Alle seinen op groen: vanaf december start Drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik

Arriva heeft aangekondigd dat de langverwachte Drielandentrein over circa vijf maanden zijn debuut zal maken. Vanaf de nieuwe dienstregeling in december 2023 zal deze trein tussen de steden Aken, Maastricht en Luik gaan rijden. Na uitgebreide testritten eerder dit jaar in België is Arriva vol vertrouwen dat de treindienst later dit jaar kan starten.

Met de ov-chipkaart naar België

De Drielandentrein zal Duitsland en België via Nederland met elkaar verbinden. Ook de Belgische spoorwegen NMBS zijn nauw betrokken bij het opzetten van de nieuwe treindienst. “We werken ook op operationeel niveau nauw samen met de collega-vervoerders”, vertelt Arriva-woordvoerder Nikkie Smit. Zo is het de bedoeling dat de Belgische spoorwegen (deels) zorgen voor treinpersoneel tussen Luik en Maastricht.

De bedoeling is dat internationale treinreizigers straks ook kunnen in- en uitchecken met de ov-chipkaart of bankpas in het Belgische Luik. Daarnaast is er overleg met NS en NMBS om ook andere ticketsoorten aan te bieden. Volgens Arriva staat het perspectief van de reiziger daarbij centraal.

Dienstregeling

De Drielandentrein gaat elk uur rijden tussen België, Nederland en Duitsland. De bedoeling is dat de frequentie op termijn wordt verhoogd naar elk half uur. De trein zal starten in Luik en onder andere in Visé, Maastricht, Valkenburg en Heerlen stoppen. Praktisch gesproken is de Drielandentrein het verlengen van de huidige trein Maastricht-Aken naar Luik. Tussen Maastricht en Luik zal de Drielandentrein de huidige NMBS-trein gaan vervangen.

Vijf jaar vertraging

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de treindienst Luik-Maastricht-Aken per december 2018 zou starten. De treinen van Arriva werden echter aanvankelijk niet in België toegelaten omdat de treinstellen niet van ETCS waren voorzien. Dat is inmiddels gerealiseerd.

Ook waren de Belgische spoorwegen aanvankelijk niet enthousiast om met Arriva samen te werken. “We moeten goed kijken naar de leefbaarheid en de maakbaarheid van deze verbinding”, klonk het in november 2018, een maand voor de oorspronkelijke startdatum. Praktische problemen waren er eveneens: in Visé waren de deuren van de trein hoger dan het perron. Ook dat is nu verholpen.

Door de problemen rond de toelating in België is de trein in eerste instantie alleen gaan rijden tussen Maastricht en Aken. Vlak voor de geplande start werd echter duidelijk dat ook de toelating in Duitsland niet tijdig afgerond zou worden. Daardoor is de trein tussen Maastricht en Aken niet gestart per december 2018, maar per 23 januari 2019.

This post was last modified on 4 juli 2023 16:52

Share

Recent Posts

Grote steden vrezen kaalslag ov

Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…

4 uur terug

Treinreizigers gestrand na overstromingen

De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…

1 dag terug

Politiek wil geen enkele verhoging van prijs treinkaartjes

De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…

4 dagen terug

Nachttrein naar Barcelona in 2026 verwacht

European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…

1 week terug

Debuut voor elektrische touringcars als vervangend vervoer NS

Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…

1 week terug

Treinverkeer Duitsland fors vertraagd door grote storing

Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…

1 week terug