |
Bilthoven | 5.376 | 5.140 | 4954 | 4771 | 4689 | 4380 |
Blerick | 1.445 | 1.337 | 1119 | 1131 | 1195 | 1101 |
Bloemendaal | 1.438 | 1.399 | 1343 | 1192 | 1258 | 1385 |
Bodegraven | 3.232 | 3.159 | 3033 | 2924 | 2970 | 3005 |
Borne | 338 | 2.193 | 2335 | 2272 | 2273 | 2348 |
Boskoop | 1.370 | 1.479 | 1425 | 1377 | 1396 | 1428 |
Boskoop Snijdelwijk | 583 | |||||
Bovenkarspel Flora | 720 | 741 | 773 | 759 | 793 | 867 |
Bovenkarspel-Grootebroek | 2.216 | 2.213 | 2285 | 2301 | 2318 | 2399 |
Boxtel | 6.428 | 6.887 | 5993 | 5917 | 6086 | 6325 |
Breda | 35.863 | 34.414 | 32916 | 30554 | 30296 | 31029 |
Breda Prinsenbeek | 1.637 | 1.559 | 1704 | 1589 | 1374 | 1260 |
Breukelen | 5.666 | 5.449 | 5236 | 4997 | 5010 | 5058 |
Brummen | 1.068 | 1.060 | 1057 | 1025 | 1004 | 1075 |
Bunde | 838 | 872 | 902 | 954 | ||
Bunnik | 2.428 | 2.284 | 1970 | 2131 | 2218 | 2005 |
Bussum Zuid | 4.452 | 4.363 | 4199 | 3893 | 3898 | 3907 |
Capelle Schollevaar | 2.305 | 2.298 | 2341 | 2311 | 2370 | 2242 |
Castricum | 7.493 | 7.364 | 7287 | 7024 | 7050 | 7011 |
Culemborg | 8.935 | 8.703 | 8277 | 8144 | 8382 | 8232 |
De Vink | 3.267 | 3.253 | 3363 | 3146 | 3066 | 2783 |
Delft | 38.423 | 35.454 | 34490 | 31630 | 31249 | 32049 |
Delft Zuid | 4.472 | 4.276 | 4939 | 4688 | 4808 | 4668 |
Den Dolder | 1.898 | 1.839 | 1784 | 1817 | 1839 | 1942 |
Den Haag Centraal | 91.437 | 87.107 | 82057 | 77783 | 76216 | 71997 |
Den Haag HS | 33.612 | 32.956 | 37124 | 34946 | 35603 | 38210 |
Den Haag Laan van NOI | 16.660 | 15.751 | 15317 | 14516 | 13872 | 11299 |
Den Haag Mariahoeve | 3.148 | 3.139 | 3276 | 3178 | 3154 | 2877 |
Den Haag Moerwijk | 3.307 | 3.223 | 2815 | 2603 | 2629 | 2296 |
Den Haag Ypenburg | 2.526 | 2.567 | 2425 | 2233 | 2113 | 1801 |
Den Helder | 4.143 | 4.044 | 3985 | 3946 | 4040 | 4180 |
Den Helder Zuid | 2.146 | 2.184 | 2105 | 2082 | 1997 | 1918 |
Deurne | 4.486 | 4.365 | 4379 | 4333 | 4498 | 4703 |
Deventer | 20.903 | 20.785 | 20862 | 19739 | 19647 | 19476 |
Deventer Colmschate | 1.400 | 1.382 | 1445 | 1464 | 1548 | 1646 |
Diemen | 3.189 | 3.051 | 3018 | 2996 | 3165 | 3423 |
Diemen Zuid | 3.357 | 3.229 | 3776 | 3551 | 3535 | 3304 |
Dieren | 3.607 | 3.704 | 3623 | 3641 | 3777 | 3848 |
Dordrecht | 24.483 | 24.351 | 24434 | 23172 | 23020 | 22765 |
Dordrecht Zuid | 1.111 | 1.076 | 1307 | 1336 | 1265 | 1241 |
Driebergen-Zeist | 8.787 | 9.321 | 9330 | 9235 | 9393 | 9267 |
Driehuis | 1.072 | 1.081 | 1153 | 903 | 974 | 974 |
Dronten | 3.478 | 3.453 | 3559 | 3428 | 3377 | 3142 |
Duivendrecht | 13.126 | 13.063 | 14447 | 14383 | 14231 | 13068 |
Echt | 2097 | 2263 | 2351 | 2356 | ||
Ede-Wageningen | 18.369 | 17.893 | 17758 | 17599 | 17458 | 17366 |
Eijsden | 160 | 182 | 161 | 162 | 203 | 213 |
Eindhoven | 65.468 | 62.919 | 61844 | 60450 | 59466 | 59782 |
Eindhoven Strijp-S | 3.184 | 2.889 | 2270 | 2002 | ||
Elst | 4.196 | 3.940 | 3803 | 3710 | 3763 | 3863 |
Enkhuizen | 2.326 | 2.312 | 2414 | 2393 | 2485 | 2604 |
Enschede | 9.792 | 17.558 | 18525 | 18508 | 17227 | 17142 |
Enschede Kennispark | 391 | 2.253 | 2404 | 2531 | ||
Ermelo | 2.877 | 2.968 | 2923 | 2849 | 2881 | 2904 |
Etten-Leur | 3.459 | 3.333 | 3293 | 3241 | 3260 | 3449 |
Geldermalsen | 6.495 | 6.321 | 6148 | 5909 | 5949 | 5856 |
Geldrop | 1.511 | 1.438 | 1521 | 1509 | 1520 | 1555 |
Geleen Oost | 629 | 627 | 586 | 600 | ||
Geleen-Lutterade | 1312 | 1357 | 1419 | 1504 | ||
Gilze-Rijen | 2.806 | 2.698 | 2609 | 2529 | 2498 | 2616 |
Goes | 7.148 | 7.187 | 7197 | 7160 | 7302 | 7660 |
Gouda | 23.696 | 23.139 | 22763 | 21298 | 21139 | 20621 |
Gouda Goverwelle | 3.064 | 3.019 | 3048 | 2998 | 3017 | 2835 |
Groningen | 17.768 | 17.937 | 19133 | 19706 | 19091 | 19916 |
Groningen Europapark | 1.592 | 1.335 | 1261 | 1212 | 1076 | 785 |
Grou-Jirnsum | 870 | 942 | 948 | 947 | 1008 | 923 |
Haarlem | 42.040 | 41.166 | 39822 | 37399 | 38367 | 37040 |
Haarlem Spaarnwoude | 3.990 | 3.897 | 3680 | 3420 | 3245 | 3086 |
Halfweg-Zwanenburg | 2.730 | 2.394 | 2265 | 2118 | 1847 | 1478 |
Harde 't | 1.525 | 1.371 | 1298 | 1306 | 1285 | 1236 |
Harderwijk | 5.904 | 5.881 | 5657 | 5629 | 5728 | 5992 |
Haren | 1.162 | 1.121 | 1167 | 1190 | 1155 | 1132 |
Heemskerk | 2.664 | 2.538 | 2519 | 2135 | 2254 | 2267 |
Heemstede-Aerdenhout | 7.118 | 6.862 | 6755 | 6396 | 6439 | 6222 |
Heerenveen | 6.236 | 6.185 | 5946 | 5893 | 5802 | 5782 |
Heerhugowaard | 7.434 | 7.401 | 7357 | 7352 | 7580 | 7818 |
Heerlen | 4.864 | 4.546 | 7130 | 7491 | 7088 | 7255 |
Heeze | 1.628 | 1.637 | 1618 | 1568 | 1561 | 1634 |
Heiloo | 4.762 | 4.662 | 4591 | 4676 | 4788 | 4614 |
Heino | 709 | 693 | 717 | 710 | ||
Helmond | 7.419 | 7.345 | 7054 | 6807 | 6705 | 6847 |
Helmond Brandevoort | 1.344 | 1.211 | 1233 | 1057 | 1016 | 1021 |
Helmond Brouwhuis | 1.493 | 1.353 | 1700 | 1767 | 1964 | 2057 |
Helmond 't Hout | 1.766 | 1.657 | 1128 | 1137 | 1170 | 1247 |
Hengelo | 6.951 | 12.921 | 13535 | 13437 | 13345 | 14008 |
Hertogenbosch 's | 47.347 | 45.937 | 45397 | 43172 | 41953 | 41962 |
Hertogenbosch 's Oost | 1.271 | 1.262 | 1512 | 1616 | 1657 | 1764 |
Hillegom | 2.576 | 2.492 | 2460 | 2401 | 2458 | 2429 |
Hilversum | 26.697 | 25.922 | 25778 | 24105 | 23490 | 23321 |
Hilversum Media Park | 4.461 | 4.328 | 4277 | 3853 | 3783 | 3795 |
Hilversum Sportpark | 7.703 | 7.283 | 7057 | 7125 | 7423 | 7208 |
Hoek van Holland Haven | 1744 | 1665 | 1614 | 1569 | ||
Hoek van Holland Strand | 487 | 406 | 388 | 494 | ||
Hoensbroek | 205 | 202 | 199 | 196 | ||
Hollandsche Rading | 938 | 901 | 859 | 865 | 849 | 852 |
Holten | 1.382 | 1.292 | 1302 | 1278 | 1218 | 1290 |
Hoofddorp | 18.884 | 17.991 | 16506 | 15258 | 15709 | 15068 |
Hoogeveen | 4.667 | 4.674 | 4454 | 4472 | 4332 | 4328 |
Hoogkarspel | 2.197 | 2.272 | 2322 | 2300 | 2318 | 2300 |
Hoorn | 14.306 | 13.718 | 13469 | 13527 | 13425 | 13709 |
Hoorn Kersenboogerd | 5.117 | 5.158 | 5111 | 5149 | 5361 | 5388 |
Horst-Sevenum | 2.654 | 2.541 | 2720 | 2675 | 2643 | 2635 |
Houten | 7.864 | 7.905 | 7369 | 7436 | 7473 | 7478 |
Houten Castellum | 4.986 | 4.581 | 4021 | 3936 | 3712 | 3499 |
Kampen | 4147 | 4136 | 4326 | 4256 | ||
Kampen Zuid | 1.899 | 1.734 | 1531 | 1506 | 1379 | 1141 |
Kapelle-Biezelinge | 1.277 | 1.264 | 1225 | 1125 | 1003 | 995 |
Koog aan de Zaan | 3.069 | 3.107 | 2952 | 2898 | ||
Krabbendijke | 672 | 669 | 603 | 571 | 556 | 578 |
Krommenie-Assendelft | 5.567 | 5.504 | 5425 | 5262 | 5668 | 5640 |
Kruiningen-Yerseke | 872 | 851 | 826 | 802 | 825 | 874 |
Lage Zwaluwe | 832 | 818 | 940 | 883 | 838 | 767 |
Leeuwarden | 10.393 | 9.822 | 9661 | 9682 | 9492 | 9151 |
Leiden Centraal | 79.376 | 77.703 | 75699 | 71100 | 71680 | 70905 |
Leiden Lammenschans | 4.591 | 4.219 | 4039 | 3886 | 3786 | 3643 |
Lelystad Centrum | 14.531 | 14.153 | 13858 | 13369 | 13035 | 12693 |
Maarheeze | 1.347 | 1.313 | 1336 | 1333 | 1285 | 1258 |
Maarn | 1.659 | 1.661 | 1461 | 1493 | 1579 | 1507 |
Maarssen | 4.508 | 4.452 | 4274 | 4524 | 4843 | 4744 |
Maassluis | 1955 | 1910 | 1989 | 2099 | ||
Maassluis West | 2423 | 2439 | 2474 | 2510 | ||
Maastricht | 11.854 | 11.649 | 15254 | 15633 | 15906 | 17068 |
Maastricht Randwyck | 142 | 160 | 1792 | 1776 | 1896 | 2235 |
Meppel | 6.342 | 5.989 | 5765 | 5638 | 5522 | 5346 |
Middelburg | 4.666 | 4.559 | 4657 | 4549 | 4547 | 4800 |
Naarden-Bussum | 9.465 | 9.295 | 9331 | 9148 | 9531 | 9778 |
Nieuw Vennep | 3.517 | 3.218 | 2933 | 2756 | 2761 | 2556 |
Nieuwerkerk a/d IJssel | 3.422 | 3.471 | 3468 | 3370 | 3423 | 3306 |
Nijkerk | 3.597 | 3.632 | 3430 | 3338 | 3484 | 3650 |
Nijmegen | 45.403 | 44.705 | 44044 | 43195 | 43149 | 44051 |
Nijmegen Dukenburg | 2.460 | 2.182 | 1865 | 1845 | 1922 | 2151 |
Nijmegen Goffert | 1.514 | 1.236 | 953 | 713 | ||
Nijmegen Lent | 1.381 | 1.252 | 1239 | 1108 | 1048 | 925 |
Nijverdal | 3015 | 2958 | 3036 | 2939 | ||
Nunspeet | 2.660 | 2.824 | 2784 | 2762 | 2790 | 2824 |
Nuth | 486 | 481 | 468 | 453 | ||
Obdam | 1.414 | 1.435 | 1441 | 1430 | 1502 | 1558 |
Oisterwijk | 2.658 | 2.486 | 2393 | 2311 | 2315 | 2369 |
Olst | 1.319 | 1.226 | 1198 | 1187 | 1209 | 1293 |
Oosterbeek | 478 | 473 | 486 | 511 | 455 | 465 |
Oss | 8.270 | 8.247 | 8351 | 8078 | 8211 | 8606 |
Oss West | 2.061 | 1.956 | 1895 | 1833 | 1823 | 1806 |
Oudenbosch | 1.120 | 1.161 | 1297 | 1254 | 1245 | 1257 |
Overveen | 2.391 | 2.483 | 2711 | 2637 | 2824 | 3092 |
Purmerend | 2.482 | 2.372 | 2379 | 2401 | 2771 | 2992 |
Purmerend Overwhere | 2.041 | 1.939 | 2021 | 2058 | 2204 | 2312 |
Purmerend Weidevenne | 1.627 | 1.568 | 1553 | 1588 | 1720 | 1646 |
Putten | 1.904 | 1.915 | 1860 | 1813 | 1836 | 1914 |
Raalte | 2116 | 2117 | 2160 | 2059 | ||
Ravenstein | 1.463 | 1.433 | 1474 | 1413 | 1356 | 1364 |
Rheden | 831 | 831 | 807 | 805 | 838 | 907 |
Rhenen | 1.407 | 1.423 | 1324 | 1394 | 1393 | 1401 |
Rijssen | 2.514 | 2.429 | 2449 | 2398 | 2406 | 2428 |
Rijswijk | 6.873 | 7.009 | 7735 | 7371 | 7479 | 7141 |
Rilland-Bath | 465 | 477 | 486 | 445 | 429 | 437 |
Roermond | 11.378 | 11.482 | 13136 | 13274 | 12938 | 13611 |
Roosendaal | 10.317 | 10.400 | 10679 | 10399 | 11003 | 11123 |
Rosmalen | 2.528 | 2.481 | 2429 | 2364 | 2324 | 2324 |
Rotterdam Alexander | 18.310 | 17.938 | 17207 | 16756 | 17598 | 17318 |
Rotterdam Blaak | 24.006 | 22.548 | 24226 | 23368 | 21273 | 19856 |
Rotterdam Centraal | 96.690 | 92.928 | 91750 | 85246 | 81811 | 80015 |
Rotterdam Lombardijen | 6.610 | 6.244 | 6348 | 6206 | 6296 | 6272 |
Rotterdam Noord | 2.431 | 2.448 | 2289 | 2254 | 2329 | 2302 |
Rotterdam Zuid | 3.549 | 3.279 | 3111 | 3031 | 2905 | 2799 |
Santpoort Noord | 833 | 831 | 936 | 797 | 822 | 864 |
Santpoort Zuid | 901 | 874 | 891 | 803 | 799 | 866 |
Sassenheim | 4.808 | 4.181 | 3875 | 3479 | 3314 | 3000 |
Schagen | 5.325 | 5.410 | 5311 | 5326 | 5484 | 5580 |
Schiedam Centrum | 23.164 | 21.654 | 19636 | 18630 | 18721 | 18581 |
Schiedam Nieuwland | 2151 | 2098 | 2205 | 2211 | ||
Schinnen | 259 | 246 | 231 | 247 | ||
Schiphol Airport | 92.214 | 85.859 | 78896 | 71585 | 68689 | 69437 |
Sittard | 10.286 | 10.698 | 12125 | 12110 | 12259 | 12634 |
Soest | 218 | 218 | 201 | 211 | 231 | 231 |
Soest Zuid | 1.916 | 1.903 | 2005 | 2014 | 2021 | 2060 |
Soestdijk | 785 | 778 | 764 | 764 | 836 | 938 |
Spaubeek | 240 | 261 | 259 | 237 | ||
Steenwijk | 3.825 | 3.646 | 3363 | 3232 | 3102 | 3021 |
Susteren | 840 | 918 | 918 | 928 | ||
Tiel | 3.298 | 3.637 | 3509 | 3445 | 3591 | 3687 |
Tiel Passewaaij | 1.494 | 1.557 | 1505 | 1434 | 1403 | 1269 |
Tilburg | 34.503 | 34.531 | 34045 | 32158 | 32093 | 33232 |
Tilburg Reeshof | 2.996 | 2.771 | 2771 | 2556 | 2434 | 2563 |
Tilburg Universiteit | 7.106 | 6.451 | 7162 | 6929 | 6549 | 7348 |
Twello | 1.518 | 1.477 | 1456 | 1433 | 1462 | 1554 |
Uitgeest | 4.987 | 5.119 | 5051 | 5167 | 5311 | 5336 |
Utrecht Centraal | 194.385 | 186.313 | 181644 | 176552 | 176292 | 170207 |
Utrecht Leidsche Rijn | 2.766 | 2.138 | 904 | 784 | 716 | 0 |
Utrecht Lunetten | 3.739 | 3.597 | 3465 | 2885 | ||
Utrecht Overvecht | 8.677 | 8.199 | 9170 | 8217 | 7720 | 6827 |
Utrecht Terwijde | 3.907 | 3.744 | 3506 | 3285 | 2981 | 2626 |
Utrecht Vaartsche Rijn | 7.752 | 6.252 | 0 | 0 | ||
Utrecht Zuilen | 2.094 | 1.870 | 1290 | 2003 | 2227 | 1918 |
Veenendaal Centrum | 2.236 | 2.277 | 2093 | 2239 | 2382 | 2438 |
Veenendaal West | 1.530 | 1.580 | 1507 | 1619 | 1657 | 1549 |
Veenendaal-de Klomp | 4.446 | 4.370 | 4229 | 4007 | 3807 | 3745 |
Velp | 1.482 | 1.472 | 1489 | 1416 | 1500 | 1625 |
Venlo | 4.966 | 4.272 | 4356 | 4370 | 4133 | 4571 |
Vlaardingen Centrum | 2566 | 2577 | 2732 | 2790 | ||
Vlaardingen Oost | 2802 | 2762 | 2783 | 2817 | ||
Vlaardingen West | 1798 | 1761 | 1908 | 1951 | ||
Vleuten | 4.288 | 4.200 | 3845 | 3717 | 3611 | 3334 |
Vlissingen | 2.728 | 2.769 | 2939 | 2955 | 2858 | 2999 |
Vlissingen Souburg | 947 | 964 | 958 | 975 | 1008 | 1007 |
Voorburg | 1.885 | 2.043 | 2243 | 2302 | 2282 | 2050 |
Voorhout | 3.424 | 3.408 | 3451 | 3310 | 3444 | 3452 |
Voorschoten | 3.427 | 3.314 | 3247 | 3074 | 3085 | 2917 |
Vught | 1.852 | 1.853 | 1976 | 1976 | 1863 | 2010 |
Waddinxveen | 1.847 | 1.770 | 1715 | 1613 | 1592 | 1575 |
Waddinxveen Noord | 929 | 884 | 893 | 883 | 861 | 889 |
Waddinxveen Triangel | 462 | - | ||||
Weert | 7.690 | 8.084 | 7856 | 7694 | 7571 | 7390 |
Weesp | 9.930 | 9.729 | 9533 | 9052 | 9222 | 9440 |
Wezep | 1.054 | 1.085 | 1048 | 1048 | 1068 | 1067 |
Wierden | 1.250 | 1.806 | 1861 | 1775 | 1740 | 1837 |
Wijchen | 4.446 | 4.281 | 4113 | 4100 | 4045 | 4214 |
Wijhe | 1.217 | 1.214 | 1156 | 1125 | 1139 | 1125 |
Woerden | 13.358 | 12.872 | 12414 | 11948 | 12222 | 11648 |
Wolfheze | 600 | 558 | 559 | 527 | 535 | 542 |
Wolvega | 1.575 | 1.699 | 1645 | 1639 | 1579 | 1521 |
Wormerveer | 4.133 | 4.132 | 3894 | 3804 | 3934 | 3864 |
Zaandam | 22.765 | 21.643 | 21177 | 20790 | 21515 | 21778 |
Zaandam Kogerveld | 1.464 | 1.449 | 1468 | 1445 | 1549 | 1713 |
Zaandijk Zaanse Schans | 4.190 | 3.804 | 3305 | 3020 | ||
Zaltbommel | 3.862 | 3.736 | 3600 | 3445 | 3440 | 3417 |
Zandvoort aan Zee | 5.704 | 5.117 | 5254 | 4770 | 4685 | 5200 |
Zevenbergen | 1.117 | 1.139 | 1266 | 1243 | 1248 | 1263 |
Zoetermeer | 5.044 | 5.205 | 5349 | 5292 | 5674 | 5947 |
Zoetermeer Oost | 3.177 | 3.283 | 3482 | 3345 | 3418 | 3196 |
Zutphen | 11.988 | 11.936 | 11895 | 11732 | 11670 | 12104 |
Zwijndrecht | 5.427 | 5.376 | 5517 | 5491 | 5474 | 5264 |
Zwolle | 41.100 | 45.507 | 43542 | 41618 | 40591 | 38594 |
OV-chipkaart data
De cijfers zijn met name gebaseerd op OV-chipkaartdata. In 2013 en 2014 was er minder data voorhanden, waardoor de betrouwbaarheid afwijkt in vergelijking tot de jaren daarna. Door de toegenomen hoeveelheid data is in die periode ook de methodiek aangepast om tot een betere inschatting te komen. Daardoor zijn cijfers van 2013 niet altijd volledig vergelijkbaar met de cijfers van 2018.
Alleen reizigers bij NS
Alleen NS heeft cijfers vrijgegeven. Sommige stations worden ook bediend door andere vervoerders, of worden tegenwoordig niet (Raalte, Bunde, Geleen Oost) of minder vaak (Enschede, Hengelo, Almelo, Zwolle) door NS bediend. Reizigers van andere vervoerders ontbreken. Dat betekent dat de in- en uitstappers voor stations als Arnhem, Zutphen, Groningen en Leeuwarden slechts een beperkt beeld schetsen van het totaal aantal reizigers.
Grensstations
NS heeft geen volledig beeld van het aantal internationale treinreizen en doet voor grensstations een aantal aannames. In de cijfers van 2015 heeft men die aannames kunnen verbeteren. Dat heeft er voor gezorgd dat het aantal treinreizigers van sommige grensstations in dat jaar naar beneden is bijgesteld.
Zijn de overstappers meegenomen in deze cijfers?
Ik heb dat nu ook wat duidelijker verwerkt, maar nee die zitten er niet in. Ik verwacht wel de overstappers van NS naar andere vervoerders (of andersom).
nee
Bijzondere daling bij o.a. station Zwolle. Zou dat iets met Blauwnet te maken hebben (geen incheck / uitcheck bij NS)? En wat voor effect heeft het reizen met (papieren) e-tickets op de stations waar je niet hoeft in te checken met deze (papieren) e-tickets om door het poortje te komen?
Klopt, NS vervoert nu niet meer de reizigers tussen Zwolle – Kampen en Zwolle – Enschede, dus die reizigers vielen in verleden wel onder NS, nu niet meer, dus dat verklaart de daling.
Opvallend de grote daling in Tiel nu de treinen daar niet meer aansluiten.
Kan dat ook te maken hebben met de overname van arriva? Ik heb mij niet verdiept in tiel opzich, maar weet dat arriva hier ook rijdt.
Nee dat komt omdat door de 10 min dienst Utrecht-Eindhoven de treinen in Tiel niet meer kunnen aansluiten. Dat past niet meer.
Ook grappig de grote stijging in Helmond, een gevolg van het opheffen van het stadsbusvervoer daar.
Volgens deze cijfers kom ik op de volgende top-tien:
1)Utrecht Centraal
2)Amsterdam Centraal
3)Rotterdam Centraal
4)Schiphol
5)Den Haag Centraal
6)Leiden Centraal
7)Eindhoven
8)Amsterdam Zuid
9)Amsterdam Sloterdijk
10)Nijmegen.
Er moet wel de kanttekening bij dat Arnhem Centraal en Zwolle worden aangedaan door diverse treinlijnen van andere vervoerders dan de NS. Deze passagiers tellen dus niet mee in dit overzicht.
Raping animals is healthy.
Leuke opstelling. Maar – zoals hier al eerder is gemeld – geldt deze alleen voor de in/uitstappers van de NS. Neem Groningen. Dat station kleurt bijna volledig rood van alle aankomende en vertrekkende arriva-treinen. Die in/uitstappers worden in deze lijst dus niet meegeteld, maar zouden toch zomaar de meerderheid van de in- en uitstappers van dit station kunnen zijn. Alleen de in/uitstappers van de enige NS-lijn in Groningen richting Zwolle zijn geteld. Dat geeft – voorzichtig gezegd – een nogal een vertekend beeld. Vergelijkbare situaties zijn in Leeuwarden, Zwolle en Zutphen en wellicht nog meer plaatsen. Is het daarom niet beter deze lijst niet deze algemene titel te geven (“in- en uitstappers per station”) ?
Je hebt gelijk dat dit wellicht duidelijker kan in de kop, verder wordt die toelichting wel gegeven.
In dit licht gezien zou je Apeldoorn ook nog kunnen meenemen ivm de Arriva lijn naar Zutphen.
apeldoorn-zutphen is altijd vrij druk zo te zien op Apeldoorn-Centrum.
Ik schat 4 a 5000 reizigers minimaal.
Waarom geeft men deze cijfers niet vrij?
Zo geheimzinnig.
Inderdaad, interessante informatie. Bedankt daarvoor.
Ik had zelf verwacht dat het verlies van de intercity’s in mijn woonplaats (Dordrecht) een daling van het aantal reizigers zou laten zien, maar dat blijkt mee te vallen.
Alleen in het naastgelegen Zwijndrecht is daar iets van te zien.
Zwijndrecht kan denk ik niet snel verklaard worden door de intercity wijziging. Ik denk eerder het verdwijnen van een rechtstreekse trein richting Lage Zwaluwe en verder.
Er stapten vroeger in Dordrecht nauwelijks reizigers in/uit de intercity’s naar Breda. Dus dan is ook niet vreemd dat de cijfers amper dalen als die verbinding vervalt.
Zou kunnen ja. Maar Zwijndrecht is natuurlijk maar een paar honderd meter verwijderd van Dordrecht en we zijn meer intercity’s kwijt dan alleen maar die naar Breda. Het valt me wel op dat het station een stuk stiller is dan vroeger en ik had gedacht dat in de cijfers terug te zien.
Dordrecht heeft alleen wat intercity-verbindingen met Breda verloren, omdat deze nu via de HSL gaan. Alle andere intercity’s zijn gewoon gebleven. Het is overigens wel duidelijk dat Dordrecht één van de weinige grotere stations is waar het aantal reizigers nauwelijks stijgt, ik vermoed door (de publiciteit over) minder goede verbindingen. Hoeveel in- en uitstappende reizigers heeft Arriva in Dordrecht en zijn deze meegeteld?
Wat te denken van Nijmegen, Blerick, Venlo en Roermond, Heerlen, en Arnhem?
Wat bedoel je? Wat moeten we daarover denken? Die cijfers zijn inderdaad niet compleet omdat Arriva ontbreekt.
Wat me opvalt is dat mijn woonplaats, Delft, het laatste jaar wel duidelijk is gegroeid in aantal reizigers.
Een winst van bijna 3000 in-/uitstappers oftewel ruim 7 %
Een flinke groei van de TU en lijn 19 die nu tot het station rijdt wellicht
Opvallend is inderdaad de grote daling van de stations tussen Enschede en Zwolle. Dit heeft mogelijk alles te maken met de overname door Blauwnet. Dit is dusdanig succesvol dat er inmiddels een extra (intercity)trein rijdt. Het maakt ook wel een verschil, eerst de NS buffel op het diesellijntje en nu de Blauwnet Flirt trein op het inmiddels geëlektrificeerde baanvak. Bovendien beperkt het succes zich niet alleen tot genoemd baanvak. Ik ging bijvoorbeeld voor mijn reizen vanuit Enschede naar Friesland en Groningen altijd met de NS intercity via Deventer. Lijkt om, maar was iets sneller en comfortabeler dan met de NS buffel via Zwolle. Nu gaan we weer rechtstreeks via Zwolle met Blauwnet. Ook toen ik onlangs in Almere moest zijn ging je vroeger met de NS intercity via Schiphol, maar nu word je op de NS reisplanner geadviseerd om via Blauwnet via Zwolle door Flevoland te reizen.
Dat staat inderdaad ook met iets andere woorden in de toelichting. “Sommige stations worden ook bediend door andere vervoerders, of worden tegenwoordig niet (Raalte, Bunde, Geleen Oost) of minder vaak (Enschede, Hengelo, Almelo, Zwolle) door NS bediend.”
[b]Waarom[/b] zijn de cijfers van andere vervoerders niet openbaar? Wordt toch ook betaald van mijn drankaccijns? 😉
Uit concurrentie – overwegingen. In mijn ogen een misplaatst gebrek aan transparantie van de ov – concessiehouders – die andere vervoerders – en de ov – concessieverleners – in de meeste gevallen de provincies – doen daar vrolijk aan mee.
Te meer omdat het ov door de ov – reizigers betaald wordt via hun ov – chipkaart, losse kaartjes en abonnementen.
En uit gemeenschapsgeld/belastinggeld (net zoals provinciale wegen en lokale fietspaden, waar – voeg ik daar maar even fijntjes aan toe – niet in – en uitgecheckt hoeft te worden).
We weten meer over het inkomen en de uitgaven van de Koninklijke familie dan van de baten en de lasten van de regionale vervoerders.
Regionale vervoerders – de Hermessen en de Connexxions van deze wereld – zijn commerciële ondernemingen en het enige doel van een commerciële onderneming is winst maken.
Het openbaar vervoer is eigenlijk een rare mix van publiek en privaat geld.
Provinciale Staten van de diverse provincies lopen ook niet bepaald voorop om meer inzicht te krijgen in reizigersaantallen en ov – kosten/baten – analyses en schieten op dit punt duidelijk te kort in hun controlerende en corrigerende taak ten opzichte van de provinciebesturen.
PROOST!
OV bureau Groningen Drenthe deelt alle data, vervoerregio Amsterdam is daarmee ook begonnen. Andere regio’s lopen inderdaad achter.
Gelukkig hebben de regionale vervoerders de decentrale spoorlijnen gered. De marges zijn minimaal. Het is vooral aan de provincie om op de juiste wijze aan te besteden. Vergeet niet dat de frequenties behoorlijk zijn gegroeid, waar die eerst met opheffing werden bedreigd. Nu vier keer per uur vanuit Groningen richting Hoogezand-Sappermeer. Nu drie, in de toekomst mogelijk zelfs vier keer per uur tussen Leeuwarden en Sneek.
Ik weet dat je anti Connexxion bent, niet in de laatste plaats vanwege bravo flex. En ik snap de nadelen ervan. Maar dat wil niet zeggen dat van die vervoerders totaal niets deugd.
Volgens mij zijn we het minder met elkaar oneens dan op het eerste gezicht lijkt: het GVB in Amsterdam is een gemeentelijk bedrijf, dus geen provincie, het OV bureau Groningen Drenthe overschrijdt provinciegrenzen.
Laat ik me voor de goede orde beperken tot de ov – situatie die ik het beste ken: in mijn woonplaats Helmond en in zuidoost Brabant.
De ov – concessieverlener is het provinciebestuur – Gedeputeerde Staten – van de provincie Noord Brabant en de ov – concessiehouder is Hermes (van Connexxion)voor het busvervoer. En ik ben inderdaad in één woord VERNIETIGEND over die twee!
Ik vertel geen geheim als ik zeg, dat de provincie Noord Brabant in het verleden nou niet bepaald een gelukkige hand heeft gehad in diverse aanbestedingen voor het openbaar vervoer. Het gaat te ver om deze hier op te noemen, maar die zijn op te zoeken en te verifiëren. Hetzelfde geldt voor de hieruit voortvloeiende ov – concessies die “gegund” werden aan Hermes.
In die situatie is tot op de dag van vandaag geen verbetering opgetreden – integendeel – dus dat geeft ook weinig hoop voor de toekomst.
Het perfecte voorbeeld is de opkomst van Bravoflex in zuidoost Brabant. En de ondergang van Bravoflex in zuidoost Brabant.
Het Brabantse provinciebestuur en Hermes varen in elkaars kielzog, met andere woorden: daar is geen speld tussen te krijgen. Een relatie die in bestuurlijk en politiek opzicht ronduit ongezond is.
Op de site van Hermes werd eerst gezegd, dat Bravoflex een vorm van vervoer is die BOVENOP het bestaande reguliere openbaar vervoer kwam; nu wordt gezegd, dat Bravoflex NAAST het reguliere openbaar vervoer komt, terwijl in mijn woonplaats Helmond Bravoflex IN PLAATS VAN het reguliere openbaar vervoer is gekomen, waardoor feitelijk onwaarheden werden en worden verspreid en – ook juridisch – door de ov – concessieverlener en de ov – concessiehouder GEJOKT is.
Het Brabantse provinciebestuur heeft het einde van Bravoflex aangekondigd. Wat dit gaat betekenen voor het openbaar vervoer in Helmond weet niemand. Komen de reguliere stadsbussen terug? Komt er niets terug? Wie het weet mag het zeggen!
“De ov – reiziger komt op de eerste plaats”, maar niet in Helmond! En dat is al jaren zo!
Gelukkig doet de NS het stukken beter dan Hermes en dit blijkt dan ook uit de stijging van het aantal treinreizigers in Helmond.
En – even terug naar het onderwerp – cijfers over het aantal busreizigers in zuidoost Brabant zijn nog nooit verstrekt. Niet door Hermes en ook niet door de provincie.
OV bureau Groningen-Drenthe gaat alleen maar over bussen. Het vrijgeven van dit soort informatie hoort gewoon onderdeel van de concessie voorwarden te zijn
Grappig dat ‘t Harde en Kampen Zuid procentueel behoorlijk gestegen zijn in 2018. Zij waren enkele weken ”IC-station” toen Zwolle dicht was.
Het verbaasd me dat Assen terugvalt na 2015. Vanaf 2013 heeft zij elk half uur een IC. Waardoor zij na enkele jaren terugvalt ben ik benieuwd naar.
Het station van Assen was tijdens de verbouwing nou niet bepaald een plezierige plek om te zijn. Het was er guur, de voorzieningen waren spartaans en de ontzettend hoge trappen vormden voor veel reizigers een enorme hindernis. Ook vanuit Assen Oost was het station lange tijd alleen via een enorme omweg bereikbaar. Nu de verbouwing ongeveer klaar is (het oogt nog steeds niet af), trekt het aantal reizigers wellicht weer bij. Afgelopen jaar werd in elk geval weer wat geplust.
Wat de reislust per trein van de Assenaren wellicht ook beperkt, is de beroerde capaciteit van de treinen die worden ingezet richting Randstad (richting Groningen rijden er grote delen van de dag 4 sprinters en 2 Intercity’s per uur). In de ochtendspits zijn de treinen vanuit Groningen vaak al goed gevuld, wat voor forenzen uit Assen veelal betekent dat er minimaal 45 minuten wordt gestaan tot Zwolle; Niet erg aantrekkelijk. NS heeft inmiddels weer eens beloofd de capaciteit te vergroten, maar dat beloven ze tweemaal per jaar.
Onbegrijpelijk zijn soms ook de keuzes voor het materieelinzet richting het noorden. Dan wordt er te Zwolle van de bomvolle Intercity richting Groningen een ICM-4 afgekoppeld, waardoor een enkele ICM-3 overblijft en reizigers achterblijven op het perron. Dat terwijl aan de overzijde van het perron de vrijwel lege DDZ-10 in zijn geheel naar Leeuwarden vertrekt. Daarmee jagen ze forenzen de auto in.
Opvallend is het aantal dalende reizigers op station Rijswijk. Tussen Dordrecht en Amsterdam Centraal is dit het enige station met een dalend aantal reizigers. Verder een dalend reizigers aantal te Zevenbergen en Oudenbosch. Ik denk dat dit komt door het ontbreken van een treinaansluiting te Dordrecht richting en vanuit de richting Rotterdam.
In Rijswijk staan kantoren leeg door vertrek van een aantal grote bedrijven en overheidsorganisaties. En ook het winkelcentrum kampt met een terugloop van klanten. Dan heb je ook al snel minder treinpassagiers.
Hallo,
Zijn bovengenoemde cijfers de gemiddelde in en uitstappers per station per dag?