fbpx
Foto: Stefan Verkerk

AnsaldoBreda: NS reed te hard met Fyra door sneeuw

06 jun 2013 19:06

De problemen die Nederland en België hadden met hogesnelheidstrein Fyra zijn te wijten aan de sneeuw. De NS en Belgische spoorwegmaatschappij NMBS hebben nagelaten de juiste maatregelen te treffen. Dat concludeerde de topman van AnsaldoBreda Maurizio Manfellotto donderdag op een persconferentie, meldt persbureau Novum Nieuws.

De problemen met deuren en treeplanken zijn volgens hem veroorzaakt door ijsvorming. "Door de sneeuw raakten metalen onderdelen los", verklaarde hij. Ook zou te hard zijn gereden in de sneeuw. De Fyra had niet op volle snelheid mogen rijden. De topman zei dat tientallen technici uit Italië, Nederland en België die aan de Fyra werken, de kritiek niet onderschrijven. Het gaat volgens hem vooral om kinderziektes die moeten worden opgelost.

Schadeclaim
Het Italiaanse bedrijf is van plan een schadeclaim in te dienen tegen de Belgische spoorwegen, omdat zij niet verder willen met de Fyra. Manfellotto ging nog niet in op de Nederlandse situatie, omdat in Nederland nog een besluit moet worden genomen. Hij heeft daarover alleen informatie uit de media. NS heeft aangegeven ook te willen stoppen met de Fyra, omdat de treinen ´onvoldoende betrouwbaar´ zijn. Het kabinet bespreekt de kwestie vrijdag.

Excuses
De topman bood zijn excuses aan voor zijn uitspraak over brieven die de NMBS en NS aan AnsaldoBreda hadden gestuurd, waarin zij aangaven tevreden te zijn. Deze brieven zijn medio januari gestuurd, voordat de problemen begonnen, en niet pas in mei. Volgens Manfellotto ging het om een misverstand. 

Normaal onderhoud
De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS pikt het niet dat AnsaldoBreda de schuld van mankementen bij hen neerlegt. NMBS-woordvoerder Bart Crols liet weten dat het ´een brug te ver gaat´ om de schuld bij de klant te leggen. Volgens Crols werden de Fyra V250-treinstellen dagelijks en op een normale manier onderhouden.

Trein is veilig
NS heeft in- en externe juridische experts inmiddels opdracht gegeven om de afwikkeling van de kwestie rond de Fyra voor te bereiden. In een eerdere verklaring gaf AnsaldoBreda al aan dat de V250-treinen veilig zouden zijn omdat alle internationale testen doorstaan zijn en de treinen volgens de fabrikant aan alle veiligheidsnormen, getuige ook de certificaten die door NS en NMBS zijn afgegeven. Echter, daar is op dit moment weinig meer van over. De Inspectie Leefomgeving en Transport op verzoek van reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV tot nader order een rijverbod ingesteld voor de trein.

Overleg met België
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) en de Belgische verantwoordelijke minister Jean-Pascal Labille spreken maandag over het Fyra-dossier. Dat heeft Labille donderdag bekendgemaakt. Waarover het gesprek tussen de Belgische en Nederlandse bewindslieden precies zal gaan, is nog niet bekend.

Ruzie
In België geven de oud-directeuren van de NMBS inmiddels elkaar de schuld van de omstreden aankoop. Belgische media meldden donderdag dat Karel Vinck die namens de spoorwegmaatschappij NMBS zijn handtekening zette, bezweert niet verantwoordelijk te zijn voor de ´deal´. Volgens Vinck was alles voor zijn komst naar de onderneming al beklonken door zijn voorganger, Etienne Schouppe. Schouppe weerspreekt dat fel.

Brabant
Terwijl de Belgische spoorbazen ruziën wie verantwoordelijk is voor de verkeerde bestelling, maken steden in Brabant zich hard voor een rechtstreekse intercityverbinding tussen Eindhoven en Brussel. Die intercity zou dan via de HSL kunnen rijden en de eerder beloofde Fyra Breda – Antwerpen vervangen. De provincie Noord-Brabant en de steden Eindhoven, Tilburg en Breda hebben dat donderdag in een brief gevraagd aan staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur). NMBS heeft eerder aangegeven een treindienst Eindhoven – Antwerpen te willen gaan onderzoeken.

NS
NS presenteert vrijdag aan staatssecretaris Mansveld ´een palet aan oplossingen´ voor de problemen rond de hogesnelheidslijn. Afhankelijk van haar reactie zal daarna de Tweede Kamer worden geïnformeerd. "Een mogelijke oplossing is dat de frequentie van de intercity´s omhoog gaat´´, zei een woordvoerder donderdag. "In ons plan van aanpak staan conventionele oplossingen over bestaand spoor, maar ook andere oplossingen.´´

(c) ANP / Novum Nieuws / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *