fbpx
De afscheidsrit in Tilburg. Foto: Tijn van der Muuren

Afscheidsrondje voor NS 1700 door Nederland trekt veel bekijks

19 nov 2023 16:54

Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling op 10 december gaan de bekende gele NS 1700-locs met pensioen. Stichting NVBS en NS International organiseerden daarom vandaag een rondje Nederland voor zo’n 500 belangstellenden. Ook rond het spoor trok de rit veel bekijks.

  • Liefhebber Maurits Wever heeft een T-shirt gemaakt ter ere van het afscheid. Het shirt wordt om praktische redenen aangeboden via deze pagina website van de Kilometer Kampioen. Bestellen kan t/m 5 december.

De rondrit vertrok vanochtend rond 10:00 uur in Amersfoort. De trein bestaat uit een NS 1700-locomotief voorop, dan een stam IC Berlijn-rijtuigen in het midden en achterop nóg een locomotief. Deze week zijn zowel de locs als de DB-rijtuigen voor de gelegenheid bestickerd: op de locomotieven staat ‘Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af’. De planners van NS International hebben zoveel mogelijk geprobeerd om de route over trajecten te leiden waar de 1700-locs en IC Berlijn normaal niet komen.

En zo belandde de trein bijvoorbeeld in Zwolle (10:50), Arnhem (12:30), Tilburg (14:00) en Rotterdam (15:30). Bij station Rotterdam Stadion, normaal gesloten, was een grote fotostop gepland met ook nog andere ‘nez cassés’, zoals het type locomotief ook wel genoemd wordt. Op de meeste plekken was het druk met treinspotters en andere liefhebbers, daarom werd vooraf door de NVBS afgeraden om statieven en ladders mee te nemen. Daar hield echter lang niet iedereen zich aan, getuige de foto’s.

De 1700-serie wordt dus al 30 jaar gebruikt door NS. Ze zijn een voortzetting van de 16-/1800-locs die al langer in dienst zijn, en nu alleen nog bij andere vervoerders worden ingezet. De IC Berlijn is niet de enige internationale dienst waar de 1700-locs op werden ingezet, want eerder kon je ze ook voor de CityNightLine en EuroNight-treinen treffen.

Vanaf december worden de 1700’s volledig vervangen door nieuwe Vectron-locomotieven. Daarmee vervalt ook de locwissel in Bad Bentheim; Amsterdam – Berlijn is vanaf dan een halfuur sneller af te leggen. Dat is niet de enige verandering op de IC Berlijn: ook de Bordbistro verdwijnt. Hongerige passagiers doen er dus goed aan om vooraf proviand in te slaan.

0 0 stemmen
Artikel waardering
22 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Erno-Berk
1 jaar geleden

Als het goed is blijft de 1700 en de BistroRijtuig tot zaterdag 9 december rijden. Dat biedt dan nog mooi de gelegenheid om nog een ritje naar Bad Bentheim met de 1700 en het BistroRijtuig te maken, voordat de 1700 en het BistroRijtuig uit dienst gaan.

Eigenlijk wil ik ook nog een ritje met Klassieke Motorstel maken, maar ik woon in de Achterhoek en van de Achterhoek naar Spa v.v. is het haast niet te doen in één dag. En hotelovernachtingen zijn in deze tijd van het jaar duur door de Kerstmarkten.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Niet bij deze ronde geweest en ik woon ook niet op die plaatsen, maar ik zie ik hem nog in Hengelo voor de 9de. Eind goed. Al goed toch….

David Nijenhuis
1 jaar geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Als je het niet erg vindt om voor een keertje op een slaapzaal te logeren, kun je voor € 28 in de jeugdherberg van Luik overnachten. Als je geen herbergkaart hebt, kun je voor nabij 4 Euro een zog. Welcome-Stamp kopen, die ze op een tijdelijke kaart plakken. Heb je er 6, dan geldt die kaart tot dec 2024 als jeugdherbergkaart. Handig om te weten: in Duitsland kun je vaak voor 10-20 Euro extra (beetje afh. in welke deelstaat je bent en of de jeugdherberg het aanbiedt) een slaapzaal tot 1p kamer op laten waarderen. Jeugdherbergen zijn niet altijd zo goedkoop meer maar er zijn nog genoeg plaatsen waarbij een 1p kamer toch zo’n 2 tientjes goedkoper is dan een hotel.

ton jonker
1 jaar geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

gemakshalve er van uitgaand dat je in Winterswijk woont en op zaterdag wilt reizen vertrek je om 6.20 uit Winterswijk en reist via Zutphen,Nijmegen, Roermond, Heerlen en Aachen naar Spa-Geronstere, aankomst 12.22 uur, als het tegenzit om 13.22uur, zeven a acht uurtjes later ben je weer thuis, kan dus gemakkelijk op een dag

Martin
1 jaar geleden
Antwoord aan  ton jonker

Meer dan 6 uur reizen dus met het ov. Met de auto doe je er volgens Google Maps iets onder 3 uur over. Blijft toch de achilleshiel van het ov, dit soort verschillen.

Hanzeboog
1 jaar geleden

Jammer dat deze locomotief verdwijnt. Was zeer betrouwbaar. Duwde of trok enkel – en dubbeldeksrijtuigen prima. Een samenstelling met getrokken en geduwde rijtuigen door locomotieven heeft iets klassieks. Dat was eigenlijk zeer lang de meest voorkomende samenstelling.

En het is ook bijna het einde van getrokken en geduwd rijtuigen in Nederland. Alleen tussen Amsterdam – Berlijn en Amsterdam – Frankfurt/Wenen heb je de combinatie van locomotief + rijtuigen. Heb ooit met de Railjet gereisd. De ultieme trein als om locomotief + rijtuigen gaat.

In ieder geval zal bijna geen Nederlandse locomotieven worden ingezet. NS Vectron zal tijdelijk zijn totdat de DB Talgo Tracva locomotief het overneemt. Waarmee voor NS ook een einde aan een tijdperk met locomotieven komt.

Het is begrijpelijk dat NS en andere vervoerders kiezen voor motorrijtuigen kiezen. Zie Intercity Direct met 9 rijtuigen in daluren. De bezettingsgraad is laag. Bepaald niet efficiënt. Maar treinreizigers zullen dat geen bezwaar vinden. Die hebben dan de zitplaatsen voor het uitkiezen.

Hanzeboog
1 jaar geleden

Hondekop, Plan T, Plan V, SGM, locomotief serie 1700. In de komende jaren tot 2030 en daarna zal gefaseerd de ICM-M en DDZ verdwijnen.

Treinen van de oude generatie. Bepaald niet digitaal zoals SLT, NS Flirt Sprinter, SNG en ICNG. Maar wel héél betrouwbaar. Kun je van de digitale treinen niet altijd zeggen. Die zijn soms zo nieuw dat de fabrikant er zelf moeite mee heeft. Zie Alstom.

Afscheid van locomotief serie 1700 in passagiersdienst is nog specifieker een spoorgeschiedenis. Locomotieven + rijtuigen was ook in Nederland in passagiersdienst een héél gewone samenstelling. Al waren motorrijtuigen in Nederland na de Tweede Wereldoorlog al snel gewoon.

Vanwege efficiëntie met zitplaatsen zijn motorrijtuigen in Nederland geschikter voor spoorwegmaatschappijen. Uitgezonderd internationale treinverbindingen.

Vanaf dienstregeling 2024 zal locomotief + rijtuigen alleen te zien zijn tussen Amsterdam – Berlijn,Intercity Direct Amsterdam – Rotterdam – Breda/Brussel en IC Den Haag – Eindhoven.

En als de oorspronkelijke planning doorgaat zal de ICNG op alle Intercity Direct verbindingen rijden vanaf 2025. Gezien de trage leveringen is dit twijfelachtig of het gaat gebeuren.

NMBS zal dan wel met getrokken treinmaterieel rijden. Waarschijnlijk reeks 28 + I – 11 rijtuigen.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ach ja, de ICNG heeft nog kinderziektes. Dat had SLT vroeger ook maar dat is wel goed gekomen. 🙂

Anoniem
1 jaar geleden

Mooie jeugdherinneringen. Met gracieuze snelheid en het geluid van de ventilatoren reden de 1600 – 1700 locs met de icr rijtuigen het station binnen. Toen waren lange afstandsreizen nog echte treinreizen incl. het karretje met koffie en lekkernijen. Je zou denken dat de nieuwe treinen beter zouden zijn, maar reiscomfort is de afgelopen jaren echt afgenomen.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dat het reis comfort is afgenomen is met de nieuwe treinen ben ik niet mee eens. De ICNG stoelen zitten minstens net zo goed als met de Intercityrijtuigen. Ze hebben USB, stopcontacten, ledverlichting. Het interieur is gezellig. De huidige ICR is saai. En de ICR voor de revisie waren ook saai. Bij beiden types treinen veel beenruimte. Dat sommigen moeite hebben dat de stoelen tegenover mekaar geplaatst is kwestie van smaak.

En vergelijk de SGM en DD – AR met de huidige Sprinters. Duidelijk dat de huidige treinen comfortabeler zijn. Al is het begrip comfort in deze nieuwe treinen relatief.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De dingen die jij noemt zijn inderdaad beter geworden, maar dat ligt aan de techniek die nu mogelijk is. De verlichting, stopcontacten en USB’s maken de reis een andere belevenis en gelukkig is het reizen voor mensen met een lichamelijke beperking veel beter geworden. Waar ik op doel is het algemene reiscomfort. Ik zit liever in een open coupé met een normale zitplaatsen zonder de loungebanken hier en daar. De ICR had met minder stoelen en met de renovatie in de 00 Jaren zijn er meer rijen bijgekomen zonder dat het zitcomfort wegging. De huidige generatie intercity dubbeldekkers hebben geen armleuningen in de 2e klas en de ICNG voelt meer aan als een luxe metro dan een intercitytrein. Landen als GB, Oostenrijk en Duitsland hebben nog wagons en daar ervaar ik mijn reis aangenamer. Ik kan er niet bij dat de rijtuigen uit de jaren’80 zonder al teveel renovatie nog steeds rijden en de wesp zoveel kinderziektes heeft, om al niet te beginnen over de fyra. De NS heeft in de 35 jaar dat ik met de trein reis, andere prioriteiten terwijl de passagier op nr.1 zou moeten staan.

Oscar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

> Dat het reiscomfort afgenomen is met de nieuwe treinen ben ik niet mee eens. De ICNG stoelen zitten minstens net zo goed als met de Intercityrijtuigen. Ze hebben USB, stopcontacten, ledverlichting.

Oude treinen hadden ook USB. Uitermate Sociale Bemensing.

> De huidige ICR is saai. En de ICR voor de revisie waren ook saai.

De ICR met de oranje banken vond ik juist geweldig. Ik reisde er graag mee.

> En vergelijk de SGM en DD – AR met de huidige Sprinters.

De huidige Sprinters doen mij denken aan opgepimpte metro’s, zoals de S-Bahn in Duitsland.
De doorkijk door de hele trein geeft uiteraard wel een veiliger gevoel.

Hanzeboog
1 jaar geleden
Antwoord aan  Oscar

Oude treinen hadden USB. In eerste klas waarschijnlijk. Maar bij de nieuwe NS treinen is het overal standaard.

Oranje banken hadden wel sfeer. De bekleding en comfort vond ik destijds goed. Maar in vergelijking met ICNG is het wat minder met de huidige stoelen met de voering. Maar dat zal een kwestie van smaak zijn.

SLT is ontworpen op basis van een Duitse Sprinter. Jouw vergelijking van een opgepimpte metro kan dan kloppen. Maar in vergelijking met de oude NS stoptreinen vind ik de huidige Sprinters een verbetering qua zitcomfort, netheid, betere toiletten, meer voorzieningen, design dan SGM en DD – AR.

lezer
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Bij het verbouwde VIRM zie ik geeneens arrmleuningen meer in het midden, de steek, dwz de beenruimte tussen de stoelen was met verbouwing van de Koplopers al ingekrompen. USB en stopcontacten in de tweede klas is wel een grote vooruitgang in het social mediatijdperk.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  lezer

Een stopcontact is een universele standaard, maar de USB poorten zijn inmiddels een iets anders verhaal. In bussen en treinen worden nog vol op USB A poorten geinstalleerd, terwijl in smartdevices/phones nu USB C de standaard is en veel bedrijven al USB-C naar USB-C kabels meeleveren. USB A wordt nu nog veel gebruikt, maar hoe zit het over 10 of zelfs 20 jaar eer een treinstel volledig gerenoveerd wordt. De ontwikkelingen in de tech industrie gaan snel en wat betekent dit voor zaken, die lang mee behoren te gaan? Dat is iets wat je zeker ook af mag vragen, zeker omdat USB poorten een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de opkomst van digitale tickets en zelfs de digitale OVPay pas. Immers je telefoon op kunnen laden wordt steeds belangrijker. Een reiziger, die graag digitale tickets gebruikt doet er wellicht niet onverstandig aan om een powerbank mee te nemen, opdat de reiziger altijd kan bewijzen dat deze de juiste bits bij zich heeft.

Zebje
1 jaar geleden

ICRm vond ik niet saai met de gele stoelen en nu ook niet. Anyway ik was er gisteren bij in Utrecht om 16:54 tot en met 17:13 u. Kon niet meerijden wat ik had gisteren ook andere dingen die alleen gisteren gebeurden. En 3 weken geleden samen met m’n vrouw in Amsterdam nog goed genoten van de 1750 en eigen foto’s en filmpjes gemaakt! En afgelopen zomer met treinendagen nog van Amsterdam tot Deventer getrokken door 1700!

Bert Brabbelman
1 jaar geleden

Jammer dat ik er niet bij kon zijn.
Mooie foto’s.

Chris
1 jaar geleden

Als ik aan de 1700 terugdenk, heb ik drie specifieke herinneringen: mijn eerste keer(ik was toen 12 of 13 jaar) in mijn eentje met de IC+ naar (toen nog) Den Haag CS, de soms bizarre combinaties die je tussen Haarlem en Maastricht tegenkwam (ICR, DDM, Plan W en ICK) en … het leren kennen van de pakjes Nesquick chocolademelk in de Bordbistro. Dank voor deze mooie tijd, 1700.

Zebje
1 jaar geleden

In de jaren 80 en 90 heb ik ook prachtige herinneringen aan de 16 en 1700 tussen Zandvoort aan Zee en Maastricht en ICR met oranje banken.En in Utrecht op spoor 12 [ later spoor 15 de 3557 Schiphol – Maastricht met ICRm ] en op t Amstelstation zag ik m heel vaak naar Heerlen inderdaad met veel Plan W 2e klas. En inderdaad vooral rond 2000 DDM stammen gezien tussen ICR en Plan W stammen. Kwam door revisie van ICR oranje banken naar ICRm gele stoelen. Toen ik mijn vrouw leerde kennen nog veel meegemaakt zowel 1800 [ ex 1600 ] als 1700 aan ICK en ICRm tussen Venlo – Den Haag en tot 5 jaar geleden veel 1700 nog meegemaakt aan de DDAR stammen! En de laatste jaren aardig wat door 17oo getrokken in de Berliner IC. 1700 Eloc blijven de mooiste locs qua beeld en geluid en de mooiste herinneringen blijven in onze harten!

David Nijenhuis
1 jaar geleden

De stop in Almelo vervalt. Had NS niet beter de stop in Hilversum kunnen schrappen? Reizigers uit Schiphol en Utrecht kunnen immers al in Amersfoort opstappen en Hilversum biedt verl meer binnenlandse treinen dan Almelo.

Gert-Jan Hondelink
1 jaar geleden
Antwoord aan  David Nijenhuis

In Hilversum moeten doorrijdende treinen afremmen tot 40 km/h vanwege de krappe boog in de richting Baarn. In Almelo kan doorgereden worden met tenminste 70 km/h. Daardoor resulteert het vervallen van de stop te Almelo in iets meer tijdwinst dan het vervallen van de stop te Hilversum.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

,,,Merci…
Elke generatie kent zijn inspiratie.
Met weemoed nemen we afscheid van een lok die lange tijd beeldbepalend is geweest voor het Nederlandse spoor. Wie ooit de voorgangers van de 1700 serie gekend heeft waardeert het rijgedrag als men zelfs in de eerstvolgende wagon mocht plaatsnemen zoals we dat ook kennen van de 1200, 1300, 1500 en 1600 eloks. Niet van de 1100 het werkpaardje die ook bij veel machinisten niet echt geliefd was, het rijgedrag schokkend en je maag het gevoel gaf alsof het door elkaar geschud werd. Het liefst zat ik dan in de allerlaatste wagon waar je rustiger zat.
Niets van dit alles bij de 1700 serie. Dit type lok treffen we alleen nog als Traxx en Vectron aan in de goederendienst en mogen generaties na ons naar een museum gaan om te zien hoe men in vroeger tijden van A naar B kon reizen, eerst was het een stoomlocomotief en later de elektrische opvolgers.

Nederland zwaait weer een generatie rijdend materieel uit en stuurt hen met pensioen.
1700. Rust lekker uit. Bedankt voor je goede diensten en geniet van je pensioen.
“Merci beaucoup et Adieu…”