Nieuws

Amsterdam Centraal: meer treinen op minder sporen

Het kabinet trekt 350 miljoen euro uit voor de uitbreiding van het Amsterdamse Centraal Station en station Amsterdam Zuid. Door de investeringen die tot 2030 plaatsvinden kunnen er bijna tweemaal zoveel treinen gaan rijden van en naar Amsterdam Centraal. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) maakte dit eerder deze week bekend.

Tot 57 treinen per uur

Volgens het persbericht maakt de investering een groei mogelijk van 34 naar 57 treinen per uur. Op dit moment rijden er echter rijden er in de spits al fors meer treinen dan de genoemde 34. “De 34 treinen zijn van 2013, van voor de invoering van het Programma Hoogfrequent Spoor en andere verhogingen. We zitten nu dus hoger in de frequentie, maar nog niet met de gewenste lengte van treinen die nodig is om de reizigerscapaciteit te verwerken”, legt een woordvoerder van de staatssecretaris uit.

Tiende spoor

Het aantal doorgaande sporen rond Amsterdam Centraal wordt teruggebracht naar negen. In de nieuwe situatie worden de perrons breder. NS drong eerder in een brandbrief aan op een minimaal een tiende spoor. Die komt er vooralsnog niet, maar Van Veldhoven laat wel weten dat tiende spoor niet volledig van de baan is. “Met het huidige besluit wordt uitbreiding naar 10 sporen later in de tijd niet onmogelijk gemaakt”, schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.

Amsterdam Zuid

Er rijdt nu al elke tien minuten een trein richting Utrecht, mogelijk gaat de tienminutentrein in de toekomst ook rijden tussen Amsterdam en Alkmaar. In de plannen wordt er rekening mee gehouden dat het internationale treinverkeer mogelijk verhuist naar Amsterdam Zuid. Het station Amsterdam Zuid wordt uitgebreid met een vijfde en zesde spoor.

Drukste stations

Van Veldhoven: “In de komende 10 jaar komen er in de Randstad nog zo’n 500.000 mensen bij. Station Amsterdam Centraal is één van de drukste stations van Nederland met dagelijks zo’n 200.000 reizigers. Deze mensen willen natuurlijk vlot naar hun werk, studie of familie en vrienden kunnen. Amsterdam Centraal moet daarom worden uitgebreid om ervoor te kunnen zorgen dat er elke tien minuten een trein komt.”

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 20 juni 2018 13:15

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug