fbpx

AnsaldoBreda: Fyra V250 kan nu ook door de sneeuw rijden

Het ´verbeterplan´ voor de Fyra dat AnsaldoBreda met de Nederlandse en Belgische spoorwegen was overeengekomen, is de ,,enige oplossing´´ voor het geschil rond de hogesnelheidstrein. Dit stelde topman Maurizio Manfellotto van het Italiaanse bedrijf maandag tijdens een persconferentie.

Bij dat plan ging het "vooral om het rijden in geval van sneeuw´´. Als dat plan zoals afgesproken tijdig was uitgevoerd, hadden deze herfst al 5 treinen kunnen rijden. Dit is "de enige veilige en onmiddellijke oplossing´´.

Sneeuwschuiver
BNR correspondent Maarten Veeger was bij de persconferentie: "Ze kwamen met een Fyra-trein aanrijden hier op het terrein van AnsaldoBreda. Die heeft als nieuwigheidje extra sneeuwschuivers onder de trein. Dat stond niet in de officiële specificaties en het is volgens de veiligheidseisen van AnsaldoBreda ook niet echt nodig. Maar als je dan toch heel hard wil rijden in de sneeuw, zeggen ze, kom je met die schuivers een stuk verder."

Onbegrip
"Wij begrijpen de reden niet waarom men niet doorgaat´´, aldus Manfellotto volgens persbureau ASCA. "AnsaldoBreda zal alles doen om zijn rechten te laten gelden, want de Fyra is een trein die aan alle gevraagde specificaties voldoet.´´

Rechter
Hij zegt "veel vertrouwen´´ te hebben in het gerechtshof in Utrecht. Op 19 september dient daar een hoger beroep. Daarin vraagt AnsaldoBreda opnieuw om een aantal onafhankelijke deskundigen, die de deugdelijkheid van de treinen zou moeten onderzoeken. Die eis wees de rechter in eerste aanleg af.

Geen deugdelijk herstelplan
De NS ziet niets in het verbeterplan van AnsaldoBreda. Dat heeft een woordvoerder van de NS maandag laten weten in een reactie op een persconferentie van AnsaldoBreda in Italië. "We hebben gevraagd om een deugdelijk herstelplan voor de treinen, dat is er wat ons betreft niet gekomen. Voor ons houdt het daarmee op. De Fyra gaat niet rijden op het Nederlandse spoor en de verbeterde treinen mogen ook gewoon in Italië blijven."

Verbeterplan
Inmiddels heeft de NS wel een nieuw plan ingediend bij het ministerie van Financiën en staatsecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur. Dit plan zal nog voor 1 oktober worden getoetst en doorgerekend. Dan moet duidelijk worden of en wanneer de hogesnelheidstrein er komt. De NS wil niets kwijt over de inhoud van dit plan.

(c) ANP / Treinreiziger.nl