fbpx
Foto: Google Maps

AKO sluit vestigingen op dertien stations na verbod op verkoop rookwaren

01 jun 2023 12:03

Boekhandel AKO sluit dit jaar dertien vestigingen op verschillende NS-stations. In 2020 besloot NS dat er geen nieuwe huurcontracten worden gesloten met retailers die rookwaren verkopen. Volgens een woordvoerder van AKO zijn de filialen daardoor niet langer rendabel.

Na het nieuwe huurbeleid van NS stopten AH to go en Kiosk/StationsHuiskamer met de verkoop van sigaretten en shag. Zonder de verkoop van rookwaren zijn AKO-winkels echter niet meer winstgevend, meldt een woordvoerder. Met de nieuwe sluitingen houdt eigenaar Audax nog 15 AKO-winkels over. Of die filialen op een later moment ook zullen sluiten, is nog onbekend.

AKO sloot al eerder vestigingen op stations in Duivendrecht, Lelystad, Hoorn, Roermond, Venlo en Hengelo. Per 1 juli volgen de filialen op Den Haag Centraal, Dordrecht, Heerlen en Zaandam en vanaf eind dit jaar sta je ook bij de AKO’s in Alkmaar, Almere Centrum, Deventer, Enschede, Hilversum, Leeuwarden, Rotterdam Alexander, Schiedam Centrum en Tilburg voor een gesloten deur.

Ander aanbod

Het is volgens NS niet zeker dat de gesloten AKO-winkels een andere boekhandel als opvolger krijgen. “Er kan een leeswinkel terugkomen, maar er kan ook een winkel komen met een ander aanbod. We kijken er in elk geval naar dat het aanbod goed aansluit bij reizigers”, zegt een woordvoerder tegen Retailtrends. Sinds 2021 is lees- en cadeauwinkel Relay actief in Nederland op vijf stations, maar het boekenaanbod is daar beduidend kleiner dan bij AKO.

0 0 stemmen
Artikel waardering
51 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Brabo
1 jaar geleden

Het verbaast me dat de AKO in Den Bosch nog wel open blijft. Daar is met meestal ook vrijwel leeg.

Johan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Brabo

Het gaat erom wanneer het huurcontract van een bepaalde vestiging afloopt, niet hoeveel klanten er zijn.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Johan

Zou idd. kunnen.

Wim Lubbers
1 jaar geleden

Niet getreurd. Als je van tabaksverkoop afhankelijk bent, heb je geen bestaansrecht.

Over roken gesproken. Ik mis op stations nog steeds stickers met rookverbod. Door ontbrekend toezicht, ook op grote stations. wordt er net zo veel gerookt en gevapet als 3 jaar terug.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Ben zelf een niet roker, maar de anti-rookwaanzin heeft inmiddels toch wel zijn dieptepunt bereikt. Wat mij betreft dient het anti-rook beleid om de niet roker niet ongewenst in de rook van een roker te zitten en niet om rokers op allerlei manieren te treiteren, terwijl de overheid steeds meer accijnzen verdiend op een pakje sigaretten/shag.

Leef zelf drank, peuk en drugsvrij en ik heb zelf allerlei extremere zaken in mijn jongere jaren gedaan wat mensen in mijn omgeving vaak ook niet in dank afnemen. Dus als mensen het niet tot zich toenemen dan doen ze zaken waarbij het lichaam zelf wel de stofjes maakt.

Ik leef niet met de illusie dat mensen zonder geestbeinvloedende stofjes kunnen. Of het nu ingenomen is of verkregen door het doen van extremere dingen.

Peter
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Tabak staat in de top 3 schadelijke drugs, boven bijvoorbeeld cocaïne. Toch mag ik wel roken en geen lijn nemen. Dat vind ik ook raar.

Wim
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het is pestgedrag geworden richtig de normale roker. Iedereen heeft zijn stofjes nodig. Over een fruitig ruikend vape-apparaatje kan geen serieus mens klagen. Gelukkig laat men zich niet op de kast jagen….als het zo nodig verboden moet zijn om op een open perron te roken, hang dan eerst eens een bordje op! Dit slaat nergens op en wordt terecht genegeerd.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Ik mis de anti alcohol campaign? Waarom mag dat wel? Wat veel erger is?

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Verkoopt de AKO alcohol dan?

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

De AKO verkoopt naar mijn weten geen alcohol

willem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Alcohol “MISBRUIK” 3000 dodelijke slachtoffers per jaar.
Tabak 20.000
Wat is er mis met 1 of 2 glaasjes per dag?
Verbieden?

Baardstaart
1 jaar geleden

Natuurlijk past de sluiting van de AKO vestigingen op het station prima bij de NS campagne om lezen in de trein te bevorderen. Zeker in een tijd waarin lezen en treinreizen beide in een dalende trend zitten. 😉

Het feit dat AKO de deuren sluit met het anti-rook beleid van de NS laat mijninziens duidelijk zien dat met boeken veel te weinig te verdienen is en doorgewinterde lezers goedkoop leesvoer kunnen verkrijgen bij bibleotheken, kringloop winkels en publieke boekenkasten. Alleen als je een bepaald actueel boek wilt lezen ga je naar een boekwinkel toe en dan kies je liever toch een beter gesorteerde boekwinkel in de stad op zelfs op het web. Zowel Amazon al Bol zijn begonnen als digitale boekwinkels. Verder zijn stationswinkels vaak niet de goedkoopste verkoopspunten en waarom zou je niet op de kleintjes letten. De verkoop van maaltijden en drank en versnaperingen is iets wat reizigers wel altijd willen hebben ook zijn deze zaken ook behoorlijk overprijsd t.o.v. andere locaties buiten het station.

Otto
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De AKO winkels hebben nooit bestaan van boeken maar voornamelijk van tijdschriften. Sinds de komst van internet is de tijdschriften business verschrompeld en daarmee dus ook het business model van AKO. Het verbod op de verkoop van sigaretten is waarschijnlijk alleen de laatste druppel die de emmer deed overlopen.

Ab Normaal
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Zou het misschien ook mogelijk zijn dat de huurprijs dermate absurd hoog is dat er nu al nog maar net winst gemaakt wordt. Op rookwaar zit echt weinig marge.

Juriaan
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Als ik kijk naar het aantal klanten schiet het daar bij AKO toch wel heel erg aan. De omzet is volgens mee nog maar heel weinig.

Tim H
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Kranten, TV-gidsen, tijdschriften, etc. is allemaal vergane glorie. De AKO is een beetje door de tijd ingehaald en als dan de sigaretten ook nog wegvallen blijft er weinig over.

treingraag
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Inderdaad, absurde huurprijzen. RTD CS verloor er Huenckemoeller door oa. 20 000 per maand lukte dus niet. Lijkt de kermis wel, worden ook de attracties uitgezogen door de gemeenten.
Franse keten Relay wordt ook kort verhaal verwacht ik, teveel pastel en geen loten display.

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Wat moet je in godsnaam met een Hunckemoeller op een station?

Opa Ties
1 jaar geleden
Antwoord aan  treingraag

Lagere huren voor winkels met nauwelijks nog klanten is geen oplossing. Je moet gewoon een keer accepteren dat de AKO formule achterhaald is.

Annemiek
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Met het schrijven van boeken valt inderdaad niets te verdienen. Als je een boek schrijft, mag je al blij zijn als de eerste druk 3000 exemplaren telt. Dan krijg je een jaar later een percentage van de verkoopwaarde van de verkochte exemplaren als royalties. Over de paar euro per boek moet dan nog inkomstenbelasting betaald worden. Dus als je ernaast een baan in loondienst hebt, houd je bijna niets over. En als je het tweede jaar weer royalties verwacht, kun je erop rekenen dat de rest van je boeken in de ramsj terecht is gekomen, waardoor je niets verdient. Zo gaat dat met boeken die keurig netjes in de boekenrubriek van de kranten besproken worden. Enige uitzondering daarop zijn de biografieën die ghost writers schrijven over BN’ers.

Andre
1 jaar geleden

Ik ben geen roker, maar maakte vroeger wel handig gebruik van anderen diensten van de AKO, zoals pakketten of post versturen, cadeau kaarten kopen, etc. of ik liet daar een pakket bezorgen. Handig als ik na werk het kon ophalen op station.
De AKO op Duivendrecht was vroeger wel redelijk druk.

Wat betreft het anti-rookbeleid van de NS. In Almelo was er ooit een campagne van het busbedrijf Twents, met vrolijke buschauffeurs op de flyers. In en rondom (bushaltes) het station wordt niet meer gerookt stond er op de flyers. En wie staan daar nu elke dag te paffen naast het station? Ja de buschauffeurs en conducteurs. Allemaal hypocriet.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Andre

Omdat een rookverbod buiten niemand nuttig vindt, behalve een groepje doorgedraaide anti-rokers. Alleen de hypocrisie is het enige wat echt opvalt en in een samenleving, dat stijf staat van dubieuze verboden en geboden een punt van ergernis. Dit is weer het gevolg omdat de ander zich ook niet aan dit nutteloze verbod houdt. Ben ook geen roker overigens.

Wim Lubbers
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Als ik op een terras zit, vind ik het zeer onaangenaam als er gerookt wordt. Ook al is het 3 tafels verder. Dat geldt ook op perrons. Dat ruik ik van 10 meter afstand, overdekt of niet.
In België was er aanvankelijk alleen een rookverbod op overdekte perrons, nu ook onoverdekt. Gewoon omdat het duidelijker is. Daar zie je trouwens wel bordjes of stickers.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  Andre

vrolijke buschauffeurs? Dat moeten acteurs geweest zijn.

Rudolf
1 jaar geleden
Antwoord aan  Andre

Ik rook zelf niet en heb dat ook nooit gedaan, maar ik denk dat mensen die willen roken dat toch wel doen en dat dit niet afhankelijk is men de rookwaar nu bij de AKO kan kopen of dat elders moet doen. Zoals die conducteur die ik in Enschede net buiten het station vanuit het station, waar ik zelf op de bank zat, zag zitten roken.
Een dom kortzichtig beleid van NS derhalve, waar reizigers die (ook) andere dingen bij de AKO kopen het slachtoffer van zijn.

Opa Ties
1 jaar geleden

Het rookverbod is nooit meer dan een hype geweest die inmiddels weer is overgewaaid net als andere hypes.

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Opa Ties

De hype was een rookvrije generatie. Nou die komt er in elk geval niet, want ik zie regelmatig jongeren met een peuk in hun mond.

P.J. Kroes
1 jaar geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik zie regelmatig jongeren zonder een peuk in hun mond. Maar daar verbind ik maar liever geen absolute conclusies aan.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Dat is kl.t.n, omdat ik in Heerlen regelmatig mijn favoriete tijdschriften haal en een bepaald Engels scheepvaart tijdschrift alleen daar en op Schiphol te krijgen is. Dat wordt dus een abonnement nemen voor de UK al heeft dat ook z’n voordeel hoef ik niet meer naar Heerlen te gaan, jammer van de korting die ik na gespaarde zegels niet meer krijg. Gelukkig kan ik nog in het centrum van Maastricht voor het een en ander terecht al weet ik niet of ze op het station of in de stad ook sigaretten verkopen die het winstgevend maakt, gaan ze die ook sluiten. Het stationsaanbod wordt steeds schraler valt mij op…
Gaan straks ook de supermarkten dicht in stad of dorp waar men rookwaren verkoopt en kunnen mensen fluiten naar hun boodschappen en alleen nog online shoppen ?
In de jaren zestig van de vorige eeuw werd er nog volop gerookt, zag je de ene na de andere reclame voorbij gaan, zelfs mijn moeder rookte toen ze zelfs zwanger was en kreeg ik ook ongewild een portie nicotine mee en na mijn geboorte kwalmde het thuis ook dat het een lieve lust was, totdat ze in 2001 ten val kwam, toen stopte ze abrupt met roken alsof er een knop ingedrukt werd.
Nu gaan rookwaren in supermarkten achter gesloten deuren en moeten rokers maar raden wat ze nog te koop hebben. AKO, tankstations, straks supermarkten de rokers moeten hun toevlucht elders zoeken. Ik heb er als niet roker geen last van, maar die tijdschriften dat valt soms vies tegen als je vertrouwde blad niet meer te krijgen is. Niet elk nummer is interessant, daarom bekijk ik het per geval en wat Heerlen betreft, het wordt er akelig kaal in de stationshal. En wie weet mogen er ook geen snoepwaren meer verkocht worden want dat is slecht voor de tandjes en kunnen we deze Aardbol maar helemaal dicht maken, want wat is eigenlijk nog wel goed, gezond, winstgevend op deze aardkloot, gaan ze kroketten en friet horeca op de stations ook sluiten, want dat is ook foute hap en de McDonaldsen en Burger Kings en Smuller ?
Over de sigaretten automaten van weleer weet bijna niemand meer maar die zijn ook al lang uit het straatbeeld verdwenen. Ach dan tuf ik wel naar Press & Book in Aachen Hauptbahnhof waar ze heel veel en soms mooiere tijdschriften hebben waar ze in Nederland nog nooit van gehoord en de ballen verstand van hebben ! Toch goed als je dicht bij de Duitse grens woont en even met een sneltreintje kan overwippen voor verstandige leesvoer…
Wat is het volgende item dat op de stations verdwijnt, de treinen soms…? !

Haagse Harry
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Wel heerlijk kort door de bocht. Het zal mij echt aan mijn reet roesten wat jij eet, al ga je 8x per dag naar Burger King etc.
Wat ik niet fijn vind is in andermans rook te moeten vertoeven, zelfs buiten. Wat met dat ‘genot’ wordt de vrijheid en recht op frisse lucht beperkt.
En ja, ik weet ook wel dat Nederland lekker door draait met zn regeltjes. Maar in andermans rook staan? Nee, absoluut niet.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Hier in het VK nog volop tijdschriften te koop, op elke straathoek. In Duitsland schitterende boekhandels vol tijdschriften, een assortiment waar je u tegen zegt. En zo nog in veel meer landen. En Nederland? Een belabberd aanbod, tijdschriften worden ouderwets gevonden, te duur, niet winstgevend, weg ermee, kijk maar op internet. Alles online! Grote en complete boekhandels waar je alles kan vinden, zoals in het buitenland, vind je hier nauwelijks meer. Donner in Rotterdam en die in de kerk in Maastricht en Zwolle zijn oké, maar dat is het wel zo’n beetje. De AKO, en Relay, daar kom ik nooit. Ze hebben gewoon niet wat ik zoek, alleen een klein assortiment populair standaardspul. Die Relay op het station is meer een luxe hobby-cadeau-kookwinkel dan een boekhandel. Het is er vaak stil en personeel staat er duimen te draaien.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het Nederlandse taalgebied is natuurlijk maar heel.klein vergeleken met het Engelse of Duitse. Dat speelt ook een grote rol voor uitgevers bij de rentabiliteit.

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  Anoniem

Daar komt bij dat Duitsers aan computervrees leiden.

Ja
1 jaar geleden

Graag een normaal toilet op Deventer dan! Je kan daar niet normaal naar de wc, trek je zo’n deur open op perron 3: en de walmen en andere grote zooi komt je tegemoet 😀

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Ja

Is het toilet in Deventer een coffeeshop geworden of zo?

dries molenaar
1 jaar geleden

Op de middelbare school en de HTS zaten leraren nog gewoon voor de klas te roken. In dienst werd veel gerookt maar dat was meest buiten. De opgestapelde peukenpauzes zouden zomaar twee weken eerder afzwaaien kunnen opgeleverd hebben.
De eerste jaren aan het werk had je gewoon paffende collega’s op de kamer en in vergaderingen.

Eigenlijk zou er toch een schaderegeling voor gedwongen meeroken moeten zijn. Gederfde levenstijd en vrees voor ernstige ziektes moet genoegdoening krijgen. Het is toch net alsof je 20 jaar in de asbest gewerkt hebt.

dries molenaar
1 jaar geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Later had je een rookkamer op de verdieping, Een keer stond een schoonmaker de wanden af te stoppen. Het bruine water in zijn emmer was wel tekenend.
En aakte ook duidelijk dat je zo’n hok niet met één emmer schoon zou krijgen.

Arnold
1 jaar geleden

zal wel weer een vet/suiker vreetkraam in de plaats komen. De enigen die nog genoeg omzet maken om de vastgoedmafia te kunnen betalen. Al dan niet gesteund door geldwassalon

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arnold

Dus een geldwasserette. Het OV is inmiddels toch zo duur dat alleen beter gesitueerde de tickets kunnen kopen. Dan is een geldwasserette een prima diensttoevoeging op een station. Dan kunnen de klanten voor of na hun reis nog even hun geld witwassen 😉

Arnold
1 jaar geleden

Zal wel weer een vet/suiker vreetkraam in de plaats komen. De enigen die nog genoeg omzet maken om de vastgoedmafia te kunnen betalen. Al dan niet gesteund door geldwassalon

Baardstaart
1 jaar geleden
Antwoord aan  Arnold

Je moet jezelf toch op iets zoets kunnen trakteren als je weer eens met een flinke vertraging op je plek van bestemming bent aangekomen. Wat je aan levensgenot mist verhelp je met je eigen met snoep trakteren.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Als de AKO winkelruimtes moeten verdwijnen kunnen ze er altijd nog “rookkamers” van maken, gooi de deur dan maar open voor “verfrissende lucht” want soms valt mij op dat er mensen zijn die in wc treinen een sigaretje paffen toen ik laatst een sigaretten peuk in een VIRM zag liggen.
Kiosk en Huiskamer en andere retailers moeten ze eerdaags ook op hun assortiment gaan letten dat bepaalt wordt door een “gezondheids commissie of orgaan” die let of de koopwaar vetarm, laag calorische gehalte heeft, diervriendelijk is gemaakt enzovoorts, enzovoorts nu het roken uit de schappen wordt verbannen. Ik had een leraar op de lagere school gehad die zoveel Caballero had gerookt en wij als leerlingen de rot ganse dag moesten inademen dat ze anno 2023 dat ook als “kindermishandeling” zouden uitroepen omdat we hebben moeten meeroken. En inderdaad op menige werkplek ervoer ik de rook van de sigaretten en in Militaire Dienst moest ik voor mijn majoor regelmatig een pak Samson gaan halen die hij in zijn kantoor oprookt, en niemand die er iets van zei want dat kon in 1981 – 1982 nog en niet alleen het rookbeleid en de verkoop van rookwaren is anno 2023 verandert ook de gehele maatschappij is aan het verpreutsen. Straks moeten zelfs normale tijdschriften en boekwinkels nog extra opletten wat voor waar men verkoopt en etaleert omdat iets al snel als “aanstootgevend” wordt ervaren. Soms vraag ik mij af of we als samenleving niet een beetje te ver zijn doorgeschoten met van alles en nog wat, je durft bijna niets meer te zeggen, doen of laten wat dan heb je het snel verprutst en naar de armehoela geholpen, en uiteindelijk is alles gewoon een klotenzooi…

richard
1 jaar geleden

Dieseltreinen zijn ook niet schoon staan op station ook gewoon aan voor vertrek maakt niemand zich druk om nederland gaat kapot aan al dat gedoe.

350r
1 jaar geleden
Antwoord aan  richard

Dat is niet waar. Ook al is er in de jaren veel veranderd voor dieseltreinen die veel minder de dienst maken, ergerd de reiziger zich terecht aan te weinig modenisering van het spoor waar elektrificatie een onderdeel van is. Een bekend voorbeeld is de Maaslijn

Anoniem
1 jaar geleden
Antwoord aan  350r

ProRail bouwt liever grote vastgoedlokaties zoals in Groningen in plaats van geld te steken in elektrificatie.

Henk Lubbers
1 jaar geleden

NS is wel bijzonder optimistisch: Er kan een leeswinkel terugkomen maar ook een ander soort winkel. Ik denk dat er eerder gewoon leegstand voor terugkomt. Het enige wat NS kan doem is iets van hun eigen winkels erin zetten, maar ook die hebben natuurlijk last van personeelstekort.

Brabo
1 jaar geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Op zich zijn die winkels makkelijk extern te verhuren alleen is het probleem dat NS zich wil bemoeien met assortiment prijzen omdat het geen concurrentie met de eigen winkelformules op het station wil. Daar schrikt belangstellenden af.

Frans E.R. Eekhout
1 jaar geleden

Rotterdam Centraal, publieke toegankelijke hal. AKO vervangen door Relay, lees en kado shop.

I.p.v. AKO waarom niet een Bruna of zo. NS is vaak de dwarsligger op tal van terreinen en dat al veeeeeeeele jaren valt mij op, het zijn echte “dwarsliggers”, NS betekent toch “Niet Samenwerken” alleen als het in hun spoorstraatje past, maar wanneer ?

Het Poezenbeest
1 jaar geleden

Met het algehele rookverbod op stations en in treinen heeft NS al bereikt dat reizigers niet meer in mijn rook hoeven te staan, zelfs niet op tochtige stations als Dronten, Goes of Halfweg.

Wat de toegevoegde waarde dan is van het verbieden van de verkoop van tabak op stations, is mij een raadsel. Je maakt het voor mij als rokende reiziger minder comfortabel, terwijl andere reizigers er verder niets mee opschieten.

Sowieso moet ik nu (ook voor het roken zelf) uitwijken naar buiten het station, waardoor ik minder tijd doorbreng in de winkels van NS zelf. Als ik daar dan toch ben, dan pak ik daar ook meteen (tegen een acceptabele prijs) eten en drinken mee. Ik ben benieuwd welk bedrijfsmodel daar achter zit.

Luuk
1 jaar geleden

Bij Den Haag Centraal is het toch al een Relay geworden? Bedoel je de AKO bij Den Haag HS? Of is er nog ergens een Ako verstopt?

gerrit petersen
1 jaar geleden

dit belachgelijk , ze naaien de eigen .zo kom er minder belasting en btw binnen