fbpx
Foto: wikipedia

Almere stuurt brandbrief vanwege problemen NS dienstregeling

20 dec 2012 18:02

De gemeente Almere maakt zich ernstig zorgen over de nieuwe spoordienstregeling. Treinen van en naar Almere zijn overvol, mensen blijven achter op de perrons en reistijden zijn langer, schrijft het gemeentebestuur donderdag in een brandbrief aan staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA).

Een kleine twee weken geleden ging de nieuwe dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen in. Volgens de gemeente zorgen de opening van de Hanzelijn, die Almere met het noorden van het land verbindt, en het station Almere Poort wel voor een aanzienlijke verbetering van de bereikbaarheid van Almere.

Overvolle treinen
Maar met het ingaan van de nieuwe dienstregeling verdween de ´intercitystatus´ van het station Almere Buiten. Volgens de gemeente leidt dat tot een extra reistijd van tien minuten naar ´werkgebieden´ in Amsterdam. Ook zitten de sprinters die het station aandoen daardoor nu overvol. "Toch een beetje gek. Je zou verwachten dat de reiziger er met de opening van de Hanzelijn en station Poort op vooruit zou gaan, maar het tegenovergestelde is het geval", zegt wethouder Adri Duivesteijn.

Extra trein
De gemeente uitte eerder al zorgen over de kwestie. Toen gaf NS volgens Almere aan dat er bij grote drukte op de Flevolijn een trein tussen Almere en Schiphol kan worden toegevoegd. Het gemeentebestuur wil nu dat die toezegging in de praktijk wordt gebracht.

Problemen bekend
De problemen op de Flevolijn zijn bij Nederlandse Spoorwegen bekend. Vorige week maakte het spoorbedrijf bekend dat vanaf deze week de sprinters van Almere naar Schiphol verlengd worden. "De drukte in de treinen op de Flevolijn en rond Weesp is duidelijk opgemerkt, hier worden voortaan langere treinen ingezet" aldus NS eerder.

Grote overgang
De nieuwe dienstregeling, die inging op zondag 9 december jl., is de meest veelomvattende in vijf jaar. Bij de overgang van een dienstregeling op papier naar de praktijk kwamen er onvolkomenheden aan het licht. Bij Rover kwamen er eerder al ruim 1500 klachten binnen. Ook kreeg NS ruim 300 klachten van overvolle treinen van het eigen personeel. Begin januari moeten de meeste problemen zijn opgelost.

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.